Maskinisten Forum Index

Nyttiga tips
Vill du infoga en länk i ditt meddelande? Här finns den ultimata beskrivningen hur man gör.

Search Avancerad sökning
Register | Log in Läs maskinisten.net på mobilen! maskinisten.net hos facebook! Tipsa en vän om Maskinisten! Lägg till Maskinisten till dina favoriter Gör Maskinisten till din startsida

Maskinisten Forum Index -> Maskinforum -> Traktorer -> [Traktorer] Allmänt
Post subject: Har köpt BM 650 från 73
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 38, 39, 40  Next 

« View previous topic
View next topic »
Translate topic into:
Author Message
LeifAndersson

Mer än 500 inlägg

Posted: 08:59:33, 20-08-2010

Du lossar tätningshållaren innan du drar ut axeln då följer hållare och yttre lager med axeln ut. Man brukar få "motivera"drivaxeln att lossna med ett par slag med en blyklubba på navet utåt. Om du får problem med att ta bort yttre lager så ta med hela drivaxel till en verkstad så får du hjälp med att byta tätning, sedan är det bara att återmontera drivaxeln.(lagret är ibland lite marigt att få loss)

Last edited by LeifAndersson on 18:11:03, 20-08-2010; edited 1 time in total
Back to top :: Tillbaka
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
ErikPetersson
Mer än 500 inlägg

Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538

Posted: 20:48:13, 20-08-2010

Kanon, då borde jag nog reda det. Tack ingen för info Buga

Idag har det blivit lite skruvande och körande.
Tyckte att det högg/vibrerade lite i ratten vid hemkörningen så jag kollade nivån i tanken till orbitrolen. Det fanns ingen nivåsticka såg det blev att skruva av locket. Det var olja ca 2 cm upp på filtret, vilket jag tyckte verkade alldels för lite. Jag fyllde på tills det täckte filtret me ca 2cm istället, och nu känns styrningen finemang.

Sen flyttade jag tippkärran från 36:an till 650:n, körde bort till jordhogen och lassade på så mycket det bara gick. Enorm skillnad att köra med lass!!
Kändes som att köra bil med släp i jämförelse, man känner verkligen att det är en stadigare trtaktor.(Inte så konstigt kanske)

Det blev spännande när jorden skulle av, pumpen verkade ju inte helt frisk så jag var osäker på om den skulle orka. Först hände ingenting, annat än att slangen pulserade lite, provade med högre och högre varv, och vid ungefär toppvarv lyfte äntligen släpet saaaaakta på sig, efter en evighet gick det i topp och allt kasade av. Därmed kan man väl konstatera att pumpen är slut. Körde några lass till men lastade inte fullt därframme och då gick det fint att tipa på halvgas. Ny pump får blir prio ett.

Fyllde lite fett i bakaxeln med, alltid tätar det litegrann sålänge.

Köpte förresten olja till växellådan, 80w-90 hypoid fick jag av säljaren. Nån som vet om det är rätt?

Och någon stoppskruv för hydrauliken satt där inte, kanske är bidragande orsak till att pumpen gav upp.

Last edited by ErikPetersson on 07:45:52, 21-08-2010; edited 2 times in total
Matte.Hartman
Mer än 500 inlägg

Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

Posted: 08:11:44, 21-08-2010

Med 80W-90 hypoid ska lådan bli lite tystare men om man vill går det alldeles utmärkt att köra Turbo-Kombi från motor till kraftuttag, i alla fall står det så i VHB både till 430´n och 2250´n. Även Agrol´s hemsida säger samma sak. Sen är det ju rätt smidigt att bara ha ett fat hemma som man kan använda till alla traktorer Smile

Citat:
Turbo Kombi kan användas som enda olja i traktorer av äldre modell, till och med åttiotalet.
http://ext.agrol.se/utbildning/?cat=bas&page=3 Både 430´n och 2250´n har gått på TK sen de var nya och de tuffar på bra än idag Smile

Sen till det där med hitchen, går det inte att juster länkarmarna till den så att den precis låser hitchen men aldrig går i botten när trepunkten är i topp? Jag brukar också ha för vana att alltid släppa ner trepunkten lite grann, just av den anledningen. Sen kan du kolla om lägesspaken till dragkraftsregleringen står i rätt läge (Den som ska styra höjden på jordsökande redskap) På 2250´n upptäckte jag att pumpen började jobba som attan när jag lyfte upp trepunkten och hade lägesspaken i "ytligt" läge (Hoppas du förstod det där för det gör knappt jag själv Wink ) Borde höras på pumpen om du lyfter upp trepunkten helt och kör lägesspaken fram och tillbaka.
dimorep
Mer än 500 inlägg

Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

Posted: 09:05:39, 21-08-2010

ErikPetersson skrev:
Köpte förresten olja till växellådan, 80w-90 hypoid fick jag av säljaren. Nån som vet om det är rätt?

Hypoid olja är GL5 klassad och du ska ha GL1 (eller GL4) i den transm.

Jag hade kört med en Turbo-Combi olja till hela traktorn (förutom servon som ska ha ATF Dextron II olja), eller ännu hellre en TDH ("äkta" trans.olja) i transm, v-låda och hyd. och sen motorolja typ 10w-30 eller 15w-40 i motorn.
-Försök att köra på samma oljor som du har i övriga maskiner så slipper du att ha så många olika dunkar hemma!

En sida som verkligen ger bra info om oljor (trots att den är "märkesägd") samt har tydlig rek.tabell även för äldre maskiner är: http://www.agrol.se/Smorjmedel/

Ang. din hydraulik.
Mäta vilket oljetryck du har i hyd.uttagen. Kolla vid olika varvtal och se om det ändrar sig mycket med varvtalet. Kan även vara överströmnings (tryckb.) ventilen som är sliten / feljusterad om trycket är för lågt.

Om spaken till 3P-lyften står i "översta läget" så jobbar hyd. hela tiden för att "få upp" lyftarmarna högre. Sänks spaken lite gran så avlastar lägesventilen, oavs last på armarna eller hitchen och släpper bara på olja om lyften sjunker under dess inst. "spakläge".
Det är dock viktigt att länkaget till hitchen är rätt justerat dels så att hitchen går att frigöra även med last men även så att dess länkage inte begränsar hur högt lyftarmarna går att få upp. Går inte lyftarmarna att få "i topp" pga hitchen så avlastas heller inte hyd. (om lyftspaken står i "högre läge") av lägesventilen = varmgång på oljan och slitage på pumpen!

Last edited by dimorep on 09:21:41, 21-08-2010; edited 1 time in total
Loke
Mer än 500 inlägg

Posted: 09:20:43, 21-08-2010

Här är också bra läsning:
http://ext.agrol.se/utbildning/?cat=for&page=3

Sök även på "Hypoid" "Hypoidolja" "EP-tillsatser" här på forumet så
får du reda på mycket om vad som kan hända om fel oljetyp används
i växellådorna.

Loke
ErikPetersson
Mer än 500 inlägg

BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra

Posted: 15:00:48, 21-08-2010

Oj vad många svar! Först och främst tack allihopa! Buga
Citat:
går det inte att juster länkarmarna till den så att den precis låser hitchen men aldrig går i botten när trepunkten är i topp?

Det går säkert, skall dit med en stoppskruv med. Lite dåligt med tid nu så tillsvidare gör jag som så att jag krokar i hitchen och sedan sänker armarna. Skall sätta mig in i detdär med reglering och vad dom olika spakarna gör så man vet vad man håller på med.

Det var bra att jag fick reda på det med oljan, Enligt försäljaren på Lanmännen skulle det vara 80w-90 GL5 Hypoid, men han verkade inte så insatt. Jag drog loss pluggen idag och det gick bara i hela dunken (20 lit) men nu är nivån ok.
Vad göra? Tömma ut allt och byta? Kan det vänta tills jag kommer hem om en månad? Kan jag köra hem (ca 1 timmes körning med grävaren på släp)
Till servon gav han mig ATF Dextron III, bara att byta därmed antar jag? Faligt att köra med det??

Att de bakom disken inte har koll på detta kan man ju ha lite åsikter om..

Citat:
Mäta vilket oljetryck du har i hyd.uttagen.

Köpte igår en mätväska med en 160 och en 400 bar manometer, så fort tid finnes så. Tänkte bara i min enfald att om överstömmaren var feljusterad så skulle det ej hjälpa med högre varv, men det högre flödet vid högre varv kanske kan göra att övertycksventilen inte hinner släppa förbi all oljan och det blir högre tryck ?
Den så "Skakar" traktorn till i takt med varvatalet, ca en gång/sek vid tomgång, och det kommer i smaband med pumpen, lastaren stannar till precis då om man höjer, så jag antar att det är pumpen det oxå beror på. Men skall såklart mäta först! Tumme upp

Citat:
Sök även på "Hypoid" "Hypoidolja" "EP-tillsatser" här på forumet så
får du reda på mycket om vad som kan hända om fel oljetyp används
i växellådorna.

Ja jag har kikat lite på dessa innan, och tänke "Hoppas nu han vet vad han gör" När jag såg att det stod hypoid på dunken, det kunde väl skada mässingslager bla.

När jag ändå är igång, Hur mkt tryck skal det vara i vanliga traktordäck??
Bakdäcken så ihoptryckta ut med gravaren (3,5t)på vagnen (velsa 8t. med boggie o broms) Hytten står i änden på släpet närmast traktorn. Jag kollade lufttrycket som var 2 bar, fyllde till ca 2,5 bar sen vågade jag inte mera, har hört mkt om däck som exploderat. Däcken är rätt gamal och har torrsprickor. Hur mycket skall man dra i?
Tänkte köpa 5m luftslang och stå på andra sidan av traktorn när jag fyller.

Det verkar förresten vara tätt vid axeln nu när jag tryckt in fett! Tackf ör det tipset.

Synd att det blir fler frågor ju fler svar man får Very Happy

... måste ju skriva lite vad jag gjort me traktorn idag me Very Happy
Blev färdig med allt grävande, så nu är det ju dags å åka hem med alltihopa. Ramperna kom då väl till pass och de funkar verkligen kanon! Pengar kostade dem men jag ångrar mig inte, smidigar att kasa runt på och funkar kanon, rean autostradan rakt upp på flaket. Behövde inte göra hål heller för det sitt sprintar i underkan så man bara fäster dem med spännband. Porvad utan att säkra flaket (brottom), och det ville tippa upp men jag hade skopan där så det gick fin, nästa gång skall det såklart säkras. Hoppas det inte blir regn för dörren på maskin står öppen och höglämmanra är på Slag1 men det skall nog gå fint. Skall alst aav den igen på ön för att inte göra däcken på vagnen ihoptryckta så då kommer lite bilder. Domdär låsen för spridarlämmen kom precis där ramperna skulle ligga, men det gick fin å bara lägga under ett par träklossar.

Last edited by ErikPetersson on 15:08:20, 21-08-2010; edited 1 time in total
dimorep
Mer än 500 inlägg

Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

Posted: 15:36:19, 21-08-2010

Töm ut oljan nu direkt, häll tillbaka den i dunken och returnera den dit du köpt den. De får givetvis slänga den och ge dig en ny dunk med RÄTT olja GRATIS + den mängden där mer är i traktorn som den har "fördärvat" också. Detta OM du tydligt sagt att det ska vara olja till transm. i en BM 650!

Tror att det kan kvitta om du har Dextron II eller III i servon, jag hade inte tappat ur det i.vf.

2.5 Bar låter som max i de bakhjulen, speciellt då de inte är i nyskick.
Vad som du max kan pumpa vagnshjulen till bör stå på en av däckssidorna och är helt beroende på märke och grovlek på däcket.

Överströmmaren ska öppna vid samma tryck oavs motorvaravtal och är dimensionerad till att klara av hela pumpens maxflöde.
Tas iget flöde ut så ska det vara nästan konstat hyd.tryck från typ 1000 rpm och uppåt om du mäter via ett hyd.uttag.
Går lastaren ryckigt upp även utan last så tyder det på dåligt oljeflöde fram till hyd.pumpen (och ev. kass pump pga detta)!

Måste vara jobbigt att "åka bort" från maskinerna under en hel månads tid... Crying or Very sad Skratta ihjäl sig
Matte.Hartman
Mer än 500 inlägg

Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

Posted: 08:50:20, 22-08-2010

Jag tycker du ska göra som dimorep säger, åka in med oljan. Kör inte på den om det är en GL5, kan kosta en hel del pengar och arbete. Bara för att det är försäljare betyder de inte att de vet vad de gör. När jag skulle serva fyrhjulingen fick jag förlita mig på försäljaren när det gällde oljorna i fram och bakaxeln, då jag för tillfället inte hade en service manual, men med tanke på min tidigare erfarenhet av denna firmas kompetens lyckades jag hitta en servicebok på nätet när jag kom hem och det var ju helt åt skogen fel olja. Detta kostade mig bara en extra resa till butiken tack och lov (Dock 8 mil t.o.r...) Det humoristiska med det hela var att säljaren tyckte det var kul att jag fick tillbaka några kronor när jag bytte...

Nu till lite off topic. Vart köpte du mätväskan och vad gick den lös på?

Sen skulle jag om jag vore dig bara köra Turbo kombi rakt igenom, väldigt smidigt Smile
Peter Persson
Mer än 500 inlägg

Maskin:
Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo T-24
LM 1240
Fordson Dexta

Posted: 11:31:05, 22-08-2010

Om jag inte missminner mej så går det i 74 liter växellåde olja i dom ännu mer om du inte har snabbväxel. Jag har 80w-90 i min och den är förbannat seg växlad i -20, men det går rätt fort så går det lätt igen.

Jag tycker också de får stå för ny olja om de skickat med dej hyppoid, du måste ju byta all olja nu endå, i boken står det att det ska vara GL-1 SAE 80/90 eller universial 10W/30

/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
LM 1240
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350 (Pappas, men jag har den på gården Smile)

http://www.youtube.com/user/Peter3038
ErikPetersson
Mer än 500 inlägg

BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra

Posted: 19:38:17, 22-08-2010

Tack för info, Det får bli att byta olja.Tänkte hälla ut den gamla,s en i med rätt olja och köra nån halvtimme, det borde bli så lite fel olja kvar när man tömmt så det borde räcka att bara fylla på och köra en sväng.

Citat:
Om jag inte missminner mej så går det i 74 liter växellåde olja i dom

Har oxå för mig det skall gå 74 li, denna har snabbväxel

Igår var jag tvungen att köra hem ekipaget så den har gått ca en timme med 25% hypoidolja.

Hoppas dem ger mig ny olja, jag sa att det skulle vara till växellådan till en 650 -73.

Det gick fint å köra hem med 2,5 i däcken, de blev inte varma det minsta o inte smällde dem heller. Hjulen på kärran har max 3,9 bar men dom behövde inte pumpas.

Citat:
Nu till lite off topic. Vart köpte du mätväskan och vad gick den lös på?

På Hydroscand, den gick på ca 1500+m då var det 2 manometrar, en slang och 5 nipplar tror jag..

Lite bilder blev det me:

Ekipaget

Avlastning vid tomten.

Flaket surrat denna gång.

Citat:
Måste vara jobbigt att "åka bort" från maskinerna under en hel månads tid... Crying or Very sad Skratta ihjäl sig

Ja visst är det det, man saknar dem faktiskt när man e ute, när sakanden blir för stor får man gå in på maskinisten och surfa omkring så känns det bättre. Smile Men jag får ju dona med andra maskiner under tiden. Det är lite slöseri att dom skall stå still halva året. Ev skall jag hyra ut grävaren till en bekant (som även är en pedant) nån jobbperiod.
ErikPetersson
Mer än 500 inlägg

BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra

Posted: 09:59:34, 23-08-2010

Nu kom jag precis hem från ett besök hos lantmännen. Försäljaren (samma som sålde oljan) trodde det ändå var rätt olja, meken ute i verkstan hävdade oxå att det skulle vara ok med den oljan, tillslut så ringde försäljaren till Argol och frågade, och enligt dem så skulle det inte vara några problem. Packningaran skulle klara det, och eftersom det inte finns några synkringar som kan "ätas upp" av oljan skulle det inte heller vara något problem. De sa även att de hällde sama olja i växellådan på tex gamla boxers och det funkade fint enligt dem.
När tillverkarn säger att det ät ok kan man väl sluta orar sig??? Kan säga att det känns jäkligt skönt att slippa behöva stå och byta olja sista dan man e hemma, har sjutit upp tillräckligt med grejjer till sista dan ändå. Mr. Green
mikke
Mer än 100 inlägg

Posted: 14:48:56, 23-08-2010

Såhär säger Q8 om olja till 650:ins växelåda:
Det går bra att använda Q8 T 1000 (universal olja) i din växellåda. API GL-4 är ingen fara att använda och ger inga skador, även om oljan har mer additiv för att skydda mot slitage.

Man ska vara försiktig med att använda en olja enligt API GL-5 i en låda där det ej rekommenderas, här kan skador uppkomma. Dock är ej en API GL-4 någon fara.

Tycker ju agrol borde ha koll så det är nog lungt Dansar
ErikPetersson
Mer än 500 inlägg

BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra

Posted: 17:56:18, 23-08-2010

Tack för info micke, jag man blir ju lite rätt när man hör att det kan leda till problem i växellådan, inget jag har nån större iver att hoppa in och skruva i. Men som du säger, tillverkaren borde ju ah koll och säger dom att det är ok så borde det ju vara utom fara.

Matte Hartman: Det var en sånhär låda jag handlade,
http://www.hydroscand.se/web/Testutrustning.aspx
Ladda ner "Testutrustning och filter"
Sen Nr "8372-16-40" Mätväska med 2 manometrar, den utan digital manometer kändes lite overkill.

Off Topic Idag fick jag reda på att vi fick granntomten till den jag redan köpt så nu blir det hus och maskinhallsbygge inom nåt år eller två. Hurra Kan säkert bli några kul trådar.
LeifAndersson

Mer än 500 inlägg

Posted: 18:42:18, 23-08-2010

Skulle under inga omständigheter fylla GL5 i en i en transmission som ej är konstruerad för hypoidolja. Tycker lantmännen tar en stor risk när de på eget bevåg rekommenderar en olja som maskinen inte är konstuerad för.
Och med motivering att det brukar gå bra låter ju som en proffsig motivering.
Lantmännen är inte på något vis tillv. av Volvo-Bm maskiner utan har bara ärvt viss reservdelshållning till dessa.
Har sökt i handlingar från Volvo-Bm som som faktiskt har tillv. dessa maskiner och de rekommenderar MP80 och som enda alternativa olja en traktor universial 10V / 30. Det är en olja som Lantmännen kan erbjuda från Agrol och förstår inte varför de då till varje pris vill sälja hypoid.

Last edited by LeifAndersson on 20:12:00, 23-08-2010; edited 1 time in total
Håkansson Johan
Mer än 100 inlägg

Maskin: Åkerman H7c nc
Neuson 6003
Scania T93 växlare
Volvo BM 4500
Case 1455XL
Möre växlarvagn 12/14

Posted: 18:57:37, 23-08-2010

Om inte jag är helt ute o cyklar så är fyrans växel synkad. Boxer kan man ju inte jämföra med.
Reply to topic
Senast aktiva teman
Maskinisten Forum Index -> Maskinforum -> Traktorer -> [Traktorer] Allmänt
Post subject: Har köpt BM 650 från 73
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 38, 39, 40  Next 

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum

Huddig

BA Trading AB

Steelwrist

Trucking

Älmeboda Maskinservice

KLE/Tyri

Begblocket

SVAB

engcon

Goliat

Olssons i Ellös

OilQuick

Farmersstore

Mekankomponenter

TK Traktordelar

Kroll

Hammars verkstad AB

D&E Trading AB

Extrabelysning

ME - bli medlem

ME

Maskinistens Webbring
Föregående sajt | Webbringens hemsida | Gå med i ringen | Slumpad sajt | Nästa sajt

FAQ  |  Memberlist  |  Medlemskarta  |  Usergroups

Maskinisten Network, Powered by phpBB