Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Tveskäggs Hydrema 807.

60 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#1 » 16:11:06, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena. Efter att i åratal från och till ha funderat på införskaffa en traktorgrävare, blev det så dags. Mitt och sambons planerade nybygge fällde avgörandet. Då jag har för avsikt att göra väg, schakta bort fylle för husgrund och maskinhall samt gräva ur för avlopp, elrännor och dylikt, tyckte jag det var lika bra. Efter maskinhallen är byggd kommer jag dessutom att börja använda pallar med ved mer än tidigare, och då jag inte har någon frontlastare på min traktor (Zetor 7245), var det ytterligare ett argument.

Efter en del letande föll valet på en sliten Hydrema 807 som jag hittade här ute i skogen (jag bor drygt tre mil norr om Gbg, i Ale kommun). Den blev min för 100´ + moms och hämtades idag. Nu är planen att försöka gå över den så gott jag kan, inventera vad som behöver göras och sedan successivt beta av det värsta. Jag är inget vidare på att meka men vanligt slitgöra och svets fixar jag och resten lejer jag bort i prioritetsordning, antingen till grannar och vänner eller proffs.

Jag kommer kanske inte uppdatera den här tråden jätteofta, men tänkte i alla fall slänga upp lite foton, dels nu i befintligt skick, och dels efterhand. Under processen lär det uppstå ett ton frågor, så räkna med att få briljera, ni som kan grejer. :)

Först och främst tänkte jag försöka skriva upp vad för vätskor maskinen har, lokalisera var och hur de byts och sedan köpa filter, oljor, kolla kyl m.m. Hittade via er också en länk till svensk instruktionsbok, vilket lär hjälpa sjukt mycket. Kalasbra. Kanske inget tvång att byta vätskor innan vintern, men det ska ända göras innan jag drar igång med grävandet (förhoppningsvis nu till våren) och det är dessutom en logisk grej att börja med, tillsammans med smörjning av varenda nippel och led jag kan hitta. Jag ska också ta upp golvmattorna och ställa in en kupévärmare för att torka ut då det var ganska blött där under.

För er som inte har läst min köprådstråd, listar jag diverse grejer här som jag vet med den:

* Dåliga dörrar. Ena dörren genomrostad, den andra ganska mkt också men inga hål tror jag. Både dörrlisterna löst hängande.

* El funkar till viss del. Belysningen bak och fläkt funkar; stereon verkar gå, men glappar enligt säljaren. Tuta, några blinkers och belysningen fram samt torkare funkar inte, men gjorde alldeles nyligen enligt uppgift, så det kan ju vara säkring eller nåt enkelt. Två hade gått såg jag, så inte helt omöjligt.

* Sprickor finns, ett par mindre och någon hyfsat stor. Bedömer det som gångbart att svetsa hjälp. Borde inte vara alltför dyrt att fixa utan mest handla om tid och en lånad svets.

* Det är ganska mkt glapp, framför allt i grävskopan. Inget jag ger mig på själv, i alla fall inte utan goda instruktioner eller dylikt.

* En del läckage, men bara ett eller två som verkar vara något att se över inom snar framtid. Samma sak som glappen - innan jag vet hur man gör, får någon annan göra det eller så prövar jag med god instruktion, Youtube eller vad vet jag.

* Inget genomrostat i hyttens väggar eller golv som jag har sett, men gott om ytrost av olika grad. Har inte riktigt bestämt i vilken grad jag ska lägga rostbättringen på, men om hytten går att rädda med "bara" stålborsta/vinkelslip eller kanske lite blästring, grundfärg med zink/roststopp och ny färg, är det ju en skitbra grej att göra för att hålla värdet och knäckebrödet borta. En hytt av kex om tre år vore trist.

* En shims, dämpkudde eller vad det kallas, saknas i midjeleden, men han har kört så i många år och inte upplevt några problem. En forumit här berättade om något liknande också.

* Däcken är 15, 20 %, men de bör hålla ett tag till.

* Diverse småskavanker förstås, men allt har sin tid. Måste ju hinna gräva och leva lite också... :mrgreen:

En sak jag hörde och kände när jag körde en längre sträcka hem idag, är att det känns ansträngt och tjuter lite när man svänger. Med lite tur är det för lite olja nånstans och med otur nåt större fel i pump eller servo (nåt annat förslag?). Känns inte skitkul att jag inte märkte det när jag kollade och provkörde, men å andra sidan var det drygt 70 000 upp till den näst billigaste 807:an på Blocket nu, och den här fanns dessutom tre kilometer bort, så det gick oerhört smidigt. Vanlig grävskopa bak och stor frontskopa samt rejäla gafflar ingick. Motorvärmare finns och funkar.

Första fotona kommer inom kort. Sen får ni hissa och dissa allt vad ni orkar. Väl mött! :smile:
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#2 » 18:27:42, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, då kommer lite bilder på härket. Det är första gången jag slangar upp bilder här, så vi får se hur väl det funkar.

Har tagit ut mattor ur hytten idag och kört kupévärmare i bortåt fem timmar nu. Tror fasen mattor + det skumplastliknande dämpningen under vägde över fem kilo totalt. Blött. På det klassiska bondeviset har han som haft den inte brytt sig om saker som tvätt och annat, utan kört maskinen till den var sliten och bytt upp sig. Bilen som han körde nu hade han inte tvättat på två år... till och med värre än jag. :mrgreen: Jaja, tänkte i alla fall försöka stoppa rosten i hytten och taket, vilket inte bör vara helt omöjligt. Dörrarna (bilden med genomrostning) är ett separat kapitel och vi får se om jag köper beg. eller låter dem vara så länge. Det finns lite att göra som ni ser, men jag har inte hittat några oöverstigliga hinder än i alla fall.

Förresten, hör någon talas om nåt ställe som demonterar Hydrema-maskiner eller har beg-delar, skrik till! Jag har mailat dem i Växjö och sedan verkar TK Traktordelar ha lite ibland. Hade varit kul att kunna hitta saker som mattor, skruvar, fästen, lampor, lock och andra delar beg, då sånt ju tenderar att vara omotiverat dyrt nytt.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

grubbon

#3 » 18:36:05, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att va en maskin i bra användningsskick den där, grattis till den!
Häng inte upp dig för mycket på lite rost, det svalkar bara bättre på varma sommardagar med lite fattigmans-AC :grin:
grubbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:17, 20-12-2005
Maskintyp: Lastbil

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#4 » 23:16:40, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. :smile: Heh. Ja vi får se. Förhoppningsvis ska inte rost bli ett stort problem på den i alla fall. Det finns att greja med hursomhelst. :???:
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Martin.Eriksson

#5 » 23:23:52, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med Bathso maskin dom kan ju ha delar, har ju en massa skrotade maskiner bla hydrema...
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

norton

#6 » 20:24:15, 04-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en 805 som dörrarna var rostade i nederkant så där. Om man kör med dörrarna öppna och det regnar bara lite så går det rätt i i dörrsidorna. Jag ska bort nedre 20cm ca och svetsade dit ny plåt, bockade lite för kanterna. Tog en 8-10 timmar totalt en helg. Om du tänker på att måla om så skippa hydrema original färg, ta Cat gul ist. Lättare att få tag i och ser snarlik ut.
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#7 » 09:16:03, 20-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg inte att du skrivit, norton, sorry.

Jo så borde man ju kunna göra. Bockningen och att få det bra är väl största anledningen till att jag väntar med dörrarna och tar annat först, så får vi se sen.

Visst har jag funderat på att lacka om, men just nu känns det som för mycket jobb. Får se länge fram om man fått tätat glapp och kolvar och har ork och tid att slipa, maska och köra till lack. Har inga prylar själv men känner en som lackar ungefär sex km bort. Ingen omöjlighet på sikt. Annars kan man ju köpa enkla målarprylar och ta lite i taget hemma också, typ yttertak, hjulhus o.s.v, men det känns nog bättre att göra det ordentligt - i så fall.

Demonterade delar av golvet förra helgen. Fick ut stolen också efter lite slit och dra. Den ska bara rengöras och smörjas men var i vägen hela tiden när jag grejade i hytten. Herrejösses sicka beläggningar det fanns på sina håll med skit! Man vet det sen tidigare men blir alltid förvånad ändå. :grin: Kniv, stålborste och luftmunstycke har varit mina bästa vänner hittills...
Golvplåtarna har fastsvetsade bultar som sitter med en mutter och en kraftig hållare/bricka under ramen bara. Däremot går reglage och pedal till gasen genom en av plåtarna, handbroms och annat sticker genom en annan och reglagen till skopan genom en tredje. Tror inte att jag orkar ta ut dem allihop om de inte ser väldigt dåliga ut undertill. Jag vill nämligen skrapa rent och spraya om plåtarna och få rent listerna de vilar på i hytten. Kan gå att ta nån plåt hjälpligt med slip och stålborste underifrån också. Sen blir det nån primer eller roststopp på golvplåtar och alla lister för att stoppa rosten i farten, och så topplacka med en vanlig spraylack. Bryr mig inte om gult just där. Känns bara skönt att komma nån vart. Kommer ev. lägga underredsmassa undertill golvplåtarna också.

Var bra att få bort delar av golvet. Fick bort massa beläggningar i hörnen med grus och jord och såg bl.a. att ett ventilationsrör i plast hade gått av och kan byta ut eller skarva det vad det lider. Vad som göms i snö... :wink:

Började också smörja alla nipplar jag hittade, men min fettspruta är av den gamla skolan och vill inte alltid gripa om riktigt, varpå det bara går rätt ut. Har skrivit ut bruksanvisningen som fanns här på sajten (grymt!) så jag ska kunna lokalisera alla. Blir en ny spruta på Swedol, eller kanske en el- eller luftdriven om de inte kostar skjortan.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

LeifAndersson

#8 » 10:55:53, 20-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

För säkerhets skull, riv bort isolering och klädsel i taket. Isoleringsmaterialet Hydrema använde vid den tiden binder fukt något så otroligt, så demonterar du inte klädseln är snart taket utrostat. :( Om du borstar rent på insidan och grundar med en riktig epoxigrund så räddar du det som är kvar. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#9 » 17:29:44, 20-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara därför de där @#¤(%) golvmattorna vägde typ sju kilo, då... Ska kika under taket Vad det lider. Den enda nackdelen är väl bara att åldrad klädsel inte brukar vara så lätt att få bort och dit hel. Får se, kan ju köpa tyg och gummi på Biltema annars och limma dit senare.

Tack för tipset Leif :)
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#10 » 20:23:32, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag demonterat hela stolunderredet, huven ovanpå hydraulreglagen till höger om stolen samt handbromsen. Fick till slut bort det lilla skåpet med dödaren, timräknaren m.m. också. Det behövde för att få bort den sista stora golvplåten. Sen finns det två golvplåtar som är jäkligt aviga att få bort. Får se hur jag gör med dem.

Surt - när jag precis trodde jag fått bort den stora golvplåten märkte jag en genomgående kabelhärva. Finns inget lätt sätt att få bort det, men eftersom det är två centimeter från kanten, skär jag nog en skåra i plåten och drar igenom dem, så klämmer eller svetsar jag ihop det sen.

Är lite orolig för allt demonterande. Det blir lite skruvar, haha... Försöker lägga allt i högar som hänger ihop. Tror inte det är så farligt än. :smile:

Har grundat och topplackat tre golvplåtar samt stolens underrede. Mycket stålborste blir det. Idag blev det vinkelslipen med smärjelskiva, gick lite snabbare.

Apropå färg, tipsade ju du norton om Caterpillar-färg istället för original. Är det mest för priset? Olssons i Ellös har båda, men Hydremafärg var 50 % dyrare (!) så jag undrar om jag inte följer ditt råd.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Beirut

#11 » 21:21:02, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det deras sk. maskin emalj du tänker på så har jag mycket dåliga erfarenheter av den. Den tål inte mycket sol och lossnar väldigt lätt från grundfärgen.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#12 » 22:29:31, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinfärg kallar de den (det finns blå, grön, gul, röd et.c.). Ser inget om emalj så jag vet inte riktigt. Deras grundfärg verkar ju många tycka bra om, men jag har inte läst nåt om maskinfärgerna, vare sig bra eller dåligt. Det är ju trist om den sitter dåligt, förstås.

Jag vill bara hitta antingen en originalfärg eller snarlik, till ett vettigt pris. Hydreman kostade drygt 1900 för fem liter på OIE och Cat-färgen 1150.
Senast redigerad av Tompa Tveskägg 22:41:22, 22-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Henric Johansson

#13 » 22:51:37, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en stålborste till vinkelslipen, bästa handverktyget för rostborttagning.

Heltäckande klädsel och visir framför nyllet krävs, borst lossnar och sätter sig lite var stans. Men den är effektiv :grin:
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#14 » 00:12:45, 23-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Jag köpte faktiskt två olika sådana för nån månad sedan. Tänkte på det senast idag. Kan mkt väl bli att jag tar fram dem i morrn. :smile:
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

LeifAndersson

#15 » 09:26:09, 23-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:Är det deras sk. maskin emalj du tänker på så har jag mycket dåliga erfarenheter av den. Den tål inte mycket sol och lossnar väldigt lätt från grundfärgen.


Maskin emalj är bara ett varumärke. Ock kvaliteten på pigmentet skiljer enormt på denna produkt. De billiga färgerna är inte billiga bara för att de tillverkas i större serier, utan även de ingående komponenterna skiljer kraftigt mellan de olika nyanserna. Troligen för att vissa köpare har egna spec. på de produkter de köper till nyproduktion. Så de dyrare färgerna håller i allmänhet en betydligt högre kvallité. Men visst är det underligt att kvalité och pris skiljer så mycket på produkter med samma varunamn. Alla röda nyanser därifrån är närmast en katastrof med IH Maxum röd (varning) sam som en absolut bottennivå men däremot Taarup röd håller riktigt bra över tid. (Rekommenderas till MF. troligen en originalfärg till taarup.)
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se