Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Grävmaskin eller traktorgrävare? Tips emottages tacksamt.

99 inlägg • Sida 1 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#1 » 23:46:29, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Ämnar bygga hus med sambon inom något åt och funderar på att göra åtminstone merparten av grävjobbet själv. Har dock svår ångest kring om jag ska köpa en traktorgrävare eller grävmaskin. Jag vill nämligen helst ha kvar maskinen. Jag har lite skog och mark och saknar frontlastare på traktorn, så tanken är att köpa en inte alltför dyr maskin, 100-200´ inkl. moms, gräva ut för grund + mindre maskinhall och sedan ha kvar den. En TG har både lastare och skopa, det är lätt att hitta gafflar o.s.v. Men den är förstås inte lika smidig att gräva med. En grävmaskin gräver bättre men är inte lika allround och är långsammare på väg. Inte helt lätt! :)

Det som spelar in är bl.a:

1) Jag vill kunna köra den kortare sträckor på väg. Därför känns larvare nästan uteslutet om jag inte blir tvingad p.g.a. framkomlighet. Vi bygger i ett skogsbryn i en svag sluttning med berg under.

2) Hur är framkomligheten på en hjulgrävare jämfört med en 2- el. 4wd traktorgrävare? Är det helt uteslutet att gräva med en hjulgrävare/2wd-TG? (I TG-väg har jag kikat på allt från en Volvo 616 och 646 till Case 580, Hydrema 8xx, JCB, Komatsu och allt möjligt.)

3) Hur stor/tung grävmaskin behöver jag för att orka bryta stubbar, gräva effektigt, lyfta/dra undan mindre stenblock o.dyl? Jag gissar minst sju ton..?

3) Vad för maskiner rekommenderar ni i prisklassen? Jag prioriterar funktion före finesser och pålitlighet/gott rykte. Hellre en pålitlig och långsammare gamling än en trendig och snabb nykomling, alltså.

Många frågor jag vet, men fasen, jag har vägt för och emot i månader men kommer inte fram till något. :D Det har sagts mig att det kan vara rätt klurigt att gräva ut tomt/dränering/schakta med en TG; grävmaskin är lättare. Å andra sidan vill jag som sagt kunna lasta en vagn och köra kortare vägsträckor också, så...

Tips/hjälp?! Tack på förhand!
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



jon anders olsson

#2 » 00:21:31, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du, inte lätt att veta om du kommer ha mest glädje av en Hjulgrävare eller en traktorgrävare/grävlastar? men en hjulgrävare behöver inte vara långsamare än en TG, exempelvis en en Åkerman H7MC gör ca 25-30km/t orginal men kan med hjälp av lite sjustering göra ca 40-45km/t! om du ska bygga själv och lyfta saker så är ju en stor hjulgrävare betydligt starkare och kan lyfta högre än en TG! och en hjulgrävare (4wd) driver ju bättre än en 2wd TG! sen är de ju så att en stor hjulgrävare (ca 15ton) trivs bäst på lite fastare underlag, inte leråkrar! sen är de största minuset med en TG att dom inte kan svänga runt (finns undantag)! men har du en traktor så kan du ju köpa en vagn och en midigrävare? då kan du ju flytta runt maskinen! :grin:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#3 » 16:58:28, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Visst är det svåra avvägningar, men en midigrävare låter smart på många sätt. Att kunna forsla den är bra men inget tvång. Har den hjul är ju ett närområde på någon mil att köra vid ex. uthyrning helt okej om den gör styva 20 km/h.

Jag visste inte att hjulgrävare är 4wd, även om det känns logiskt. Är det vanligt, rentav standard?

Det primära är att den klarar jobbet på ett vettigt sätt och är prisvärd. Som sagt, jag siktar på cirka 100 000, kanske 150. Om grävaren sedan väger 5 ton istället för 15 är det bara bra. Mindre maskiner, mindre kostnader, plats och problem. :) (Men klenare förstås.)

Både Volvos EW-serie och Hitachis EX har ju många kring 4,5-8. Vad krävs på en höft för att bryta stubbar samt gräva rötter, jord och schakta sten i skog som ligger nära väg?

Kan nåt sånt här vara ett alternativ?
http://www.mascus.se/Entreprenadmaskine ... faccc.html

Stort tack för alla tips. Jag är intresserad och vetgirig men inte kunnig på grävare.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

olle67

#4 » 17:04:12, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja har tagit upp stora stubbar med en trött 1,5 tons minigrävare,de bara att de tar mkt längre tid och gräva loss stubben än med en större maskin,sen fick vi klyva stubben för maskin va för klen för att dra upp den,men en hjulgrävare på 5 ton skulle ja sjölv vilja ha,polaren har en Neuson på 7 ton med hjul,mkt bra maskin,han nekar inga jobb med den.för 150-200000 ska du kunna få en fin maskin,men hjulgrävare de ju Jon-Anders gebit,han e duktig på de..... :thumme:
olle67
 

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#5 » 18:34:05, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag får vänta på att grabbarna grus (J-A, Robban och andra tungviktare) hinner komma hem från jobbet, käka och sen sätta sig vid burken för att skriva ner lite läsvärt igen, Olle. :smile:

Jösses.
Visserligen kan man fejka en hel del med lite färg, en Kärcher och annat, men fasen, den här ser Atlasen ju nästan ny ut. Klart finast idag för de pengarna, sen hur den är maskinellt vet man ju inte förstås.

http://www.mascus.se/Entreprenadmaskine ... c4f14.html
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

olle67

#6 » 18:49:11, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polarens Neuson är från 2002,den med frakt hem från Tyskland gick på 150000,sen bytte han snabbfästen ,skopor,mm så han sa den står han i runt 210000.........
olle67
 

Robban_C

#7 » 20:02:09, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grusgrabb?
Tungviktare? Ja, "hon" brukar ju tjata om att jag ska bli av med lite av kistan förstås. Själv kallar jag det för "pondus". :mrgreen:

Kort om Atlasen:
CE-märkt? En 91:a? Det fanns väl inga CE-märkningar då?
Ovanligt att den inte har knäckbom men det kanske inte var så vanligt på den tiden? En nyare gummianka som inte har knäck är nog svårsåld tror jag.
Helt klart en uppmålad maskin. Kan vara kanonbra för det men det kan möjligen vara en uppmålad skithink också.
6000 timmar på en 91:a? Det är alltså 333 timmar per år. Låter det rimligt? Ja, om det stämmer och om allmänkonditionen stämmer med 6000 timmar så är det ju bra. Men det kan ju lika gärna vara 16 000 timmar (om det nu är sådan mätare).
Snabbfästet är knappast svenskt och ser dessutom inte ut att vara ett Lehnhoff (som väl är det enda utländska som fått någorlunda fotfäste här). Det blir alltså byte.

Kort om Hitachin:
Den har inget snabbfäste och ser dessutom ut att sakna hydraulik till snabbfäste. Jag ser heller ingen hydraulik till slänt på sticka men det kanske finns "längre bak", man ser ju en hel del slangar på höger sida av bommen.
Skopan ser ju nästan anständig ut trots att maskinen är engelsk. Jag trodde dom alltid använde teskedar.
Den har ingen bomvik, nackdel på trånga tomter men annars kan det nog vara en fördel.
En del gummipads saknas på larverna. Behövs det nya larver så gissar jag på tjugo flagg (gummilarver).

Tänk på det här med momsen också om du inte har ftg som kan dra undan det.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

diskoper

#8 » 20:18:23, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå! :wave:

http://www.sofemat-tp.com/fiche_Pelle_h ... X_1142.php
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

Har sett att 10 MSX-modellen börja komma ner på runt €12-14.000. Min 8 cxi köpte jag för €11.000 inkl transport till Göteborg.

Jag jag vet att somliga på forumet anser mig vara knäpp i bollen som gillar dylika knas-fransoser, men ska man ha en maskin "på gården" till lite av varje så är det inte dumt! Midjestyrningen är grymt skönt att ha eftersom man inte skadar marken så särskilt. Bra framkomlighet och framförallt en bra lastmaskin med räckvidd!

Säkert inte den bästa grävaren.. men man kan ju inte få allt, eller? :klia:

/per


EDIT: hade skrivt en nolla för mycket på beloppen.
Senast redigerad av diskoper 20:20:00, 19-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#9 » 21:25:47, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: haha, helsike vilket freak du är - och det menar jag enbart i positiv bemärkelse. :grin: Imponerande att läsa ut allt det av länkarna. Tackar. Men det är ju därför jag frågar här. Rätt fråga på rätt plats. Nu var det inte specifikt de maskinerna jag menade att jag skulle köpa. Mina frågor gäller mest kring om de var lagom i typ, vikt, framkomlighet, pris et.c.

Helt enkelt ungefär vad jag bör leta efter. (Tror jag hade lite allmänna frågor högre upp.) Får man en vettig grävare, låt säga en pålitlig och tillräckligt stark hjulgrävare på kanske 5-7 ton, för 100-150 papp, tro?

Jag har företag, så momsen kommer tillbaka förr eller senare. :razz:

Diskoper: tack, men det är primärt grävande jag ska göra. Jag håller med om "fasonerna" dock. Jag tror aldrig ens jag har sett något liknande. :thumme:

Kasta gärna ut tips på märke/typ. "Volvo EC 70 bör passa dig, för att den blalbla." "Jag skulle undvika märke XXX, de brukar inte passa blalbla." Kör på!
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

strand entreprenad

#10 » 21:27:33, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har både traktorgrävare och hjulgrävmaskin.
Hjulgrävmaskinen är suverän som byggkran under byggtiden och med gafflar och en grip så kan man göra väldigt mycket med den.
För 100 000 får du en rätt hyfsad hjulare med RT och så tillkommer skopor och gafflar. men för 150 000 har du en hyfsad hjulare med utrustning. men köp en med twinhjul blir lite enklare att åka ut i terängen då.
Traktorgrävare med utrustning för 150 000 blir inte så mycket maskin tyvär.
Men provköra båda maskintyperna och bilda dig en uppfattning på vad du tror kan passa dig.
strand entreprenad
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:13, 04-10-2009
Ort: Katrineholm
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Cat 312
Scania 124
Scania113

JD 6900
JD6110
JD 1640

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#11 » 21:40:49, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Strand, det förstärker ju bara min teori om att en grävare, även med hjul, kan bli en nästan lika bra allroundmaskin som en TG, och gräver bättre dessutom. (Grejar en del med ved och har ett halvt sandtag och vill gärna ha vagn som passar både grävaren och traktorn, gafflar och lite annat pill.)

En annan grej ni kan ha i åtanke, är att finesser ni kanske nyttjar och kollar efter, vare sig tänker jag på eller kanske ser som lika viktigt som amatör. Givetvis, ju bättre grejer desto bättre. Som sagt, en i grund och botten bra allroundmaskin är det viktiga. Men nu upprepar jag mig nog. :)

(Robban: pondusen hör till, så länge den inte tar överhanden. Har själv tappat tio pannor det senaste året i alla fall...)

1 person gillar det här inlägget.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

strand entreprenad

#12 » 21:55:46, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja på byggen brukar grävmaskiner bli allt i allo en skopa grus hit hämta armering med gripen lyfta takstol med grip är helt suveränt och ställa tegelpallarna på plats högt upppå taket inga problem.
Och med lite övning så åker man rätt obehindrat i skogen med en hjulare med twinhjul med.
Visst är en huddig eller EL 70 helt underbara i terängen med för 150 000 får man inte mycket sån maskin.
Kanske en mini eller midigrävare kan funka men inte så bra som byggkran då räckvidden blir begränsad.
Och med en grip så är alla grävmaskiner jättebra till vedhantering.
strand entreprenad
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:13, 04-10-2009
Ort: Katrineholm
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Cat 312
Scania 124
Scania113

JD 6900
JD6110
JD 1640

Robban_C

#13 » 22:05:01, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska ha gummianka (hjulare) som gårdsmaskin så vill jag komma med ett tips med en gång:
Pallgafflar! Även om du inte har r/t så kommer gafflarna till stor nytta vid bygget. Mycket mer nytta än du kan ana.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

strand entreprenad

#14 » 22:24:33, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt Robban gafflar och grip kan jag varmt rekomendera. och vill nog säga att köp en med RT även om maskinen är lite äldre. du har mer nytta av RT en av en fin lack nya däck eller några årsmodeller nyare maskin utan RT för samma pengar.
strand entreprenad
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:13, 04-10-2009
Ort: Katrineholm
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Cat 312
Scania 124
Scania113

JD 6900
JD6110
JD 1640

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#15 » 08:50:46, 20-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med RT, menar ni rototilt då? Men ja, gafflar är absolut tanken. Har en idé om att börja sälja lite ved och då (men oavsett) är det grymt att kunna lasta/lossa, både under husbygget och senare.

Utan rototilt, kan man lasta en traktorvagn på ett bra sätt med grävare eller är det nästan ett krav?

Så, lista era favoritmärken/typer nu! :) Räcker en sjutonnare? Tänker också att uthryningspotentialen ökar om man har en någorlunda hanterbar maskin som inte river upp hela Svensson-tomten om de vill gräva hemma. Men huvudsaken är mitt grävande, inte deras. :grin:
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se