Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Atlas 1404, vill dö vid vissa moment

21 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Lind1977

00:00:29, 10-04-2024

Bra idé jag bara upptäckte att jag kunde förflytta mig med skopan när jag släppt spärren till fotbromsen. Ska testa att vrida manuellt då den står mer eller mindre perfekt i våg.

Det är en tank, jag anslöt en slang till ventilen med cejn uttag för att kunna pumpa i hydraultank en då den inte bygger upp något tryck i samband med detta. Visare på manometer till påfyllaren visar ungefär samma som manometer i hytten så tryck verkar finnas i lufttanken.

Skickat från min LE2123 via Tapatalk



Turbodiesel

01:15:28, 10-04-2024

Vilket lufttryck når du? Ca 7-8bar bör det väl vara? Når du bara 5 så läcker det någonstans.

Antingen läcker en krets, och kompressorn orkar inte fylla
den. Eller så är någon kretsventil paj/täppt. De sitter mellan tankarna.

Har du rätt (original) tempmätare? Luftkylda motorer går betydligt hetare än vattenkylda, och bränslebrist får inte en dieselmotor att gå hett. De fungerar inte så.

Kladdiga/glasade fläktremmar, och skitiga kylflänsar är vanligt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

Lind1977

22:22:16, 13-04-2024

Hejsan, har prövat dra upp skopan och dra för egen maskin i sidled men bara det "naturliga" glappet men den verkar låst. Prövade att dra mig fram o bakåt med eller utan fotbroms. Och den fungerar bra. (fotbroms nere = hjulen låsta, ingen fotbroms så rullar hjulen).
Har satt på en billig dålig spiralslang från cejn uttaget vid tanken denna läcker en del vid ena änden, men kompressorn verkar kunna leverera luft så den kommer upp i tryck trotts detta medvetna läckage.
Har filmat lite idag. Ska känna på remmarna imorgon!

Tack för bra tips :)

Skickat från min LE2123 via Tapatalk

Lind1977

22:24:50, 13-04-2024


BM425

22:44:26, 13-04-2024

Spånar på lite olika orsaker.

Kolla på din lufttank också, det kan vara två tankar i samma hölje, har sett det på någon lastbil.

På min Atlas från -74 siter bara en hel tank, senare årsmodeller hade två tankar. En liten reservtank för säkerhetsfunktioner. Ventilerna såg till att den lilla tanken fylldes först, den var prioriterad.

Eftersom du säger att den bygger upp tryck fort finns en möjlighet att du inte har lufttryck till hela systemet.
Bör vara någon ventil som hängt sig.

Svängbromsen är negativ o ska släppa med lufttryck.
Kolla under maskinen om det saknas delar vid växellådan för en handbroms, som skulle släppa av lufttryck.

Vanliga körbroms ansätts med tryckluft.

Det finns en liten tryckregulator mellan lufttanken och hydraultanken. Den ska se till att du får ca 0,5 bar tryck i hydraultanken. Följ ett litet rör ca (8mm) från hydraultanken.

Av din film att döma så tror jag du får justera ner trycket när avlastningsventilen ska öppna. Brukar vara en skruv uppe på den ventilen.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

Lind1977

23:37:18, 19-04-2024

Idag så fick jag hjälp och fick följa alla slangar, luft fanns vid bromspedalen men inte vid svängbromsen. En regulator hade lift före men ej efter. Det var mycket skit i denna men nu är den ren, membranet såg fräscht ut. Och maskinen kan åter igen rulla o svänga som den ska :)
Kortet taget under hytten, uppåt är mot kuggkransen bilden visar hytten golv med alla slangar mm.
Regulatorn mitt i bild. :)

Måste fylla lite grus på slangarna för elkabeln, så får man se vad som kan visas med de andra funderingarna.. :/

Tack för tipsen! Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240419/f7ef81d324f5435ba645b17ce7b2f99f.jpg


Skickat från min LE2123 via Tapatalk

4 personer gillar det här inlägget.