Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Nu har det köpts en Mecalac!

343 inlägg • Sida 7 av 23
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

FredrikGrönquist

#91 » 21:58:13, 28-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.
Körde en Mecalac 12MXT i ca 3 veckor sen gav jag upp,
aldrig mer jag sätter mig i en sådan bakvänd maskin.
Allt är ju fel i den, det ända som gick rätt var rotern.

Men lycka till i fortsättningen.
FredrikGrönquist
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:58, 28-10-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC15B
Volvo EC35
Volvo ECR88Plus
Volvo EW160
Volvo EC140BLC

Lännen 8600E
Volvo L25B
Massey Fergusson 8130



diskoper (trådstartaren)

#92 » 12:11:30, 29-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha! :grin:

Jag har ju inte så mycket att jämföra med så jag behöver inte lär om (annat än från gammal traktorgrävare med fyra spakar).

Vad menar du med tvärtom? Bom/sticka/sväng/skopa sitter väl som på en Åkerman?

/per
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

diskoper (trådstartaren)

#93 » 23:55:02, 09-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejs!

En statusrapport:

Bytte kopplingarna till slänthydrauliken:


Bild

Bild

Det blev IA5000 (eller vänta nu, är det T5000? Det är INTE jordbruksvarianten i alla fall :klia:) med tryckavlastning. Men HE*&€&€#/&"!VETE vad det dräller olja! och dessutom är det fortfarande SJUKT svårt att koppla till slangarna, för att inte tala om att koppla FRÅN dom!
:slag: :x

Även fast det dräller ur olja från båda sidorna (maskinen + redskapet) så får jag slita arschlet av mig för få ihop dom :hota:
Funderar på att byta tillbaka till Faster ändå, för de drällde i alla fall inte så ruskigt som de här gör..

Fixade till lite trevligare miljö i hytten. Stolen är ju rätt sliten och visade upp bart skumgummi.

Bild

Biltema! Det är fan bra skit! :mrgreen:
Är det någon som vill ha överdragsklädsel till EN framstol och ett baksäte! Det gick liksom inte att köpa styckevis..

Jag har även forskat lite i drivningen och konstaterat att jag har permanent fyrhjulsdrift (det var ju inte helt uppseendeväckande utan snarare ganska rimligt att anta). Måste se till att sätta på däcken som jag fick tag på. Kör fortfarande på de med fel storlek som jag fick med maskinen.

Har även konstaterat att difflåset ligger i från det att man trycker till på låsknappen(pedalen) till dess man lägger ur "växeln". Det räcker inte med att släppa upp foten alltså.. Det förklarar värför jag haft en smula svårt att svänga ibland!! :driver: :slag:
En fet sten i skopan, backa och försök svänga med difflåset inkopplat. Lycka till!! :lmao:

Har även bestämt mig för att tillverka ett S45-fäste istället för Clic-Clac-Mecalac som inte verkar kunna köpas hos någon i Sverige (Swecon stod som fågelholkar i alla fall.. :grin: ). Dessutom är det inte så j*vla Clic-Clac tycker jag för man måste komma exakt rakt in med fästet mot skopan för att få på den. Det går ju inte att ta den med ena kanten och sen lyfta upp den som på ett grindfäste..

Separat tråd finns om det:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... lac+snabbfäste

Over and out!

/per
Senast redigerad av diskoper 22:42:11, 10-11-2008, redigerad totalt 3 gånger.
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

Holger

#94 » 12:05:48, 10-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

diskoper skrev:Fixade till lite trevligare miljö i hytten. Stolen är ju rätt sliten och visade upp bart skumgummi.

Bild

Biltema! Det är fan bra skit! :mrgreen:
Är det någon som vill ha överdragsklädsel till EN framstol och ett baksäte! Det gick liksom inte att köpa styckevis..

Ja, j#drar du, det är ju rena Recaro-stuket på stolen nu! :mrgreen:

Tack för statusrapporten! :thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

diskoper (trådstartaren)

#95 » 17:27:36, 10-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Ja, j#drar du, det är ju rena Recaro-stuket på stolen nu! :mrgreen:


Ja, jag har dessutom fått sido-airbag enligt ett emblem på överdraget! :lmao:

/per
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

Holger

#96 » 09:34:47, 11-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där ser man! Biltema is da shit! :lmao:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Gregerr

#97 » 23:26:27, 31-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det?
Har du provat att ploga snö?
Skulle önska lite uppdatering :grin:
Gregerr
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:58, 17-01-2008
Ort: Sälen
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare

nisse

#98 » 12:54:22, 01-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du verkligen vill så kan du köpa fästet på EMS i Stockholm. Dem är Mecalac ÅF i Sverige och kan beställa hem dem. Men fästet är nog bland dem sämsta som finns och inte gratis heller. Mecalac kan köpas även med S50 original (mest troligen genom Volvo tiden?)

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Edholm

#99 » 20:06:53, 01-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:Om du verkligen vill så kan du köpa fästet på EMS i Stockholm. Dem är Mecalac ÅF i Sverige och kan beställa hem dem. Men fästet är nog bland dem sämsta som finns och inte gratis heller. Mecalac kan köpas även med S50 original (mest troligen genom Volvo tiden?)

Nisse



Har ett sådant fäste som suttit på en bobcat om det är nån mot förmodan som behöver ett sådant..
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

diskoper (trådstartaren)

#100 » 22:24:29, 01-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gregerr skrev:Hur går det?
Har du provat att ploga snö?
Skulle önska lite uppdatering :grin:


Jodå! Lite har jag rullat. Filade på ett inlägg här för ett tag sen men av olika anledningar blev det aldrig upplagt. Kommer här:

--
Ja, det har ju inte varit så värst mycket körning på sistone.

I slutet av oktober blev det två räddningsaktioner:
X Grannen var lite vårdslös och körde med en skopa grus på full höjd med minilastaren. Slutade med vältning! Ingen skadad som tur var. Mecalacen fick rycka ut och sätta den på rätt köl!

X Apropå köl var det en sjunken träbåt som stod för räddningsaktion nr 2. Vid byalagets brygga hade en 5 meters träsegelbåt sjunkit och stod på botten. Jag drog upp den på grundare vatten så ägaren kunde pumpa läns.

Sen kom det ju lite snö! Givetvis vill jag genast ut och skyffla runt lite :driver:
Dessvärre verkar fransoserna hällt i fel olja i transmissionen, för man kommer fan ingen vart när det är nollgrader eller kallare! :uupps: Trodde jag hade parkeringsbromsen i men närå. Efter att ha nött lite fram och tillbaka kom den igång och efter en stund är det inga problem.

Vidare hoppade haren igång helt plötsligt! Jag tror maskinen behöver mer körning för att må bra! :mrgreen: :driver:

nisse skrev:Om du verkligen vill så kan du köpa fästet på EMS i Stockholm.Nisse


Nä, jag har lagt ned det där. Det ska byggas på ett S45-fäste istället. Jag bygger det på befintligt fäste. Kapar bara av flänsen med hålen och bygger på. Det kluriga är bara att göra en lösning på skoplåset som funkar med enkelverkande hydraulik. Hur räknar man ut hur kraftiga fjädrar man ska ha för låsningen?

Edholm skrev:Har ett sådant fäste som suttit på en bobcat om det är nån mot förmodan som behöver ett sådant..

Tack men nej tack! Jag räknar med att mitt nya fäste är klart till sommaren :cool:

PS.

Gregerr, jag var uppe i Lindvallen och slirade i helgen. Skulle upp med dragbil+trailer till Lindvallens Värdshus. Det tog ju stopp redan i backen upp till parkeringen, trots ny vinterdäck på driven. Sen skulle man upp till inlasten på Värdshuset oxå :razz:
Det kom i alla fall en kille i en fräsch L90 (?) som plogade parkeringen, det stod "Hurtig" på dörren tror jag. Han fixade fram en kille med en Schäeff lastmaskin som kom med ett par skopor sand. "Hurtig" var även schysst och hämtade kätting så han skulle kunna dra oss upp till Värdshuset, men det gick bra ändå när det var sandat!
Är det några maskiner/förare du känner igen? Jag är ett hemskt tacksam för hjälpen! :buga:
Bild
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

Robban_C

#101 » 23:02:44, 01-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det mycket jobb att bygga om till dubbelverkande hydraulik?
Du vill ha hydraulisk låsning eftersom fästet då låser ihop mycket stadigare än med bara ett par fjädrar. Är fästet bra ihoplåst så slits det inte alls på samma sätt som ett med bara fjädrar. Det gäller även grindarna.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

diskoper (trådstartaren)

#102 » 10:33:28, 02-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Är det mycket jobb att bygga om till dubbelverkande hydraulik?
Du vill ha hydraulisk låsning eftersom fästet då låser ihop mycket stadigare än med bara ett par fjädrar. Är fästet bra ihoplåst så slits det inte alls på samma sätt som ett med bara fjädrar. Det gäller även grindarna.


Mjaaaa.. Jag är ju lite lat. Och har inte så mycket tid att mecka som jag skulle vilja ha. :razz:

Slitaget är nog inte så farligt i och med att jag använder maskinen kanske 200 timmar om året. Max. Att det sitter fast ordentligt är ju däremot jväligt trevligt! Jag får helt enkelt byta till en dubbelverkande cylinder när jag har möjlighet! Tack för påpekandet.

/per

Bild Tillägg efter 15 minut(er):

Nu har jag gjort affär på det här fästet :thumme:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=99427#99427

Tack Hymax för tipset!
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

Gregerr

#103 » 18:34:15, 06-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

diskoper skrev:PS.

Gregerr, jag var uppe i Lindvallen och slirade i helgen. Skulle upp med dragbil+trailer till Lindvallens Värdshus. Det tog ju stopp redan i backen upp till parkeringen, trots ny vinterdäck på driven. Sen skulle man upp till inlasten på Värdshuset oxå :razz:
Det kom i alla fall en kille i en fräsch L90 (?) som plogade parkeringen, det stod "Hurtig" på dörren tror jag. Han fixade fram en kille med en Schäeff lastmaskin som kom med ett par skopor sand. "Hurtig" var även schysst och hämtade kätting så han skulle kunna dra oss upp till Värdshuset, men det gick bra ändå när det var sandat!
Är det några maskiner/förare du känner igen? Jag är ett hemskt tacksam för hjälpen! :buga:
Bild


Nja, jag har dålig koll på Lindvallen. Har bara varit där en gång och jobbat, flyttade en lift.
Men kan tänka mig det var Lindvallens egen L90 med förare. När jag var där var det också en hygglig karl i lastare som hjälpte till ibland.

Är det någon speciell fördel att ha hjulen "så på mitten" och få överhäng bak på trailern? Eller rättare sagt, vad är fördelen? :grin:
Gregerr
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:58, 17-01-2008
Ort: Sälen
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare

diskoper (trådstartaren)

#104 » 19:12:52, 06-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gregerr skrev:Är det någon speciell fördel att ha hjulen "så på mitten" och få överhäng bak på trailern? Eller rättare sagt, vad är fördelen? :grin:


Well, jag gillar ju att ekipaget blir lite kortare i svängarna. Det är också bra för att inte få för mycket vikt på kingpin. Fint när man kör 2-axlat. Den här bilen är dessutom nedklassad till 17 ton totalvikt. Vet inte om det beror på att man inte får på mer på de däck som sitter (295/60 22.5) eller om de ville spara 6000 kr/år i skatt :grin:

..men jag tycker det är lite blöjjigt att köra trailer. Bil och släp ska det vara :cool: :mrgreen:

/per

Bild Tillägg efter 7 minut(er):

Dessutom suger det att köra dragbil på vägarna dit upp! :x

Jag satt i passagerarstolen en bit och just då, trots typ 55 km/h, kom ett av de där j*vla tjälskotten (eller en helt vanlig sketen vägbula) och jag lättade 15 cm från stolen och slog bakhuvudet i sängkanten! Förb-jvla-hlvetes vad ont det gjorde!
:slag: :hota:
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

Ville

#105 » 19:24:52, 06-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

"white white music " va är det för nåt?
Ville
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:16, 23-11-2008
Ort: Hudiksvall
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1260B


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se