Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Irus U1200K under nedplockning

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmäna teman rörande Belos/Gravely/Irus här

frenchie (trådstartaren)

#1 » 22:07:29, 30-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla när min Irus/Hatz jobbar med plogen förra vintern. Lyssna noga och ni hör en del skrap i växellådan (argh!). Har alltid haft plogen på och tömt gårdsplanen åtskilliga gånger under ett par års tid.

Men så fick jag hybris å gick å handlade på mig en rotoklippare;
Bild


och den mest efterlängtade; en snöslunga.
Bild

Rotoklipparen skulle ju givetvis provköras :slag: och dum som jag var tog jag ut den i rejält med säve på ett av våra fält. Nog för att den var stark maskinen, en handvevad Hatz-diesel på 9hk. Å som vanligt när man kör med kraftuttag på mindre maskiner gällde det att hitta den perfekta balansen mellan lagom varv på klippaggregatet och drivningen framåt.

Det smackade till ett par gånger i maskin och sen var det färdigt. Det som knaprat under många år gav ni slutligen vika. Så någon körning med slunga vart det inte denna vinter. :(

Efter att ha studerat partskatalog här på siten har jag kommit så här långt;

Bild
Originalets URL: http://citrotech.se/temp/Irus/1.jpg

Bild
Originalets URL: http://citrotech.se/temp/Irus/2.jpg

Noter det lilla söta backdrevet nere till höger under växellådan (urtaget). Allt snyggt och prydligt lagrat med nålrullager.
Bild
Originalets URL: http://citrotech.se/temp/Irus/3.jpg

Del #114 och lagerhuset längst till höger
Bild
Originalets URL: http://citrotech.se/temp/Irus/4.jpg

Del #144
Bild
Originalets URL: http://citrotech.se/temp/Irus/5.jpg


Kuggsegmenten som tagit semester är alltså på del #114 resp. #144

Bild


Nu är jag inte helt 100 på hur jag bäst får ur kugg #114 som sitter kvar i lådan. Trodde först att jag bäst skulle förskjuta hela axeln #109 bort från #114 men nu har jag listat ut att lagerringen, del #50 ska dras ur;

Bild

Då är det bara att dra ur #114...


Återkommer...
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel



frenchie (trådstartaren)

#2 » 23:37:58, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahapp! Det var ju en baggis att knacka ur ringen #50. Så nu har jag bägge hjulen i näven;

Bild
Originalets URL: http://citrotech.se/temp/Irus/6.jpg
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel

nisse

#3 » 00:56:35, 02-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

frenchie (trådstartaren)

#4 » 16:35:21, 02-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:Han har kanske det du behöver?

http://cgi.ebay.de/Ausschlachtgetriebe- ... 500wt_1156


Skulle inte tro att delar från en U600 passar i en U1200K. Det kommer ju dels an på rätt delar
Kod: Markera allt
114, 2302 304 002, Schieberad 1 und 2. Gang Z=35/27
144, 2302 303 003, Stirnrad Z=35/17/25

dels på att hans delar inte heller är söndertuggade. Men jag ska fråga honom i vilket fall. Det kan ju råka sitta just dessa artikelnummer i U600. Någon partskatalog för denna har jag inte hittat...

Ju klenare maskin desto större chans att ingen kört med tung last och/eller kraftuttag.
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel

JamtJrus

#5 » 17:11:10, 22-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är inget ovanligt på maskinerna med krypväxel. Det står i bruksanvisningarna att man endast skall använda krypen vid ex jordfräsning eller snöslungning då inte motståndet på själva drivhjulen är så högt. Vid körning med ex schaktblad eller vagn så bör den inte användas då påkänningen på lådan blir som synes allt för hög.

Jag har en maskin med samma fel, har dock inte undersökt om dessa drev är lika i en U1200 utan kryp. Är det så har jag snart 3 fungerande då jag har en reservlåda utan krypväxel.

Sen är det ytterligare en på Jrus-forumet som har en med samma haveri som han har fixat.

Har du inte tittat in på forumet så gör gärna det.

www.jrus.forum24.se

Magnus
Användarvisningsbild
JamtJrus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:35, 11-08-2009
Ort: Hara Jämtland
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Jrus/Irus i alla de möjliga olika kombinationer

JamtJrus

#6 » 10:18:56, 31-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kolla de med Irus.de om de fortfarande hade dessa delar kvar i lager och döm av min förvåning, det hade dom men inkluderat i priset var hyllplatshyra från 1960 tror jag

här är svaret jag fick

"the parts you need we can deliver from our stock:

ArtNr. 0123 0230 4002 Schieberad = 222,00 Euro
ArtNr. 0123 0230 3003 Stirnrad = 360,14 Euro

ex work
+ packaging and delivery costs
payment in advance"

Det kunde ha varit av intresse om man flyttat desimalavgränsaren ett steg åt vänster

Magnus
Användarvisningsbild
JamtJrus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:35, 11-08-2009
Ort: Hara Jämtland
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Jrus/Irus i alla de möjliga olika kombinationer

frenchie (trådstartaren)

#7 » 18:30:48, 02-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

JamtIrus skrev:här är svaret jag fick

"the parts you need we can deliver from our stock:

ArtNr. 0123 0230 4002 Schieberad = 222,00 Euro
ArtNr. 0123 0230 3003 Stirnrad = 360,14 Euro

ex work
+ packaging and delivery costs
payment in advance"

Det kunde ha varit av intresse om man flyttat decimalavgränsaren ett steg åt vänster


Jag klurar...
Ska göra ett kontaktförsök själv å se om gossarna är förhandlingsbara. Om inte annat kan jag förmodligen få sakerna köpta över disk av mina privata tyska vänner. Så slipper man en massa obskyr företagsfrakt. Jag kanske inte är klok men jag kan nog tänka mig ~5000-6000 för att få snurr på grejorna igen. Det ÄR en förbannat kompetent maskin (när allt fungerar).

Å vad är alternativet? En lagning som kanske håller som ändå kostar REJÄLT med tid och förmodligen en hel del pengar. Tål som sagt att klura på. Är det någon som är road av att förhandla loss ett par lika delar? Kanske känner man att ens maskin börjat skrapa? Har jag hajat det rätt är detta ett typfel på U1200K. Men det uppträder givetvis i olika stark grad. På min är det inget kvar alls så jag har inga alternativ (köra på annan växel eller så). När fel sektion av kuggsegmenten stannar uteblir all drivning. Hela maskinen blir då ett stycka död metall, som sagt, hur kul är det?
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel

JamtJrus

#8 » 10:31:40, 08-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

frenchie skrev:
nisse skrev:Han har kanske det du behöver?

http://cgi.ebay.de/Ausschlachtgetriebe- ... 500wt_1156


Skulle inte tro att delar från en U600 passar i en U1200K. Det kommer ju dels an på rätt delar
Kod: Markera allt
114, 2302 304 002, Schieberad 1 und 2. Gang Z=35/27
144, 2302 303 003, Stirnrad Z=35/17/25

dels på att hans delar inte heller är söndertuggade. Men jag ska fråga honom i vilket fall. Det kan ju råka sitta just dessa artikelnummer i U600. Någon partskatalog för denna har jag inte hittat...

Ju klenare maskin desto större chans att ingen kört med tung last och/eller kraftuttag.


Jag har nu fått tag i rd-kataloger till både U600 och U900 och det ser ut som om delarna stämmer modellerna emellan. Gå in på forumet och titta, katalogerna ligger under dokumentation.

Magnus
Användarvisningsbild
JamtJrus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:35, 11-08-2009
Ort: Hara Jämtland
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Jrus/Irus i alla de möjliga olika kombinationer

JamtJrus

#9 » 10:37:46, 08-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

JamtIrus skrev:Det där är inget ovanligt på maskinerna med krypväxel. Det står i bruksanvisningarna att man endast skall använda krypen vid ex jordfräsning eller snöslungning då inte motståndet på själva drivhjulen är så högt. Vid körning med ex schaktblad eller vagn så bör den inte användas då påkänningen på lådan blir som synes allt för hög.

Jag har en maskin med samma fel, har dock inte undersökt om dessa drev är lika i en U1200 utan kryp. Är det så har jag snart 3 fungerande då jag har en reservlåda utan krypväxel.

Sen är det ytterligare en på Jrus-forumet som har en med samma haveri som han har fixat.

Har du inte tittat in på forumet så gör gärna det.

www.jrus.forum24.se

Magnus


Tittade lite på mina drev som också ser.. eller rättare sagt såg ut som dina. Förra ägaren som körde sönder den hade tiggat på nytt material och svarvat ner svetsarna, så nu återstår bara att fräsa nya kugg i de segment som är svatsade.

Skall lägga upp bilder på det vi tillfälle. Kanske slipper min U1200 donera dreven till U1200K maskinen som är trasig.

Magnus
Användarvisningsbild
JamtJrus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:35, 11-08-2009
Ort: Hara Jämtland
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Jrus/Irus i alla de möjliga olika kombinationer

frenchie (trådstartaren)

#10 » 12:18:02, 26-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, nu har jag via en kollega på Ford i Köln gjort ett rejält försök med gubbarna på Irus. Njet! Det går inte att pruta, särskilt inte för en privatperson gentemot ett tyskt företag. Alldeles oavsett om man är genuin tysk farbror själv. (Kollegan skickade sin gamla far med uppdraget att pruta, det är tydligen lite "skamligt" att ens försöka i Tyskland... :grin: )


Så, jag ska köpa, kommer hämta hem själv via en semestertripp i sommar så ingen större frakt, ska se vad det går att hålla ner det till, skiten måste ju i vilket fall skickas inom Tyskland. Antingen till brorsan i Freiburg eller till som sagt kollegan i Köln.

Är det någon som är road att göra en beställning? Går det att pressa priset i alla fall lär det vara på grund av att man köper fler, inte enstaka. Jag bor i Göteborg, med tanke på varierande växelkurser och annat får man väl ta till några hundralappar i överkant. Den som är road kan söka upp mig via Eniro. Eller växla till € själv å stick i näven innan sommaren.


Återigen, jag resonerar som så att jag hellre lagar min egen maskin å vet vad jag har än att schlå te på en helt annan maskin i okänt skick. Men de e ju jag de...
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel

nisse

#11 » 12:43:12, 26-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan dem inte skicka hem till dig direkt? Frakten hit brukar kostar ungefär lika mycket som en jämförbart inrikes paket inom Sverige. Kugghjulet kan väl inte vara så tung.
Visst går det att pruta i tyskland. Men kanske inte på företag. Annars tycker jag man prutar mycket mer än här när man t.ex. säljer nått via blocket. Jag blir i alla fall förvånad varje gång att folk inte ens prova att pruta när man har lagt ut något på blocket. Förutom på bilar förstås.
Jag skulle nog vända mig till någon som säljer Irus. han har säkert rabatt och då går det nog att pruta nått. Dessutom kan du handla momsfritt om du hittar någon vänlig själ med VAT Nr i bekantskapskretsen. 19% rabatt utan att öppna munnen :mrgreen:

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

olma

#12 » 20:35:43, 13-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har alltså köpt nya drev??? Tror annars att jag har även lite drev bland allt annan bråte.Snygg bild på snöslungan och klipparen föresten.
olma
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:06, 13-05-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: irus

JamtJrus

#13 » 14:29:10, 17-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär är mina renoverade ut, eller rättare sagt någon har påbörjat att renovera dem. Återstår att fräsa kugg


Bild

Bild

Magnus
Användarvisningsbild
JamtJrus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:35, 11-08-2009
Ort: Hara Jämtland
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Jrus/Irus i alla de möjliga olika kombinationer

frenchie (trådstartaren)

#14 » 12:34:08, 16-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

olma skrev:Du har alltså köpt nya drev??? Tror annars att jag har även lite drev bland allt annan bråte.Snygg bild på snöslungan och klipparen föresten.


Japp! Nu har jag det...
Bild
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel

frenchie (trådstartaren)

#15 » 16:21:42, 24-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

JamtJrus skrev:Såhär är mina renoverade ut, eller rättare sagt någon har påbörjat att renovera dem. Återstår att fräsa kugg


Bild

Bild

Magnus


Hur har det gått? Har du fått stil på kuggarna ännu?
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se