Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Ryckiga filmer på YouTube, Tv sidor m.m. Grafikkortet??

40 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

dogen

#16 » 00:52:06, 02-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

52 grader låter väl inte som mycket?

Gå igenom och kolla så du inte har något program/service som ställer till det. Skriver du att det 'hackar' och jag vet att du har datorvana så antar jag att du ser skillnad på sådant och på en mer konstant lägre uppdateringsfrekvens orsakad av att datorn går ned i hastighet pga överhettning.

Annars brukar ju flash vara orsaken till mycket elände vad gäller allt du tar upp, förutom spelet. Möjligen om du har något sådant i bakgrunden att det även skulle slöa ned spelet. Vad är det för spel och vad har du för hårdvara?

Flash (youtube mm) har jag haft mycket problem med. Kör nu firefox och då funkar det skapligt. Det flyter aningen bättre i chrome, men på ett ganska ojämnt sätt (sedan gillar jag inte chrome av andra orsaker). Firefox brukar dock söla ihop efter en vecka.

Jag rebootar datorn ungefär varannan vecka i snitt och nu var det länge sedan jag gjorde en ny installation av windows (mycket pga att jag inte sitter och provar nya grejjor osv längre). Jag kör windows 7. Hade du installerat win8?
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Rille (trådstartaren)

#17 » 10:32:41, 02-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:52 grader låter väl inte som mycket?

Nej det gör det inte, men när det visar eld bredvid som ikon kan man ju undra vad som är normalt.

dogen skrev:Annars brukar ju flash vara orsaken till mycket elände vad gäller allt du tar upp, förutom spelet. Möjligen om du har något sådant i bakgrunden att det även skulle slöa ned spelet.
Vad är det för spel och vad har du för hårdvara?

Ja flash är ju som det är och det senaste verkar vara ett jädra rackel. Har installerat om det igår bara för att utan någon skillnad.
Lägger jag fullskärms läge på YT när jag slår igång en film. Då kommer direkt flash ruta upp i aktivitetsfältet och det blir skrivbordsläge.
Får då klicka på flash rutan för att få upp filmen igen.
Spelet är Euro Truck Simulator 2, Det kräver som bäst W7, 4gb ram med minst 1024mb minne. Det har jag och mer än 1024,
Ska vara 3.0 Ghz proscessor för det, jag har 2,8 men bör duga tycker ja. Grafiken har jag 9200 som jag skrev och version 310,70.
Spelet har kravet GTS 450. Hur mycket det skiljer där det har jag ingen som helst aning om.
Hur som så har jag det installerat på datorn nere när det inte funkar här. Den har sämre kapacitet än minsta rekomenderat utrymme och det hackar inte så något är verkligen fel.
Kraven där jag skrev är alltså rekomenderat vad man bör ha, vad minsta är det slår jag med råge men inte ens för det går det.

dogen skrev:Flash (youtube mm) har jag haft mycket problem med. Kör nu firefox och då funkar det skapligt. Det flyter aningen bättre i chrome, men på ett ganska ojämnt sätt (sedan gillar jag inte chrome av andra orsaker). Firefox brukar dock söla ihop efter en vecka.

Kör också FF, gjort det i snart ett år nu. Explorer gällde tidigare men den blev också ett enda rackel.
Sidor funka inte, websidan kan inte visas trots att nätet fungera, tryck F5 uppdatera så kommer det fram.
Sen dess har jag inte rört i det och FF har funkat problemfritt. Inga som helst krångel.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

dogen

#18 » 00:23:21, 06-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket OS kör du?
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Rille (trådstartaren)

#19 » 00:53:08, 06-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

W7 har ja.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

prosten

#20 » 01:27:44, 06-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om det inte lutar åt att det är nätverket så kan det vara bra att gå in på bredbandskollen och se vad den ger för resultat.(?)

Nätverkprestanda kan helt klart förändras, särskillt om man sitter adsl (eller liknande) på en (luft)trådledning.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Rille (trådstartaren)

#21 » 10:49:46, 06-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är fiber, skicka 10.57, ta emot 10.39. Men samtidigt vet jag ju inte om jag hade bättre innan det börja hacka.
Så kan som inte jämföra det med något riktigt.
Senast redigerad av Rille 10:50:27, 06-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

dogen

#22 » 16:07:21, 06-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte det beror på uppkopplingen. Spelet du menade att du hade och över till, verkar vara lite halvt på gränsen ändå? Då kan svaret finnas där, just för spelet. I övrigt känns det som att det har att göra med flash. Jag förstår om det hela gör att du upplever datorn som allmänt slö. För skojjs skull kan du ju prova att dra in typ firefox 3.x något. Då borde flash flyta på bra och youtube funka. Annars är det något skumt. Dessa saker är nämligen inget som i sig borde dra massvis med datorkraft. Med alla uppdateringar hit och dit (firefox, flash mm) har gjort att det går eländigt slött för mig med, trots att jag i övrigt inte gjort några förändringar vare sig med operativsystemet eller hårdvaran. Googla lite så lovar jag att du kommer hitta _många_ fler som upplever problem med flash.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Rille (trådstartaren)

#23 » 19:14:26, 06-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Datorn i sig upplever jag inte alls seg utan det är bara allt hackande på YT, SVT play m.m som är problemet.
Tvivlar att flash har något med spelet att göra, är inget från internet utan installerat med skiva och allt.
Sen när datorn där nere inte ens har bättre än minsta rekommenderade och de hackar inte där så borde ju även minsta gå hem här men icke de.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

kmracing

#24 » 20:10:57, 06-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du borde nog leta fram ett lämpligt benchmark-program för grafiken och ev. resten av hårdvaran i datorn, då kan du se om grafiken ger det den ska, det brukar finnas jämförelsetabeller för de flesta kända grafikkorten m.m. Vet inte vad som gäller just nu då jag i stort sett slutat med spel och sånt på datorn, men hittar du inget bra kanske nån annan kan ge tips här!

Edit: Har för mig att detta var ett av programmen som gällde "förr i tiden" iaf: http://www.passmark.com Inte fritt, men det funkar ju som demo i 30 dagar.
Senast redigerad av kmracing 20:19:23, 06-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

dogen

#25 » 00:31:08, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag var kanske otydlig. Jag tror inte heller att flash har något med spelet att göra. Min tanke var om spelet faktiskt var lite på gränsen för datorn så låg förklaringen till att spelet kändes slött, där. Har du testat det på en annan dator med sämre specs så borde det inte vara så.

Datorn känns i övrigt ok. Knepigt. Uppdaterat drivarna har du gjort. Ingen ide tyvärr.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Rille (trådstartaren)

#26 » 12:46:49, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de är svårt detta vad det beror på, hade det inte hackat i spelet utan bara nätet så hade det väl förmodligen varit ett flash problem.
Men känns inte som de är de och grafiken verkar det ju inte heller vara.
Vore kul veta om total ominstallation av systemet löser problemet.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

kmracing

#27 » 18:13:39, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara ett ram-minne också som ställer till det, kan bli riktigt mystiska fel pga dem, svårt att lista ut också. Har du installerat datorn själv eller är det en färdig "köpedator"?
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Rille (trådstartaren)

#28 » 18:24:37, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är en färdig, tryck igång och allt klart.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

kmracing

#29 » 19:19:27, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa färdiginstallerade system brukar sällan funka fullt ut prestandamässigt, de flesta blir faktiskt betydligt snabbare och stabilare om man formaterar om och lägger in en ren windowskopia utan allt extratjafs som brukar vara på såna här OEM versioner. Har du en etikett med produktnyckel på datorn är det inget problem att använda den, det finns lagliga iso-filer att ladda ner och bränna ut sin egen skiva från. Gjorde det senast för nån månad sen på en laptop som gett upp.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Peter.Deremar

#30 » 23:47:53, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ett liknande problem på min dator här i dagarna.

Har en HP 6200 nånting med ett inbyggt grafikkort från Intel.

Brukar ju vara lite sådär med såna kort. Provade att spela lite Farming Simulator 2013 som inte är något jättekrävande spel.
Men jag tyckte det hackade lite väl mycket.

Kom då på att jag har ju ett gammalt kort sitter i den gamla datorn (GeForce 7800 GTX) som borde vara betydligt bättre.

Slängde i det och upptäckte att det blev ännu värre!! Men efter lite pillande med diverse inställningar så blev det genast mycket bättre.

Nu flyter det på utan problem.

Så om du kan hitta några inställningar på kortet så prova dig fram genom att ändra en inställning i taget och se om det blir bättre. Det gjorde jag och det blev bra till slut.

Fanns nån inställning där man kunde välja mellan prestanda och kvalitet, det stod på kvalitet så jag ändrade till blandat istället.

Fanns en massa olika inställningar på det nya kortet man kunde göra.

Jag hade iofs inga problem med YT och filmer med nått av korten.
Användarvisningsbild
Peter.Deremar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:13, 23-08-2006
Ort: Knivsta/Östuna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se