Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Samju's projekt, mer/förändrade fastigheter/byggnader

89 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

samju (trådstartaren)

#1 » 00:18:28, 02-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startar väl upp tråden här direkt.. (sa nyss att jag skulle ha en sådan här tråd)
jag har sedan jag grundade mitt konto här på maskinisten läst igenom det mesta, har läst igenom allas projekt med deras byggnader. tycker att det är jätteinressant.. har tom läst nästan alla sidor i den 190 sidor långa dagbok/maskinister, så detta med vad andra gör är kul att läsa!! (ni andra, uppdatera, visa erat också!!)

aja, så nu tänkte jag visa er andra lite vad jag gör..
lägga ut en del bilder på det jag jobbar med...
har blivit en riktig arbetshäst det senaste om jag får säga det själv, har gått ifrån att jobbat ibland hyfsat omotiverad till att verkligen gilla att pyssla, (det e en så go känsla på fredag/lördag kväll när man varit ute å grejat några timmar, då kan man med glädje sätta sig vid maskinisten)

så, gör er beredda projekt - utförda av Samuel Hanson - 18 år och pappa Eric
hoppas att det blir en intressant tråd, och känn er fria att skriva av er å posta liknande saker...

ha det gött--

(PS, alla har olika taktiker, jag tror att jag skriver bildtexterna UNDER bilderna, så texten handlar om bilden ovan, bra att veta!)
----------------------------------

börjar väl på en gång..

har börjat fixa lite för utbyggnad av verkstaden
lade i fredags ut grus (12-36 lr nåt) att ha under plattan.
blev ganska bra om jag får säga det själv - med tanke på att planeringsskopan är sönder (kolven är bortkopplad för lagning, så det är ingen stabilitet, den guppar hit å dit). Så körde det mesta med schaktbladet..
Bild
haha som ni ser så är det byggnader överallt, och detta är bara en bild på en del saker,, till vänster ursprungliga verkstan, sedna utbyggt målarrum, med snedtak (ses bättre på bild 2) längst till höger är ett nybyggt skjul (byggdes i höstas) till grävmaskinen till lite brädor, mellan längst bort skymtar tak, med sågverket under.
det står grejer utmed väggarna överallt, men det beror på att det var ett skjul där gruset är nu innan, så rev skjulet, så saker står lite överallt - provosoriskt, ska ta in en del i det nya å lite i andra skjul


Bild
spånsugen som hänger där vill pappa ha kvar, den ska ställas ner efter gjutning ;) (ja och längst till vänster ser man stugan som vi hyr ut, och som också ska fixas lite)

Bild

Bild

Bild
började sätta lite formar, tog gamla brädor som redan används vid gjutning.. som ni ser så är det lite mellanrum, men pappa vill att betongen ska rinna ut och stadga..


ingen kantisolering, men blir under 10 cm, och 10 cm betong.. pappa är lite ekonomisk av sig (han bestämmer de delarna medan jag får väldigt mkt ansvar i övrigt, bra övning!)

vi har ju inte gjutit ännu, så diskutera gärna hur viktigt det är med kantisolering, eller om det räcker med 10 cm betong och enkel armering (vi ska ha en hyvel där inne (så att vi kan hyvla det vi sågat på sågverket) å så ska man kunna köra igenom med bilen, och ha brädor upplagt, ingen mer tyngd)
det blir kallförråd, utan isolering i väggarna. (än så länge)
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



dogen

#2 » 00:40:46, 02-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen kantbalk?

Det där med att låta betongen rinna ut och stadga måste du nästan försöka filma eller på annat sätt dokumentera. Det lät kul!

Kantisoleringen är nog inte alls lika viktig som isoleringen under. Ska ni ha värme där kommer ni att värma både platta och en massa mark under och runt plattan = betydligt dyrare än isolering på sikt.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#3 » 00:52:26, 02-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar säga som så att även om byggnaden inte ska isoleras så vet man inte vad för nya planer som smids om 5 år. Väggarna kan man alltid isolera i efterhand men plattan är som den är.
Därför brukar jag alltid föreslå kunderna att man ska göra en riktig isolerad platta till carporten redan från början så kan dom konvertera till varmgarage på sikt om dom vill.

Gör du ingen kantbalk i plattan?

Har du vibbat makadamen? Måste vibba så det blir riktigt hårt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

samju (trådstartaren)

#4 » 01:00:29, 02-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Gör du ingen kantbalk i plattan?

Har du vibbat makadamen? Måste vibba så det blir riktigt hårt.


nej pappa tycker inte vi ska ha det.. utan gjuta emot brädorna, och sedan ta bort dem
men jag är lite orolig för det med. visst, han ska betala, men det är väl lite väl slarvigt att inte göra det, även om det ska vara ett kallgarage, han ska ju ändå isolera under, ifall att, då måste man väl ta kanterna med..??

vill inte tjata på honom för mkt.. men han är lite vimsig ibland, vill ha det billigaste (kanske inte så konstigt då vi bygger så mkt)

ja, ni ser ju området på bilden, vad skulle kantbalk till det kosta?

och det med att vibbra sa jag också till pappa att det behövdes, han svara "behövs det", jag sa hur viktigt det är, det är ju inte kul om gruset (och plattan) ska sätta sig efter hand, så det har jag övertalat honom.

nu återstår det att se om vi (jag) köper en liten padda, eller om vi hyr.. vi kommer nog att köpa, för ska använda till flera saker..
tips på storlek, pris?


---

till dogen,, ja vi får se hur det nu blir då med "gegga betong överallt",,..
om inte annat så kan man göra det till de enklaste ställerna, men jag ska få pappa att inse att det behövs isolering (om inte bättre så att vi köper "bottenisolering" och skär till skälva, skarvar och ställer på högkant..
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#5 » 01:19:40, 02-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isolering har inte med kantbalk att göra. Kantbalken avgör plattans hållfasthet.

Kantbalken kostar bara lite extra betong och armering.
Nu får du fanimej ta farsan i nackskinnet och säga åt honom att kamma sig! Gör en kantbalk!

Allt som behövs är att gräva ur en dm djupare i kanterna och göra formen motsvarande högre (djupare). Sen lägger du 2 st 12:or armering i botten (på 30 mm distanser) och 2 st 12:or på samma höjd som sprickarmeringen. Glöm inte att överlappa 12:orna med 1/2 meter vid varje skarv. Gör gärna vinkelbitar i hörnorna också så hänger kantbalken ihop hela vägen runt.

Glöm inte att förstärka armeringen inåt i plattan på de sidor där väggarna tar takstolarna för snölastens skull.

Makken ska vara minst 150, gärna 200, mm tjock för att kapillärbryta ordentligt.

Lägger ni i markduk innan gjutning?

Och jag är lika skeptisk som dogen till det där med att ha glipor i formen. Det kanske fungerar men min erfarenhet är att betongen rinner iväg som f*n när man börjar vibba. Har man inga glipor från början så får man det i alla fall när man vibbar.

Ang markvibbra:
Minst 100 kg/dm packningsdjup, gärna tyngre.
Jag har en 455 kg padda, går alldeles utmärkt även om det är tyngre än 100 kg/dm.
Hyr en sån, det kostar inte så mycket.

Är makadamet under plattan makadam (krossat) eller är det singel (naturmaterial)?
Mak kan paddas eftersom det är skarpkantat men singel kan man inte padda nåt vidare. Singlet bara flyttar sig när man försöker eftersom det är så rundkantat.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#6 » 09:41:56, 02-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag står själv i valet och kvalet med isolerad eller icke isolerad platta i carporten. Jag lutar dock mer och mer mot det som Robban pratar om, dvs att göra det nu iställe för att ångra sig i efterhand och inse att det kostar flera gånger mer att göra om och 'göra rätt'.

Kantbalken är egentligen det som styvar upp plattan. Jämför med ett plattjärn och sedan samma plattjärn med 'kantbalkar' som en I-balk. I-balken blir fruktansvärt många gånger starkare - nästan i klass med en homogen balk med samma genomsnittsbredd och höjd. Kantbalken har man alltså för att få en stadig platta på en 10-15cm tjock platta istället för att gjuta en hel platta som är 20-40cm tjock. Man spar således inte pengar på att hoppa över kantbalken utan tvärt om!

Edit: vill tillägga att jag kan grävt upp och dumpat två plattor här som gjutits till små förråd. Dom var spräckta, antagligen av tjälen eftersom det tyngsta som ställts in där var en vanlig gräsklippare.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Lassel

#7 » 18:40:02, 02-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök övertala han att göra exakt som robban säger. Kanterna som är viktiga. Har ju flera lider till jordbruksgrejorna och när vi byggde de sista så snålade vi såklart så mycket som möjligt plattan är int tjockare än någon cm på mitten men starka kanter måste man ha!
Skulle de vara varmare så skulle jag rekomendera att ställa en vattenspridare ett tag på stället. då packar det sig nog! Litet vibb på det så är det perfekt.

Lycka till med bygget förövrigt!

Lasse
Lassel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:19, 07-07-2007
Ort: Åland

samju (trådstartaren)

#8 » 19:14:27, 02-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jättebra att ni ger synpunkter.
det är nog bra att jag skriver om mina projekt, för att få kritik, så att inte allt går åt skogen ;)!!

jag ska, 1. tala med pappa innan vi gör något mer 2. försöka fixa allting
3. svara mer på frågorna (hinner inte nu, ska spela innebandy :wink: )
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

samju (trådstartaren)

#9 » 17:54:24, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi ska fortsätta lite med bygget.
jag har talat så mkt jag kan med min pappa, och verkligen överlämnat allt ansvar till honom.
det blir väl inte det mest avancerade i byggväg,, men det kan ju va ett test för att se om det funkar att bygga som vi gör

vi lägger iaf lite extra armering i kanterna, och markduk använder vi delvis.
makadamen är 16-32 , så det är inte direkt kross.. men det är nog bra makadam..
vi ska nog trycka till den på något sätt..
det är 15-20 cm tjockt med makadam.... materialet under är hårt grus, så det blir nog bra..


just nu är det snö, så får se när vi fortsätter bygget..

hoppas att det blir bra iaf...

tar gärna emot fler synpunkter ;)
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#10 » 18:11:18, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Makadam ÄR krossat material. Och ren 16-32 duger alldeles utmärkt.
Jag kan nämna att det brukar sjunka ett par cm när man paddar!

Och markduk på mak vid oisolerad platta SKA man ha eftersom det förhindrar betongen att flyta ner i makken. Utan markduk så ökar betongåtgången, dessutom minskar det kapillärbrytande djupet eftersom betongen kommer "närmre" underliggande grus.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#11 » 22:44:53, 06-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vore lite intressant att höra hur din pappa resonerar. Man kan iofs fuska med mycket en hel del (för det är ju faktiskt fusk vi pratar om då man snålar in de små extrapengarna som tex kantbalk och markduk kostar) innan problemen med en gång blir stora. Bygger man efter 'snickarboken' så har man en platta som står i 100år. För tunn platta utan kantbalk som man dessutom inte paddat kan knäckas av sig självt. Jag skulle då inte vilja belasta plattan med några större punktbelastningar.

Det kanske blev lite fel från början. Du berättade om ett projekt, men du sa aldrig mer exakt vad ni skall använda plattan till. Vad kommer den utsättas för osv.

Än hur man vänder och vrider på det så tycker jag att det är mycket dumt att hoppa över kantbalken. Du ökar kostnaden med några få procent, medans plattans styrka kanske ökar med 100% eller mer (ta inte siffrorna så hårt - det är inget jag varken har eller kan räkna på - poängen var att det smakar så otroligt mycket mer än det kostar). Mer än goda råd kan vi ju inte ge. Det vore som sagt kul att höra hans resonemang då det gäller en väldigt liten besparing egentligen. Kom ihåg uttrycket: snålheten bedrar visheten.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

orwak

#12 » 14:50:41, 07-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

intressant att läsa robbans kunskaper om plattor, eftersom jag själv snart skall gjuta en isolerad platta och kan tänka mig att det finns fler, skulle inte robban kunna skriva en typ klistrad tråd hur man "bör" bete sig?:) jag tycker det hade varit mycket intressant läsning!
båda tummarna upp! :thummar:
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

samju (trådstartaren)

#13 » 22:22:12, 18-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu är våren här och det innebär nya tag med byggen
förra veckan så kom det en betongbil å fixade grunden, alltså grunden till utbyggnaden utav verkstaden (som tidigare diskuterats i denna tråd) , pappa var ansvarig för att det skulle bli en jämn yta, vilket inte gick så bra
men vi ska nog ändå lägga något trägolv ovanpå som tur är..

i måndags så började vi lite med att resa väggarna och idag fortsatte det, nu är alla väggar resta iaf, alltså reglarna eller vad det kallas

vi ska beställa takstolar snart
det går fort när min pappa är i farten..

och jag vet inte hur proffsigt det blir, men det håller än så länge iaf ;);)

och tidigare nu i vinter, för några veckor sen, så har vi byggt en friggebod, den är nu helt klar utvändigt, det skall till innerväggar, golv och isolering och sånt så e det helt klart sen

många projekt.....


har inga bilder,
1. uppladdningsprogrammet fårn mob till data krånglar
2. vågar väl inte visa bilder, hahaha
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

orwak

#14 » 03:28:39, 19-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

vanlig symptom på farsor, helt odugliga! :grin:
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

VOLVOEW

#15 » 20:35:35, 19-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Jag gillar dina berättelser om era projekt :grin:

Dem e fina och mysiga att hänga med i...Du och Pappan! :grin:

Fortsätt skriva mer snart samju :thumme:

:rock_on:

/Mogge :driver:
Användarvisningsbild
VOLVOEW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:47, 26-11-2008
Ort: Tyresö STOCKHOLM
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Tackeuchi TB175W
Volvo T22 -48
samt en STIGA Ready...


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se