|
|
| Author |
Message |
cng
Mer än 100 inlägg
Maskin: Hymas 42 med Ford Chassi

|
Posted: 18:02:55, 07-08-2011
|
• |
|
|
Hej alla,
Behöver hjälp med min vedklyv då den under klyvning sa poff om motor/ellåda. Klyven är om jag minns rätt från 2005 och är inköpt på Clas Olsson. Det är en enfas klyv och ska ha en kraft på 5 ton.
Klyven har alltid gått bra och har bara använts till husbehov för myseldning. Tror inte den har gått mer än 5 timmar sedan ny.
Om jag förstått detta rätt så är det en trefas motor med en konding moterad. Misstänker att det är kondingen som sa poff, dock ser jag inga skador på den.
Bifogar en bild
|
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
Bengt Erik Eriksson
Mer än 500 inlägg
Maskin: hemma : AVANT 218 Wheelhorse GT14-73 tidigare:BM BOXER I framtiden: Farmall M.
www.björnbacka.se www.esnservice.n.nu

|
Posted: 18:16:17, 07-08-2011
|
• |
|
|
Jag tycker det är bäst att prata med en elektriker för att bestämma vad felet är.
Det finns lite olika saker som kan säga "poff" på en sådan nämligen..
lindning, el ledning, pådrag, konding. kanske någon brytare i motorn. svårt att säga så snacka med din elare.
Ps behöver en liknande maskin utan el delar för ett projekt om det inte går/är lönt ett laga.. |
Last edited by Bengt Erik Eriksson on 18:19:09, 07-08-2011; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
cng
Mer än 100 inlägg
Maskin: Hymas 42 med Ford Chassi

|
Posted: 18:56:10, 07-08-2011
|
• |
|
|
Hmm,
Är vanligtvis min egen elektriker, på gott och ont. Ja jag vet....
Någon här som har kunskapen hur man mäter lindningarna? Om jag minns rätt så Ohm mäter man dem och motståndet skall vara ungefär lika
Mvh
Ps Klyven är inte till salu än...
Tack moderator för att du placerade tråden rätt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bengt Erik Eriksson
Mer än 500 inlägg
Maskin: hemma : AVANT 218 Wheelhorse GT14-73 tidigare:BM BOXER I framtiden: Farmall M.
www.björnbacka.se www.esnservice.n.nu

|
Posted: 19:30:47, 07-08-2011
|
• |
|
|
Naturligtvis är den inte till salu så länge du tror du kan laga den.
Ang att mäta lindningarna är du på helt rätt spår men oftast vid en bränd motor har du kontakt mot chassiet från lindningarna. har du ingen kontakt mellan frilagda lindnings skruvar och jord och jämna mätvärden på lindningarna så är motorn ok. det enda som är svårt att mäta är just kondensatorn men samma sak där att det ska inte vara kontakt mellan jord och poler. och ledningar och kontakter kan du väl mäta själv om du är "egenelektriker"? |
Last edited by Bengt Erik Eriksson on 19:31:34, 07-08-2011; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You cannot download files in this forum
|
|
|
|

|
|