Jipo: Ok, jo jag fick nog den uppfattningen att det var inte helt ovanligt. 500h!?! Det var värst.
Vad jag tycker om maskinen?
Ja, var ska jag riktigt börja... Jag är så dålig på att beskriva maskiners uppförande.., Har väl kört närmare 100 timmar kanske nu, fast senaste veckorna har den ju mest stått i verkstan.
Det är ju lite svårt att jämföra en midjestyrd maskin mot framhjulsstyrda saker som jag är van med från tidigare.
Fördelar:
- Midjestyrningen med lika stora
hjul. Fantastisk skillnad i smidighet och bärighet, speciellt med lastad frontskopa.
Det här med att köra krabbstyrning med en midjestyrd maskin visade sig vara väldigt användbart när det är blött i åkern vid t ex dikesrensning från sidan.
- Grävhastigheten är i en helt annan klass mot vad jag var van med från Valmet 6000. 220 minutliter gör sannerligen susen.
- Fantastiskt lättstyrt aggregat iom det flödeskompenserande hydraulsystemet. Tidigare med det öppna systemet på Valmet så måste man ju alltid dra en
spak i botten för att få fart på grejorna. Släppte man en spak fick de övriga rörelserna dubbel fart, ja det där kan ni nog.
- Det första jag märkte var att det var en väldigt tyst maskin. Sedan stängde jag dörren…
och plötsligt hade jag glömt om jag hade motorn i gång eller ej. Nåja, lite överdrift… kanske.
- Att kunna styra hela maskinen från spakarna är väldigt smidigt.
- Aggregatets stickled på bommen befinner sig 15-20 cm högre från marken än förra maskin. I kombination med större uppbrytningsvinkel på skopan så verkar det bli smidigt att lasta även en lite högre
kärra. En stor akilleshäl annars detta när det gäller
grävlastare. Stenlastning är ju värst iom stora stenar har en tendens att
rulla ur skopan när man lägger upp stickan över flaket.
- Sikten till grävaggregatet är aningen bättre än tidigare. Den helt upplyftbara bakrutan diggar jag högt. Bakrutan på valmeten gick inte att öppna mer än typ 40 cm i nedre kant vilket gjorde att det var ett rent hel**** att gräva i motljus då solljuset skapade bländande reflexer i rutan.
Nackdelar:
- Inga som helst ändlägesdämpningar. Tidigare hade jag dämpare till svängen så man kunde bra köra fullt spakutslag på svängen ända till ändläget och dämpcylindrarna tog hand om inbromsningen. Gör jag det nu så blir knappast maskinen långlivad.
Gäller att lära sig en annan spakrörelse då. Det finns gummidynor som dämpar sista millimetrarna men det är långt ifrån samma sak. Stickan går inte ut så speciellt långt så det är lätt hänt att man slår den i ändläge också. Vanesak även det.
- Att inte grävbromsen kopplar ur när jag ska styra i grävläge(vrida midjan på maskinen) har jag svårt att fatta. Endast om jag trycker in drivningen så kopplar grävbromsen ur. Känns inte helt genomtänkt att behöva ”lägga i växeln” bara för att justera midjan. Håller man grävvarvtal dessutom så kommer ju maskinen att vilja fara iväg med fart bara för att man ska kunna justera midjan. Enligt vad jag kan tolka av elschemat så finns det ingen
koppling till grävbromsen från propospakstyrningen. Grävbromsen styrs dessutom från kördatorn så jag hamnar nog att göra nån ful reläkoppling på utsidan om datorn för att komma runt detta. Kanske nån annan reagerat på detta?
- Nån påstod att motorn var för klen. Har inte märkt nåt sånt ännu, iofs har jag inte utfört nån gruslastning ur vägg på hårt underlag ännu… Då om nånstans är det bra med kraft.
- Bomlyften är aningen svag. Skulle nästan vilja säga irriterande svag men jag har för lite timmar för att kunna kalla nånting irriterande än så länge. Detta problem ska jag lösa genom att installera turbohydraulik. Detta kommer då att ge valbart 20 bar extra och halverad maskinlivslängd hos bonden.
- Sikten till frontlastaren är usel. Kommer att ta en tid att lära sig hur man ska köra med skopan fram. Skulle va intressant att testa kamera... omdet alls hjälper...