Hei.
Jeg har en Volvo / Pel Job EB 12.4. Den har gått minst 5000 timer. Motoren begynner å bli litt sliten, og kan trenge en overhaling. Når det er kaldt, så blir den vanskelig å starte. er det under -5C, så kan jeg egentlig like gjerne la være å prøve. I dag startet jeg den i -1C, og da måtte jeg holde starteren i ca. 40 sekunder. Da jeg slapp nøkkelen, så sluttet den også å gløde, så da stoppet den nesten igjen. Etter ytterligere ca. 30 sekunder, så tente den på alle sylindre. Den pøser ut med svart røyk, og når den endelig tenner ordentlig, så kommet det en fryktelig mengde svart/hvit røyk.
Når den først går, så går den helt fint, men det kommer en del røyk, og det lukter ikke så godt. Den bruker ca. 1 liter olje pr. 40-50 liter diesel.
Jeg regner med at dette er pga. dårlige stempelringer (kolvringar?), og har lyst til å bytte disse.
Er dette noe jeg greier å bytte selv? Jeg er relativt mekanisk oppegående, men har ikke prøvd å bytte noe sånt før. Må jeg av med toppen, eller kan jeg ta dem fra undersiden.?
Er det andre lager og slikt jeg burde bytte samtidig?
Hvor kan jeg kjøpe delene jeg trenger? Handler jeg hos Volvo Maskiner i Norge, så ganger de alle priser med 10 (virker i hvertfall sånn).
Motoren som sitter i er en 3-syl 0,95 liter. Jeg tror det er Mitsubishi, og den heter L3E.
Maskinen er en 1998-modell.