|
|
| Author |
Message |
Holger
Webmaster

|
Posted: 10:34:20, 06-09-2011
|
• |
|
|
Hejsan,
vi planerar att lansera en maskindatabas som ska innehålla så många maskiner som möjligt med så mycket teknisk information som möjligt.
Det hela ska fungera som en Wiki, alla kan alltså hjälpa till och utöka det hela.
Vi startar dock med en grupp som matar in basen innan vi öppnar för alla (alla kan se och läsa men inte editera/lägga till).
För att detta ska lyckas behöver jag hjälp, och jag frågar därför på förhand om vi har frivilliga som kan tänka sig att hjälpa till.
Grejen är ju den att om 100 medlemmar hjälper till och matar in data för 10 maskiner var så har vi snabbt 1.000 maskiner i databasen.
Eftersom det mest är siffror som ska matas in så går det ganska fort.
Databasen är planerad att bli flerspråkig (gränssnittet), viktiga fält kan läggas till i efterhand (existerande poster markeras då som ofullständiga och den som skapat posten informeras), varje maskintyp (t.ex. traktorer, lastmaskiner) har olika fält osv.
Låt höra!
/Holger |
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
Exs
Mer än 500 inlägg
Maskin: Åkerman H11 Vimek Minimaster 620 Volvo BM 350 Boxer

|
Posted: 12:03:02, 06-09-2011
|
• |
|
|
Detta låter som en fantastiskt bra idé! Tyvärr kan jag inte tillföra så mycket själv, men jag vet att det finns gott om andra kompetenta människor här Det vore trevligt att få med lite "historia"/text också om maskinerna istället för bara fakta.
Kan det vara läge att ingå ett sammarbete med konedata.net? Det skulle nog vara gynnsamt för båda parter.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Holger
Webmaster

|
Posted: 12:06:52, 06-09-2011
|
• |
|
|
Det handlar inte om att ha datan i huvudet utan fylla databasen från källor på nätet. konedata.net och tractordata är bara två av flera möjligheter! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Joe
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 13:22:08, 06-09-2011
|
• |
|
|
Jag kan hjälpa till lite, men riskerar det inte att bli samma öde som förra wiki'n? Idé: Wiki för maskinkunskap (intern länk till ett annat ämne) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Holger
Webmaster

|
Posted: 14:08:26, 06-09-2011
|
• |
|
|
Den wikin var nog för stor konkurrens till forumet. Det var nog därför inget intresse fanns.
Men jag tror att en maskindatabas vore omtyckt av alla ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Matte.Hartman
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo BM 2250 -81 Volvo BM T430 -77 Polaris Sportsman 500 -05 Polaris RMK800 -00 (Till salu) SkiDoo Alpine 503 -83 SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

|
Posted: 18:17:46, 06-09-2011
|
• |
|
|
Jag hjälper gärna till om jag kan, men jag vet inte Om jag kan det.
Vad ska göras mer exakt? Hur? Får man siffrorna som ska fyllas i? mm. mm. Mer info. |
|
|
|
|
|
|
|
|
aOslund
Mer än 100 inlägg
Maskin: Massey Ferguson 65 -64 Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat

|
Posted: 18:42:09, 06-09-2011
|
• |
|
|
|
Håller med föregående talare, hjälper gärna till i mån av tid (mao när barnen sover och det inte är något som måste lagas/byggas) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Magnus Norgren
Mer än 100 inlägg
Maskin: Volvo BM 430 LM 841 FMG 0470 Kockum 836 Ferguson TEA-20 Snow Trac

|
Posted: 18:44:04, 06-09-2011
|
• |
|
|
|
Visst kan jag mata in 10 (eller fler) maskiner! |
 .....................................................................
TEA20 -48, BM 430, LM 840, Kockum 836, FMG
470, Snow Trac, Ransomes Triple X-18, Lidwall&Söner med Säffle 10 hk, Atlas Copco VTD4
|
|
|
|
|
|
|
Duffy
Mer än 100 inlägg
Maskin: Volvo FH440 -08 Dragbil med Zorzi bergtrailer bakom

|
Posted: 19:05:23, 06-09-2011
|
• |
|
|
Matte.Hartman skrev: | Jag hjälper gärna till om jag kan, men jag vet inte Om jag kan det.
Vad ska göras mer exakt? Hur? Får man siffrorna som ska fyllas i? mm. mm. Mer info.  |
Instämmer exakt på det inlägget |
|
|
|
|
|
|
|
|
eric larsson
Mer än 500 inlägg

|
|
|
|
|
Janne P
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 19:43:14, 06-09-2011
|
• |
|
|
Jag kan oxå hjälpa till. Även jag undrar lite över vad man ska fylla i. Kommer det finnas mallar eller liknande?
Har väl lite broschyrer över en del traktorer/maskiner mm. |
|
|
|
|
|
|
|
|
lennartostman
Mer än 100 inlägg
Maskin: MF 135MP på fritiden

|
Posted: 20:03:06, 06-09-2011
|
• |
|
|
Hej,
Jag ställer upp!
Var data skall komma ifrån får jag troligen veta under vägen.
Tid har jag hur mycket som helst.
Håller bara på o renoverar vårt hus på dagarna så detta kan bli en skön avkoppling på kvällen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ola Ivarsson
Mer än 100 inlägg
Maskin: BM 400

|
Posted: 20:19:51, 06-09-2011
|
• |
|
|
Lysande ide! Och så kan man ju lägga in manualer, handböcker mm som finns under downloads under respektive maskin så blir allt så mycket lättare att hitta.
Hjälper gärna till.
/Ola |
|
|
|
|
|
|
|
|
5.2 racing
Mer än 500 inlägg
Maskin: Kubota U55-4 X06.

|
Posted: 20:28:19, 06-09-2011
|
• |
|
|
|
Jag kan också hjälpa till, berätta bara hur rent konkret. |
 JUST
DO
IT
|
|
|
|
|
|
|
Holger
Webmaster

|
Posted: 09:15:06, 07-09-2011
|
• |
|
|
Ok, tanken är att det ska bli en databas som kan utökas av alla medlemmar. I början kommer dock endast en viss medlemsgrupp ha rättighet att editera och lägga till, så att vi kan se om allt fungerar som det ska.
Man har alltså formulär-fält som ska fyllas med data och sedan sparas.
Dessa formulärfält är olika beroende på maskintyp: en traktor har andra specifika data än en hjullastare t.ex.
Om vi under den första fasen märker att ett viktigt fält saknas så kan vi lägga till det i efterhand.
De dataposter som har registrerats fram till dess för den maskintypen kommer då att markeras som ofullständiga.
Man kommer att kunna ladda upp bilder.
Naturligtvis kan vi koppla dataposterna till downloads plus att man kan lägga till en knapp som visar sökresultat ur forumet rörande just den visade maskinen.
Vi kan inte ge er siffrorna som ska fyllas i, de måste hämtas från nätet eller ur broschyrer.
Medlemmarna i den speciella medlemsgruppen kommer dock att få "uppdrag", dvs vissa sidor känner vi ju till, och för att undvika att dubbelt arbete utförs så kommer vi att dela in jobbet lite och koordinera det hela (föra lista) så att det blir enkelt och snabbt att utföra.
T.ex. kan en gruppmedlem ladda upp bilder till maskiner som registreras av andra så att de andra kan koncentrera sig helt på att mata in uppgifter. Osv. Typ.
Vi har ingen databas och inga mallar än, det måste fixas först, programeraren står i startgroparna. Men jag behöver feedback från medlemmarna så att vi kan säkerställa att projektet inte självdör efter två dagar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You cannot download files in this forum
|
|
|
|

|
|