Efter ett inköp av en huddig och ett renoverings arbete som börja nå sitt slut kom det till byte av vätskor.
Motor, pumnp låda etc ..
När jag bytte i arbetshydrauliken så tänkte jag mig inte riktigt för .. glömde lufta stora pumpen dvs den tappade olje pelaren.
Efter diverse luftnings försök så har jag åter fått flödet men tappat det igen då jag ställde in pumparna för 2 gångnen.
Står just nu i det läge att tryck slangen spänns då man rör någon funktion och att den står och slår på tomgång.
Eftersom det inte är något oljud i pumpen så anses den var hel. Efter djupdykning i hydraulschemat så har jag dragit slutsatsen att backventilen som skall förhindra flödet från den lilla pumpen fungerar mindre bra och spänner således tryck slangen vid körning av någon funktion.
Att sedan tryck slangen står och slår på tomgång måste betyda att det fortfarande är luft i pumphuset.
Skall prova att lufta mer i morgon.
Men vad som jag inte förstår är varför det skall väsa i stora paketet då bara den lilla pumpen går. Detta fenomen försvinner då båda pumparna går.
En annan fundering är varför hydrostaten pendlar lite då man kör på halvgas. Ökar man motorvarvet så blir gången jämnare.
Har ej bytt olja i hydrostaten ännu .. I arbetshydrauliken så var oljan tunnare än den 46 som jag pumpade i. Kan det vara så att fenomenet försvinner med ny 46 olja?
En sista fundering... Vad gör kranen som sitter emellan slang anslutningarna på cylinder för att tippa hytten? Själv klart har det börjat läcka där.
Lite vad renoverings arbetet har bestått av ..
Borttagning av sticka samt rensat den på allt löst. Svetsat i hålen för stick cylindern och kört upp dom igen till rätt mått. Diverse svetsning av sprickor på sticka och bom samt brytlänk.
Axel byte på bom , bom cylindrar, stick cylinder och brytlänk.
Återstånde axlar att byta är dom på front latstar agg (länken).
Rejäl tvätt för inspektion av olje läckage. Ett är hittat och är utgående axel på fördelningslådan som vetter bakåt. Men får bli ett senare problem.