jörgen.ottosson skrev:en snabb förklaring av själva "servofunktionen"...(lånar leifs bild)
När du vrider på ratten (som sitter vid medbringaren 2 på bilden) så går vridrörelsen via en trossionsstav 14 till "pumpen" 15 och
olja pumpas till/från styrcylindern (-arna) ...så länge som det går "lätt2 så händer inget mer.
Men när det går lite tyngre så börjar torissionsstaven vrida sig något och den cylindriska ventilen (2 st pos 1 längst upp till vänster) aktiveras genom att den den inre delen och yttre delen ( som sitter fäst i var sin ände av trosionstaven....typ) vrids i förhållande tillvarandra och släpper på trycksattolja från servopumpen.... ( pos 10 är fjädern som håller ventilen i neutralläge...om jag inte har fel...)
Nästan rätt
Fortsätter att låna bilden.
Orbittlolventilen är en vridventil med återfjädrande mittläge tillsammans med en orbitrolmotor/(pump).
Oljeflödet i orbitrolventilen styrs av deplacementet på 15.
Mängden olja som släpps igenom / rattvarv.
När ratten vrids påverkas
fjäder 10 och ventildelarna 1+1 vrids i förhållande till varandra och oljekanalerna öppnas.
Motorn 15 vrider då sig i samma
riktning och fortsätter så tills ratten stoppas eller släpps varvid ventilerna 1+1 stänger med hjälp av fjäder 10.
Rattstången sitter i inre 1 och utgör den inre delen av riktningsventilen tillsammans med yttre 1.
Pinne 9 sitter i yttre 1 med "glapp" i inre 1 så att oljekanalerna möts vid rattvridning.
Pinne 9 förbinder
axel 14 med rotorn i orbitmotor/pump.
Fjäderpaketet 10 håller ventildelarna 1+1 i viloläge / centrerad.
När rattstången och inre 1 vrids, står orbitmotor/pumpen stilla och fjädern 10 "spänns" varvid oljekanaler i ventildelarna öppnar och oljan kan byta plats i systemet.
Om rattvridningen är för snabb i förhållande till servopumpens
flöde, upplever man att ratten går tungt. Föraren får hjälpa till att pumpa olja.
Samma sak händer om servopumpen står stilla.
Ett fel som händer ibland är att ratten fortsätter att snurra efter man har vridit den men stannar så fort man håller emot lätt.
Skräp eller skada mellan delarna 1+1 och fjäder 10 orkar inte hålla delarna i viloläge.
Fjäder 10 kan också vara trasig. Felet kan då visa sig med rattvridning åt ett håll.
Sen finns det olika utförande som öppet mittläge för
rundpumpning.
Stängt mittläge, tryckkompenserat system
Stängt mittläge och LS signal för LS system.
Kraftåterföring från
styrcylinder samt ej kraftåterföring från styrcyl.
Inbyggda övertrycksventiler mm.
Hoppas förklaringen gav lite mera svar
MVH Anders
edit:stavfel