Den enda motorn i en V70 som kräver specialverkyg för lossning av vevaxelns
remskiva är D5252 d.v.s 2 ventilers dieseln.
Drar av din länk slutsatsen att du har bensinmotor, vilket innebär att remskivans centrummutter och de fyra bultarna enkelt kan lossas med en mutterdragare.
Angående sträckaren så har din motor förmodligen en excenter i spännrullen som justeras med en 6 mm insexnyckel.
Observera vid demontering åt vilket håll den ska sträckas, vill minnas att det är moturs.
Naturligtvis måste vev och kamaxlar ställas på märkning, men det fanns ju beskrivet i din länk, såvida du inte har RN motorn, som kom -99, dock brukar 2 ventilarna av 99 års modell vara av den gamla typen.
Rekommenderar att du byter spänrulle, samt kontrollerar vattenpumpen och brytrullen beträffande oljud och glapp när du har tagit bort den gamla remmen.
När du monterat den nya remmen och ska justera spänrullen så har den en arm som rör sig mer medurs desto mer du sträcker remmen,
ungefär rakt upp finns en märkning/urtag i spänrullens fasta del d.v.s bakom den rörliga armen, lagom sträckning är ca. 5 mm förbi denna märkning, om vi säger att den fasta märkningen är 12.00 så ställ armen på halv ett
Viktigt som sagt att du vrider insexnyckeln åt rätt håll när du justerar, åt bägge håll funkar, men remmen mår bara bra om man gör rätt!
Dessutom, om du råkar sträcka så att armen går för långt, undvik att backa en bit och dra åt skruven, slaka av helt istället och börja om rörelsen.
När du dragit åt sträckaren, montera remskivan och dra runt vevaxeln 2 varv.
Stämmer märkningarna på vev och kammar? Står spänrullens visare rätt?
Om ja, starta motorn några sekunder och kolla sen om spännrullens visare fortfarande står rätt? isåfall är det bara du sätter ihop resten och gratulerar dig själv till ett väl utfört arbete
Hoppas att jag inte fått kamremsbytet att låta besvärligt, för det är faktiskt enklare än på de flesta bilar!!