Somliga tycks leva och verka i tron om att "spänner jag lite till så måste det blir ännu bättre" utan att igentligen veta vad de gör och vad resultatet av det kan bli...
Blev utringd till en kund som sa: -Har en motor som inte går riktigt bra längre, startar men orkar inget och har provat med "allt" (sådant bådar aldrig gott...)!
Och helt riktigt, motorn startade utan problem, men "haltade" på någon cyl. vid uppvarvning / belastning.
*Mätade matartryck, helt ok.
*Kollade att där kom bränsle ut från varje insp.pump, svårt att avgöra "mängd" men verkade vara ok.
*Demonterade stoppmagneten (som fungerade) och kollade rörelsen i reglerstången till pumpstyrningen, helt ok.
*Kollade pump/kam inst., helt ok.
*Kollade ventilmekanismen och ventilspelet, helt ok.
*Provtryckte spridarna, inte jättebra men inte så dåliga att de skulle påverka så mycket.
Hmm...
Tyckte dock att spridarrörsmuttrarna var väldigt hårt dragna, speciellt på en av cylindrarna (det röret som var bytat). Och såhär såg de ut när jag skulle blåsa rent de innan återmonteringen...
Här hade de lyckats att spänna muttern så pass hårt att röret kollapsat inv. och på så sätt ströp flödet.
Så efter att bytat spridarrören så gick motorn som den skulle igen. Dock krävdes det en "justering" av gängerna (med en gängback) på pumparnas röransl. då de blivit utkonade pga "övervåldet" för att spridarrörsmuttrarna skulle gå att skruva ner fingerlätt igen.
Troligtvis så har de kört slut på bränslet (en eller flera gånger, men det erkänner ALDRIG någon..) och luftat bara genom att släppa på spridarrören, speciellt på ett av de...