Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexDiverseSnick Snack

Text som sprutmålas på lådor mm

16 inlägg • Sida 1 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

baklastare642

02:12:55, 21-03-2013

Sådan där text som används ofta av militären för att målas på lådor och liknande, har den något namn ?

Man använder sig av schabloner för bokstäverna som ofta är urstansad på kartongliknande matrial.
Finns det någon på nätet elller någon i stockholmstrakten som gör sådana där schabloner?



Exs

02:31:23, 21-03-2013

De gångerna jag gjort sånt har jag bara skurit ut en egen schablon i kartong och sen kört med vanlig svart sprayfärg på det. Vill man använda samma schablon många gånger så är det bättre att göra en i plåt med plasmaskärare eller sticksåg. Plåtschabloner går ju såklart även att få utskurna hos en laser/vattenskärarfirma efter önskat teckensnitt också, om det ska vara noga.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

jörgen.ottosson

06:58:13, 21-03-2013

ja, det brukar vara en maskin som stansar ut. Kan finnas hos företag som sysslar med industrilackering eller embalering.

....eller så kan man köpa egna stansar. :grin:
http://ebookbrowse.com/preisliste-texts ... d157965053
Deus ex machina

Anton

08:03:41, 21-03-2013

Jag brukar kära ut schablonfolie med plottern.

/Anton!!


Fredrik_

10:30:38, 21-03-2013

Jag har faktiskt kopierat/förstorat en bild/logga i kopiatorn på vanligt A4 skrivarpapper som jag sedan skurit ut med kniv.
Sprayat med mattsvart. Blir stadigare ju mer den använts :mrgreen:
Självklart blir jag tvungen att fästa den på detaljen, så själva målningen blir ju inte riktigt lika enkel.

(Kanske ska prova att fästa upp den på en plåtram.. :klia: )

orwak

10:48:17, 21-03-2013

Fredrik_ skrev:Jag har faktiskt kopierat/förstorat en bild/logga i kopiatorn på vanligt A4 skrivarpapper som jag sedan skurit ut med kniv.
Sprayat med mattsvart. Blir stadigare ju mer den använts :mrgreen:
Självklart blir jag tvungen att fästa den på detaljen, så själva målningen blir ju inte riktigt lika enkel.

(Kanske ska prova att fästa upp den på en plåtram.. :klia: )


Hallå!

Jag har gjort precis lika dant, med den enkla skillnaden att jag körde pappret tex a4,a3 i lamineringsmaskinen. Tycker det blev lite lättare att skära samt att den blir lite stadigare att fixera vid aktuellt märkningsjobb. :thummar:
skrivet på detta vis
Bild
Dock så skar tankeverksamheten när man missade prickarna över Å Ä Ö......
De finns alltid nåt att laga

baklastare642

14:18:18, 21-03-2013

Det var tips ni hade. Jag sommarjobbade en gång på en firma som hade en rund maskin där man matade in torex / kartongliknande matrial i storleken 15 x 50 cm. Upptill så snurrande man fram det tecken man vill stansa ut.
Man kunde skriva upptill 4 rader om jag inte minns fel. 25 mm höga tecken.

Det här "militära" typsnittet, har det något namn och är det någon som har sett det där typsnittet någonstans där man kan ladda ner det ?
Vad jag menar är att exv bokstaven "O" måste ha 2 eller 3 bitar som håller fast skälva mittdelen i o-et.
Har man rätt typsnitt så är det lättare när man skär ut det med skalpell.

PerJohansson

14:53:02, 21-03-2013

Har kanske en kontakt med en sån maskin om den nu finns kvar, vad vill du ha skrivet? Det är ju inge problem att skicka på posten.

/Per

Sparkz

15:12:53, 21-03-2013

Googlade lite, och här finns ett typsnitt att ladda ner: http://www.dafont.com/font.php?file=din ... nisten.net

En zip med några olika filformat, packa upp i kontrollpanelen/teckensnitt om du kör windows

baklastare642

23:51:33, 21-03-2013

Sparkz skrev:Googlade lite, och här finns ett typsnitt att ladda ner: http://www.dafont.com/font.php?file=din ... nisten.net

En zip med några olika filformat, packa upp i kontrollpanelen/teckensnitt om du kör windows


Inte illa ! Hur lyckades du få dit "MASKINISTEN.NET" ?

Sparkz

06:53:04, 22-03-2013

Jag skrev det i "preview"-rutan...

Erland Karlsson

08:23:46, 23-03-2013

Där jag jobbade förut fans det schabloner i mässingplåt som gick att trä ihop i varandra och bilda ord.
Här finns nåt liknande, men utan möjlighet att fästa ihop:
schabloner

Fredrik_

10:30:38, 23-03-2013

Sådana såg det ut som de i länken #5 säljer... :thumme:

Skylark Cab

10:48:18, 23-03-2013

Erland Karlsson

Där jag jobbade förut fans det schabloner i mässingplåt som gick att trä ihop i varandra och bilda ord.

http://www.seton-sakerhet.se/schabloner ... ssing.html