Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register

100 annonser den första månaden!
Den 12/2 startade Maskinistens Maskinmarknad, mer information ...
Välkomna att annonsera!
http://www.maskinmarknad.net

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Drivlina

Volvo N10 -78 utrampningslager

21 inlägg • Sida 1 av 2Visa alla inlägg på en sida
Diskutera drivlinor på Volvo-fordon här

Emme (trådstartaren)

#1 » 20:16:37, 22-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Började för ett tag sedan höra ett vinande ljud på tomgång som jag inte riktigt kunde placera. Ljudet tilltog inte vid frikoppling utan allt fungerade fint. Helt plötsligt när jag trampade ner kopplingen så blev det ett högt och gällt ljud som nu alltid är där när kopplingspedalen vidrörs.

Efter lite sökande på internet hittade jag ett smörjschema för denna lastbil, och där fanns en smörjpunkt som heter urtrampningslager. Det är en hattkopp på högra sidan av sprängkåpan som ska fyllas med fett till 2/3 och sedan skruvas in i botten. Har gjort detta utan effekt...

Mina frågor:
*Är det någon som vet om denna smörjpunkt verkligen smörjer själva lagret, eller någon annan rörlig del? (Lyckas inte se genom inspektionsluckan vart fettet hamnar)
*Finns det något annat sätt att smörja lagret på plats?
*Jag utgår alltså ifrån att problemet är urtrampningslagret, kan det vara något annat fel?
*Går det att byta urtrampningslager genom inspektionsluckan, eller måste växellådan tas loss?

Mvh Emme
Emme
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:32, 22-07-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N10 -78

orion47

#2 » 20:33:26, 22-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Den smörjer lagret.Du kan ta bort fettkoppen ock sätta dit en fett nippel gänga 1/8 rör.Men smörjer du förmycket landar det i lamellen.
Lys in genom inspektionsluckan och kolla när du pumpar med fettsprutan.
Har fettkoppen varit tom länge så är det risk att fettet har stelnat i slangen.Du måste tabort växellådan för att byta lagret.
Växellådan väger ca 300 kilo.
orion47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH
Hydrovåg SG 10 (hobby)

Emme (trådstartaren)

#3 » 20:44:55, 22-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret!

Har kört in 3-4 "portioner" med fettkoppen men vågade inte mer eftersom jag inte visste vart fettet tog vägen. Du menar alltså att jag kan fortsätta att köra in fett tills jag ser att det börjar sippra ut ur lagret?

Tror du lagret tagit skada eller kan det räcka med smörjning?

300 kilo lät ju lätthanterligt... :smile:
Emme
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:32, 22-07-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N10 -78

Emme (trådstartaren)

#4 » 20:49:02, 22-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, lagret verkar snurra med hela tiden. Ska det normalt ligga fritt när kopplingen inte är nertryckt?
Emme
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:32, 22-07-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N10 -78

jörgen.ottosson

#5 » 21:08:18, 22-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar normalt ha ett spel på kopplingen, för att urtramplingslagret inte ska snurra med helatiden, det minskar allt eftersom lamellen slits..och mste justeras i bland.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Emme (trådstartaren)

#6 » 16:16:34, 05-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagret har tydligen skurit och står helt stilla... Kontaktade Wist (Volvo) och fick svaret att urtrampningslager, lamell m.m inte längre finns att få tag i ifrån dom, utgått... :x

Nån som vet vart jag kan börja leta delar?
Emme
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:32, 22-07-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N10 -78

Thomas Almén

#7 » 16:25:06, 05-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lät lite lättvindigt svarat av Wist. Men kolla Holmsjöskroten till att börja med. Sen har Kalle i Eda haft en massa reservdelar ute på Blocket, sök på Värmland. Finns säkert efter lite detektivarbete. Kolla också på veteranlastbilar.se, där finns mer än man anar. Lycka till :grin:
Thomas Almén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 07-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH, Volvo L150C

jörgen.ottosson

#8 » 17:36:14, 05-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Thomas Almén

#9 » 17:45:20, 05-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omtanken är rörande, men lvd´s grejer håller inte alltid måttet, ivartfall inte på bromssidan.
Thomas Almén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 07-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH, Volvo L150C

jörgen.ottosson

#10 » 17:52:42, 05-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

...nä det är ju pirat, men vad sitter i bilen på skroten då?...och det som sitter där i dag vet vi ju hur det funkar. :grin:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Thomas Almén

#11 » 18:50:57, 05-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förvisso, nu har väl antagligen lagret rasat p.g.a bristande underhåll, och det håller inga grejer för. Men bilen på skroten kan mycket väl ha orginalgrejer. Tycker inte priserna deras är tillräckligt låga för att ta risken. Dessutom brukar monteringen kunna j-las tillräckligt ändå. Såpass långe erfarenhet har jag att jag lugnt kan säga att orginal brukar löna sig i längden.
Thomas Almén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 07-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH, Volvo L150C

jörgen.ottosson

#12 » 21:01:07, 05-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Emme skrev:... Kontaktade Wist(Volvo) och fick svaret att urtrampningslager, lamell m.m inte längre finns att få tag i ifrån dom, utgått...
...
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Thomas Almén

#13 » 21:23:20, 05-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jorå, jag fatta vinken, men som jag skrev så säljer bl.a SkrotKalle reservdelar som verkar vara orginal. Kan vara bättre pris och funktion, tänkte jag. Men om nån på Wist tog sig tid till en datasökning så kanske det dyker upp en rep.sats nånstans i Sverige.
Thomas Almén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 07-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH, Volvo L150C

baklastare642

#14 » 22:40:01, 05-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo F10-77 chassinummer 25001 och framåt:
urkopplingslager enkellamell :1527695-9
urkopplingslager dubbellamell :1527693-4
tillhörande kullager: 1527696-7
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Emme (trådstartaren)

#15 » 01:18:08, 06-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt Wist kunde de vara enkellamell eller dubbellamell, dessutom fanns två olika varianter av enkellamellen. Finns det nåt sätt att avgöra vad som sitter där bara genom att titta genom inspektionsluckan?

"baklastare642":
Är det original artikelnummer du listat? I såna fall så är det väl dessa som inte längre finns att köpa nya? Har F10 och N10 samma grejor?
Emme
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:32, 22-07-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo N10 -78

Återgå till [Volvo lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Huddig

BA Trading AB

Steelwrist

Trucking

Älmeboda Maskinservice

KLE/Tyri

Begblocket

SVAB

engcon

Olssons i Ellös

OilQuick

Farmersstore

Mekankomponenter

TK Traktordelar

Kroll

Hammars verkstad AB

D&E Trading AB

ME - bli medlem

XACC

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

K-berg AB

Wiggs Maskiner

Billackering

Smidesreparationer

Bewag

Scanbolt

Scanbolt

Scanbolt

Batteriexpressen

Vikabacken

ME