Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bromsproblem Valmet 855

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

martin.andersson (trådstartaren)

#1 » 09:04:40, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag bromsar med fotbromsen snäpper handbromsspaken upp ett par snäpp och handbromslampan börjar lysa. Det är det uppenbara felet som jag har reagerat på men det finns andra saker (som kanske är i sin ordning, det handlar om känsla och sådan har inte jag):
-Handbromsspaken går att dra ända upp i toppläget
-Bromspedalen går att trycka ner väldigt långt första gången, men om man släpper upp den igen och stampar till tar det stopp redan efter ca 5 cm.

Bromsarna är justerade efter instruktionsbokens anvisningar. Handbromsen har jag försökt justera både med justerskruven på bromsoken (heter det så i det här fallet?) och vantskruven på dragstången. Den enda skillnaden jag har märkt är att det blir något värre när man förlänger dragstången till max medan det inte blir bättre när man kortar den helt.

Pedalspelet ska enligt boken vara 3-4cm. När man trycker ner pedalen känns ingen "tröskel". Det blir bara successivt trögare. Mäter man pedalspelet genom att en medhjälpare snurrar på hjulen och att spelet är tills det börjar ta?

Vad kan vara fel? Är det så jävligt att bromsarna måste bytas? Det verkar som en alltför stor apparat för att jag ska gå i land med det själv.
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855



P Andersson

#2 » 17:24:05, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du helt hundra på att du inte har luft i bromsledningen?
Stod i en annan tråd att du bytt bromscylindrarna såg jag.
Isf blir de svampigt och de går nog inte justera dom rätt då och är inte färdbromsen rättjusterad blir handbromsen oxå fel.

Pedalspelet är så långt du ska trycka ner pedalerna innan de"tar emot"
När du trycker 2 ggr på bromsen känns de stumt då och bromsar de bra då?
Senast redigerad av P Andersson 17:28:59, 07-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

martin.andersson (trådstartaren)

#3 » 18:16:27, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit inne på luft i systemet ända sedan jag bytte slavcylindrarna (traktorn levererades med trasiga bromsar så jag kan inte jämföra med hur det var innan jag bytte). Men jag har luftat flera gånger och aldrig fått ut en enda bubbla förutom vid första och kanske andra luftningen. Det ska väl i så fall vara om det kan finnas en luftficka i rören eller huvudcylindern, men går den att lufta?

Jag tror ändå inte att luft orsakar det här problemet. Kopplingen mellan fot- och handbroms ligger ju efter det hydrauliska systemet, vid själva bromsaxeln. När man tittar på oken och någon annan bromsar, ser man att halva oket (så kallar jag delen precis efter slavcylindern, där bromsaxeln går igenom tills någon rättar mig) rör sig först men efter en bit börjar även handbromsdelen att röra sig. En amatörmässig gissning är att rörelsen i oket är större än den borde vara.

Jag har aldrig upplevt att traktorn bromsar dåligt. Vid första trampningen tar det bara lite längre ner men det nyper bra (har visserligen inte testat med ett tungt släp). Handbromsen funkar i alla fall tillräckligt bra för att turbinkopplingen ska släppa om man inte gasar onormalt mycket). Jag har inte heller upplevt att bromsverkan är särskilt ojämn men det är inget jag har testat på riktigt.
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

P Andersson

#4 » 19:20:11, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om rörelsen är längre 'n vad den borde vara så skulle de inte vara rätt justerat men jag vet inte hur de blir när bromsarna är utslitna heller.

När jag läste lite i verkstadshandboken verkar det som om att när bromslamellerna är utslitna(oljespår på 0,3mm har slitits bort) så kan inte oljan dräneras bort mellan lamellerna och då blir bromsverkan sämre men de står inget om längre slaglängd
Senast redigerad av P Andersson 19:35:08, 07-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

martin.andersson (trådstartaren)

#5 » 19:40:26, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, visst är det skumt? Jag fattar ingenting. Jag har också tittat i verkstadshandboken men jag begriper inte hur bromsarna fungerar. Möjligen kan det vara något som är trasigt i länksystemet. :???:
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

P Andersson

#6 » 21:01:16, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men då skulle felet bara vara på ena sidan.
Skulle tro att ansättningsplattan expanderar när bromsarna ansätts och på de viset trycker samman hela högen med bromslameller både innanför o utanför plattan.

Lite kul för när jag läser både v-handboken och instruktionsboken står där inte samma om hur bromsarna ska justeras
V h bok
1 Dra åt justermuttern så hårt att det inte går lätt att vrida mer
2 Lossa muttern ETT HALVT varv o kolla pedalspel.
kontrollera att hjulen snurrar fritt

I Instruktionsboken
1 Lyft bakvagnen så att hjulen går att vrida för hand
2 Dra åt justerskruven så hårt att hjulen inte går att vrida för hand
3 Lossa justerskruven ETT varv o kolla att hjulet kan snurra fritt

Jag har nog justerat efter instuktionsboken innan :uupps:
Senast redigerad av P Andersson 21:02:36, 07-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

martin.andersson (trådstartaren)

#7 » 21:14:53, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade också båda och blev lite förbryllad, men när jag stod där och skruvade insåg jag att effekten blir det samma. Det börjar bli väldigt trögt att skruva det sista halva varvet innan bromsarna nyper.

Det räcker väl för övrigt om felet bara är på ena sidan? Om en av sidorna trycker upp handbromsspaken så borde det vara tillräckligt.
*Inser att jag bara har testat med pedalerna hopkopplade* :slag:
I morgon ska jag koppla isär pedalerna och se vad som händer.
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

bert

#8 » 21:36:27, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du vagnbroms?
där finns en luftnippel på bromsventilen med
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Hymax

#9 » 21:37:26, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att traktorn inte har släpvagnsbromsventil, isåfall måste det luftas där också.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

martin.andersson (trådstartaren)

#10 » 09:30:11, 08-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har eftermonterad släpvagnsbroms men den är också luftad flera gånger. Och som sagt tror jag inte att luft i systemet har något alls att göra med att handbromsspaken åker upp.

Idag provade jag med pedalerna isärkopplade. Det är bara höger bromspedal som skickar upp handbromsspaken. Vänsterpedalen påverkar inte handbromsen alls. Jag ska sätta en medhjälpare i traktorn som får bromsa medan jag tittar noga på om jag ser någon skillnad mellan sidorna, men just nu är jag ensam med barnen så det får dröja några dagar.
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

martin.andersson (trådstartaren)

#11 » 12:08:17, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tittat på bromsarna medan en medhjälpare bromsade. Det är en uppenbar skillnad. Något kärvar definitivt ihop hand- och fotbroms på höger sida. Det är dock inte helt tokfast. Men ser att bromsaxeln, handbromspetmojen och fotbromsen rör sig delvis oberoende av varandra.

Vänsterbromsen fungerar som den ska. Så här ser det ut:
http://www.youtube.com/watch?v=6Kx0NpRQGWo

På högersidan ser det ut så här:
http://www.youtube.com/watch?v=WBn72qLsJyg


Utifrån detta tycker jag att det verkar som att felet sitter någonstans i den synliga delen ovanpå hjulaxeln och att jag slipper riva hela traktorn för att komma åt felet. Jag har varit noga med att spruta fett i nipplarna men kanske är det ändå där det kärvar. Det har varit ett ganska långvarigt läckage av bromsvätska från intilliggande slavcylinder så det är väl tänkbart att lite bromsvätska har letat sig in någonstans i konstruktionen och förstört. Eller har någon ett bättre förslag?
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

martin.andersson (trådstartaren)

#12 » 12:21:10, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag gjort det jag kanske borde ha börjat med: skruvat bort smörjnippeln. Där under fanns något som mest såg ut som myrmalm. Jag har tyckt att det var lite trögt att smörja och nu förstår jag varför. Det är fullständigt tätt. Jag trodde att det ändå kom in lite fett när jag smorde eftersom handtaget på sprutan ändå rörde sig men det lilla som kom in har stannat precis under smörjnippeln.

Nu har jag blåst tryckluft i smörjnippeln och hällt i avfettning och oxidborttagningsmedel. Vi får se om det räcker, annars blir det till att riva. Går det att få ur bromsaxeln utan att lyfta hytten?

Så får man skämmas för sin klantighet och okunskap igen... :slag:
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se