Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Traktorvagn av lastbil

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Mr X (trådstartaren)

#1 » 21:26:04, 22-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hello! Skall inom de närmaste veckorna börja bygga en släpvagn till traktorn av en tre-axlad grusbil (finsk-tillverkad :cool: ). Tar gärna emot tips om t.ex. byggande av dragbom, ev. förstärkningar, drivning , bromsar mm.....Som gentjänst kan jag kanske bjuda på diverse bilder av projektet.... :buga:
Mr X
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:58, 26-12-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Victor.söderlind

#2 » 16:22:15, 23-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Kan bli ett trevigt bygge.
Vad är det för traktor som ska dra vagnen?
Användarvisningsbild
Victor.söderlind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:33:54, 05-01-2008
Ort: Umeå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70E -03

Mr X (trådstartaren)

#3 » 20:31:29, 25-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

6 cyl. Zetor Chrystal till att börja med :|
Mr X
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:58, 26-12-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Kjell.K.

#4 » 21:31:29, 25-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte är för mycket arbete och grejerna finns kvar, spar gärna drivningen på kärran och koppla den till drivhjulsberoende kraftutaget. Hällst då med lådan kvar så man kan ha friläge om man vill. Mina föräldrar hade en kärra jag körde ett tag där vi använde sådan drivning när vi körde gus med BM 650 och kärran, kanon.

Till och från grustaget körde vi kärran som "vanligt", sedan när kärran backades upp i det opackade gruset användes drivningen, som stämde med traktorns drivning, hur de hade fått det att stämma vet jag inte. Den kärran och en liknande var jag och pappa och hämtade i Långhundra på 80-talet, efter att de köpts på auktion.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

cowboy

#5 » 22:00:20, 25-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag föreslår att du anlitar de som kan göra en riktingsväxlare och utväxling på samma gång, där får man hydraulisk koppling färdigt inbyggd.Lasbilsväxellåda är onödigt stor, riktningsomkastare och rätt utväxling går väl med två kugghjul..
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

BM425

#6 » 22:02:06, 25-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cowboy hann visst före :grin:

Om jag inte minns fel så är rotationsriktningen olika på kraftuttag o lasbilsbakände. Kan lösas genom att köpa en vändlåda eller genom att snurra drivande axel 180 grader.

Rätta mig om jag har fel.

Förr i tiden körde man tomme med traktorn i frilägen o drev fram ekipaget genom vagnens drivning. Det gick ofta fortare då.

När du drar elsystem se till att dra fram jordledning till varje förbrukare från traktorn, då slipper du mycket problem i framtiden. Att bara jorda i ramen håller inte länge.

Kolla hur mycket olja som krävs för att tippa så att traktorn klarar av det.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

cowboy

#7 » 22:17:52, 25-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämna bilens hydraulpump tank och ventiler kvar , då kan du köra pumpen med en hydraulmotor från traktorns hydraulik.
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Hansborg

#8 » 22:31:28, 26-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj mister X
Jag får väl bjuda på lite bilder på mitt Jyry Sisu släpvagnsbygge medans du laddar filmkameran... :mrgreen:


Här skulle jag velat ha flaket längre fram från 10cm - 20cm
Kort avstånd mellan hjulaxlarna = lättare att svänga. :grin:

Bild

Dragöglan är 16 ton, även den i minsta laget. En dimenssion upp rekomenderas!!!

Bild

Smörjhålet är helt OK

Bild

Slirkoppling ett måste i mitt fall. Vill minnas ca: 26/30 varvskillnad.
Ingen omkastarlåda , drivhjulsdriven. Backen användes
Stödfot Det bästa vore mitt under bommen. tappen har jag gjort av gammal stötdämpare = bra material förhoppningsvis.

Bild

Den smalare plåtremsan användes för montering o injustering av dragbommen

Bild

forts: följer Slirkoppling nödvändig, brukar allt fastna i finsandtaget. Växelådan kommer från en Volvo "starke" = light modell :mrgreen:

Bild

Växellådan med kardanaxel"köpt" från en spannmålsvagn. Möjlighet till inkoppling av hydraulpump synes.

Bild

En Mellanskiva svarvades för anslutning till bakaxel. trångt var det men det gick vägen. stor vinkel på axeln blev det.

Bild

På den här bilden är det bara lysen jag donat..

Bild
Senast redigerad av Hansborg 20:29:38, 27-05-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

cowboy

#9 » 22:59:04, 26-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ett jyry-sisu släp till.. :grin: Men jag har inte fixat draget än, är det en fuller låda du använt Hansborg ?
Bild
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Mr X (trådstartaren)

#10 » 15:22:24, 27-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:Lämna bilens hydraulpump tank och ventiler kvar , då kan du köra pumpen med en hydraulmotor från traktorns hydraulik.


Har funderat på det jo, men ventilerna funkar ju med luft, så det kan bli knepigt med styrningen till dom...? Hurdan hyde-motor behövs?

Tack Hansborg för bilderna, just sådana jag sökte efter!!!
Vad ska man använda för material till dragbommen, ska den vara V- modell eller "rak", -den kommer också att bli utsatt för större krafter i sidled än normalt pga. kärran blir utrustad med magbett...
Mr X
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:58, 26-12-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

sjennar

#11 » 17:15:11, 27-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte kompressor på traktorn? , du har ju Zetor.
sjennar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:02, 12-05-2008
Ort: Närpes
Maskintyp: Traktor

ja-bond77

#12 » 17:43:51, 27-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cowboy

#13 » 18:15:29, 27-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mr X skrev:
cowboy skrev:Lämna bilens hydraulpump tank och ventiler kvar , då kan du köra pumpen med en hydraulmotor från traktorns hydraulik.


Har funderat på det jo, men ventilerna funkar ju med luft, så det kan bli knepigt med styrningen till dom...? Hurdan hyde-motor behövs?

Tack Hansborg för bilderna, just sådana jag sökte efter!!!
Vad ska man använda för material till dragbommen, ska den vara V- modell eller "rak", -den kommer också att bli utsatt för större krafter i sidled än normalt pga. kärran blir utrustad med magbett...


Bild Tillägg efter 4 minut(er):

Hm, min text försvann :o
Men jag skrev att om man vet vilken pump det är på lastbilen då vet man vilken hastighet den ska snurra.. kan inte behövas stor motor för att dra den pumpen, finns väl motorer med olika hastigheter ? Annars bara att dreva med kätting o kugghjul som påfyllningsskruvarna har..(Tex Jussi-sädskruv).

Bild Tillägg efter 7 minut(er):

Finns ju små elektriska luftkomressorer som kan installeras på vagnen.. Kaske kunde byggas om till elstyrning för ventilerna ? För kippventilstyrning kunde man använda elstyrning för slaghackstorn. :grin:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Hansborg

#14 » 21:39:31, 27-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cowboy. Vad är en fullerlåda (låter lite sydlänskt :lmao: )
Är det Sirto system? hur är det med bygghöjden, en sån vill jag ha.....
Dragbommen ser lite klen ut, skall du byta ut den?

Mr X skrev:
Tack Hansborg för bilderna, just sådana jag sökte efter!!!
Vad ska man använda för material till dragbommen, ska den vara V- modell eller "rak", -den kommer också att bli utsatt för större krafter i sidled än normalt pga. kärran blir utrustad med magbett...


Material till dragbommen har jag Ubalkar från skroten...( balkarna varierar en hel del i material tjocklek) hållfasthet har jag ingen aning.
Modellen på bommen jag byggt, har jag "lånat" från en lokal släpvagnstillverkare. kanske man kan säga både Rak o V -modell.
Rak modell där Bakhjulen möter bommen skall det vara, å det bestämdaste!
Ett magbett på min kärra tror jag inte skulle vara nåt problem, ang hållfasthet.


Det där med hydraulpump kvar på vagn tål att funderas på en hel del...
Själv har jag 70 L/min till förfogande, lite långsamt upp men överkomligt.
Men ner tar det på tok för länge, inte bra att köra med flaket uppe i oftast ojämn terräng nära kipplatsen.

Cowboy skrev:
Jag föreslår att du anlitar de som kan göra en riktingsväxlare och utväxling på samma gång, där får man hydraulisk koppling färdigt inbyggd.Lasbilsväxellåda är onödigt stor, riktningsomkastare och rätt utväxling går väl med två kugghjul..

Var får man tag på nämda omkastare... Nurmi lådor användes ju förr i tiden... dom sålde visst tillv, maskinerna till "Konehalli" som sålde vidare...

Hm, min text försvann
Men jag skrev att om man vet vilken pump det är på lastbilen då vet man vilken hastighet den ska snurra.. kan inte behövas stor motor för att dra den pumpen, finns väl motorer med olika hastigheter ? Annars bara att dreva med kätting o kugghjul som påfyllningsskruvarna har..(Tex Jussi-sädskruv).


Om jag gör enligt¨åvan med mina 70 liter, kan jag inte öka kipphastigheten utan att "förlora på trycket" Däremot kan jag tömma cylindern snabbt till tank.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Mr X (trådstartaren)

#15 » 21:58:39, 27-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Kanske du sett dom här?

http://www.nettikone.com/723018

Nä jä....lar, jag som trodde jag skulle bli den förste.... :cry:

Visst ger Zetorn luft, men det blir så invecklat, o så borde den ju passa till andra (sämre utrustade :evil: ) traktorer ocksååå. Nå, får se vad det blir, bara man skulle få tid över så man kan börja på :/
Mr X
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:58, 26-12-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se