Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Tandembygge

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

IH.Mats. (trådstartaren)

#1 » 16:54:22, 03-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå där ute.funderar på att plocka ihop en tandemmaskin av två majorer.Finns det nån som byggt tandem hemma här?Hur tillverka midja,styrning,reglage osv.?Det är mest för skojs skull,har ju inget ordentligt jordbruk,bara några ha hövall som strö åt minkfarmen men jag tänkte det kunde vara roligt att prova dra tungt med en tandemmajor när det ska plogas nästa gång. :grin:
IH.Mats.
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:01, 02-12-2008
Ort: Korsnäs
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FM7 och så har ja kört lite scania 143.IH 844-s,IH 684-s och Fordson Power Major.



arcticforever

#2 » 19:57:22, 03-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

kul ide...har själv tänkt på`t men du vet.................

Kolla i traktor power där finns flera som byggt sånna.Dom förklarar i enkelhet hur dom gjort ,det knivigaste verkar vara midjan.Lycka till och jag hoppas på många och utförliga bilder :eat: :thumme:
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Kjell.K.

#3 » 22:45:42, 03-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast jag aldrig sett en tandemtraktor på riktigt gillar jag dem och har läst en hel del om dem. :)

Främre traktorns hydral kan man ha till styrservon.

Bild Tillägg efter 4 minut(er):

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ght=tandem
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Reine O

#4 » 22:49:57, 03-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enklaste är nog att skaffa en midja från en gammal skogsmaskin.
Eller om du har tillgång till maskiner är de nog inte så svårt att bygga en det behöver ju inte gå nån drivning genom midjan.
Reine O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:24, 31-01-2008
Ort: Vedum
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm t24, 350, Ford 8210

IH.Mats. (trådstartaren)

#5 » 00:49:56, 06-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reine O skrev:Det enklaste är nog att skaffa en midja från en gammal skogsmaskin.
Eller om du har tillgång till maskiner är de nog inte så svårt att bygga en det behöver ju inte gå nån drivning genom midjan.


Har nog faktist nån sorts teori/fantasi/ritning till midjan,borde nog få ihop den svängd i varmhallen hos ba_cka!värst bara att hitta billiga majorer just nu :sad:
Potatis,fläsk och diesel.
IH.Mats.
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:01, 02-12-2008
Ort: Korsnäs
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FM7 och så har ja kört lite scania 143.IH 844-s,IH 684-s och Fordson Power Major.

arcticforever

#6 » 13:54:16, 06-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

IH.Mats. skrev:
Reine O skrev:Det enklaste är nog att skaffa en midja från en gammal skogsmaskin.
Eller om du har tillgång till maskiner är de nog inte så svårt att bygga en det behöver ju inte gå nån drivning genom midjan.


Har nog faktist nån sorts teori/fantasi/ritning till midjan,borde nog få ihop den svängd i varmhallen hos ba_cka!värst bara att hitta billiga majorer just nu :sad:


Det fanns ju 2 billiga på blocket som tog in vatten i oljan,samma ägare....Bra början
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

IH.Mats. (trådstartaren)

#7 » 15:11:38, 08-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:
IH.Mats. skrev:
Reine O skrev:Det enklaste är nog att skaffa en midja från en gammal skogsmaskin.
Eller om du har tillgång till maskiner är de nog inte så svårt att bygga en det behöver ju inte gå nån drivning genom midjan.


Har nog faktist nån sorts teori/fantasi/ritning till midjan,borde nog få ihop den svängd i varmhallen hos ba_cka!värst bara att hitta billiga majorer just nu :sad:


Det fanns ju 2 billiga på blocket som tog in vatten i oljan,samma ägare....Bra början


lite onödigt att hämta dem ända från sverige:D
Potatis,fläsk och diesel.
IH.Mats.
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:01, 02-12-2008
Ort: Korsnäs
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FM7 och så har ja kört lite scania 143.IH 844-s,IH 684-s och Fordson Power Major.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se