Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Huddig 960 som bara går på en pump. [solved]

46 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

pernils (trådstartaren)

#1 » 22:33:53, 02-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter ett inköp av en huddig och ett renoverings arbete som börja nå sitt slut kom det till byte av vätskor.

Motor, pumnp låda etc ..

När jag bytte i arbetshydrauliken så tänkte jag mig inte riktigt för .. glömde lufta stora pumpen dvs den tappade olje pelaren.

Efter diverse luftnings försök så har jag åter fått flödet men tappat det igen då jag ställde in pumparna för 2 gångnen.

Står just nu i det läge att tryck slangen spänns då man rör någon funktion och att den står och slår på tomgång.

Eftersom det inte är något oljud i pumpen så anses den var hel. Efter djupdykning i hydraulschemat så har jag dragit slutsatsen att backventilen som skall förhindra flödet från den lilla pumpen fungerar mindre bra och spänner således tryck slangen vid körning av någon funktion.

Att sedan tryck slangen står och slår på tomgång måste betyda att det fortfarande är luft i pumphuset.
Skall prova att lufta mer i morgon.


Men vad som jag inte förstår är varför det skall väsa i stora paketet då bara den lilla pumpen går. Detta fenomen försvinner då båda pumparna går.


En annan fundering är varför hydrostaten pendlar lite då man kör på halvgas. Ökar man motorvarvet så blir gången jämnare.

Har ej bytt olja i hydrostaten ännu .. I arbetshydrauliken så var oljan tunnare än den 46 som jag pumpade i. Kan det vara så att fenomenet försvinner med ny 46 olja?


En sista fundering... Vad gör kranen som sitter emellan slang anslutningarna på cylinder för att tippa hytten? Själv klart har det börjat läcka där.


Lite vad renoverings arbetet har bestått av ..

Borttagning av sticka samt rensat den på allt löst. Svetsat i hålen för stick cylindern och kört upp dom igen till rätt mått. Diverse svetsning av sprickor på sticka och bom samt brytlänk.
Axel byte på bom , bom cylindrar, stick cylinder och brytlänk.
Återstånde axlar att byta är dom på front latstar agg (länken).

Rejäl tvätt för inspektion av olje läckage. Ett är hittat och är utgående axel på fördelningslådan som vetter bakåt. Men får bli ett senare problem.
Senast redigerad av pernils 22:50:38, 17-06-2013, redigerad totalt 2 gånger.
pernils
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:46, 31-08-2007



Håkan.E

#2 » 21:07:58, 03-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade varit intressant med lite bilder på renoveringsarbetet.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

pernils (trådstartaren)

#3 » 15:54:35, 05-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet låg i att acc vakten stod fel .. detta medförde att shyteln i prioblocket stängde av LS signalen till den stora pumpen.

Efter ny inställning av delta P och maxtryck så började sökandet efter varför stick cylindern går så ryckigt ....

Detta är med stor sanolikhet stryp back ventilen på cylindern. Alltså själva backventilen som skall förhindra utflödet på minus sidan att rinna rakt ut istället för över dysan är ur funktion. Ny är bestäld ...


Bilder är lite för sent .... Maskinen är ihop satt nu .... få se om det blir några då jag skall riva lastaren senare i sommar.
pernils
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:46, 31-08-2007

pernils (trådstartaren)

#4 » 14:06:14, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte med pumpen att göra .. men lite bilder på annat ...

Byte av packbox på tipp cylindern ...


Först tillverka behövande verktyg .. I detta fall en "haknyckel"

Bild

Verkar funka ...

Bild

Bort tagen kolvstång

Bild

Improviserad arbets bänk

Bild

Dags för stora shiftnyckeln ...
Bild

Ur med gamla tätningen och dit med ny ...

Bild


Sedan var det bara sätta ihop den igen ...

1 person gillar det här inlägget.
pernils
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:46, 31-08-2007

Holger

#5 » 15:09:01, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

LeifAndersson

#6 » 15:53:29, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker den lackeringen verkar bekant, den har inte gått i Västernorrland tidigare ?
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

pernils (trådstartaren)

#7 » 11:56:05, 04-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det kan nog stämma .. finns en dekal med väster norland på .....


Projekt renovera glappet i redskaps ram .....



På med avdragaren och pumpa ...
Bild


På andra sidan så gick det sämre ...
Avdragen gängstång .. samt att gängorna gick i axeln ...
Bild

Vart ju inte bättre då slangen till avdragaren gav upp
Bild

Till slut var båda axlarna urtagna ..
Bild

Det ena länk lagret behövs nog bytas ...
Bild

Sedan besannades det jag misstänkte. Lagren har glappat upp hålen.
Bild

På båda sidorna förstås ..
Bild

Skissar på nya axlar så länge...
Bild
pernils
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:46, 31-08-2007

pernils (trådstartaren)

#8 » 08:34:39, 09-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya axlar .. ser lite bättre ut ..
Bild

In med H8 brotsch och veva runt
Bild

Ser lovade ut
Bild

Axlarna glider smärtfritt in
Bild

Fram med miggen ... (eller mag som det egentligen heter)
Bild

Efter flera timmars slipande .. på grund av sliten kompressor samt minus grader gör att "getingen" fryser ihop ..
Är uppe på 73 mm .. skall till 75.
Bild


[/img]
pernils
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:46, 31-08-2007

ja-bond77

#9 » 20:55:53, 09-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll ut! :thumme: Är det härdade tappar? Hur många timmar är det på huddigen? Kanske du nämnt det redan?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

pernils (trådstartaren)

#10 » 12:28:33, 10-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ythärdade cromax axlar ...

Det bara gnistrar när man går in med svarv stålet.

Härd djupet ligger nog på 0,3-0,5 mm. Sedan sjunker hårdheten ner till 1 mm. Sedan är det som att svarva som vanlig stång.

Timtalet på maskinen är mera än 16 000 timmar. Tim mätaren var justerad. Plast hugghjulen låg längst ner i koppen och skramlade. När jag satte ihop dom igen så ställde jag den på 16 000 jämt.


Skall slipa lite till .. försöka komma ner till 74 +

sedan är det tänkt att köra med brotsch isatt i en magnet borrmaskin

Fick rita fram hållare för brotschen då orginal morse konan är större än borrmaskinens.

Det är mitten delen som är nygjord.
Bild
Senast redigerad av pernils 12:34:30, 10-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
pernils
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:46, 31-08-2007

pernils (trådstartaren)

#11 » 08:45:44, 17-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så då är man nere på 74+ i diam.
Bild

Finliret skall ordnas med denna uppsättning
Bild

Här syns styrhylsan och den extra plåtbit som punktades fast för att kunna sätta dit magnetborrmaskinen.
Tilltron till att borrmaskinen skulle vara så glapp och slut gjorde att den punktades dit lite på måfå.
Bild

Vilket gjorde att brotschen började nypa efter halva sträckan. Vart att hanveva resten. Men till slut började den titta fram.
Bild

Resultatet blev ett runt hål på max 1 tiondel större än 75. Lagret fick knackas på plats.
Räknar lite på hur lånt det tagit för ett hål... ligger nog på över 8 timmar.
Börjar då fundera om det överhuvudtaget är värt mödan ....
Bild

.. Tydligen då man startar om proceduren på andra sidan. Tog lärdom om förra försöket och riktar upp plåten till borrmaskinen så gott det går.
Styrhylsan riktas upp med brotschen
Bild
pernils
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:46, 31-08-2007

pernils (trådstartaren)

#12 » 19:28:36, 18-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som andra sidan så vart det att handveva på slutet. Beror nog på att schucken kastar för mycket
Bild

Ytan är inte som polerad men håller 75 mm på nog max en tiondel plus
Bild

Sedan var det bara att sätta ihop prylarna igen.
Efter koll med glapp så upptäcktes det mera glapp på länkarna till parallell föringen.
Det får vara så länge. Nästa etapp blir byte av främre packbox på vevstaken. Ser inte roligt ut.. Kanske man värmer upp med att fixa glapp i snabbfästet först.
Bild
pernils
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:46, 31-08-2007

pernils (trådstartaren)

#13 » 09:40:52, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom packbox byte verkar vara lite större jobb började jad så långt bort från det som möjligt .. dvs andra ändan snabbfästet ...

Bort med fästet...
Bild

Rev detta i fjol och tvättade rent .. märks att det är glapp .. rost
Bild

Efter lite svets
Bild

På bägge sidor
Bild

Tittade lite närmare på brytlänken
Bild

Och mycket riktigt är det jobb här också
Bild

Att få löst brytlänken visade sig vara lite omständigt då någon har proffs lagat med svets.
Bild

Den här gången vart det inte "geting" och handbrotsch utan ett enklare förfarande
Bild


Bild
pernils
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:46, 31-08-2007

pernils (trådstartaren)

#14 » 12:31:39, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har märkt att det är återkommande fenomen att man alltid måste gå ut och slå på låskilen för att fästet skall öppna sig ....

Efter lite koll i hydraulschemat så visade sig att man låser med full tryck på + sidan. I för sig så är kolvstången ganska liten 25 mm men ändock...
Bild


Skissade lite på om man sätter in en shyttel så får man lite lägre låskraft och kanske man slipper gå ut och bonka på låskilen. Enda direkta nackdelen är att man bygger in en liten felkälla då det gäller låstrycket. Men den ej inritade pilot styrda borde styra upp möjligheten för att skopan skall lossna. I för sig så blir man mera avhängd att kolvtätningen är funktionell.
Bild
pernils
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:46, 31-08-2007

pernils (trådstartaren)

#15 » 07:54:50, 28-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya lägen i fästet borde göra susen...
Bild

Lagt igen hålet i brytlänken ..
Bild
pernils
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:46, 31-08-2007


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se