|
|
| Author |
Message |
Leif Grundström
1 inlägg
Maskin: BM 4200

|
Posted: 18:46:31, 17-01-2010
|
• |
|
|
Hydralik i 4200. Har ett problem med funktionen särskilt när det är kallt
och jag har nystartat. det hugger i hydralen någonstans när jag använder lyftarmarna. de går även sakta. problemet försvinner ju varmare traktorn
blir. Hydralolja o filter är bytta några hundra timmar sedan. |
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
Peter Bratås
Mer än 1 inlägg
Maskin: MF 65 MF 25 BITELLI 621, 630. DYNAPAC 121, VÖGELE 800, 1303 Asfaltläggare BOMAG, DYNAPAC Vältar Flakmoped

|
Posted: 11:39:36, 19-01-2010
|
• |
|
|
|
Förlåt för detta svar, men har du kollat hydralolje nivån? Vid låg nivå och kall olja kan det hugga och funktionen övergår till normalt då oljan blivit varm och expanderat.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Holger
Webmaster

|
Posted: 15:55:02, 20-01-2010
|
• |
|
|
Varför "förlåt"?
Välkomna bägge två! |
|
|
|
|
|
|
|
|
snoddas
Mer än 10 inlägg
Maskin: Volvo BM baklastare

|
Posted: 08:08:18, 20-11-2010
|
• |
|
|
Jag tänkte spinna vidare på din tråd....
Jag har också "problem", vid plogning nu igår, så började missljud uppstå vid höjning av skopan + att funktionen försämrades.
Lyste ner i hydraltanken, och ser då att det är is i den????
Finns det frysskydd till hydralolja?
Någon annan lösning för att oljan skall bestå i flytande form? |
|
|
|
|
|
|
|
|
63an
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 08:38:45, 20-11-2010
|
• |
|
|
|
Bara att tina upp å tappa ur! Men din avatar visar en baklastare så då lär du ha kärl för minst 100liter, sen om det är en BM så räkna med vatten i hydraulkolvarna rätt av eftersom ut till pump ligger i botten, alltså ett tråkigt men nödvändigt jobb att försöka köra ur olja å vatten även ur dessa, rekommenderar att göra detta inomhus, stort jobb! |
|
|
|
|
|
|
|
|
dea
Mer än 500 inlägg
Maskin: IH 685 JD 6310 BM 650 BM 430 BM 641

|
Posted: 08:50:13, 20-11-2010
|
• |
|
|
Mig veterligen så finns det inget "frysskydd" till oljan förutom att hållen den fuktfri.
Det bästa lär nog vara att köra den varm och sedan byta oljan, samt kolla om det kan läcka in vatten på något sätt vid tanken.
Dock så satte Hittarp på ett filter på deras dumper för att ta bort vatten Kleenoilfilter på Volvo 5350B för vattenavskiljning (intern länk till ett annat ämne) vet dock inte hur resultatet har blivit där. |
|
|
|
|
|
|
|
|
nixs
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 22:15:19, 20-11-2010
|
• |
|
|
Man kan ju dynga i sådan där filterstrumpa som suger vatten som egentligen är till för dieseltanken, men det känns inte helt rätt.
Byt olja! |
|
|
|
|
|
|
|
|
LeifAndersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 11:18:26, 21-11-2010
|
• |
|
|
Peter Bratås skrev: | Tack för alla hjälpsamma svar, men ni hade tyvärr snöat in på fel diagnos, dvs ingen fukt/vatten i oljan. Traktorn har nu en helt nyrenoverad pump och felet var en kombination av spräckt pumpgavel och väldigt krökt stigarrör (troligen av tidigare ägares misshandel). Återmontering av hydraullock återstår dock fortfarande.
Mvh Peter |
Vänta nu, har jag missat nått. Handlade inte denna tråd om en 4200:a och "snoddas" baklastare. Blev det inte lite MF här på slutet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
jörgen.ottosson
Mer än 500 inlägg
Maskin: sandvik sl-350 liebherr a500s scania lbs 140 KL 121B

|
Posted: 13:52:17, 21-11-2010
|
• |
|
|
LeifAndersson skrev: | Peter Bratås skrev: | Tack för alla hjälpsamma svar, men ni hade tyvärr snöat in på fel diagnos, dvs ingen fukt/vatten i oljan. Traktorn har nu en helt nyrenoverad pump och felet var en kombination av spräckt pumpgavel och väldigt krökt stigarrör (troligen av tidigare ägares misshandel). Återmontering av hydraullock återstår dock fortfarande.
Mvh Peter |
Vänta nu, har jag missat nått. Handlade inte denna tråd om en 4200:a och "snoddas" baklastare. Blev det inte lite MF här på slutet.  |
..i så fall har jag missat något också (hela inlägget) det måste ju komma från någon annan tråd, eller har någon redigerat? |
|
|
|
|
|
|
|
|
LeifAndersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 14:16:04, 21-11-2010
|
• |
|
|
Det blev nog lite fel, är nog flyttad till rätt tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You cannot download files in this forum
|
|
|
|

|
|