Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kopplingsbyte Valmet 705

33 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bjørn (trådstartaren)

#1 » 22:32:32, 01-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Da var det tid for å mekke litt 705 :)

Bildene sier resten.



Bild

Bild

Bild

Bild
I 2 deler :grin:


Bild
Valmets 05 serie og en del valtra er sansynligvis av få traktorer som kan deles uten å ta av frontlasteren.



Bild

Bild
Fordømte sinterkopplingen eter opp svinghjulet :hotar2:



Bild

Bild
Blokking mot forakslingen så fronten ikke bikker.
Bild

Fortsettelse følger når jeg har handlet deler og fått dreid (svarvet) svinghjulet. Svinghjulet har en "grop" på 0,9mm etter sinterkopplingen :(

Kommenter gjerne.

Bjørn
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1



Holger

#2 » 14:54:39, 02-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina bilder!
Tycker alltid det är intressant att se en delad traktor.
Vore det inte meningsfullt att ah en typ av gejder som fortfarande håller ihop maskinen men som man kan dra isär? Tänker på den där mekanismen som man ser i skrivbordslådor ibland.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Kjell.K.

#3 » 17:24:02, 02-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag minns första gången jag såg en delad traktor, då såg jag ut så här. :uupps:

Fördelen med helt delad traktor är nog att man kan dra isär delarna en bit och därmed få bra med plats, när man jobbar.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

P Andersson

#4 » 19:05:00, 02-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag bytte på min 650 för många år sen så svarvades svänghjulet så de blev bara 1/10 från minsta mått pga sinterlamell :skriva:
När jag delade 805an för snabbväxelbyte räckte med att dela den 10-12cm så då hade jag långa bultar i hålen för att styra upp det.
Annars vid kopplingsbyte är de bra att få iväg motordelen ett stycke så man kan jobba riktigt utan att slå ryggen i traktorkroppen :mrgreen:
Ska man sen lyfta svänghjul du ska man inte ha massa grejer ivägen :thummar:
Men vad är det för ljuddämpare du har???
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Bjørn (trådstartaren)

#5 » 22:01:45, 02-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad är det för ljuddämpare du har???


Lyddemperen er det en tidligere eier som har ordnet og eksosrøra er orginal john deere. Ser merkelig ut, men fungerer :grin:

Traktoren har gått nesten 12000 timer og dette andre gangen kopplingen byttes.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Johan i Hult Andersson

#6 » 07:12:27, 19-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svejsan
Här är en till som behöver skruva Valmet..... 755....
På något vis sköt vi turbin-kopplingen när den stog på tomgång på vedbacken, den försvann i ett vitt rökmoln och oljan flödade över motorn (kom från kopplingsdelen).
Har du några tipps?
Man är alltid lite osäker innan man kommer igång.
Johan i Hult Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:45, 28-05-2008
Ort: Hult, Vissefjärda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas -73
Valmet 455
Valtra 6350 -07
Valtra N92 -12
Åkerman H11B

Bjørn (trådstartaren)

#7 » 07:51:33, 19-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er nok bare å begynne å skruve, dette er enkle traktorer å dele.
Et tips er at framdelen har tyngdepunktet foran framakslingen i motsetning til andre traktorer, jeg plaserte garasjedomkraften under avtapningspluggen for motoroljen og det fungerte fint. Var bare å trille den som man ville :)

Har delekatalog og verkstadshandbok på svensk, kan skanne sidene om kopplingen hvis det er interesant? Finns en del nyttig informasjon som tex. moment og liknende.

Fikk deler på fredagen, så starer med montering igjen i morgen. Skal ta flere bilder :)

1 person gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Johan i Hult Andersson

#8 » 08:54:53, 19-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vore jättefint...
De är alltid bra att ha något att kika i när man inte vet,
du vet säkert vilka sidor som är intressanta, framför allt koppling+turbin och om var man delar traktorn.
Har du någon koll på vad en turbin ligger på för pris? Hoppas det inte är för allvarligt, men man vet ju inte... :???:
Traktorer genom tiderna...
MF135, Mf165 (min första traktor jag körde själv 5&halvt år gammal), IH585, Volvo 500, 650, Valmet 455, 755, 6350, N92, Hymas -73, Åkerman H11B -70,
Johan i Hult Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:45, 28-05-2008
Ort: Hult, Vissefjärda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas -73
Valmet 455
Valtra 6350 -07
Valtra N92 -12
Åkerman H11B

cowboy

#9 » 21:32:03, 19-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johan i Hult, har du pratat med nån montör som känner till valmets turbinkoppling om vad som har hänt..

Antagligen hade ni glömt i växeln och oljan börja koka ! Men vart kom oljan ut ?
Jag har varit med om att oljan blev het för att jag glömt i växeln då jag lastade med skogskranen.. Böt oljan och körde vidare :P
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Johan i Hult Andersson

#10 » 22:10:58, 19-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, detta hände i lördas men vi ska ringa runt lite imorrgon (måndag) och höra oss för...
Det ser ut som det sprutat/flödat ut (i riktning mot hytten) genom ett galler som sitter över kopplinghuset.
Det borde vara från turbinen för det saknas inte olja någon annanstans i maskinen, och med tanke på att det inte var någon liten mängd olja som läckte ut så är det nått som är fel...
Bild
Traktorer genom tiderna...
MF135, Mf165 (min första traktor jag körde själv 5&halvt år gammal), IH585, Volvo 500, 650, Valmet 455, 755, 6350, N92, Hymas -73, Åkerman H11B -70,
Johan i Hult Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:45, 28-05-2008
Ort: Hult, Vissefjärda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas -73
Valmet 455
Valtra 6350 -07
Valtra N92 -12
Åkerman H11B

cowboy

#11 » 22:28:56, 19-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker att inte nån hög växel satt i och turbinen slirade.. på så sätt fick jag oljan att koka.. Finns en lucka under batteri vill jag minnas, där kommer man åt oljepluggen. Öppna den och vrid turbinen ett halv varv så pluggen kommer neråt då töms gamla oljan ur.. Vrid sen turbinen upp igen och fyll på ny olja. Man testar turbinen med att lägga i högsta växel handbromsen på och full gas, då skall varven hållas runt 1350 -1450 /min. Går justera med oljemängden när man vill den ska börja slira ..
Men nån stefa kanske gått sönder då den blev överhettad :?

Kanske lättast först att testa med oljebyte.. minns inte rätta mängden men inte stora mängder det är frågan om.
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Bjørn (trådstartaren)

#12 » 22:40:10, 19-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cowboy har rett, test med oljebyte :thumme:

Oljetype og oljemengde står vel i sidene jeg skannet til deg.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Scania-Tom

#13 » 23:06:48, 19-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Byta olja hjälper väl kanske. Men oljan har runnit ut nånstans och det finns packboxar och ett par o-ringar i hi-trolen. De gillar inte hög värme kan jag säga. Sen så skrev du att oljan flödade bakåt mot hytten. Strax bakom turbinen sitter kopplingen monterad. Och oljan har säkert hittat dit. (Det brukar den göra) Vilket innebär slirning på kopplingen.
Det blir nog att dela den här traktorn skulle jag tro. Tyvärr.
Ta ett ordentligt andetag innan du börjar för bränd ATF-olja luktar verkligen inte gott. :mrgreen:
Turbinen behöver dock sällan bytas ut helt. Brukar räcka med att byta lager i den samt packboxar och o-ringar. Det är noga att du märker upp turbinen innan du delar den. Den är balanserad som en enhet.

Mvh Tom
Användarvisningsbild
Scania-Tom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:33, 18-04-2008
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kör och skruvar alla möjliga fordon i mitt jobb.
Äger just nu en Volvo BM4300 -80 ,en Scania LS141 grusbil med släp och en Scania LS140 timmerbil med kran och släp.

Bjørn (trådstartaren)

#14 » 22:50:14, 22-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vært lite mekking på ei stund, men ble gjort litt i dag.



Bild

Mothåll for demontering av utløserlager.


Bild

Passende rør fra delaval for å slå på :grin:


Bild

Ny koppling, glemte å ta bilde av svinghjulet når det var nysvarvet.


Bild

Tok litt service på varmeapparatet med det samme.


Bild

Bild

Skiftet innfestingsplata til viftene(flakt), den gamle var deformert så viftene tok borti godset og ga ulyd når varmen sto på fullt. Motorene er nye.


Bild

Almost


Bild

Done! Nesten som K i F :mrgreen:

Resten skal monteres sammen og prøvkjøres i morgen :)
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Kjell E

#15 » 23:04:36, 22-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

K i F? :lmao2: Hvor i Trøndelagen holder du til da? Artig "prosjekt" det der, moro når det går så lett.
Användarvisningsbild
Kjell E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:15:26, 06-02-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se