Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Vart på gården ska man bygga verkstad?

62 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Molnia (trådstartaren)

#16 » 23:01:54, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju en liten tråd om ladugården som blev snickarverkstad.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
håller nu för tiden på att bygga ett slaktrum i snickarverkstaden/höskulle.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor



magloman

#17 » 00:25:25, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Mycket snyggt ritat! :grin:

2. Inget vedrum, skulle krävas enorm ventilation för att den ska torka. Gjut en platta på utsidan och gör som en carport där du har veden. Gratis ventilation

3. Husvagnen kan stå där den gör men skit i innerväggarna. Då beöhövs ingen speciell port mm. Heller. Du kan ju köra in den genom verkstaden , eller hur?

4. Arbetsbänkar är bäst mot väggar eller fönster

5. Bra med två plan, kostnaden på det övre är väldigt liten

Dumt o dela av utrymmen i onödan. För varje vägg blir det golvyta som inte går att nyttja. Närmast väggar måste man ju ha lite luft.

Går ju göra innerväggar senare oxå.

Mmmm, återkommer nog med mera komentarer... :grin:
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

twiggen

#18 » 03:08:59, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

så här kanske ? :)


Mvh twiggen
twiggen
 

Fredrik_

#19 » 09:23:29, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har ju Magloman redan komenterat det delvis..
..men om utrymmet som husvagnen står i gjordes något större skulle det gå att parkera/köra in en lastbil där.
Borde kanske vara vind ovanför OM den nu ska ha eget utrymme. Kanske presseningsväggar räcker?!
(Ser ut att vara nästan omöjligt att komma till den som den står. Kunde man änd-vända den kom man in genom dess dörr inifrån verkstaden.)

Vedutrymmet är marginelt större än ett lb-skåp invändigt = trångt att öht hantera pallarna!! Förutom ventilationsfrågan då..

Edit:
Skrev färdigt.
Lyckades tydligen komma åt något snabbkomando så det skickades innan jag ville...
Senast redigerad av Fredrik_ 09:32:03, 12-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jorgen.isaksson

#20 » 11:26:58, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog gjort vedförrådet annorlunda. Kommer du använda alla 48 kubik på ett år? Om inte kommer du ju behöva köra ut alla pallar och sortera om när du ska fylla på med nytt för att inte få det torraste längst in. Vi har flera liknande förråd på jobbet men inte lika djupa, helt värdelöst när det kommer leverans och allt måste ut för att sorteras om, att det dessutom är frysrum som isar igen totalt med öppna dörrar gör det inte bättre...

Jag hade satt igen portarna i vedförrådet och bytt ut ytterväggen på långsidan mot några stolpar. Då behöver du bara ha två eller tre pallar på djupet. Eftersom du vill ha port för husvagnen måste du ju ändå kunna köra på den sidan. Dessutom får du 15-20 kvadratmeter extra lagringsutrymme.

Vad ska du ha för truck att hantera veden med? Med en ståstaplare eller stödbenstruck kan du väl bara köra inhomhus om du inte har en asfalterad plan? Med öppen långsida borde du kunna använda en traktor med lastare.
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

Mats i Myrhult

#21 » 11:36:29, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med andra om vedlagret. Sätt omlottgående skjutportar på hela den långsidan, inklusive för husvagnen.
Plus gör allting 50% större.

Nivåskillnad är väl inget stort problem. Fyllning inte den enda lösningen, man kan ju schakta också. :grin:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Molnia (trådstartaren)

#22 » 14:30:17, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:1. Mycket snyggt ritat! :grin:

2. Inget vedrum, skulle krävas enorm ventilation för att den ska torka. Gjut en platta på utsidan och gör som en carport där du har veden. Gratis ventilation

Tackar, roligt att höra det från dig :grin:
Vedrummet och husvagnsrummet skulle bara ha plankvägg med extra stora springor i för bra ventilation. Ritade ändå 60cc stomme. Har tänkt att jag vill rita en så hel huskropp som möjligt. Inte göra en byggnad nu med takstol och sedan skärmtak över ett utbyggt vedskjul. Takstolarna ska täcka hela byggnaden så det ser så enhetligt som möjligt. Vill gärna få minst 35graders vinkel på taket för att "passa in" mer i lantbruksmiljön.
Önskar ha platta där veden förvaras föra att lätt kunna hantera det med palltruck. Liten tanke fanns också att kunna ställa av lastaren på plattan bredvid veden när vi ska ut i skogen. Husvagnen är den sak som minst behövs en betongplatta för. Där skulle kunna vara grus.

magloman skrev:3. Husvagnen kan stå där den gör men skit i innerväggarna. Då behövs ingen speciell port mm. Heller. Du kan ju köra in den genom verkstaden , eller hur?

Har tänkt såhär; husvagnen skulle kunna stå i ouppvärmda logen sen när traktorverkstaden är byggt men är då livrädd för att backa på men något, något faller emot. :x Har därför ritat upp ett eget rum så att den ska stå så skyddad som möjligt.
magloman skrev:4. Arbetsbänkar är bäst mot väggar eller fönster

5. Bra med två plan, kostnaden på det övre är väldigt liten
jajamen, övervåningen ska bli förvaring av traktorredskap, tex hövändare som inte används nu för tiden. Så jag kan acceptera 1,85 i färdig höjd när det bara ska förvaras saker. Eller? Det är lite knepigt att få upp liknande saker med traktor och lastare då den kräver så stort svängutrymme, därför är jag nyfiken på en truck.
Har ännu inte ritat några fönster men det ska det bli, funderar lite kring pallställ / hyllor så att fönster inte kommer olämpligt. Vill ha fönster i den stora porten om det inte blir en gångdörr där och struntar i den bredvid porten.
magloman skrev:Dumt o dela av utrymmen i onödan. För varje vägg blir det golvyta som inte går att nyttja. Närmast väggar måste man ju ha lite luft.

Går ju göra innerväggar senare oxå.
Mmmm, återkommer nog med mera komentarer... :grin:

Helt riktigt att väggar tar mycket golvyta, anlednigar till så mkt väggar är att veden och husvagnen behöver inte värmas upp(trotts att jag har ritat 60cc stomme) Vill ha en "hall för traktor mm som är isolerad och klarar svetsjobb men ska inte vara konstant uppvärmt. Ett mindre rum som är uppvärmt hela tiden i behaglig arbetstemperatur.

Twiggen; Vilken ruta är vad för typ av hus?

jorgen.isaksson skrev:Jag hade nog gjort vedförrådet annorlunda. Kommer du använda alla 48 kubik på ett år? Om inte kommer du ju behöva köra ut alla pallar och sortera om när du ska fylla på med nytt för att inte få det torraste längst in.
Jag hade satt igen portarna i vedförrådet och bytt ut ytterväggen på långsidan mot några stolpar. Då behöver du bara ha två eller tre pallar på djupet. Eftersom du vill ha port för husvagnen måste du ju ändå kunna köra på den sidan. Dessutom får du 15-20 kvadratmeter extra lagringsutrymme.

Vad ska du ha för truck att hantera veden med? Med en ståstaplare eller stödbenstruck kan du väl bara köra inhomhus om du inte har en asfalterad plan? Med öppen långsida borde du kunna använda en traktor med lastare.


Tack för dina kloka tankar Jörgen.
Har funderat lite kring öppning i långsidan av vedförråd eller inte. Vi gör inte av med 48 på ett år, så jag har även funderat kring det som blir längst in. Min far lät mer intresserad av öppen långsida. Som jag nämnde lite orsakerna till alternativ till traktor och lastare. (och ingen av oss har lång erfarenhet av det svåra pallkörningen som blir med en traktorlastare, Blev pallgafflar till traktorn först för ca 2år sen.)
Fredrik_ skrev:..men om utrymmet som husvagnen står i gjordes något större skulle det gå att parkera/köra in en lastbil där.
Borde kanske vara vind ovanför OM den nu ska ha eget utrymme. Kanske presseningsväggar räcker?!
(Ser ut att vara nästan omöjligt att komma till den som den står. Kunde man änd-vända den kom man in genom dess dörr inifrån verkstaden.)

Vedutrymmet är marginelt större än ett lb-skåp invändigt = trångt att öht hantera pallarna!! Förutom ventilationsfrågan då..

Jag tror inte det är aktuellt att gardera sig för lastbil. men tackar för tankar ändå. Det är troligare att en skotare som inte är bredare än 2,35 hittar hit till gården än lastbil.
Det är inte mycket till godo vid husvagnen, har bara tänkt att kunna komma in i gångdörren i husvagnen för att titta till den. Den kommer inte användas när den står förvarad under vintern.

undrar hur länge det dröjer innan jag inte kan hålla mig och ritat traktorverkstad 3,2 med öppen vägg i vedförrådet... :/ :mrgreen:
Mats i Myrhult skrev:Plus gör allting 50% större.

:uupps:
Och min far tycker jag är galen redan innan jag gjorde verkstan på ritningen 1,5m bredare. :sad:
så jag tror inte det förslaget får genomslagskraft..


Har idag ritat att innerväggarna är bärande för takstolarna, har ju inte planerat något vind i takstolarna. (har bara höftat till lite på takstolarnas dimensioner för att få se takvinkel och lite mer helhet.) Så man kanske skulle kunna beställa takstolarna fribärande för att kunna förändra. Ifall vedförrådet "vill" bli verkstad någon gång.
Senast redigerad av Molnia 18:45:22, 12-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

zetor 7045

#23 » 14:56:33, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

snygg ritning :thummar: :thummar:
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

Molnia (trådstartaren)

#24 » 15:20:33, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

zetor 7045 skrev:snygg ritning :thummar: :thummar:


Tack tack, är så givande att rita upp sakerna som ska vara i lokalen då man får en bra bild av vad man får.
Traktorn är ett gammalt projekt som stannat av och finns i en annan tråd men kom väl till nytta då jag skulle rita detta.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... kb%C3%A5ge
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Fredrik_

#25 » 16:06:18, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppenbarligen har du tänkt en hel del på det här :thumme:

(Tyckte bara det vore synd att precis inte ha tillräcklig bredd)
Gör du skjutport på den sidan med, kan du komma rakt in även i en annan vagn som står där..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lars B

#26 » 20:44:43, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundera en gång till på att bygga ett måttbeställt rum för en husvagn...
Nu behåller man ju ett hus betydligt längre än en husvagn så lite trist när det är dax för ny husvagn att tvingas välja med tumstocken i näven :x
Å som sagt lägg på 50% nu när det är "billigt"... Dumt att som jag gör nu, konstatera att mina nya leksaker inte får plats i verkstaden! :(
Nu byggdes den 1932 så det är inget som jag känner mig skyldig till men lider ju ändå!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Molnia (trådstartaren)

#27 » 21:07:20, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Fundera en gång till på att bygga ett måttbeställt rum för en husvagn...
Nu behåller man ju ett hus betydligt längre än en husvagn så lite trist när det är dax för ny husvagn att tvingas välja med tumstocken i näven :x
Jo du har så rätt att huset står längre än vad man behåller husvagnen. Nämnde tidigare att det rummet skulle nog vara en meter längre utifall man bytte husvagn. Bredden varierar inte något nämnvärt på husvagnar. Men börjar fundera kring att ha husvagnen inne i logen ändå.

Lars B skrev:Å som sagt lägg på 50% nu när det är "billigt"... Dumt att som jag gör nu, konstatera att mina nya leksaker inte får plats i verkstaden! :(
Nu byggdes den 1932 så det är inget som jag känner mig skyldig till men lider ju ändå!

Storleken på traktorverkstaden avgörs nog lite vem som äger gården vid byggtillfället. Blir bygget under min fars ägande så bromsar han storleken (min bror är lite åt det hållet också). Men sen är det inte det minsta klart när och vem som tar över gården av oss syskon.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia (trådstartaren)

#28 » 23:56:40, 19-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

sitter och leker lite, och drömmer... :vissla:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Conny Kolsjö

#29 » 00:07:10, 20-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att du skall minska på inner byggnaden så du kan backa in traktorn med en vagn på.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

magloman

#30 » 00:40:08, 20-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

SNYGGT!!!!

ser att någon hittat renderingsfunktionen nu :grin: :thumme:

har en fin part du kan lägga in på husväggen där mot planen. Eller på väggen inne.

Skickar den i PM.... :vissla:

/EDIT: Gillar framaxeln på traktorn, snacka om luftfjädring :lmao:

Glöm inte ställa om till perspektiv innan du gör renderingar. Lilla knappen ovan modellen till höger. Den lilla raden med typ 5 knappar. Zoomen och de olika vyerna.
Senast redigerad av magloman 01:02:57, 20-12-2012, redigerad totalt 1 gång.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se