Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

Växelcylidrarna

17 inlägg • Sida 1 av 2
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

håkan öhlund (trådstartaren)

#1 » 17:51:14, 19-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!
Det var ju så att jag hade problem med att det kom in hydralolja i växellådan så i höstas så tog jag ju lös transbortmotorn och bytte tätningen på axeln ,Så nu efter ca 70timmars körning så hade jag upp nivåpluggen i veckan för att kolla och det ran ut 3liter olja från lådan :x
Alltså måste ju växelcylidlindern eller cylindrarna läka :mad:

Så nu tänkte jag höra hur svårt det är och packa om dom för det är väl två enkelverkande cylindrar i lådan :???: Vad jag själv ha räknat ut så borde det inte vara så svårt,bara ta och skruva lös dom där "dosorna" som på bilden som sitter med 5 skruvar och i min bok så ser det ut att det finns en liten kolv där bakom som ha en o-ring på sig som heter 12276 och tätar för hydraloljan :???:
Eventuelt att låssa en dosa lite och starta och växla och kolla om det droppar olja så man vet vilken det är :???:
Tro Anton på det resonemanget?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65



Anton

#2 » 21:44:24, 19-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme: Anton tror att resonemanget är OK :thumme: Jag vet inte om växelcylindern går ta bort såhär.Men som Du skriver så kan man ju lossar och kolla. Men lämnar bultar med mycket gänge kvar. Det är ståra krafter som tränger på.
Det är väl inte bara en oringtätning därinne. det är väl en glidringstätning? Men det går ju kolla efteråt.
Jag ska kolla lite i permen med. Vi "hörs" sen.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

håkan öhlund (trådstartaren)

#3 » 22:35:33, 19-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok Anton :thumme:

Det är möjligt att den där O-ringen kan också heta 23448? men någon mer tätning hittar jag då inte :???:

Ialla fal så ringde jag till swecon och bestälde tänder till skopan och då frågade jag reservdelsmanen där om en packningssatts till växelcylindrarna och han svarade efter 15minuter att maskinen ha en dubbelverkande cylinder i lådan som ha två tätningar som heter 23464
och en avstrykare som heter 23508, men jag tror då inte på han :???: för nog måste det vara två cylindrar där som jag sa :???:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Anton

#4 » 23:07:56, 19-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej Du, det han menar är en H7MB cylinder som sen alla H maskiner hade. Den satt i fördelningslådan och inte i bakaxeln.
H7M har 2 växelcylinder i växellådan som sitter ihop med bakaxeln.
Jag har inte hunnit kolla men innan kvällen gör jag detta. Jag lovar!!

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Anton

#5 » 23:27:18, 19-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har rätt som alltid, men fr.maskin 163 komm en modifiering. Bladet i katalogen har nummer 2/20A.
Men också där visar nr.387 oring 23448 och 320 oring 12276.

Hoppas Du får kopparna ut?? jag tror inte det. Man måste nog blocka bort parkbromsen.

Men det fixar, Du det vet jag :grin:

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

håkan öhlund (trådstartaren)

#6 » 07:57:02, 20-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Anton :)

Jo jag få se om det milda vädret håller i sig så man kan tvätta av axeln och börja skruva,eljest så får man vänta till vårsolen kommer.

Det där med reservdelsman så tror jag han kollade på en H7MC för dom ha ju en lös fördelningslåda mitt under maskinen som inte H7MB har :???:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

håkan öhlund (trådstartaren)

#7 » 23:13:39, 26-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå igen :)
Nu har våren kommit och jag har haft lös den där transbortväxelcylindern ikväll och bytt o-ringen där.
Köpte båda O-ringarna på swecon och jag fick en liten svart och en lite större grön o-ring och det den gröna som passade.
Men det var ganska trångt att byta den,första missen jag gorde var att jag skruvade lös alla bultarna och då hörde jag att något ramlade där bakom :uupps: och när jag tittade in igenom ett bulthål så hade den där tjocka brickan nr321 som innehåller gängorna till bultarna ramlat ner från sitt läge så jag fick ta och köra in lillfingret igenom nivåpluggens hål och med hjälp av en järntråd fiska den till rätta igen. Sedan så fick jag låsa fast kolven intryckt med en bricka och mutter och även ta lös ena bromsklossen för att få tillräkligt plats att få fram cylindern så o-ringen gick att peta ut och byta :) pillrit och trångt men det gick :thumme:
Få bara hoppas att min fina H7MB slutar att fylla lådan med H-olja nu :hotar2: för läker även terängväxelcylindern också som sitter högre upp på lådan så måste nog kardan och hela P-bromsen ner.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Anton

#8 » 07:25:22, 27-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Håkan. Otur med ringen som trillade ner. Vi hade på dom utförande 2 styrpinnar. Sen var ringen låst vid ett senare utförande med 2 sänkta skruvar.
Om Du ska år den andre växelcylindern måste Du ta ner parkeringsbromsen :sad: inget göra åt.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

håkan öhlund (trådstartaren)

#9 » 22:46:06, 03-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen i den här tråden :x

Kan bara konstatera att maskinen ha fortfarande läkt in H-olja i bakaxeln för jag ha fått dränera säkert 20liter sen jag skrev i tråden sist :(

Så idag ha jag börjat demontera kardanaxeln och p-bromsen för att komma åt o-ringen på terängväxelcylindern..
Men funderar hur mycke den där bromsskivan sitter fast igentligen.Hadde bara en kortare 30mm nyckel idag framme så jag fick inte lös muttern men är det bara dra med 3/4tums skaftet tills maskinen spinner lös för det fjädrar bra där :eek:
Såg att Jon Anders också hadde fått lös den i det här inlägget http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ylindrarna så han kanse vet om man behöver mutterdragare? :)
Sen är det väl bara dra lös skivan utan avdragare för det ser ut som det inte är konat där :???:
P-hållaren är väl sedan bara bultad men lite (packning på tub) imellan för jag ha då inte köpt någon mer tätning än o-ringen :?
Bild
Bild
Bild
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Anton

#10 » 23:02:50, 03-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade en ring med kardanens hålbild och ett långd skaft på som hållare för bromsskivan. Sen är det bara att lossa muttern. Tror inte den sitter särskilt hård.

I hållaren till bromsåket sitter en axialtätning.

/Anton!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

håkan öhlund (trådstartaren)

#11 » 23:12:59, 03-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok Anton :)
En sån ring med skaft ha jag inte men få försöka dra med långskaftet imorgon och kanske slå med smides släggan på skaftet så borde den släppa :P
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

jon anders olsson

#12 » 17:08:52, 04-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag skruvade bort allt utan mutterdragare, gick bra faktiskt :grin:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

håkan öhlund (trådstartaren)

#13 » 22:37:50, 04-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok :)
Nu ha jag också fått bort bromsskivan och P-promsen och fått låss växelcylindern :cool2: Gick bra att spänna med stora dragskaftet och så slå med smidessläggan ett par slag på nyckeln :slag:
Ha även haft lös växelcylindern och bytt o-ringen där men terängväxelcylindern där var betydligt mindre än transportväxel så oringen passade inte som jag hadde fått :x men jag hittade en likvärdig i o-ringslådan så man få hoppas att det blir tätt med det..Gamla ringen var då alldeles hård och nött..
Nu ska jag fortsätta med centrumgenomgången för den läker med :svettas:
Bild
Bild
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

jon anders olsson

#14 » 22:47:09, 04-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att de kan vara en hårdare typ av o-ring som ska sitta där?
bra arbetat som vanligt :thumme:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

håkan öhlund (trådstartaren)

#15 » 22:52:56, 04-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:Tänk på att de kan vara en hårdare typ av o-ring som ska sitta där?
bra arbetat som vanligt :thumme:

Jo jag tror att det finns två olika gummiblandingar i o-ringarna.tror den bättre sorten heter nitrium o-ring :roll: nå den lär väl hålla några timmar i alla fall..
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se