Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Dum fråga om CAV rotorpump på Perkins diesel

11 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

TL 12

09:54:08, 07-04-2024

Kanske en korkad fråga, men måste utesluta alla möjligheter.
Har en Perkins 4.236 som var svårstartad och både matarpump och dieselpumpen var full i klegg så jag tog isär, gjorde rent, bytte tätningar, membran mm - men nu är motorn omöjlig att få igång.
Matarpumpen pumpar soppa, allt i rotorpumpen rör sig som det ska och jag har luftat men det verkar inte komma vid spridarna som det borde.
Kanske suger den luft? Har ersatt matarpumpen med en tratt med diesel så att det rinner rakt ner i pumpen.
Pumphuset har suttit kvar på motorn hela tiden så det är bara innehållet i pumpen som varit borta och det går ju bara att montera på ett sätt på splinsade axeln, men då slog mig tanken - kan man montera tillbaka pumpen ett varv fel? På en bensinmotor kan man ju sätta fördelaren ett halvvarv fel, men inte f-n blir det väl samma på den här?

Nästa steg blir väl att riva loss allt igen och göra allt från grunden, ett steg i taget.
Bild



Ähee

10:18:24, 07-04-2024

Pumpen kan inte monteras ett varv fel.
Den ser väldigt skiten ut, där har du troligtvis felet pumpkolvarna börjar kärva för minsta smuts, det måste vara väldigt rent i dessa för att fungera.
Sen kan det vara svårt att lufta dessa pumpar med startmotorn, om det är möjligt så brukar jag dra igång traktorer med denna pump som behöver luftas.
Men är pumpen så skiten som på bilden så tycker jag inte att du ska fortsätta försöka få igång den.
Har du kollat denna tråden?
[Traktorer] Ta isär cav pump själv.?
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

Ivar Risslén

10:38:51, 07-04-2024

Nästa steg är enligt mitt förstånd att plocka loss pumpen och lämna in den till en dieselverkstad som är kunniga och har utrustning för att laga och prova den i bänk.
Men nu ska jag vara lite snällare. Det som är viktigt när man skruvar i pumpar är renlighet. Det får inte komma in något som helst skräp in i pumpen inte ens ett dammkorn.
Den här sidan har en manual om CAV DPA pumpar som man kan läsa igenom för att hitta möjligfelorsak. https://injectionpumps.co.uk/cav-dpa-manuals/

För att återgå till ditt fel så förutsätter jag att du körde på startmotorn när du försökte att lufta uppe vid spridarna. När man luftar där så räcker det med att lossa mutterna bara något varv, då ser man lätt när det kommer luftbubblor ur röret. Sedan så kanske du inte får nog med tryck på bränslet när du matar med en slang och tratt så montera tillbaks så att du kan använda matarpumpen när du luftar och kör på startmotorn. Det kan ta en tid att få ut all luft ur insprutningspumpen när den har varit isär och tömd på bränsle. Har du fått in ett skitkorn i pumpen så kan pumpkolvarna ha fastnat och då pumpar den inget.
När man håller på med insprutningspumpar så måste man tänka på att det ska vara lika rent som i en operationssal eller helst lite renare.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.

TL 12

12:43:38, 07-04-2024

Tack för svar. Ville bara utesluta att jag fått hjärnsläpp och monterat pumpen ett varv fel, men då stämmer det som jag trodde.
Det är några år sedan man fick den grundläggande utbildningen och mycket nytt har fyllts på i det lilla minnet, har dock inte hållit på med "småmotorer" med rotorpump tidigare :-)
Jo jag är fullt medveten om vikten av renlighet, men det kan ju vara så att man slarvat ändå. Bilden var som exempel på hur pumpen såg ut när jag öppnad den.
Det blir nog till att plocka bort den, börja från början och sen testa att den pumpar som den ska innan man sätter den på plats. + att kolla matarpump, filter och ledningar på nytt.
Men, det kan ju vara så att den är slut pga all skit som fanns i den. Har en annan som jag kan prova med.

Patrik C F Eriksson

13:07:47, 07-04-2024

Har du fått ihop lilla vingpumpen och regulatorn som sitter i bakre gaveln på pumpen rätt?
Annars är det inte säkert du får rätt matartryck inuti insprutningspumpen.
Handpumpning fungerar men när vingpumpen/startmotor snurrar kan det bli fel.
Ihopplockning med sprängskiss/reservdelsskiss tillhands är nog bra idé.

johaniskogen

13:42:37, 07-04-2024

Utan matarpump så får du ju inget matartryck.... Börja med o se till att matarpumpen igår i systemet

JPEG

13:45:42, 07-04-2024

Man bör aldrig öppna en pump innan man finsanerat utsidan och runt omkring om man vill slippa problem.

1 person gillar det här inlägget.

smen@bahnhof.se

16:08:15, 07-04-2024

upplever nog att dom pumpar jag haft i sär är väldigt svårluftade.

Michael Meier

18:16:20, 07-04-2024

johaniskogen skrev:Utan matarpump så får du ju inget matartryck ....


hur tänker du nu, Johan?

Patrik C F Eriksson skrev:Har du fått ihop lilla vingpumpen ....


Och lilla silstrumpan i inloppet till vingpumpen.. inte glömma den.
/Michael M

Lasse Jana

18:59:03, 07-04-2024

Mitt tips I sammanhanget , Alltid full gas när du luftar spridare (och kör på starten)
// Lasse Jana

InläggDetta inlägg har raderats av johaniskogen den 20:23:26, 07-04-2024.