Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Värme

23 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ulf (trådstartaren)

#1 » 18:16:22, 31-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, då är det lite småkallt ute och rutorna är nerisade.

Står ute och grillar en rostbiff till i kväll med en 33 bur i näven och filosoferar lite hur att lösa det där med värmen.

Ett alternativ är ju en såndär rund värmare med fläkt, tyvärr måste den placeras under kularlockets nivå. Det är väldigt trångt i hytten så jag spekulerar lite på andra lösningar. Ett sätt är att lägga värmepaketet uppe i taket, problemet är att det måste ha ett separat system och en värmeväxlare. Växlaren är ju enkel att snickra ihop, men ska det vara en egen cirkulationspump eller funkar självcirkulation?

kanske enslinga som går från växlaren till ett element under vindrutan för att sedan gå upp till ett större element i taket och några små fläktar runt dessa.

För länge sedan såg jag fläktar med elektriska värmeslingor, men jag vet inte var, är det någon som minns/vet?

Ha ett gott slut och ett gott nytt år allahopa!
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



Robban_C

#2 » 19:05:01, 31-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:... Ett alternativ är ju en såndär rund värmare med fläkt, tyvärr måste den placeras under kularlockets nivå. ...
Varför då?
Är det ett trycksatt system så räcker det med en luftningsnippel på högsta punkten. Varmkör så det blir tryck i systemet, sen öppnar du nippeln tills det endast kommer kylvätska. Låt kallna och efterfyll. Klart.

Glöm det där med elektriska värmeslingor. Det ger bara tomt batteri.
Jmf med en värmefläkt om ex vis 2 kW. Om den går i en timme så ger den givetvis 2 kWh värme vilket inte är så där överdrivet mycket.
För att få ut 2 kWh från 12 v batteri på en timme så måste du ta ut en ström om 167 A. Då förbrukar du 167Ah, dvs ett jättestort batteri.
Och ska du köra på generatorn så lär nog den kunna ge minst 120 A om det ska räcka till och då måste nog traktorn gå lika länge till bara för att ladda upp det som har dragits ur batteriet.
Ingen bra idé.
Dom enda elektriska slingor som gör sig i fordon är i rutor, backspeglar eller under arschlet. Men till totaluppvärmning fungerar det inte.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ulf (trådstartaren)

#3 » 00:28:42, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så ett värmeelement i hytttaket skulle funka, bara det finns en luftningsnippel där?

Vad räknas som trycksatt system, ett med "bara" kylare eller ett mde expansionskärl?

Men å andra sida så ska ju elementet kopplas in mellan termostathuset och vattenpumpen.

Måste nog även gå igenom hela baletten, motorvärmaren verkar mest värma kylaren, inte själva blocket, inkopplad mellan kylaren och pumpen.

Det har varit värme i den ngn gång i forntiden, endel slang är kvar och pluggad, mycket underligt inkopplat. Och förmodling borttaget för att värmen var dålig, med den inkopplingen kan det inte bli annat än dålig värme.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ralle

#4 » 02:48:49, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju mitt värmepaket i taket (iof original) men inga märkligheter som separata system eller så, bara två slangar kopplade på motorn.
Kanonvärme!
Lite väl mycket tom innan jag bytte värmekran :???:
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Robban_C

#5 » 10:34:24, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Så ett värmeelement i hytttaket skulle funka, bara det finns en luftningsnippel där?

Vad räknas som trycksatt system, ett med "bara" kylare eller ett mde expansionskärl?

Men å andra sida så ska ju elementet kopplas in mellan termostathuset och vattenpumpen.

Måste nog även gå igenom hela baletten, motorvärmaren verkar mest värma kylaren, inte själva blocket, inkopplad mellan kylaren och pumpen.

Det har varit värme i den ngn gång i forntiden, endel slang är kvar och pluggad, mycket underligt inkopplat. Och förmodling borttaget för att värmen var dålig, med den inkopplingen kan det inte bli annat än dålig värme.
Japp, värmepaket i taket ska fungera om du kan lufta ur det. Möjligen kan du behöva lufta ett par gånger på raken pga höjdskillnaden.

Trycksatt = ett system som ligger under övertryck. Expkärl har inget med saken att göra. Det här handlar om ett kylarlock som ger lagom övertryck i systemet.

Slangvärmare till motorvärme är väl kanske inte det mest effektiva. Det blir gärna som du skrev att man värmer kylare en hel del och det har man kanske inte så stor glädje av.

Att värmeslangarna är bortkopplade kan ju vara för att värmepaketet nån gång har börjat läcka. Det är ju lättare att koppla bort än att byta v-paket. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#6 » 11:38:53, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån här "universalvärmare" funkar betydligt bättre, lika bra som en vanlig insticksvärmare(i blocket). :thumme:
http://www.oie.se/Products/Product.asp? ... emId=76169
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Bengt.Svensson

#7 » 11:48:25, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också en traktor (JD2030) med värmepaket i taket, enda nackdelen är att det tar tid innan fötterna blir varma. På min "takvärme" finns det ingen luftningsnippel vad jag har sett, man får lossa lite försiktigt på ena slangen om man behöver lufta systemet.
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Ralle

#8 » 12:01:29, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tömde systemet i en traktor med värmaren i taket en gång, men det var bara att köra motorn varm ett tag med värmekranen öppen så det spolade genom så var det bra sen.
Behövdes ingen luftning...

Angående motorvärmare finns ju även insticksvärmare typ de man sätter i blocket, men man kapar en slang och sätter den där i stället.
Mycket enkel att montera, och vad jag har hört fungerar det bra...
Har inte testat själv dock...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Bengt.Svensson

#9 » 12:16:18, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:
Angående motorvärmare finns ju även insticksvärmare typ de man sätter i blocket, men man kapar en slang och sätter den där i stället.
Mycket enkel att montera, och vad jag har hört fungerar det bra...
Har inte testat själv dock...


Jag har den typen på två traktorer, de värmer betydligt snabbare än vanliga "doppvärmare". Dock bör de sitta ganska lågt för att man ska få till självcirkulation.
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

nixs

#10 » 12:34:42, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad spelar det för roll om du värmer i en slang som går in i blocket eller direkt in i blocket om du skickar in värmen på rätt sida termostaten, så att den stannar i blocket?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Ulf (trådstartaren)

#11 » 12:51:32, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok får testa att snickra ihop något och sätta i taket.

På den gamle så sitter värmaren så att den värmer och cirkulerar i stort sett bara blocket, långt bak på motorn. På den nya så sitter värmaren på returen från kylaren, det ska ändras måste, bara ha en ny värmare då den gamla är sprucken.

På den nye har värmen varit inkopplad i tapputtaget i botten på kylaren samt på sidan av motorn. På dessa ställen är cirkulationen mycket dålig, så någon vidare värme kan det inte ha varit.
Bästa stället är och förblir att sätta in värmepaketet mellan termostathus och vattenpumpen, det sitter en slang där idag. Efter några minuter så är det bra varmt i den slangen.

Ska man en tunnare slang mellan termostathus och pump, parallellt med värmepaketet/ventil, eller ska man ha en trevägs kran som "kopplar förbi" elementet?

Kallt efter golvet lär det nog bli ändå, det är ju där luftkonditionering är, på sina ställen så ser man backen.... Men det är mest för att få rena rutor som jag vill ha värmen.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Kjell.K.

#12 » 13:23:14, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En enkel värme, som kan duga som extravärme om inget annat, om man är noga med att ha tätt grenrör, är att sätta sivor för motorn, så den blir täckt och göra en eller flera öppningar, hällst sådana som kan stängas, in till kupen. Bara en lucka till kupen utan att täcka motorn kan också ge en del värme, fläkten hjälper till att blåsa in värmen i kupen, hytten. Kan ju vara ett bra kompliment om man t ex har dålig golvvärme. Endast den värmen kan ju också duga, man får då göra någon slags ventil så man kan leda luften till rutan vid behov eller ha flera öpnningar in till hytten och en av dem ledandes till framrutan.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Bengt.Svensson

#13 » 13:59:41, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Vad spelar det för roll om du värmer i en slang som går in i blocket eller direkt in i blocket om du skickar in värmen på rätt sida termostaten, så att den stannar i blocket?


Skillnaden är att doppvärmaren är på 500W medan slangvärmaren är på 800W. Lämnar man slangvärmaren på för länge kan den slå ifrån pga för hög vattentemperatur, det händer aldrig på en doppvärmare i blocket.
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

Robban_C

#14 » 14:58:06, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:... Ska man en tunnare slang mellan termostathus och pump, parallellt med värmepaketet/ventil, eller ska man ha en trevägs kran som "kopplar förbi" elementet? ...
Varken det ena eller det andra.
En slang före termostaten som "matar" värmepaketet, lämpligen via en reglering eller avstängning (som i såna fall innebär full värme hela vintern och avstängt på sommaren).
Och sen en returslang som går tillbaks nånstans på motorn, lämpligen långt ifrån "matningen".
Du behöver alltså ingen "by-pass" eller nåt sånt.

Ang slangvärmare så tycker ju jag att det är bättre att få in värmen i blocket än att få en massa värme ut i kylaren. På min MB sitter slangvärmaren på undre slangen och värmer åt båda hållen. Inget vidare.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ulf (trådstartaren)

#15 » 16:51:39, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

OIE´s värmare var ju faktiskt ganska passande traktorns stil och betydligt billigare än tex Mekonomens (Kalix).

Det får bli en sån till nästa vinter!

Bypass bör det vara eftersom jag har tänkt att koppla in den istf slangen mellan termostathuset och pumpen, så cirkulationen funkar som innan när man slår ifrån värmen.

Det blir till att leta efter ett lämpligt värmepaket, lite aluminiumplåt och några 12V pc-fläktar. Fläktar har jag några små liggandes, men dom för ett d-a liv, det är väldigt bra blås idom, förmodligen överröstar dom traktorn.

Egentligen så borde det vara en "sugslang" för luften som, om man har en tät hytt, borde suga luften neråt golvet.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: björken, Hidsmekolek, Ironman och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se