Kolla när min Irus/Hatz jobbar med plogen förra vintern. Lyssna noga och ni hör en del skrap i växellådan (argh!). Har alltid haft plogen på och tömt gårdsplanen åtskilliga gånger under ett par års tid.
Men så fick jag hybris å gick å handlade på mig en rotoklippare;
och den mest efterlängtade; en snöslunga.
Rotoklipparen skulle ju givetvis provköras och dum som jag var tog jag ut den i rejält med säve på ett av våra fält. Nog för att den var stark maskinen, en handvevad Hatz-diesel på 9hk. Å som vanligt när man kör med kraftuttag på mindre maskiner gällde det att hitta den perfekta balansen mellan lagom varv på klippaggregatet och drivningen framåt.
Det smackade till ett par gånger i maskin och sen var det färdigt. Det som knaprat under många år gav ni slutligen vika. Så någon körning med slunga vart det inte denna vinter.
Efter att ha studerat partskatalog här på siten har jag kommit så här långt;
Originalets URL: http://citrotech.se/temp/Irus/1.jpg
Originalets URL: http://citrotech.se/temp/Irus/2.jpg
Noter det lilla söta backdrevet nere till höger under växellådan (urtaget). Allt snyggt och prydligt lagrat med nålrullager.
Originalets URL: http://citrotech.se/temp/Irus/3.jpg
Del #114 och lagerhuset längst till höger
Originalets URL: http://citrotech.se/temp/Irus/4.jpg
Del #144
Originalets URL: http://citrotech.se/temp/Irus/5.jpg
Kuggsegmenten som tagit semester är alltså på del #114 resp. #144
Nu är jag inte helt 100 på hur jag bäst får ur kugg #114 som sitter kvar i lådan. Trodde först att jag bäst skulle förskjuta hela axeln #109 bort från #114 men nu har jag listat ut att lagerringen, del #50 ska dras ur;
Då är det bara att dra ur #114...
Återkommer...