63an skrev: passa på då och "
Hona" cylarna medans meken gnider efter älg!
Nja, jag har alltid fått lära mig att den där biltemavarianten man sätter i skruvdragarn gör betydligt mer skada än nytta. Man måste ha riktiga grejer som centrerar stenarna annars blir loppet orunt med sämre kompression som följd, så det tror jag att jag skiter i.
jörgen.ottosson skrev:( har du mätt gapet på nån ring?)
Nej inte hunnit, det kommer imorrn.
krokodilen skrev:Om topp och kolvar får en
renovering,,,ja hur länge håller då underdelen?? Lagerbelastningen lär ju öka men ökat cylindertryck.
Hur länge som helst tror jag. Lager och axlar är oerhört grovt och överdimensionerat i de här motorerna jämfört med moderna dieslar som har 5-10 gånger så mycket effekt. När lager i dessa motorer skär beror det på att smörjningen av någon anledning inte fungerar som den ska. Det är min personliga åsikt iallafall, det kanske finns undantag vad vet jag.
krokodilen skrev:Tycker dock att 612/614 är i klumpigaste laget men stark är den!
Kan vara lite bökig i skogen men det finns gott om skopor och fötter att pötta och vrida med. Problemet är att få in den under tak, den tar plats.
Funderaren skrev:nixs skrev:Tycker du är lite vansklig med upp pallningen av lastaren...
Sitter den inte fast i taket? Tycker att det ser ut så.
Järnstegen använde jag när jag sprang upp med lampan. Tyngden av lastarn står på cylindrarna, frisk hydralik.