Har under våren och sommaren noterat att hydrauloljan blivit mjölkig. Trodde att vatten kommit in via tippcylindern.
Gjorde slag i saken och tömde tanken på olja. Fyllde på med 160 liter ny fin olja. Startade och så var allt mjölk igen. Men arbetet var inte ogjort.
När jag rengjorde tanklocket hittade jag nog roten till det onda.
Fick mig en törn av motvikten på H10:an i vintras. Tyckte mest att det blev en buckla och lite avskavd färg. Men aj då, på baksidan blev det en svacka och svetsen mellan lock och burk sprack. Vattnet fick både en liten uppsamlingsdam och hål in i tanken.
Nu är sprickan svetsad och locket tätt.
Handlade ett kleenoilfilter häromdagen för att bli av med vattnet.
I fradags kom grejorna, rejält med tussar för att suga vatten blev det. En tuss tar ca 0,5 liter så alla borde inte gå åt tycker jag.
Under burken sitter en konstantflödesventil så att inkommande tryck och flöde spelar ingen roll bara man har mellan 2 och 400Bar
Grejorna plåtade idag 15,45. (Då kunde jag inte hålla mig längre)
Borrade och skruvade brutalt fast burkfästet i rambalken där den fick plats. Vill ha den under huven så att ingen snor den.
Tryckoljan snor jag via fd. mätuttag på kretsen för olja till kylarfläkten. Verkar ligga konstant på 40Bar. Vanlig 1/4" hydraulslang upp till burken.
Vill man tvunget mäta trycket kan man ju göra det uppe vid burken framöver.
Lite knepigt att få till en fri retur till tank eftersom den som finns på ovansidan är med SAE fläns. Tänkte göra en adapter men kom på att det sitter en grov JIC på insidan av tanken. Tillverkade en "fulnippel" av en presskoppling, silverlod och en 3/8" nippel. Pressa en slang och montera. Lite kass att nippeln ligger en bra bit inder nivån i tanken. Oljan vill liksom rinna in i armhålorna.
Monterade snabbkopplingar på slangarna så kan man flytta burken till någon annan klenod som behöver lite tillfällig omvårdnad.
Gamla traktorer behäver väl gärna lite vattenrening i hydraulen. Ett par slangar till tipputtaget och tomgång en 4-5 timmar gör nog susen.
Sista bilden provkört och klart 18,12. Rysligt smidigt att montera.
Nu återstår det att se om det funkar. Återkommer!!