|
|
| Author |
Message |
per-åke
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 17:01:17, 21-09-2011
|
• |
|
|
Nu har vi kanske lite för högt flygande planer här på Briggsparts, men vi skulle gärna se detta som en verklighet.
Vår idè är att bygga ihop 4 st v-twin motorer å få dom att gå som en V8 motor.
Vad skall man tänka på när man bygger detta?
Vi söker alltså någon som är riktigt duktig på ovanstående idè.
"bygget" i sig är naturligtvis tänkt som en promotor inom vårat område.
Tanken är en bil! Dragster, Traktorpulling, offroad m,m m,m, ...
Det vi är mest intresserade av att kunna få tillgång till exakt hur man skall bygga ihop dom, och om det öht går att bygga ihop dom.
Finns här någon expert på området? |
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
Nicklas1981
Mer än 10 inlägg
Maskin: Hako Dacia Duster

|
Posted: 17:03:39, 21-09-2011
|
• |
|
|
Fy fan va häftigt!! Tyvärr kan jag inte hjälpa till med tips för bygget. |
|
|
|
|
|
|
|
|
dimorep
Mer än 500 inlägg
Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

|
Posted: 17:17:01, 21-09-2011
|
• |
|
|
per-åke skrev: | | ..att bygga ihop 4 st v-twin motorer å få dom att gå som en V8 motor. |
Låter som ett kul projekt, men hur menar du?
Ska det bara vara 4 separata motorer som är förbundna mellan vevaxlarna. Eller ska tändföljden ändras (tändsystem byggas) så att de jobbar som en "riktig V8:a". Eller ska blocken också byggas samman till en enhet med gemensam vevaxel...
Och inte minst. -Vad får det kosta? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tommyax
Mer än 100 inlägg
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.

|
Posted: 17:19:08, 21-09-2011
|
• |
|
|
De kopplar ju ihop 5 v8:or på nån tractorpullingmaskin, så varför inte.
/Tommy. |
 Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.
|
|
|
|
|
|
|
per-åke
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 17:29:15, 21-09-2011
|
• |
|
|
dimorep skrev: | per-åke skrev: | | ..att bygga ihop 4 st v-twin motorer å få dom att gå som en V8 motor. |
Låter som ett kul projekt, men hur menar du?
Ska det bara vara 4 separata motorer som är förbundna mellan vevaxlarna. Eller ska tändföljden ändras (tändsystem byggas) så att de jobbar som en "riktig V8:a". Eller ska blocken också byggas samman till en enhet med gemensam vevaxel...
Och inte minst. -Vad får det kosta?  |
Det är 4 st separata motorer som skall byggas ihop. ( 4 st 18 hk vanguard )
Dom skall vara förbundna med varandra genom att man "svetsar" fast alla 4 motorernas vevaxlar eller liknande. Drömmen vore ju att få dom att även låta som en riktigt V8:a. ( detta är inget måste)
Vi har i många år spånat på detta, och vi vill göra detta till en verklighet.
Jag tror det skulle bli ett "blickfång" utan dess like.
Om någon skulle känna sig manad att delta i projektet så är det välkommet.
Alla idèer är välkommna.
Jag har sökt nätet på detta, och så vitt jag kan se har aldrig någon gjort detta tidigare.
Kostnaden för detta kommer senare... |
|
|
|
|
|
|
|
|
per-åke
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 17:29:49, 21-09-2011
|
• |
|
|
Tommyax skrev: | De kopplar ju ihop 5 v8:or på nån tractorpullingmaskin, så varför inte.
/Tommy. |
Precis! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Beirut
Mer än 500 inlägg

|
|
|
|
|
per-åke
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 17:53:54, 21-09-2011
|
• |
|
|
Dolmars hoj har jag sett i verkligheten, och jag kan säga att bygget i sig kräver en del av dom som gör detta.
Som jag skrev förut är idèn att: Tanken är en bil! Dragster, Traktorpulling, offroad m,m m,m, ...
En V8 gräsklippare kommer det kanske inte att bli, utan mer en "reklampelare" för briggs.
Vi har sått några frön här å där, så lite sponsring på detta är helt klart möjligt.
Det vi efterfrågar är en viss kunskap inom området som vi kan få till hjälp, eller få fråga om hjälp.
Vi är helt seriösa när det gäller detta, så det är inga spekulationer från vår sida, utan vi vill genomföra detta. |
|
|
|
|
|
|
|
|
dimorep
Mer än 500 inlägg
Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

|
Posted: 18:01:23, 21-09-2011
|
• |
|
|
Borde i såfall gå att lösa ganska enkelt genom att bara tillv. 3 st "hubbar"! Som på ena sidan passar mot bakre motorns framsida och åt andra hållet passar på framförvarande motors utg. axel.
Har helt klart utförts betydligt mer galna (motor)projekt än så där jag jobbar... |
|
|
|
|
|
|
|
|
per-åke
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 18:16:12, 21-09-2011
|
• |
|
|
dimorep skrev: | Borde i såfall gå att lösa ganska enkelt genom att bara tillv. 3 st "hubbar"! Som på ena sidan passar mot bakre motorns framsida och åt andra hållet passar på framförvarande motors utg. axel.
 |
Jo så långt har jag kommit, men hur jobbar detta motorerna sins emellan?
Är det bara så enkelt att göra så?
Inget krav på hur dom "tänder" eller?.... |
|
|
|
|
|
|
|
|
jon anders olsson
Moderator

Maskin: Kobelco SK09 SR -02 Holder C240 -99 Wille 445 -89

|
Posted: 18:44:34, 21-09-2011
|
• |
|
|
|
Tändningen är ju rätt för varje motor, så de är inget problem, men sen lär du länka gasen mellan varje förgasare och kunna ställa där emellan så den går rent och fint sen! |
|
|
|
|
|
|
|
|
G-son
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 18:47:08, 21-09-2011
|
• |
|
|
|
Förmodligen borde man ha dom förskjutna sinsimellan, förslagsvis 90 grader eftersom det är fyra motorer. Och kanske inte monterat i ordning 0-90-180-270 då, utan växlande så vibrationer och krafter kan ta ut varann. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jonas Ryrfeldt
Mer än 500 inlägg
Maskin: Michigan 175A -59 Dodge WC 51 -44 Ford 5000 -68 Volvo FL6 -96 Ford E350 -95

|
Posted: 18:50:45, 21-09-2011
|
• |
|
|
Tändningen är väl minsta bekymmret, bara att köra med eftermarknads motorstyrning och åtta separata spolar. Vet inte riktigt hur tändföljden blir (orkar inte tänka på det just nu.... ) Men det borde väl inte va svårare än att vrida vevaxlarna ett kvartsvarv i varje hub, så borde det gå att få ihop en fungerande tändföljd...... Blir nog lite pyssligt att planfräsa motorblocken så dom passar mot varandra? För cylindrarna måste ligga an mot varandra så alltihop ser ut som "en" motor o inte fyra ihopskruvade, skulle bara se töntigt ut...... Jag har börjat bygga på ett gräsklipparracechassi som jag tror motorn skulle passa på
Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
G-son
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 19:00:37, 21-09-2011
|
• |
|
|
Om vi som inte känner till motorn får se lite bilder kan det ge uppslag till lite bra lösningar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
G-son
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 19:25:22, 21-09-2011
|
• |
|
|
Jonas Ryrfeldt skrev: | | ...För cylindrarna måste ligga an mot varandra så alltihop ser ut som "en" motor o inte fyra ihopskruvade, skulle bara se töntigt ut... |
Blir nog tufft, med tanke på att man har ett axelutstick på båda sidor av blocket, börvisso kan man korta av axlar men det finns gränser för hur tajt man kan komma.
Jag hade nog funderat på att ha ett kedjedrev/tandremsdrev på varje motor, och på så vis koppla alla motorer till en gemensam axel som t.ex. kan placeras under motorerna. Man slipper huvudvärk med sammankoppling av vevaxlar direkt mot varann, man kan eventuellt skippa allt som sitter på svänghjulssidan (tändning, svänghjul, kylfläkt, utstickande axel) och korta axeln på andra sidan till några få centimeter så bara ett kedjedrev går få dit. Kräver förvisso att man löser kylfläkt och tändning externt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You cannot download files in this forum
|
|
|
|