Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Stoffes Maskinhall 55 kvm

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Christofer K (trådstartaren)

#1 » 00:31:30, 28-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Tänkte bidra med en tråd med årets sommarjobb.
Det ska bli en uppgraderad maskinhall. Jag hade en som var sned och vind åt alla håll. Min lilla MF35 kom in med mindre än 10 cm marginal på höjden. Golvet bestod av gårdsgrus som jag lagt direkt på det tidigare underlaget som bara var jord, sten och lera. När det var blött i marken blev det fuktigt även här och det blev spårigt där man körde eller ställde fordon. Det fanns ingen dränering så vattnet blev gärna stående där.

Tidigare ägare till gården hade byggt det men fuskat å det grövsta. Bärlinor som man hade krökt eftersom plintarna var olika höga i de olika hörnen. Takstolar som var skarvade utan stöd. Mer än 2 m mellan takstolarna (byggnormen säger 120 cm). Och så vidare.

Nu har till och med frun insett att vi måste investera i en ny maskinhall. (Jag har lovat att hon får ställa bilen där.)

Den kommer att bli 7 x 7,8 m. Infart från gavelsidan till skillnad från den gamla som hade infart från långsidan. Den gamla var dock lite mindre, 7 x 5,8 m. När jag nu har infart från gaveln och gör den lika bred som logen så kommer jag också åt en port som tidigare var spärrad. Det gör att jag kan öppna och köra in på logen också.

I april drog jag igång med att riva eländet. Det gick fort. Det visade sig att panelen var spikad med ca 55 mm spik. Det gjorde att man nästan kunde slå bort brädorna utan hammare. Det knepigaste var att få bort en 7 m och 170 kg I-balk som gick över portöppningen. Grannen kom och hjälpte till att få ner den med hjälp av lastaren.

Sedan var det dags att gräva ur för den nya grunden. Det ska bli grus, markisolering och betongplatta. Började så smått med min MF35. Det började bra, men efter ett tag ville inte trepunkten lyfta skopan när det kom lite jord i den. Det visade sig att huvudcylindern och kolven hade skurit. Det konstaterades snabbt när jag fått isär grejerna. Nu har jag gjort en tillfällig lagning i väntan på ny cylinder och kolv (dom är beställda). Jag har bytt kolvringarna och hoppas kunna använda hydraulen tills vidare.
När jag nu stod utan egen maskinkraft fick jag hyra in mera muskler. En kompis pappa kom med 3,5 ton minigrävare och fixade jobbet. Med facit i hand så var det nog det bästa jag kunde göra. Det visade sig bland annat att det fanns en del lera som jag aldrig skulle ha fixat att komma igenom.

Sedan blev det dags för grus. Kom överens med åkaren att det borde räcka med 20 ton så jag hade lite marginal. Han sa att då blir det lagom med bil och släp. Leveransen kom. Det såg ut att vara mycket men jag tänkte att det är nog rätt. När jag var färdig så var det nästan ett helt lass kvar. Då började jag att fundera om det var rätt mängd levererad. Ingen fara dock. Jag drog ut gruset med bakbladet på traktorn och fixade till en bra vändplan framför nybygget. Några dagar senare kom fakturan. Det visade sig att jag fått 36 ton istället för 20 ton.

Hyrde en padda av grannen och jämnade till gruset. Byggde gjutform av rivningsvirket som blev över. Tänkte till och med på att vända den omålade sidan in mot betongen. En liten lapp kom åt fel håll, men den syns inte eftersom den är under marknivå. Betongen blev röd av falu rödfärg.

Lade markisolering och armering. Sedan var det dags att ta hit proffs för att gjuta plattan.
Efter ett par dagar rev jag formen och lade ner dräneringsslang som jag sedan täckte med grus. Plattan vattnades varje dag för att torka långsamt. Regnet hjälpte till också.

Nu har det roliga börjat. Snickeriet!

Började torsdag före midsommar att lägga bottensyllen. Har nu fått upp det bärande virket till den ena väggen. Jag har ju inte fått bygga obehindrat. Midsommarfirande samt några andra mindre viktiga saker som frun tyckte jag måste göra.
I morgon kväll startar jag med stolparna till den andra väggen. Jag vill få den klar denna vecka. Takstolarna kommer troligen nästa vecka och då vill jag få dom på plats med en gång. Det är så mycket enklare om dom lyfts på plats med kran. Dom väger 85 kg och ska upp 3,6 m. Det är inget man gör med handkraft.

Skickar med lite bilder på projektet.
Fler uppdateringar kommer.


Den gamla byggnaden
Bild

Här ser man porten in till logen som var spärrad av det utskjutande taket.
Bild

Dålig takhöjd
Bild

Rivning pågår
Bild

Me and my tractor
Bild

Fick ta till lite grövre maskiner
Bild

36 ton grus i stället för 20 ton. Det blir en hel del.
Bild

Bygge av form är på gång
Bild

Markisolering som ska läggas ut
Bild

Armering på plats också
Bild

Betongleverans
Bild

Dräneringsslang som ska täckas
Bild

Ena väggen rest och stagad
Har plockat bort ena halvan av porten. Den hängde på små gångjärn och 1 tum skruv.
Trotjänaren står på gården utan bakhjul för att komma åt bättre när hydraullocket skulle plockas bort.
Bild

Så här ser en skuren hydraulkolv ut. Cylindern var inte lika dålig men ska bytas ändå. Har gjort en tillfällig lagning med byte av kolvringar i väntan på ny kolv och cylinder.
Bild
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a



magloman

#2 » 01:36:17, 28-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju fint ut :thumme:

Ser fram emot mera bilder sen :eat:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Christofer K (trådstartaren)

#3 » 11:19:16, 03-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för en liten uppdatering.
Vägg nr 2 är klar. Annars händer inte speciellt mycket. Nu väntar jag bara på takstolarna som kommer i morgon.
Passar på att måla panelvirket i väntan på takstolarna.


Bild

Bild


Bild

Fixar lite målarjobb på maskinen som ska få flytta in i sitt nya hem.
Bild
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

patrik h

#4 » 12:53:36, 03-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syns inte på bilden men har du takpapp eller liknande mellan syllen och betongen eller bara tryckat regel?
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Christofer K (trådstartaren)

#5 » 00:36:17, 04-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syllen är tryckimpregnerad. Jag har lagt grundisoleringspapp (tjärpapp) 125 mm bred under också, så det borde räcka.
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

Christofer K (trådstartaren)

#6 » 00:31:13, 07-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dags för en liten uppdatering.
I måndags kom takstolarna. Dom lyftes på plats en och en.
Jag hade förberett och satt klossar där varje takstol skulle placeras. På ca en timme var alla 7 på plats och förankrade vid varandra och i befintlig loge.
Fick hjälp av en granne med att sätta upp kondensfolie och läkt på ena sidan av taket. I går kom han och hjälpte till med folie och läkt på andra sidan också.
I dag har det blivit panel på ena väggen. Fortsätter med den andra i morgon.

Jag har konstaterat att det är första gången av alla mina byggprojekt som jag har en bra arbetsplats. Gott om plats att lägg upp material, regnskydd, bra golv och bra struktur på arbetsplatsen. :grin:



Takstolarna på plats. Läkt och kondensfolie på väg upp på ena sidan
Bild

Tätt uppåt och panel på ena väggen. :thummar:
Bild
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

Anders L

#7 » 11:26:06, 12-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt! Blir ju bra som f-n det där!
Användarvisningsbild
Anders L
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:14, 24-04-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Schaeff HR12
Yanmar B37

Christofer K (trådstartaren)

#8 » 00:11:04, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för en liten uppdatering igen.

Nu har takplåten kommit på plats förutom de sista två inne vid gaveln mot logen. Anledning till detta är att jag vill ha något bra att klättra på när jag ska fixa panelen på logväggen mellan taken.

Gaveln är klar bortsett från knutbrädorna som håller på att målas. De är kapade och klara för att sättas på plats. Vindskivor och kantplåt har kommit på plats. Takåsplåten ska på plats också.
Avslutet på takstolarna ska kapas horisontellt så att de slutar i underkant på takfotsbrädan.

Nästa åtgärd blir alltså att fixa brädpanelen mellan maskinhallens tak och logens tak. Vill ju att det ska se fint ut där också när allt annat är så bra nu.
Den observante kan se att fönstret på logen har hamnat under nock på maskinhallen. det beror på en liten tankevurpa hos mig :slag:
Jag hade mätt och kommit fram till att fönstret skulle hamna precis över taknock. Felet är att jag mätte från den gamla markhöjden och glömde att lägga till höjden på betongplattan. :slag: :hota: :slag:
Det blir till att ta bort fönstret och sätta igen hålet. Det fyller ingen större funktion ändå. Ljusinsläppet den vägen är minimalt.
Det finns några andra tankevurpor som jag har fått åtgärda. Men dom berättar jag bara om på plats. Det är sådant som händer när man gör saker i fel ordning eller har för bråttom.

Tog en bild över arbetsplatsen också. Är riktigt nöjd med hur jag lyckats organisera den. :cool:



Bild

Bild

Golvet var inte så fint städat innan dottern kom och for runt med sopborsten. Hon fick ihop en rejäl hög med sågspån.
Bild

Virkes- och materialupplag på logen. Under tak och direkt intill arbetsplatsen. Kan det bli bättre?
Bild

Egen lösning på flyttbar ställning. Lånad HAKI-ställning ovanpå grannens planvagn. Bara att knuffa fram och tillbaka.
Bild
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

madmagnus

#9 » 00:50:17, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser bra ut :thumme: blir det port/portar eller ska du ha öppen infart?
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

Christofer K (trådstartaren)

#10 » 01:00:00, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir öppen infart.
Åtminstone de första åren. Jag har i alla fall inte planerat för några portar.
Jag har tillgång till ett rymligt garage för personbil. Skulle det bli aktuellt att meka traktor så får jag väl hänga upp presenningar som väderskydd om det behövs.
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

Christofer K (trådstartaren)

#11 » 01:03:35, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takhöjden är anpassad så att jag kan öppna upp porthöjden i framtiden om det skulle behövas för större maskiner.
En annan faktor för takhöjden är att takfoten måste vara så hög att sopbil och slamsug kan backa runt hörnet utan att köra på takfoten.
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

baklastare642

#12 » 01:51:38, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan behålla den översta raden glas i fönstret... så får du in ljus :idea:
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

MagnusS

#13 » 07:12:28, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt snyggt o smart bygge :thummar:
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Christofer K (trådstartaren)

#14 » 23:40:16, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fönstret försvann idag.
Inte mycket att spara där förutom glasskivorna. Fönsterbågarna var bara fnöske och jag har inte tid, lust eller ork att göra nya just nu. Visst kommer det att bli mörkare på logen men jag funderar på att sätta in fönster mot gårdsplanen så småningom. Det kompenserar förhoppningsvis.
Det blev inte mycket gjort idag på grund av regn. Kände inte för att halka omkring på taket i regnvädret.
Big boys, big toys
UllerMuller 2017 => http://ullergarden.se/ullermuller/ullermuller-2017
Renoveringstips mm http://karrdahl.se/traktorsidan
Användarvisningsbild
Christofer K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:49, 20-04-2009
Ort: Frövi
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Fergusson 35 -58:a
Massey Fergusson 35 -63:a
Ferguson TEA 20 -55:a

Benz

#15 » 01:32:09, 16-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där blev det snyggt och i linje med gamla byggnader vid, bra jobbat.

Av rena nyfikenhet vad hamnar totala kostnad på ungefär?

har själv 88 m2 gammal gödselplattan där jag planerar på uppföra slags carport/garage ev pannrum där.
Benz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:54, 25-08-2009
Ort: Norra Östra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se