|
|
| Author |
Message |
Robban_C
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo EC45 -06 Volvo EC35 -01 MB-Trac 800 -86 New Holland TL90A -05

|
Posted: 14:41:59, 20-02-2011
|
• |
|
|
Försökte just såga ved men gav upp.
Halvmetertjocka ekstockar. Dom är givetvis frysta rätt igenom men ska dom vara hopplösa att rå på för det?
Nyslipad kedja, två kubbar och sen var kedjan färdig för slipning igen.
I med en annan kedja, samma visa.
Nog för att ek brukar gå hårt åt kedjorna men brukar det vara så här illa bara för att dom är tjälade? |
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
Mappe
Mer än 100 inlägg
Maskin: Volvo BM 2650 Volvo BM 810T Volvo BM 350 Boxer MF 35

|
Posted: 15:11:25, 20-02-2011
|
• |
|
|
Aldrig hört att det är osågbart på vintern
Trädet i frågar har inte ståt precis jämte nån väg så det växt in grus eller liknade med åren som dödar dina kedjor?
Mvh /Martin |
 På gården BM 2650 BM810T BM Boxer 350, Ålö lastar med betgrep. MF35. Huddig 960 C6
|
|
|
|
|
|
|
Beirut
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 15:51:59, 20-02-2011
|
• |
|
|
Eldar du med ek? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Peter Persson
Mer än 500 inlägg
Maskin: Åkerman H12 Volvo BM 218 Volvo BM 650 Volvo BM 350 Volvo T-24 LM 1240 Fordson Dexta

|
Posted: 17:00:49, 20-02-2011
|
• |
|
|
Beirut skrev: | Eldar du med ek? |
Jag ställer samma fråga med ögona likadant |
 / Peter
Åkerman H12
BM 650
LM 218
LM 1240
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350 (Pappas, men jag har den på gården )
http://www.youtube.com/user/Peter3038
|
|
|
|
|
|
|
joeri91942
Mer än 100 inlägg
Maskin: Holder C500 Atlas AR-85

|
Posted: 17:24:12, 20-02-2011
|
• |
|
|
Öhm... varför skulle man inte elda med ek om man har tillgång til det och vet hur man ska göra?
Mycket bra energivärde men kan ge korrosiva gaser så man bör inte ha mer än runt en femtedel ek i brasan.
Vid eldniong av ek så kan det bildas (kan och kan, det bildas!) garvsyra och myrsyra. Fräter som attans på skorsten och panna. Genom att ha torr ved, blanda ut den med annat och elda på ordentligt så minimerar man syrabildningen... ingen sureldning med stängt drag och "laddomat" så att pannan är jämnvarm!!
Ek måste vara ordentligt torr, torkas minst 2 år då den inte "spricker" vid torkning så grova bitar torkar sakta.
/Jörgen |
 Pel-Job 506 med en massa tillbehör
Atlas AR-85
|
|
|
|
|
|
|
bert
Mer än 500 inlägg
Maskin: valtra i lite olika storlekar

|
Posted: 17:37:22, 20-02-2011
|
• |
|
|
|
enl det jag har hört av en som sågat en hel del ek är att det kan skilja väldigt mellan olika träd hur hårda dom är och såga i han sa att en del var rent omöjliga medans nästa var som och skära i smör men han hade inte direkt någon förklaring varför |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bonken
Mer än 500 inlägg
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

|
Posted: 18:21:08, 20-02-2011
|
• |
|
|
|
Sågade ek förra våren. Gick hur bra som helst. Var delvis med elmotorsåg också. Visserligen torkad i ca 1,5år innan dess. Funkade kanon att elda med. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 18:47:54, 20-02-2011
|
• |
|
|
Mappe skrev: | ... Trädet i frågar har inte ståt precis jämte nån väg så det växt in grus eller liknade med åren som dödar dina kedjor?
Mvh /Martin |
Dom har inte stått jämte nån väg.
Sågar man i spik så brukar man ju känna hur kedjan hugger men inte det heller.
bert skrev: |
enl det jag har hört av en som sågat en hel del ek är att det kan skilja väldigt mellan olika träd hur hårda dom är och såga i han sa att en del var rent omöjliga medans nästa var som och skära i smör men han hade inte direkt någon förklaring varför
|
Ja, det kanske är förklaringen. Jag sågade bara i en av stockarna.
Har tidigare kapat upp flera andra stockar från samma parti utan problem men det var innan det tjälade så jag kan inte direkt jämföra med dom stockarna.
Men för dagen är det fyra sådana stockar, jag skulle ju kunna prova med nyslipade kedjor i dom andra tre och se om det går bättre.
Jag har samma erfarenhet som joeri, det går alldeles utmärkt att elda ek.
Min ekved har alltid torkat minst två år. Jag "sureldar" aldrig.
Och det värsta av allt, jag laddar kaminen med enbart ek. Ingen utblandning med andra träslag. Inga problem med kaminen eller pipan (än).
Jag tror att dom som har misslyckats med ek har gjort följande fel:
1. Tända med ek är svårt, det är mycket lättare att tända på gran eller tall och sen lägga in ek när man har en bra glödbädd. Dessutom minskar nog risken för "syraattack" om man har fått upp värmen i pipan innan man lägger in ek.
2. Jag har hört att det inte blir nån syrautfällning (eller i alla fall mycket mindre) om man har torkat två år istället för ett år. Jag har även hört att man inte ska elda med ek så länge den luktar så där illa för då är den inte torr nog.
3. Det sägas att man inte ska fylla kaminen med ved, att man "eldar sönder" kaminen då. Även detta har jag gjort utan att elda sönder nåt. Förvisso har jag nån spricka i kaminen (plåten) och det börjar bli dags att byta ut stenarna inne i kaminen men detta hade gått rätt långt redan innan jag provade med ek.
Så min erfarenhet är att ek fungerar väldigt bra om man gör på rätt sätt, brinner länge och varmt. Glödbädden blir oerhört het, när barr och löv ger rödorange glödbädd så ger eken en glödbädd som är närmast orangegul/gulvit, mycket het.
Så jag fortsätter elda ek men jag tar inget ansvar för om nån eldar sönder sin kamin/panna/skorsten.
Eken är för övrigt rätt lik fruktveden i eldningshänseende men fruktveden är som alla vet ofta rätt besvärlig i vedklyven.
Hmmm, när jag tänker efter så luktade det inget om eken när jag sågade idag.
Kan det bero på att den var fryst kanske? Men man tycker ju att det borde bli värme nog runt kedjan att "utlösa" lukten? |
Last edited by Robban_C on 18:49:33, 20-02-2011; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
VHK116.1
Mer än 500 inlägg
Maskin: BM VOLVO VHK116 VOLVO BM 4200

|
Posted: 19:14:10, 20-02-2011
|
• |
|
|
Fråga en snickare eller båtbyggare. Ek är bland de tuffaste träslag
att jobba med. Även hårdmetallverktyg ger upp ganska snart.
MDF är också tungjobbat och uppför sig väldigt lika som ek
vid bearb. Min erfarenhet är en lägre skärhastighet och mer
släppning på stålet. Det är lite som att köra med en 10 mm
borr med 3000 r/m i stål. Om skärhastiget blir för hög
så påverkar detta livslängden på skärstålen vid alla typer av bearb.
Hur kan man påverka detta på en motorsåg? Det borde vara en
såg med stor cylindervolym och effekt som orkar bra med
lägre varvtal. Sedan finns det ju lite olika typer av sågkjedjor
men de typer som används till de kraftigare sågarna är nog rätt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Peter Persson
Mer än 500 inlägg
Maskin: Åkerman H12 Volvo BM 218 Volvo BM 650 Volvo BM 350 Volvo T-24 LM 1240 Fordson Dexta

|
Posted: 19:46:57, 20-02-2011
|
• |
|
|
Jag menade mer att det är väl bättre att sälja eken och köpa färdig kluven björk billigare Ek känns hårt att stoppa i pannan, eller får man inget för det idag? |
 / Peter
Åkerman H12
BM 650
LM 218
LM 1240
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350 (Pappas, men jag har den på gården )
http://www.youtube.com/user/Peter3038
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 19:48:28, 20-02-2011
|
• |
|
|
VHK:
Jo, jag håller med dig men det har ju gått bra tidigare, det var därför jag funderar på om det är tjälen som spökar.
Men jag ska testa de andra stockarna nån dag, kunde inte idag eftersom jag bara hade två kedjor kvar och jag behöver motorsågen på jobbet i morgon.
Senare i veckan, då jä*lar! |
Last edited by Robban_C on 19:49:18, 20-02-2011; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 19:50:48, 20-02-2011
|
• |
|
|
Peter Persson skrev: | Jag menade mer att det är väl bättre att sälja eken och köpa färdig kluven björk billigare Ek känns hårt att stoppa i pannan, eller får man inget för det idag? |
Har försökt sälja men ingen var intresserad.
Det var antingen för litet parti (tre stora ekar), för korta bitar (fyra meter) eller fel ställe som dom växt på (dom stod i ett industriområde och dom vill bara ha "skogsek"). |
|
|
|
|
|
|
|
|
nixs
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 19:50:57, 20-02-2011
|
• |
|
|
Har sågat många meter ek. Frusen eller ej och sågat massor med stängselstolpar och även plank och stolpvirke av träd från egen skog på den lokala sågen. Enda gången sågägaren inte tar upp träden är när de har stått i hage eller intill och nära bebyggelse. Risken för spik är alldeles för stor anser han. Har inte haft problem varken med vedkapen, motorsågarna eller klyvsågen här hemma.
Hur rätt eller fel det är att elda med ek har jag ingen säker fakta på, håller med ovan talare att man har hört att den skall ligga minst 2 år gärna mer om man skall elda med den. Brinner gör den och brinner bra till och med. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bonken
Mer än 500 inlägg
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

|
Posted: 19:52:36, 20-02-2011
|
• |
|
|
|
Har samma erfarenheter som dig i det här fallet. Svårt att tända. Brinner rätt så hett och jag kände inte heller någon lukt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
VHK116.1
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:13:28, 20-02-2011
|
• |
|
|
Hmmm.. Har inte åldern på träet en inverkan på hårdheten?
Det är ibland samma problem med att såga gammal gran eller
fura eller att spika i ett gammalt timmrat hus som är 100 år. |
|
|
|
|
|
|
|
|
valtra mega
Mer än 100 inlägg
Maskin: valtra 8050,valtra N 141A Hitachi zx 160 lc

|
Posted: 20:38:17, 20-02-2011
|
• |
|
|
|
Allt virke blir hårdare att såg i ju kallare det blir också hur snabbt trädet växt påverkar hårdheten stor årlig tillväxt mjukare virke |
|
|
|
|
|
|
|
|
EE
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 21:01:45, 20-02-2011
|
• |
|
|
Inget jord/grus i barken på stammarna? Att trät i sig själv skulle göra kedjan oanvändbar på den tid som du anger låter helt galet. Inga spikar eller andra främmande föremål som man inte skall såga i, du skriver att de kommer från ett industriområde?
Det brukar gå att lista ut med ganska god precision vad som orsakar slöheten om man får titta närmre på skärtändernas egg. Om du kan posta lite närbilder på de tänder som ser sämst ut så kan vi nog hjälpa dig att avgöra om du kört i spik, grus eller om slöheten beror på träets hårdhet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 21:25:47, 20-02-2011
|
• |
|
|
Inte mer jord/grus i barken än det kan vara annars. Dvs det är säkert inte kliniskt rent men det har inte spillts 0-90 på veden heller.
Inga spik eller främmande föremål såvitt jag vet. Normalt sett känner eller hör man ju om man sågar i spik men jag märkte inget sånt.
Och skulle jag lyckas träffa två spik på raken med två nya kedjor? Mycket otur kan jag ha men ....
Foto spricker just nu, kameran är fortfarande på reparation.
Dessutom la jag kedjorna i en låda bland en massa andra oslipade kedjor.
MEn i bästa fall kan jag se vilka som ligger överst.
Men jag ska också testa dom andra stockarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Olall
Mer än 100 inlägg
Maskin: Fiat 580 New Holland T5050 Buster 320 BM Volvo S830

|
Posted: 21:34:38, 20-02-2011
|
• |
|
|
Jag har ingen egen erfarenhet av ek men färsk ek ska tydligen vara
"relativt" lätt att bearbeta men när den torkat hård som sten |
|
|
|
|
|
|
|
|
VHK116.1
Mer än 500 inlägg

|
|
|
|
|
EE
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 22:28:16, 20-02-2011
|
• |
|
|
Robban_C skrev: |
Dessutom la jag kedjorna i en låda bland en massa andra oslipade kedjor.
MEn i bästa fall kan jag se vilka som ligger överst.
|
Skäms!
Det första varje motorsågsanvändare borde göra när han inser att kedjan är slö, är att ta reda på varför kedjan är slö. Egentligen så är det så att om du gjort detta själv så hade du inte ens behövt fråga här
Om dålig skärpa beror på lätt nedsliten egg på grund av hårt träslag så är detta en enkel match att fixa med rundfil, med kedjan på plats på svärdet. Att plocka bort den är bara onödigt arbete.
Om den är spikkörd/stenkörd så att omfattande filning behövs så kanske läget är annorlunda, då kan det vara läge att byta till en fräsch kedja.
Försöker bara hjälpa dig Robban! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Anders.B
Mer än 500 inlägg
Maskin: BM350

|
Posted: 23:04:05, 20-02-2011
|
• |
|
|
Du har väl kedjan monterad åt rätt håll hoppas jag
Och kedjesmörjningen i full funktion?
Fusk med smörjningen och ek är ingen bra komb...
-20 och fel/seg olja kanske?
Jag bor ju också i "Ekarnas dal" och kör friskt med ek i spisarna, alltid utspädd med lite barr och förstås vältorkad och det utan bekymmer så långt.
Sågar året runt och har aldrig fått brända kedjor utan mindre än om det är stubbsågning eller annat förorenat timmer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
fiskare
Mer än 100 inlägg
Maskin: Bm 400

|
Posted: 23:19:41, 20-02-2011
|
• |
|
|
Du kanske sågade i marken under eken |
|
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 23:25:28, 20-02-2011
|
• |
|
|
EE:
Jag tittade på slitaget och det var i alla fall helt symmetriskt. Dom gånger jag har kört i spik har det tagit på ena sidan men det kan ju förstås ta mitt på också.
Men att det skulle vara spik exakt där jag börjar såga med två olika kedjor?
Anders.B skrev: | Du har väl kedjan monterad åt rätt håll hoppas jag ... |
Nej, den sitter ut och in! Dessutom har jag lindat den ett extra varv runt handtaget, för säkerhets skull!
Klart som f*n att kedjan går åt rätt håll.
Har kollat kedjesmörjningen, den fungerar men jag tänker också på det där med kallväder och seg olja. Oljan kom inte ut lika kontinuerligt som när man kör i varmare väder, det var snarare "klumpvist", typ var eller varannan sekund.
Man kanske skulle prova med tunnare olja när det är så här kallt.
Eller åka till Tahiland och sk*ta i seg olja, hydraulik med fördröjning första halvtimmen, kontinuerlig eldning med mer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
stegmaster
Mer än 500 inlägg
Maskin: Hanix H55DR Valmet 665s Deutz 4005 Chevrolet Tahoe

|
Posted: 03:35:20, 21-02-2011
|
• |
|
|
En sak er klar, det er inte lite olja eller frusen ved som gjör detta.
Oavsett så ska det gå att såga mer en 2 kubbar med en ny kedja, så jag tror mest på nån typ förurening i veden(grus eller metall av något slag).
Er träden varit släpat langs marken nån gång??
Kan dom användt trädet som blink att skjuta på (så det finns fullt med kulor i veden)??
Eller har du en Meec såg(3/8 hobbykedja), som er kjöpt hos chlas??
Er ju givetvis bara villa gissningar, men något måste det ju vara.
Skal bli interessant och höra hur det slutar.
Så kanskje lär man sig något nytt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 07:11:08, 21-02-2011
|
• |
|
|
Så här skrev jag längre upp:
Robban_C skrev: | | Inte mer jord/grus i barken än det kan vara annars. Dvs det är säkert inte kliniskt rent men det har inte spillts 0-90 på veden heller. ... |
Så, nej, dom har inte släpats i gruset.
Öch jag skrev dessutom att jag har sågat andra stockar ur samma parti tidigare utan problem.
Och det är inte nån billig skitsåg.
Det är en Jonsered 2054. Kedjedimensionen vet jag inte, jag överlåter allt sånt åt min säljare, han tar fram det jag behöver och i rätt dimension. |
|
|
|
|
|
|
|
|
VonRon
Mer än 500 inlägg
Maskin: Hydrema V7F9

|
Posted: 07:18:25, 21-02-2011
|
• |
|
|
Ja i så fall måste nog även jag ansluta mig till teorin att kedjan sitter ut och in och går baklänges. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ivar Risslén
Mer än 500 inlägg
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare MF 30 med Bergsjö 108 lastare I-H 574 -74 MF 175 -72 med Modig lastare

|
Posted: 07:31:19, 21-02-2011
|
• |
|
|
Min erfarenhet av sågkedjor är att det skiljer mellan fabrikaten, hur länge kedjan håller skärpan. Förr så körde jag med Husqvarna kedjor och det var att fila för varje träd. För några år sedan så hade Nordpost ett extraerbjudande på Oregon kedjor som jag köpte. De håller skärpan betydligt längre.
Men H-va kedjorna kan jag inte dömma ut helt för jag köpte en ny H-va såg i höstas och där håller orginalkedjan bra.
Tilägg: Funkar inte kedjesmörjningen ordentligt så försvinner skärpan snabbt om man kör i ett hårdare träslag. |
Last edited by Ivar Risslén on 07:37:24, 21-02-2011; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg
Maskin: Valmet 8100 Atlas 1304 MF 165 Leyland 472 + Fmg731

|
Posted: 07:44:44, 21-02-2011
|
• |
|
|
Behöver du bilder Robban
Har Eken växt i Sandig miljö (grusväg) kan den vara full me grus?? |
|
|
|
|
|
|
|
|
rallejohansson
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 08:03:42, 21-02-2011
|
• |
|
|
Du har nog smutsiga stammar .
Eken av den där dimensionerna ( halv meter, faan vad man blir avundsjuk )har ju grov ytstruktur i barken där det samlas damm från industriområdet.
De har säkert sopat området med något som dammar väldeliga och det sågar du nu upp.
Mycket jobb att slå bort barken med yxa ?
På tal om otur så är det inte ovanligt detta.
Gjorde en bytesaffär med en bekant där han levererade några granar som stått invid en åker.Skulle såga dessa till stockbordsplankor med Solosågen.
Kom inte långt förrän kedjan brast helt plötsligt.
Och vid koll vad som hänt så hade kedjan klyvt en 3 tums spik på längden som varit inslagen i virket ,Trädet hade tydligen varit stolpe för kohage nån gång i tiden och spiken hade vuxit in.
Bytte sedan till ny ked och sågade vidare.
Det small till igen och då hade kedjan kapat av två spikar.Tänderna höll dock , men behövdes lite vässning
Dålig affär var det nog för när jag skulle köra därifrån så fastnade jag ordentligt med vår "traktor " Volvo 142 ( världens snabbaste traktor )så det blev mycket onödigt jobb .
Men traktorn höll !
Du robban kan ju kolla med att såga i en annat träslag och se hur det biter ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
fiskare
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 09:38:54, 21-02-2011
|
• |
|
|
Du har kanske fått kedjor för klyvsågning av din säljare |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mats i Myrhult
Location: flyttat från Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Älvsbyn, Östersund
Mer än 500 inlägg
Maskin: Hanix N260-2 JD 4230

|
Posted: 09:52:56, 21-02-2011
|
• |
|
|
Vid sågning i hårda träslag är det viktigt att du har ganska tvär egg och korrekt höjd på ryttarna. Nu har jag ingen filmall framför mig, men har för mig att det brukar finnas linjer som visar 35° respektive 20°. I ek ska du använda 20°.
Som någon skrev också, prova att inte köra full gas. Prova också att dela upp snittet i i olika linjer så att du inte får anliggning längs hela svärdets längd. Allt för att minska värmebelastningen på kedjan.
Att sticka in svärdet och såga inifrån och ut kan ge längre livslängd på kedjan vid smutsig ved. |
Last edited by Mats i Myrhult on 09:54:28, 21-02-2011; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
Ulf
Mer än 500 inlägg
Maskin: Nuffield 460 -61

|
Posted: 11:42:11, 21-02-2011
|
• |
|
|
|
Jo, jag har hittat taggtråd inne i en ask, någon hade fäst taggtråd i trädet för länge sedan. Det var bara att byta kedjor! Sen uppenbarade sig orsaken... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mikael Jönsson
Mer än 100 inlägg
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

|
Posted: 11:50:02, 21-02-2011
|
• |
|
|
|
hej det finns special sågkedjor som brandförsvaret & olika firmor använder dom tål allt dom sågar spik & plåt med dom, Jag sågar alltid ved på vintern för den är mera lättsågad på vintern & mycket lättklyven den spricker nästan direkt jämfört med en blöt rå klubb. testa att fila ner ryttarna så biter det bättre, |
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredrik_
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 12:38:10, 21-02-2011
|
• |
|
|
Hårt virke/vinter ska ryttarna vara högre för att det ska fungera bättre..
Iallafall enligt konstruktörer/tillverkare osv!
När jag gick kursen var vi på gammalt millitärt skjut/övningsfält!
Knappt virket gick till flis då det satt skrot överallt, inte bara i stakethöjd..
Tror dock vi klarade oss just då.
Robban, Kanske spara just dessa stockar till senare tillfälle!? |
|
|
|
|
|
|
|
|
fiskare
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 14:50:30, 21-02-2011
|
• |
|
|
|
Det kanske är en järnek? |
|
|
|
|
|
|
|
|
bearclow
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo BM 650 Kawasaki KLF

|
Posted: 15:28:02, 21-02-2011
|
• |
|
|
fiskare skrev: | | Det kanske är en järnek? |
Fram med bågfilssågen nu Robban. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Beirut
Mer än 500 inlägg

|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:50:37, 21-02-2011
|
• |
|
|
Ivar Risslén skrev: | | ... Tilägg: Funkar inte kedjesmörjningen ordentligt så försvinner skärpan snabbt om man kör i ett hårdare träslag. |
Ja, smörjningen verkar ju vara "intermittent" i kylan. Dvs det kommer olja men det kommer "klumpvis" istället för kontinuerligt.
Jag trodde att smörjningen bara påverkade livslängden på länkarna, inte på skären?
Och det är Oregon kedjor. Kan möjligen finnas nån enstaka av annat fabrikat i lådan men den absoluta majoriteten är Oregon.
Har idag sågat björk, tall, gran och ek på ett helt annat ställe. Eken var tuff att såga, resten som vanligt.
Jag tror att det är kylan i veden som ställer till det, möjligen i kombination med "konstig" smörjning pga kyla. |
|
|
|
|
|
|
|
|
VHK116.1
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 22:27:32, 21-02-2011
|
• |
|
|
Eftersom ek är hårdare än våra vanligare träslag så
är det väl inte särskilt konstigt att ek är tuffare mot
kedjan. Det som jag funderar på hur kan en skördare
klara kedjorna utan att hela tiden byta dem? |
|
|
|
|
|
|
|
|
nixs
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 22:49:17, 21-02-2011
|
• |
|
|
VHK116.1 skrev: | Det som jag funderar på hur kan en skördare
klara kedjorna utan att hela tiden byta dem? |
Det gör de inte, de byter kedjor med jämna mellanrum.
Kommer inte ihåg hur lång tid brodern sa att det tog när de bytte. |
|
|
|
|
|
|
|
|
bearclow
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo BM 650 Kawasaki KLF

|
Posted: 23:04:41, 21-02-2011
|
• |
|
|
|
Längsta tiden tar det att gå ur hytten och fram till aggregatet och tillbaka, det är hydralisk kedjespänning så det är bara att haka av och lägga på en ny kedja. |
|
|
|
|
|
|
|
|
stegmaster
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 23:18:45, 21-02-2011
|
• |
|
|
|
Jovisst er ek`en tuff att såga i, men at kedjan tar slut efter 2 kap, er absolut inte normalt, even om den er frusen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
cowboy
Mer än 500 inlägg
Maskin: Valmet 602 Valtra 6650 Valtra T170 Åkerman 5

|
Posted: 10:06:31, 22-02-2011
|
• |
|
|
|
Gissar kedjan går för het, blir kedjan sträkt med? |
 Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
|
|
|
|
|
|
|
Michael Meier
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 11:44:11, 22-02-2011
|
• |
|
|
Kan det finnas kisel i ekveden också? förutom i teak alltså.
Fann inget som bekräftade
Och kan någon förklara hur eggen i kedjan påverkas av smörjoljan? trodde att sågspånet ska kyla eggytan. |
 /Michael M
|
|
|
|
|
|
|
Ivar Risslén
Mer än 500 inlägg
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare MF 30 med Bergsjö 108 lastare I-H 574 -74 MF 175 -72 med Modig lastare

|
Posted: 12:38:46, 22-02-2011
|
• |
|
|
Det är en sak som jag upptäckte när kedjesmörjningen inte funkade ordentligt. Oljan hade tjocknat av någon orsak så att det smorde sporadiskt. Då fick jag fila kedjan mycket oftare än normalt.
En förklaring kan vara att kedjan går hetare mot svärdet, en annan kan vara så att oljan fungerar som en skärvätska. Som minskar friktionen mot träytan.
Jämför med de olika skärvätskor som man har vid olika metallarbetning. |
|
|
|
|
|
|
|
|
cowboy
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 15:24:09, 22-02-2011
|
• |
|
|
|
Är väl så att eggytan härdas av värmen.. |
|
|
|
|
|
|
|
grusen
Mer än 10 inlägg
Maskin: mf 590

|
Posted: 16:57:44, 22-02-2011
|
• |
|
|
|
friktionsvärmen som bildas mellan svärd och kedja vid osmort läggs till den övriga värmeutvecklingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
VHK116.1
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 17:58:37, 22-02-2011
|
• |
|
|
Det brukar även uppstå problem med livslängden
på kedjan när svärdet börjar bli slitet. Kedjan får
då ej rätt styrning och skärvinklarna blir då fel
och en massa friktion uppstår som snabbt fördärvar
kedjan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
femcittror
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 18:00:35, 22-02-2011
|
• |
|
|
stegmaster skrev: | En sak er klar, det er inte lite olja eller frusen ved som gjör detta.
Oavsett så ska det gå att såga mer en 2 kubbar med en ny kedja, så jag tror mest på nån typ förurening i veden(grus eller metall av något slag).
Kan dom användt trädet som blink att skjuta på (så det finns fullt med kulor i veden)??
Rotstocken kan innehålla ytterst fin sand, vanligt i asp.
Blykulor brukar knappt märkas i kedjans skärpa, kan inte jämföras med stensågning.
Klanka inte på "Clas i sjön" deras lågprisare heter COtech. "CO" i början står för Clas Ohlson.
Meec från Jula hittar jag däremot inga fördelar med. |
|
|
|
|
|
|
|
|
valtra mega
Mer än 100 inlägg
Maskin: valtra 8050,valtra N 141A Hitachi zx 160 lc

|
Posted: 21:47:05, 22-02-2011
|
• |
|
|
| Citat: | Det är en sak som jag upptäckte när kedjesmörjningen inte funkade ordentligt. Oljan hade tjocknat av någon orsak så att det smorde sporadiskt. Då fick jag fila kedjan mycket oftare än normalt.
En förklaring kan vara att kedjan går hetare mot svärdet, en annan kan vara så att oljan fungerar som en skärvätska. Som minskar friktionen mot träytan.
Jämför med de olika skärvätskor som man har vid olika metallarbetning.
|
En annan förklarning kan vara att när inte smörjningen fungerade riktigt gick kedjan så mycket tyngre att sågen inte orkade varva tillräckligt och därför upplevdes som om kedjan var spillt |
|
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 22:57:56, 22-02-2011
|
• |
|
|
Ja, det kanske kan vara trassel med smörjan som orsakade detta. Men den fungerade bra i måndags em med övriga träslag, dock tufft med ek då också. Det kan ju vara så att ek är extra känsligt för dålig smörjning.
Ska testa att byta till tunnare olja. Eller varmare väder.
Oljebyte får anstå några dagar till, sågen måste in i värmen först. |
|
|
|
|
|
|
|
|
VHK116.1
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 23:16:10, 22-02-2011
|
• |
|
|
Mitt förslag är att vänta lite med sågningen. Snart kommer det en
vår och då funkar både vi och maskinerna lite bättre. Dessutom
kan du väl knappast elda den där eken denna vinter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 23:24:11, 22-02-2011
|
• |
|
|
|
Det är flera år tills den ska eldas men den måste ju klyvas nån gång. Nå, det får bli när det blir varmare. Är ini hel*ete trött på kyla, snö, halka och kyla! |
|
|
|
|
|
|
|
|
stegmaster
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 23:31:09, 22-02-2011
|
• |
|
|
femcittror skrev: | stegmaster skrev: | En sak er klar, det er inte lite olja eller frusen ved som gjör detta.
Blykulor brukar knappt märkas i kedjans skärpa
Klanka inte på "Clas i sjön" deras lågprisare heter COtech. "CO" i början står för Clas Ohlson.
Meec från Jula hittar jag däremot inga fördelar med. |
Så du har testat att kapa i blykulor då???
Sorry, att jag blandade chlas och jula, men det er vel kinesprylar båda, så det er vel samma skiten antar jag.
Nu har ju Robban sagt at han har en jonsered 2054 (vilket jag ochså har), så sågen skulle det inte vara nåt fel med.
Men som någon annan var inne på, så kan et dårlig svärd ställa til det, själv om man har ny kedja, men då bordet det ju inte funka annat virke. |
|
|
|
|
|
|
|
|
VHK116.1
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 23:40:12, 22-02-2011
|
• |
|
|
Hur många kedjor går det på ett svärd?
Då svarar säkert alla en kedja!
Men nu det var inte så jag tänkte. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredrik_
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 10:08:02, 23-02-2011
|
• |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
femcittror
Mer än 10 inlägg

|
Posted: 11:03:23, 23-02-2011
|
• |
|
|
| Citat: | Så du har testat att kapa i blykulor då???
Sorry, att jag blandade chlas och jula, men det er vel kinesprylar båda, så det er vel samma skiten antar jag.
Nu har ju Robban sagt at han har en jonsered 2054 (vilket jag ochså har), så sågen skulle det inte vara nåt fel med.
Men som någon annan var inne på, så kan et dårlig svärd ställa til det, själv om man har ny kedja, men då bordet det ju inte funka annat virke.  |
"Testat" är lite överdrivet, sågat genom kulor många gånger stämmer bättre. Min skog gränsar mot skjutbana både i sida och bakåt.
Till min förvåning ingen anmärkning från det stora sågverket.
Både Clas och Jula köper någon billigare kedja av Oregon resp, Carlton, döper om dem.
Förvara sågen i rumstemperatur några timmar före nästa försök, då fungerar även den tjocka mineraloljan den lilla stund kapningen tar.
Kolla så att kromskiktet på skärtandens översida är intakt ända fram till eggen, annars måste du fila ytterligare.
Anpassade citat-koden /Holger |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tegian
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 11:33:15, 23-02-2011
|
• |
|
|
Känner en kille som körde skördare på ett område alldeles utanför Aitik, gnistrade visst fint om aggregatet och kedjelivslängden var begränsad |
|
|
|
|
|
|
|
|
nixs
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:02:39, 23-02-2011
|
• |
|
|
|
Oregons Arborol och en skvätt glykol i vattnet gör underverk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
cowboy
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:05:28, 23-02-2011
|
• |
|
|
|
Om ekarna stått nära väg så är det sand i dom.. Kanske nån snöslungat på dem,då brukar det vara omöjligt att såga! |
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:15:19, 23-02-2011
|
• |
|
|
|
Dom stod en hel byggnad från vägen. Uppskattar 20 m från vägen och jag tvivlar på att den nånsin snöröjts med slunga. Liten väg i industriområde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
blom r
Mer än 500 inlägg
Maskin: valmet 2005, john deere 6430 6800, volvo bm 350 650 700 VHK310, Case 5150 , Jcb 8060, Hymas, Åkerman H9 med flera

|
Posted: 21:51:31, 23-02-2011
|
• |
|
|
Hoppas ni lyssnar på Robban nu om att det INTE är sand i eken... Han har fått skriva det för många gånger nu!
Så lämna sanden nu.... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 22:32:18, 23-02-2011
|
• |
|
|
Håller med Blom r det är inta sand!
Det är sprängmatta |
|
|
|
|
|
|
|
|
stegmaster
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 08:48:58, 24-02-2011
|
• |
|
|
Hansborg skrev: |
Det är sprängmatta  |
Nå hoppas den for iväg före kapningen.
Men om det er dom eker som syns på bilden, så ligger ju flera av dom direkt på marken.
Dessuten finns det svirrande grävare i närleken, så igjenom et år så kan mycket vel bildas nogra sandkorn, som kan vara nog för att störa kedjan.
Den frusna teorien tror jag fortfarande inte på, då jag har sågat i hela vinter med fruset virke (dog inte ek), och inte merkt nån skillnad.
Men när du Robban hittar "felet" vil man såklart veta, så kanskje man lär sig något nytt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
cowboy
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 10:00:37, 24-02-2011
|
• |
|
|
Jag ser inte heller nån sand, endast krossgrus! |
|
|
|
|
|
|
|
nabe
Mer än 500 inlägg
Maskin: MF 5455 Volvo EC 55B Polaris x2 500 MF 35x

|
Posted: 21:16:43, 25-02-2011
|
• |
|
|
Orkade inte läsa alla inlägg varför någon kanske redan skrivit följande?
Försäljare är pigga på att sälja miljö kedjeolja. Denna brukar bli som lim vid stark kyla. Kör med mineralolja vintertid (denna går även att torka av från sågen till skillnad mot miljölimmet).
Jag eldar gärna med ek som har ett högt energiinnehåll. Bör torkas två år samt att man skall parera lite vad man stoppar den i då den brinner med hög temp.
Hur aggresiv du vill ha sågen/kedjan bestämmer du med att fila ryttarna, ju lägre ryttare desto aggresivare.
/nabe |
|
|
|
|
|
|
|
|
VHK116.1
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 22:15:21, 25-02-2011
|
• |
|
|
Höjden mellan ryttaren och skäret brukar vara av tillverkaren
bestämt. Det följer förmodligen någon form av standard.
Också sågens effekt bestämmer skärdjupet på
kedjan. Det är även en säkerhetsfråga. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hansborg
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 23:21:57, 25-02-2011
|
• |
|
|
| Citat: | Höjden mellan ryttaren och skäret brukar vara av tillverkaren
bestämt. Det följer förmodligen någon form av standard.
Också sågens effekt bestämmer skärdjupet på
kedjan. Det är även en säkerhetsfråga. |
Ryttarna skall nog anpassas till sommar/vintertid.
Finns en slipmall som man kan använda med 2 olika ryttardjup soft/hard tror jag det står präglat..
Men som allt annat, här krävs även yrkeskunskap
Att köra med för låga ryttare är livsfarligt = stor kast risk! |
|
|
|
|
|
|
|
|
dogen
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 23:31:49, 25-02-2011
|
• |
|
|
Generellt anpassar man väl höjden av ryttarna beroende av vilket träslag man sågar? Svärdets längd och effekten på sågen spelar såklart in. Man kan tycka att kedjan inte tagit mycket stryk, men det behövs inte mer än lite smuts från marken så förlorar den mycket skärpa. Då jag sågar så brukar det bli ett flertal filningar mellan knäna och med temporärt uppsträckt kedja, per dag. Att man kan köpa filar om 3000st är inte för att man skall bli återförsäljare, utan för att det faktiskt går åt en hel del filar (nu lät jag som en storfräsare... jag brukar köra på ny fil varje säsong). Speciellt eftersom man inte alltid orkar dra ut oljan ur kedjan. När man kommer till det som ligger i botten mot backen (eller sådant som låg mot backen då det lastades) så kan det krävas lite mer. Som regel tjänar man in att hålla kedjan tip top, vad gäller tid. Ryggen besparas otroligt mycket eftersom en bra kedja skall äta sig in i trät utan att man lägger mer tyngt på sågen än dess egen vikt. Det är fint med virke taget djupt in i skogen vintertid och dessutom såga upp det i snön då den är hemma. Då behöver man dessutom inte alltid hålla på att halvskära stockar, rulla 180 grader och ta resten, på de stockar som ligger direkt på marken.
Så som svar på rubriken: Ja för tusan! Jag sågar helst upp skiten på vintern! Det är ju mest lämpligt av andra orsaker också. Som maskinist måste det väl vara ypperligt. Speciellt om man sågar veden då tjälen är för djup |
|
|
|
|
|
|
|
|
cowboy
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 09:45:37, 26-02-2011
|
• |
|
|
Då jag var proffshuggare handlade jag 1 svärd 3 kedjor och 10 filar i mån.. + en ny såg vid ca 3000 kubik.. |
|
|
|
|
|
|
|
dogen
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 00:04:15, 27-02-2011
|
• |
|
|
cowboy skrev: | Då jag var proffshuggare handlade jag 1 svärd 3 kedjor och 10 filar i mån.. + en ny såg vid ca 3000 kubik..  |
Där ser man. Jag misstänkte att det såg ut som så för yrkesmänniskor, då prislistan anger pris per styck, per 12 och per 300st (oj, jag ser att det slank med en nolla för mycket i tidigare inlägg |
|
|
|
|
|
|
|
|
Rylander
Mer än 500 inlägg
Maskin: Cat, poclain,Bm, Skrot

|
Posted: 01:24:58, 27-02-2011
|
• |
|
|
Robban_C skrev: | Så här skrev jag längre upp:
Robban_C skrev: | | Inte mer jord/grus i barken än det kan vara annars. Dvs det är säkert inte kliniskt rent men det har inte spillts 0-90 på veden heller. ... |
Så, nej, dom har inte släpats i gruset.
Öch jag skrev dessutom att jag har sågat andra stockar ur samma parti tidigare utan problem.
Och det är inte nån billig skitsåg.
Det är en Jonsered 2054. Kedjedimensionen vet jag inte, jag överlåter allt sånt åt min säljare, han tar fram det jag behöver och i rätt dimension. |
Hej att veden skulle vara värre att såga för att det är kallt köper jag inte tyvärr.
Jag har sågat stora mängder ek frusen på vintern med en likadan såg
(johnsered 2054) detta är absolut ingen leksaks såg. Det är en av de bästa såg Johnsered har tillverkat.
Jag har ett 24tums svärd liggandes som passar på det
Men det är liiiiiite stort till den sågen.
Själv kör jag med en Husqvarna 576XPG nu med just 24tums svärd.
Men en annan sak är att det har kommit ut kedjor från oregon o alla andra med som faktiskt varit fel på i härdningen
Vi fick skicka ett parti tillbaks till oregon bara för den lilla saken....
Men det är nog två kanske tre år sedan det hände sist.
Men någon handlare kan ju ha liggandes än av dessa
En nackdel med ditt såg robban är om jag minns rätt att det inte är ställbar oljepump. Så mitt råd är att du slår på 10/30 olja eller liknande så blir det bättre flöde på oljan.
Finns dom som kör med det alltid om man har stort svärd för att få mera smörjning.
Kan kanske tala om att jag säljer såg o tillbehör om dagarna så jag träffar en hel del huggare vintertid. (obs detta va inte menat som reklam) |
 ALLT kan gå sönder o förr eller senare så gör de det!
Obs stavfel är en del av min personlighet
så häng inte upp er på det tack.
|
|
|
|
|
|
|
nabe
Mer än 500 inlägg
Maskin: MF 5455 Volvo EC 55B Polaris x2 500 MF 35x

|
Posted: 13:07:14, 27-02-2011
|
• |
|
|
Jag har också ett 24" svärd med .325 delning o två kedjor du kan få köpa billigt. Vet inte om du har tillräckligt långa ben bara
Köpte det när jag hade enmeters ved staplat på pall. Pannan tar ca 50cm så blev lagom med ett snitt från vart håll (2x60=120)
/nabe |
Last edited by nabe on 13:10:07, 27-02-2011; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
Rylander
Mer än 500 inlägg
Maskin: Cat, poclain,Bm, Skrot

|
Posted: 22:55:47, 28-02-2011
|
• |
|
|
Robban jag har ett litet tips till...
Sälj stockarna o luta dej tillbaks i stolen o lyssna på denna dåren
http://www.youtube.com/watch?v=lK7aXUmsJug
Glöm inte skärbräda |
 ALLT kan gå sönder o förr eller senare så gör de det!
Obs stavfel är en del av min personlighet
så häng inte upp er på det tack.
|
|
|
|
|
|
|
|
|