Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Svedala med kopplingsproblem

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera väghyvlar här

Jobergg

16:10:41, 14-07-2008

En kompis har blivit ägare till en gammal Svedala väghyvel som stått bakom en lada i 12 år, när vi skulle hämta den visade det sig att kopplingen sitter fast, är det nån som har nåt bra tips på hur man får loss den på enklaste sätt utan att förstöra allt för mycket.

Vi har hittat en lucka under förarstolen där man ser ner i kopplingshuset och fick ett tips att hälla Coca cola eller 5-56 ner där men vi har inte vågat prova nåt än.

Tacksam för tips om någon har nån ide. :buga:

Här är en kort film när vi startar upp den för första gången samt försöker rulla framåt: http://www.youtube.com/watch?v=xUntDM3Fa14&fmt=18
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jobergg 14:17:30, 17-07-2008, redigerad totalt 2 gånger.



Robban_C

22:10:42, 14-07-2008

Vanligt fel på maskiner som stått länge.

Gör så här:
Dra i handbromsen, lägg i högsta spettet, koppla ur allt du kan och gör korta startförsök med startmotorn. Oftast släpper kopplingen då.
Ett alternativ är att starta på växel och sen gasa/släppa gasen om vartannat, även detta med kopplingen nertrampad. Båda metoderna handlar alltså om att "rycka loss" lamellen eftersom den rostat fast i svänghjul och/eller tryckplatta.

Detta förutsätter att kopplingen känns normal i pedalen. Dvs att man inte har fel på eventuell kopplingshydraulik eller liknande. Tryckplattan måste alltså släppa trycket från lamellen.

Och 5-56 skulle i alla fall inte jag använda. Det är ju en olja (visserligen tunn men i alla fall) och såna hör inte hemma i en torrkoppling.

Och välkommen hit säger jag också fast i den här tråden. :thumme:
Har slutat på forumet!

Jobergg

22:34:47, 14-07-2008

Robban_C skrev:Ett alternativ är att starta på växel och sen gasa/släppa gasen om vartannat, även detta med kopplingen nertrampad. Båda metoderna handlar alltså om att "rycka loss" lamellen eftersom den rostat fast i svänghjul och/eller tryckplatta.


Tyckte vi provade med det med startmotorn orkade inte dra runt med växel i trots att vi hade en fyrhjulsdriven Case med diffspärrarar längst fram, den bara grävde ner sig som man kan se i filmen så vi gav upp där för vi var lite rädda att kedjedrivningen vid bakhjulen på hyveln eventuellt skulle ta skada av ryckandet. Det blev ganska stora påfrestningar för en av kardanaxlarna bröts av men som tur var så hade den ingen funktion utan gick till nåt kraftuttag i fronten som verkade sakna delar.
Men vi ska eventuellt prova att värma lite försiktigt och sen prova att "rycka" igen.

Robban_C

23:26:02, 14-07-2008

Sorry. Jag skrev som du förstår förra inlägget utan att ha tittat på filmen och det beror på att den där frågan kommer då och då så jag bara skrev "standardsvaret".
Ja, du gjorde ju precis rätt om man säger så.

När du försökte bogsera efter traktorn, hade du fortfarande växel ilagd då? Och nedtrampad koppling antar jag? Och högsta växeln?


Edit: Glömde skriva att jag nu tittat på filmen. :thumme:
Har slutat på forumet!

Jobergg

23:48:04, 14-07-2008

Robban_C skrev:När du försökte bogsera efter traktorn, hade du fortfarande växel ilagd då? Och nedtrampad koppling antar jag? Och högsta växeln?


Nu var det inte jag som satt i hyveln, jo han provade nog alla växlarna både med nertrampad koppling och uppsläppt koppling så dant som han satt och trampade i styrhytten men utan resultat, totalt kom vi väl 10 cm framåt med hjälp av traktorn.
Dock på friläge i lådan var det inget problem att dra den framåt men då hade vi hamnat på ladgårdsplanen och stått ivägen där istället...

Robban_C

23:59:40, 14-07-2008

Ja, då verkar ni ju ha gjort det man kan förutom möjligen detta:
Trampa ner kopplingen och låt den vara nertrampad några dygn (spärra den nere). Gör sen samma försök igen. Jag kan inte med säkerhet säga om det hjälper men nånstans har jag sett/läst/hört om nån som lyckades.
Har slutat på forumet!

Conny Kolsjö

00:13:19, 15-07-2008

:) Tro mig den lilla traktorn orkar inte dra sönder hyveln :wink:
Med dom slitna däcken som är på hyveln så är det ganska ofarligt för drivkedjorna. Tänk på att dom är gjorda för att du skall kunna köra på en sten med bladet så det tar tvärstopp och hyveln hoppar gämfota innan du hinner trycka ner kopplingen :mrgreen: Coca cola är ingen dum ide på fartrostade lameller :) Annrs så skulle jag förslå att ni startar hyveln och sätter höger bladhörn srtax framför bakhjulen och lyfter upp ena sidan. Sen startar ni med växel i och koppling ned tryckt för att sen sänka ner maskinen. :driver:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!

Jobergg

08:28:32, 15-07-2008

Conny Kolsjö skrev:Annrs så skulle jag förslå att ni startar hyveln och sätter höger bladhörn srtax framför bakhjulen och lyfter upp ena sidan. Sen startar ni med växel i och koppling ned tryckt för att sen sänka ner maskinen. :driver:



Tack för tipset, det måste vi testa.

Palm

13:24:57, 15-07-2008

Väntar på del två av videon på youtube :grin: Lycka till med kopplingen.
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås

Jobergg

14:39:24, 17-07-2008

Conny Kolsjö skrev:Annrs så skulle jag förslå att ni startar hyveln och sätter höger bladhörn srtax framför bakhjulen och lyfter upp ena sidan. Sen startar ni med växel i och koppling ned tryckt för att sen sänka ner maskinen. :driver:


Det där hade säkert varit en jättebra ide om bladet hade suttit lite längre bak samt att maskinen hade orkat trycka lite mer, den verkade för klen för att kunna lyfta sig själv :sad:

Nu lossnade kopplingen i alla fall så den gick att köra hem för egen maskin, dock inte utan en hel del bekymmer. :lmao: Se gärna filmen!
http://www.youtube.com/watch?v=tJKb9C9pkYw&fmt=18

:buga: Tack till alla för dom goda råd vi fått :buga:

Holger

14:48:50, 17-07-2008

Vilken COOL film! Tack för den!
Är en väghyvel så svår att köra eller varför hamnade den i diket? Och VARFÖR hamnade pickupen i diket????

Jobergg

14:58:45, 17-07-2008

Han skulle prova schakt bladet för första gången när han var på väg hem och hade all uppmärksamhet på spakarna och hur djupt bladet gick ner och såg inte kurvan... Man kan väl inte begära för mycket när det var första gången någonsin han körde en väghyvel. :grin:

Pickupen ligger halvvägs ner i diket för det hade blivit en stor hög på vägen där hyveln åkte av och för att undvika den högen så gick det lite för nära dikeskanten som sen brast, inte mycket att göra trots 4x4 när bilen ligger på bägge axlarna.

Holger

15:06:30, 17-07-2008

Hahaha, ok ... nä, första gången man kör hyvel får man väl vara glad om man kommer så långt som han kom! Kul!

MagnusS

15:28:14, 17-07-2008

Härlig film:) Kul när galenskaperna dokumenteras. Det borde en annan göra oftare :mrgreen:

Hur gjorde ni när ni fick loss kopplingen? Gick det när ni rykte med traktorn eller?

bm1113

15:33:13, 17-07-2008

Mycket kul att höra att det gick bra :thummar: och mycket fina Filmer :thummar:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113