Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbaseShop

Åkerman-register

ForumindexDiverseSnick Snack

Impad av alla unga brudar som kör timmerbil mm

71 inlägg • Sida 1 av 5Visa alla inlägg på en sida
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...
Här publiceras även frågesportsfrågorna!

baklastare642 (trådstartaren)

#1 » 22:24:53, 03-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte låta bli att bli impad av alla unga "oblyga" brudar som kör exv timmerbil... :driver:

När jag var ung så ansågs timmerbilskörande som ganska tufft ,med kyla, snöstormar, oplogade vägar, lervälling på vårarna mm...

Kolla in exv följande "chicks" :!:

http://www.kingsclub.se/kingsclub/fotoa ... album=6378

http://www.kingsclub.se/kingsclub/truckbook/tjomsland/

http://www.kingsclub.se/kingsclub/truckbook/joodi/

http://www.kingsclub.se/kingsclub/truckbook/sofia/

http://www.kingsclub.se/kingsclub/truckbook/jennifer/

Tänk vilken kul programserie det kunde bli att följa dessa under några dagar... ala iceroad truckers, men med riktiga lastbilsekipage... :razz:

Jag tror det skulle kunna bli en riktig hitserie över hela världen.
Överallt så anses lastbilschafiisar vara lönnfeta gubbar...här har vi unga
snygga brudar somkör riktiga "fulsize" isf de löjliga eurotruckarna...
Det skulle kicka många arsel i usa och europa... :bira:
:skriva2:
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Rille

#2 » 22:34:47, 03-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanna Funck känner man ju till. Hon kör ETT (En Trave Till) Ekipaget åt Bjälmsjö i Överkalix. Den långa med 4 paket som går mellan Överkalix-Piteå. Har tidigare kört åt Junttis i Övertorneå
Senast redigerad av Rille 22:35:56, 03-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

bm1113

#3 » 03:03:01, 04-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

här fins en film på ovannämnda med

ETT - En Trave Till
http://www.youtube.com/watch?v=P4JSo9TKvJ0
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Loke

#4 » 04:03:28, 04-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är häftigt när unga tjejer kör stora saker, men nu för tiden
kliver ju många chaufförer inte ens ut och kastar kedjorna när det
slirar, än mindre att dom ställer sig och byter hjul när dom fått punka.
Ett samtal på mobiltelefon så kommer servicebilen eller bärgaren
och fixar alla problem, chaufförerna sitter kvar i hytten med lågskorna
och sommarjackan och är förbannade att det tar så lång tid.

Värst var väl busschauffören som det slirade för i en korsning, karln
åkte längre och längre bakåt, han fick tom in bakdelen på bussen in på
en infart till en villa, När jag hade iaktagigt spektaklet länge nog så
gick jag fram till chauffören och sa lite skämtsamt att det kanske
börjar bli dags för att lägga på kedjor nu och vad till och med beredd
för att hjälpa stackarn, chauffören var invandrare och kom ut ur
bussen med lackskor, skjorta och väst (det var full snöstorm) och sa
att han redan ringt bärgare.
Han sa även att det inte fanns några kedjor till bussarna och även
om det funnits så skulle då inte han befatta sig med det skitjobbet.

Jag menar, det är väl ingen konst och vara chaufför om man inte
ens behöver gå ur fordonet för att tex lägga på kedjor.

Gammalt när jag körde gods kunde det vara fruntimmer som körde
under semestertider, det var för övrigt väldigt ovanligt på den tiden,
det var ju faktiskt så man fick jobba för två när inte tjejerna orkade
ens få upp lämlåsen eller än mindre klarade av att fälla upp lämmarna.
Ibland ledsnade man ur och låtsades inte uppmärksamma deras
problem och ofta kom dom gråtande och bad om hjälp, då fick man ju
givetvis ställa upp, När jag ignorerade tjejerna så var det ju för att dom
skulle få sig en tankeställare om chaufförsjobbet verkligen var rätt val
för dom stackarna. Jag vet att flera tjejer satt sig och väntade på
att grabbarna skulle passera när dom hade fått punka osv.
Ska man hålla på med ett yrke ska man väl klara alla moment inom
detta och inte rida på att andra ställer upp och hjälper till när det har
blivit lite problem.

Jag har för övrigt inget till övers för chaufförer som inte ens har kläder med sig
för att tex lägga på kedjor i snöstorm eller än värre maskinister som
sitter kvar i hytten för att det är för lerigt att kliva ur och hjälpa grabbarna att
hantlanga grejer ned till gropen, en sån såg jag bara för någon månad
sen, han satt i strumplästen och när han väl klev ut så hade karln
kvickoletter på sig och hoppade mellan pölarna som en annan finfröken.
Jag tror ju för min del att det var den gräventrepenörens sista jobb
hos den firman i alla fall.


Loke
Senast redigerad av Loke 08:47:04, 04-08-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

MN

#5 » 09:14:37, 04-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke: Nu är du väl lite väl elak mot tjejerna? Det finns väl inte ens "en riktig karl" som tycker det är kul eller hälsosamt att kasta spännkättingar över timmerlass och det finns ju hjälpmedel för att slippa den biten.

MN
"En märkesentusiast kan överse med sitt märkes fel och brister - en märkesfanatiker förnekar dem"

MF35, MF203, MF 135/Trima 800, BM800, BM V70, Corvette C4, Puch Dakota + Alabama
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

JohnE

#6 » 10:41:11, 04-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker också det var lite väl hård tongång mot tjejerna.
Vet inte själv hur det är att just kasta spännkättingar eller lägga på kätting på en (last)bil i snöstorm, men att lägga på en bil är inget jag gör frivilligt heller.

Likaså, jag sitter i strumplästen i maskinen. Visst är jag alltid beredd och utrustad att hoppa ner i gropen - jag gör det gärna ofta också, är duktigt rastlös - men oftast gör jag mer nytta sittande kvar i maskinen.
Dagens maskiner är så finkänsliga att de i princip kan klara vilken handräckning som helst.
Att skita ner sig själv i onödan.. är.. som sagt, mest bara onödigt.



Gällande busschafförer - jag tror att det skulle vara betydligt svårare att rekrytera chafförer om ett det fanns kvar på att ut och bärga fordonet själv när det satte sig fast.
Går nog både snabbare och blir billigare i längden, att ringa ut en bärgare.
John Edvardsson, Västerås
JohnE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:42, 13-12-2007
Ort: Västerås Kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

patrik h

#7 » 11:32:52, 04-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det ändå kastas lite skit lite här och där nu så ska det det väl tillägas att inte alla grovisar heller är så speciellt arbetssamma av sig, att se en grovis som väntar på skyffeln ska slå rot är ju inte direkt ovanligt idag, bortskämda har de blivit!!!

Men nu handlade denna tråd om tjejer som kör lastbil!
Finns väldigt många som slår många av de gamla rävarna på fingrarna :thummar:
Senast redigerad av patrik h 11:35:33, 04-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260B-2010
+ 2000lift Spårgående

Loke

#8 » 14:17:19, 04-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha ha jag förstod att mitt inlägg skulle skapa reaktioner, men jag har
faktiskt skrivit att det var fråga om att kasta kedjorna när det slirar,
med det menar jag att man i första hand slänger snökedjorna under
drivhjulen när man inte kommer igång med ekipaget på grund att det
är halt, ofta behövs det inte större arbetsinsats än detta om det inte är
en brant uppförsbacke det är frågan om.

Att inte busschaufförer vill lägga på snökedjor tycker jag är bedrövligt,
man ser ju bussar på tvären så fort det blir lite snö, det skulle tamefan
vara obligatoriskt vid halt väglag att det monterades snökedjor både
fram och bak på bussarna, det är ju människoliv som står på spel.
Förr tog man bussen för att det var dåligt väglag men nuförtiden
ställer dom ju oftast bussarna om det är lite halkigt.
För det tredje så är det nog ingen normal människa som ser fram
emot att hålla på och jävlas med snökedjor, men ibland är det bara
ett måste och jag tycker att om man vill satsa på chaufförsyrket så
borde man vara beredd på att sånt skit ingår i jobbet.

Om en maskinist är villig och hoppa ned i gropen och hjälpa kompisen
så får han gärna sitta barfota och köra, men nu var det fråga om såna
avarter som tycker dom är lite förmer än spadapan och inte tycker
dom kan nedlåta sig att att dra på sig stövlarna och hoppa ned i
smeten för att ge gropgubben ett handtag.
Att bara sitta i maskinen kanske går hem på stora byggen men är
det fråga om mindre projekt så går nog ryktet ganska snabbt att
det är en riktig skitstövel folk har att göra med.

Jag ser bara till mig själv hur det är, som last/kranbilschaufför är det
ingen som kan säga att jag ska hjälpa till med jobben mellan lyften
men självbevarelsedriften säger ju att om jag vill komma tillbaks
någon mer gång så är det nog bäst att hålla sig väl med grabbarna
och åtminstånde vara med och hantlanga grejer eller liknande.

Då det gäller själva körningen så är tjejer säkert väldigt duktiga, men
det är som jag tidigare nämt även viktigt att man klarar av allt jobb
runtomkring tycker jag.

Jag har faktiskt bara sett ett par tjejer som klarade upp det mesta
själva inom chaufförsyrket, men då såg dom också ut som om dom
kom direkt från ryska mästerskapen i tyngdlyftning eller nåt.

Det jag tycker är en lite oroande trend är att många yrken urholkas
mer och mer genom att det är så lättvindligt att ringa på mobilen och
skrika på hjälp, och sen låta andra komma och lösa problemen som
uppstått, detta tänker jag ofta på då man läser repotage i någon lastbilstidning
om lilla Beda som är så duktig och kör en stor tex timmerbil.
Detsamma gäller när någon tjej upphöjs till skyarna för att hon jobbar
i skogen, då sitter hon i ny och fin skogsmaskin och spakar men det
står inte ett ord vad som händer om hon vräker ned maskinen i ett
surhål så motorsågen och saxen måste fram för att kapa och dra fram
timmer för att bygga upp under hjulen så maskinen till slut kryper upp.
Då är det givetvis läge för mobilen ännu en gång för att kalla på hjälp
och låta någon annan lösa bedrövelsen som chauffören ställt till.

Nu ska jag inte säga att det bara är tjejer som som utnyttjar mobilen
i tid och otid, det finns givetvis än fler gubbar som står handfallna om
det krisar till sig lite, det värsta är väl att dom inte ens gör ett försök
att fixa till innan dom ringer på mobilen.

Det är nog bara att inse att vissa jobb fortfarande kräver lite tyngd
och styrka om man ska framhärda att man klarar av dom fullt ut
anser i alla fall jag.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

en_dator

#9 » 15:58:04, 04-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

De jag är mest impad av är de som faktiskt står ut att jobba i en så mansdominerad miljö.
FE35 -56 - med både blinkers och tuta (som funkar)
DR750 -88 - en cylinder är allt som behövs

(om nån har en billig grävmaskin eller traktorgrävare att sälja är jag ett villigt offer)

1 person gillar det här inlägget.
en_dator
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:06, 04-07-2008
Ort: Blekinge
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Suzuki DR750

Michael Meier

#10 » 19:51:56, 06-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetsledaren ansvarar för att en viss person klarar arbetet, det är bara att inse att det int finns tillräckligt med allkunnigt folk, från timmerbil och skotare till städning och matlagning, ofta är det intresset som styr.
ytterligheter?
killar bör vara mästerkockar för att hamna i tidning och tv.
tjejjor bör vara vältrimmade och köra lastbil för att hamna i tidning och tv.

ingen som tar en bild på en assistent inom äldrevården som har jobbat dubbla skift och byter blöja.
ingen tar en bild på en skitig grävmaskinist som spettar efter den tappade larven i Österfärnebo (myggjakt och syntetfett i ansiktet)

Dom flesta arbetar för lönen, int för att bevisa något.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter

patrik h

#11 » 21:18:31, 06-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, sen har man betalt olika för olika uppgifter.
Så en grovis kan inte kräva att maskinisten kliver ut och skitar ner sig, grovisen har betalt för det men inte en maskinist, i de flesta fall tror jag att det skiljer nog ca 30kr/tim. En grovis är lyckligt lottad och ska vara tacksam om maskinisten bemödar sig med att bli skitig om händerna.
Sen ska man också ha i åtanke att en maskin är känslig idag, ett gruskorn som tränger in bland knappar eller dyligt kan generera en reparation på x antal kr.
Men som arbetsgivare kan man ju alltid ställa krav på sin anställde att denna ska ha lite social kompetens tex kliva ur, snacka lite och vara behjälplig när man kan.

Tjejer har nog det tufft så det räcker när de försöker slå sig in i en väldigt mansdominerad branch utan att man tittar snett och kallar de för lilla gumman etc.

Duktigt folk är svåra att hitta!

Bara för att ge ett exempel, den bästa arbetsledaren som jag har jobbat ihop med va kvinna och då handlade det om mark-asfaltarbeten.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260B-2010
+ 2000lift Spårgående

Michael Meier

#12 » 22:43:20, 06-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:....Det jag tycker är en lite oroande trend är att många yrken urholkas
mer och mer genom att det är så lättvindligt att ringa på mobilen och
skrika på hjälp, och sen låta andra komma och lösa problemen som
uppstått, ....

Kom att tänka på att i upphandling av ett jobb vart det inskrivet att vi delade på baxning och montage i Iggesund, resultatet blev att vi tittade på Norrlandsbaxarna medans dom baxade, och dom tittade på oss när vi monterade. Då får man gå över till en högre nivå för att förstå det hela, istället för att känna sei onyttig å himla med ögat. Jobbet genererade mer pengar till flera.
Om man tänker på det viset, fler är engagerade i fler områden, bärgarna skaffar ombyggd stridsvagn för att bärga i terräng, servicebilarna blir fler, fler munnar att mätta i landet.
Någonstans kommer irländska asfaltläggare in i bilden också :smile:

Loke, backa tillbax lite så ser du ett större sammanhang, även fackförbunden och politikerna är inblandade i ett samhälle i förändring.

Angående maskinförare respektive grovis, så finns det en anställningsform ! som innebär att maskinisten skall ut och handarbeta när det int finns arbete i maskin, det är en fråga om avtal även där, sedan kan man tycka annorlunda, men att göra mer än man får lön för, DET är int populärt bland löntagare i Sverige.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter

Robban_C

#13 » 00:48:25, 07-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:... att göra mer än man får lön för, DET är int populärt bland löntagare i Sverige.

Tror du att det är poppis bland arbetsgivarna att sitta och rulla tummar bara för att det just för stunden inte finns nåt att göra som in i varje stavelse överensstämmer med tjänstebeskrivningen?

Vilka tror du får nytt jobb när det kniper? Dom som vägrar skita ner sig eller dom som ser sig om efter nya uppgifter när den nuvarande uppgiften är färdigställd?

MM, jag vet att du är med i matchen här, mina kommentarer riktar sig egentligen inte till dig, dom är mer allmänt riktade.


Lite off topic:
Idag har jag legat in under en platta på mark iförd filtermask (mot e-coli) etc och bytt ett havererat avlopp.
Varför, jag har ju kollegor som jag kan "beordra" att göra skitgörat?
Ja, men jag behöver ju inte beordra dom. Dom vet ju att jag gör värsta skitgörat om det behövs, hur skulle dom kunna vägra då?
Behövs det nån mer motivator förutom ett gott kamratskap och en vilja att göra det värsta emellanåt?
Mina kollegor drar på snökedjor utan att klaga om det behövs. :thumme:


G´natt allihop!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

magloman

#14 » 00:56:09, 07-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:ingen tar en bild på en skitig grävmaskinist som spettar efter den tappade larven i Österfärnebo (myggjakt och syntetfett i ansiktet)


haha :lmao: :grin: :mrgreen:

fan va bra !
* Man kan lika gärna hoppa i skiten som att krypa i den, för man måste ändå igenom den! *
* F-skattare sen -99 *
* Quality is remembered long after the price is forgotten *

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385
Hara Caway Twin
BT palldragare
Atmos DC 50 SF

nixs

#15 » 01:06:35, 07-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är mer imponerad av tjejerna/kvinnorna som gör dessa arbeten trots alla fördomar än av alla dessa fördomar! Hade man resonerat så hela tiden så hade vi fortfarande bott i grottor och jagat vilt med pinnar och stenar!

För att inte tala om att jag hellre tittar på en tjej än en gammal lönnfet gubbe som sitter i lastbilen! :cool:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Alvarsson, bonnen513, esund, Molnia, pedal, PerÖ83, Robban_, Sten87, Stridis2, Svedjan83, Tjocksmocksjocke, Volvot24 och 2 gäster



Huddig

BA Trading AB

Steelwrist

Trucking

Älmeboda Maskinservice

KLE/Tyri

Begblocket

SVAB

Olssons i Ellös

OilQuick

Mekankomponenter

TK Traktordelar

Kroll

Hammars verkstad AB

D&E Trading AB

ME - bli medlem

XACC

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Best-Grip

Billackering

Scanbolt

Scanbolt

Scanbolt

Batteriexpressen

Vikabacken

Terrapart

Quality Tractor Parts Ltd.

Crazyride

Ljusgiganten

Klaravik

Lucendi

Indexator Rototilt

ME