Goto page Previous 1, 2, 3, ... 38, 39, 40 Next
|
|
|
|
| Author |
Message |
ErikPetersson
Mer än 500 inlägg
Maskin: PelJob EB406 -98 BM 650 -73 Barford SXR 3000 -00 Velsa 8t Tippkärra Åkerman EW 150 C 1996 nr 538

|
Posted: 16:18:10, 19-08-2010
|
• |
|
|
Peter du får gärna ta en bild om du får tid, alltid lättare att förstå vad man skal göra då.
Nu är iallafall traktorn hemkörd och det gick fin, 3,5 timmar var inte så farligt.
Klar för avfärd, medföjde en gödselgrep med.
Och hemma! Den ser inte jättemkt större ut än 36:an
Den var ju billig och det finns lite å fixa.
Ena bakaxeltätningen bak läcker lite olja
Någon som bytt denna tätning? Fick nya tätninga med, antar att det bara är att plocka bort hjulet, dra ut det gamla och knacka in den nya. VHB skall lusläsas ang detta.
Det fuktar lite under hitchen men verkar inte vara något större läckage.
Däcken har sett bättre dagar, fulla med torrsprickor så det får bli nya framöver. Någon som vet om man kan köra kring såhär eller är det helt livsfarligt?
Verkar vara nya styrspindlar.
Sen är det denna lastare, den går raskt nedåt, men skall man hissa den så går den låååångsamt upp, och ungefär en gång i sekunden stannar den till och det blir ett ryck i hela traktorn. Testade trycka ned den i backen men inte minsta tecken på att den orkar lyfta traktorn.
Ett hastigt ihopsmidet enspaksreglage. I vissa lägen kommer man åt handgasen med lastarspaken.
Ventilpaketet
Efter ca en timmes körning var hydraul pumpen rätt varm, ca 60 grader. Vet ej om det är normalt. Nått är hiskelt fel med hydraulsystemet iallafall, första åtgärd blir att byta sugsil och filter samt olja så man åtminstonne börjar i rätt ände. Ny sugsil kommer förhoppninsvis i morogn
Pumpen, vet ej vilken storlek men troligen den mindre då det är äldre version av 650
Sen ligger oljetrycket precis inne på gröna skalan vid tomgång och varm motor, lurar på om man skulle byta oljepump oxå..
Det känns lite vibrationer i orbitrolen så den skall jag kolla upp om den är redigt, styr mkt bra dock.
Annars går motorn som en dröm! Startar direkt och jag har endst fått den att ryka litelite gramm om man gasar på rejält i en uppförsbacke.
Sen undrar jag om någon har erfarenhet från dessa hur bra hydrauliken är rent prktiskt, klarar stora pumpen att tippa en tippkärra utan att det börjar växa mossa på en, eller skall man satsa på att få dit en frontmonterad?
Det blev 1000 frågor Hoppas nån har nåt tips. |
Last edited by ErikPetersson on 16:22:17, 19-08-2010; edited 1 time in total
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo EC45 -06 Volvo EC35 -01 MB-Trac 800 -86 New Holland TL90A -05

|
Posted: 16:32:21, 19-08-2010
|
• |
|
|
Peter Persson skrev: | | Jepp, den hindrar spaken (då ventilen) att komma för långt, du justerar den så att hitchen precis öppnar, ... |
Man lär nog också dra tillbaks spaken lite efter låsning av hitchen, annars kommer väl stödlasten att bäras av hydrauliken hela tiden? Dvs pumpen pumpar inte mot stopp så som den gör om man drar spaken hela vägen men pumpen kommer i alla fall att bära stödlasten och det ska den inte göra. Stödlasten ska vila på hitchens spärrar.
På MB-Trac är det övre lyftarmar som lyfter såväl hitch som "ordinarie" lyftarmar. Hitchen lyfts via kättingar, jag justerar höjden på lyftarmarna (dvs spakläget) så att kättingarna precis slackar lite grann men jag vet inte om samma princip kan användas på en BM.
Erik, dåligt oljetryck i puffran behöver inte bero på dålig oljepump, det kan även bero på dåliga vev- och ramlager, slitna kamlager, fel i överströmmaren med mer.
60 gr hydrauloljetemp på en timme? Jag kan inte så mycket om 650/700 men det låter väl inte alldeles orimligt?
Att lastaren inte lyfter framvagnen:
Ska den ens orka det?
Är det ens dubbelverkande lastare det där? Är det enkelverkande så förstår jag att du inte lyfter framvagnen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
ErikPetersson
Mer än 500 inlägg
Maskin: PelJob EB406 -98 BM 650 -73 Barford SXR 3000 -00 Velsa 8t Tippkärra Åkerman EW 150 C 1996 nr 538

|
Posted: 16:44:32, 19-08-2010
|
• |
|
|
Tack för blixsnabbs svar!
| Citat: | | Stödlasten ska vila på hitchens spärrar. |
Detta har jag med för mig. Men man kanske kan får pumpen att arb. i onödan iallafall...
60 grader på en timme är inte mkt det håller jag med om om pumpen arbetade, kanske är ok iallafall, men om jag jämför med frontmonterade pumpen på gammeltraktorn så blir den inte så varm när man bara kör.
| Citat: | | dåligt oljetryck i puffran behöver inte bero på dålig oljepump, |
Det är så sant.. nu är det ju inom gröna, men bara precis. Kanske oroar mig i onödan?! Den har förresten gått 6400 timmar motorn.
Haha Ja det hade varit svårt med en enkelverkande att få upp fronten i luften. Denna är dubbelverkande. så den borde trycka upp nosen utan problem. Verkar inte påverka om man varvar upp den heller.
Tillägg efter 21 minut(er):
Svarar på en av mina egna frågor efter lite läsande i instruktionsboken från downloads. Citat från "Manometer oljetryck"
"När motorn är varm och går ner med tomgångsvarv, är det dock normalt att visaren går ner i röda fältet. Skulle detta inträffa vid driftvarvtal, stanna omedelbart motorn och sök finna felet"
Min håller sig på gröna när efter 3 timmars körning Slipper jag oroa mig för byta lager och oljepumpar verkar det som!!
Ett stort tack förresten till alla som lägger upp grejjer under Downloads!! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Peter Persson
Mer än 500 inlägg
Maskin: Åkerman H12 Volvo BM 218 Volvo BM 650 Volvo BM 350 Volvo T-24 LM 1240 Fordson Dexta

|
Posted: 17:30:18, 19-08-2010
|
• |
|
|
Ja självklart så ska lasten ligga på hitchen när den används men det är är när du inte har något i hitchen och tre punkten som det är lätt att dra spaken i botten och är inte skruven rätt ställd då så kommer pumpen ligga och mata mot överströmmaren för den vill höja trepunkten mer än vad det går.
Bild på stop skruven, bilden är en 350 men det ser likadant ut på 650. (650 stog så långt bort )
Vet man bara om problemet och aldrig drar spaken i botten så är det inga problem men om man kör med redskap som man vill ha upp högt så drar man ju alltid i botten
Tillägg efter 4 minut(er):
Jag har föresten 40 liters pumpen på min och tre punkten är grymt snabb även med 800 kilo bak i den, jag har ingen lastare så det kan jag inte svara på. |
 / Peter
Åkerman H12
BM 650
LM 218
LM 1240
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350 (Pappas, men jag har den på gården )
http://www.youtube.com/user/Peter3038
|
|
|
|
|
|
|
ErikPetersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 17:36:03, 19-08-2010
|
• |
|
|
| Citat: | | det är är när du inte har något i hitchen och tre punkten som det är lätt att dra spaken i botten |
Nu gick det upp ett liljeholmens, begrep ej detta tidigare. Det måste vara den lilla skruven med låsmutter mitt på bilden, ska kika om den finns kvar. Tackar så mycket för besväret!
Tillägg efter 5 minut(er):
Ja tänkte prova med tippvagnen på så fort jag får ordning på hydrauliken, just nu verkar det inte vara någon idee.
Som det är nu skulle jag få dra med 650:n (för att få fullt lass), sen stanna, hämta 36:an och koplla in hydraulslangen o tippa, sen koppla bort å köra tebax med 650 för att hämta lass igen.
Skulle se kul ut.
Tillägg efter 58 minut(er):
Svarar på en egen fråga till:
För att byta tätningarna till bakaxeln verkar det som man måst dra ut drivaxeln, lite mer jobb än jag tänkte mig men borde gå fint om man får låna någons garage. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Peter Persson
Mer än 500 inlägg
Maskin: Åkerman H12 Volvo BM 218 Volvo BM 650 Volvo BM 350 Volvo T-24 LM 1240 Fordson Dexta

|
Posted: 19:40:54, 19-08-2010
|
• |
|
|
jag bytte nyss till 40liters pumpen på 350, du kanske kan se nått intressant i den tråden, de har ju samma hydraulik system 350 och 650.
Service på BM350 (intern länk till ett annat ämne)
Lastaren var hopplöst slö och svag, men efter bytet så har den lyft balar som ingenting, tom på tomgång, innan bytet lyfte den knappt på fullgas. |
 / Peter
Åkerman H12
BM 650
LM 218
LM 1240
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350 (Pappas, men jag har den på gården )
http://www.youtube.com/user/Peter3038
|
|
|
|
|
|
|
mikke
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 19:55:16, 19-08-2010
|
• |
|
|
Hur funkar lyft armarna på den är dom också slöa? för om pumpen arbetar när armarna är i topp så blir lastaren som du beskriver hel slö.
Nån mossa lär inte hinna gro fast när man tippar ett lass med traktorns pump.
Körde ett lass 0-16 idag visserligen bara 5 ton men det tar nog inte ens en minut att tippa av det.
På min sitter den stora pumpen |
|
|
|
|
|
|
|
|
ErikPetersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 19:55:19, 19-08-2010
|
• |
|
|
|
Den har jag kikat på innan, det låter hoppfullt med att det blev bra fart i lastaren Får se om det blir nån skillnad me nya filter men tror inte det så det är troligt att ajg får göra samma operation. Det är väl nästan tvunget att ta väck lastaren och fästerna för att kunna komma åt? Verkar vara ganska lika 350 och 600/650 |
|
|
|
|
|
|
|
|
dea
Mer än 500 inlägg
Maskin: IH 685 JD 6310 BM 650 BM 430 BM 641

|
Posted: 20:07:03, 19-08-2010
|
• |
|
|
ErikPetersson skrev: |
Pumpen, vet ej vilken storlek men troligen den mindre då det är äldre version av 650 |
Detta är väl ändå pumpen till styrningen, hydraulikpumpen sitter väl på andra sidan av motorn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tomasb
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:13:46, 19-08-2010
|
• |
|
|
|
Ang. bakaxeltätningen så kan det hjälpa om du har tur med att pumpa i fett och snurra hjulet samtidigt. Smörjnippeln sitter på undersidan av trumpeten om inte minnet sviker. Det har hjälpt i snart 10 år på våran. |
|
|
|
|
|
|
|
|
ErikPetersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:31:12, 19-08-2010
|
• |
|
|
| Citat: | | Detta är väl ändå pumpen till styrningen, hydraulikpumpen sitter väl på andra sidan av motorn. |
Ja det lär det ju vara ser jag nu (när jag kollar nogrananre i VHB) Inte konstigt att den får arbetstemp efter nån timmes körning. Sorry om jag förvirrat folk! Vad hittar jag den ordinarie pumpen, på andra sidan? Har inte (som ni förstår ) haft tid å kika nogrrannare.
Hade blivit en j-dra fart på styningen med en 47Lit pump där!
Tack för tipset om fett, skall prova med tjockt fett o se om det lindrar läckaget. |
|
|
|
|
|
|
|
|
LeifAndersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 21:20:16, 19-08-2010
|
• |
|
|
|
För att byta bakhjulstätning får du tömma oljan ut transmissionen, demontera kraftuttaget, demontera muttern vid slutdrevet på drivaxeln, lossa lagerhållaren vid navet och dra ut drivaxeln då kommer du åt att byta tätning........ |
|
|
|
|
|
|
|
|
ErikPetersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 21:25:47, 19-08-2010
|
• |
|
|
|
Tack Leif! Lyckades klura ut att det skulle vara något ditåt via verkstadshandboken, frågan är bara är det "svårt"?? Dvs behöver man några specialverktyg, nån avdragare eller liknade, eller klara man sig med några stora hylsor, förlängare och lite glatt humör? Jag är inte helt valhänt men har aldrig skruvat med axlar i forodron överhuvudtaget förut. |
|
|
|
|
|
|
|
|
LeifAndersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 05:39:21, 20-08-2010
|
• |
|
|
ErikPetersson skrev: |
Tack Leif! Lyckades klura ut att det skulle vara något ditåt via verkstadshandboken, frågan är bara är det "svårt"?? Dvs behöver man några specialverktyg, nån avdragare eller liknade, eller klara man sig med några stora hylsor, förlängare och lite glatt humör? Jag är inte helt valhänt men har aldrig skruvat med axlar i forodron överhuvudtaget förut.
|
Nej det är inte "svårt" lite olika"pilligt" vid slutdrevet beroende på vilken sida det är (diffhylsan är mer ivägen på en sida) och viktigt att du pallar upp slutdrevet innan du drar ut drivaxeln då blir det enklare att återmontera. Detaljerna framgår bra i VHB. men har du en tidig bok är det inte säkert att låset på muttern vid slutdrevet ser riktigt ut som i beskrivningen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
ErikPetersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 07:17:40, 20-08-2010
|
• |
|
|
Tack för info!
Såntdär är ju nästan omöjligt att veta för en som inte pillat med det själv innan.
Det är på höger sida detta är aktuellt. Vad jag kan förstå så går man tillväga så att man skruvar sig in bakifrån in till slutdrvet och lossar de låsningar som hindrar drivaxlarna från att "åka ut" sen bara drar man ut dem, lossar på "tätningsringhållaren" och byter tätningar på denna, sen tillbaka med alltihop.
Man kanske skall passa på o fråga om det är något annat man bör byta när man ändå är där och bökar? Samt om det är nåt särskilt man bör se upp med??
Jag åker ut på sjön på tisdag så det kommer inte ske nåt förräns om en månad ungefär.
Sen kom jag nu på att jag ju bytt drivknutar på en volvo850 (bil alltså) tidigare men det går nog inte att jämför med traktorer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You cannot download files in this forum
|
|
|
|

|
|