eric.Larsson skrev:Den som stallebacka_alex hänvisar till på bilden är en stark sladd till traktor
Ser om det går att skrämma lite liv i den här tråden med en fundering.
Kollar man till exempel på Starks nyare modell 7400 och även dom äldre så är alla dragna i hitchen och har således en egen konstruktion för höjning/säkning i framänden.
Dom "mindre" sladdarna på marknaden verkar dras i 3-punkten medan dom större dras med hitch och har egen konstruktion för lyften. Varför är inte alla sladdar byggda med 3-punktslyft som draganordning och höjdreglering? Det går väl att "nolla" dragkraftsregleringen på en
traktor och således få konstant djup på sladden?
Jag blev nyfiken på om det verkligen är fördelaktigt att ha den kopplad i hitchen. Det finns ju redan en funktion i traktorn som har bra precision på höjdreglering och inte kan väl någon säga att 3-punkten inte tål belastningen? man kan ju med lätthet få en traktor på 200hk att storkna totalt med en 6-skärig
plog i "lerpannejord" om man vill. Dessutom har ju alla moderna traktorer låsningar i sidled på hydarularmarna så monteringen blir ju stum i sidled.
Ett arbetande
redskap kopplat i 3-punktslyften ger ju extra
tryck på bakdäcken, betyder det att det knycker bladtryck från sladden och den i så fall biter sämre?
Summering - Om man kostar på sig att bygga en "normalstor" traktorsladd för 100hk traktor med
koppling i hitchen. Tjänar man då på att bygga en egen höjdreglering i fram för sladden och därmed får ett högre bladtryck och bättre resultat?
"Minnesproblem, Sluddrande tal och aggressivitet är klassiska tecken på både socialistiska värderingar och blyförgiftning. Därav vänsterns framgångar i norr där gruvindustrin förser dom med mer bly än vad kostcirkeln ordinerar"