Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Orbitrolventil??

23 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 12:35:58, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kunskapstörsten sätter klorna i mig och så blir det en ny tråd.

Definition gällande "orbitrol-styrning":

1. Syftar på att man använder en viss typ av ventil för att styra oljeflödet till styrkolven/arna.
2. Denna typ av styrning har ingen mekanisk förbindelse mellan ratt & framhjul.
3. Andra system är att se på som hjälpsystem till ett mekaniskt styrsystem.

Rätta mig om jag har fel. :)

En vanlig hydraulventil (spakventil) öppnar ju och stänger mer eller mindre beroende på hur mycket man drar i spaken men kan någon förklara för mig hur själva orbitrolventilen funkar och hur den är uppbyggd? Kanske en länk till principskiss etc.

Jag vet ju att det finns mycket kompetens här på maskinisten & som vanligt är jag mycket tacksam för en lektion! :wink: :thumme:

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 12:40:38, 26-11-2011, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Bengt Erik Eriksson

#2 » 13:15:55, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som du fått det rätt. :thumme:
Men hur den funkar exakt vet jag egentligen inte, bara att det är en ratten som är kopplad till centrum tapp som liknar en ost av alla hålen. en cylindrisk ventil anordning som liknar en rullad ostskiva :D och själva ventilhuset som allt sitter i. och i botten sitter en "orbit"(därav namnet) pump som nödstyrning om oljeförsörjningen skulle falera.
man ansluter pum och tank. samt en hydraulkolv. sen styr man kolven in och ut med läge ungefär motsvarande mellan ratt och kolv.

Har inte riktigt klar för mig var men bland MF spränskisser så har jag sett orbitrolk ventil i smådelar.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 13:20:07, 26-11-2011, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

LeifAndersson

#3 » 13:22:38, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Punkt 1-3 är helt riktiga.

Lite förenklat kan man säga att en orbitrol fördelar ut en viss mängd trycksatt olja / rattvarv. Sen är de flesta orbitroler utrustad med en liten pump kopplad till rattstången för att få en viss "nödstyrning" om den inte får något hydraultryck av någon anledning.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen (trådstartaren)

#4 » 14:54:34, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Punkt 1-3 är helt riktiga.

Lite förenklat kan man säga att en orbitrol fördelar ut en viss mängd trycksatt olja / rattvarv. Sen är de flesta orbitroler utrustad med en liten pump kopplad till rattstången för att få en viss "nödstyrning" om den inte får något hydraultryck av någon anledning.


Jo detta har jag ju förstått eller nästan då! Men exakt hur styrsoljan Bengt-Erik pratar om ostskivor!? Har vi någon oritrol sprängskiss i D-L tro?

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#5 » 17:03:59, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nja du ska nog inte hänga upp dig på ost sådär allvarligt.. som sagt är jag ingen expert. men då jag skruvat isär en enång(dock inte satt ihop den :roll: ) så vet jag bara så mycket som att "ventil cylindern" (oskskivan) är kopplad till centrum delen med en bladfjäder diagonalt igenom och kan därmed vridas några grader med och moturs. och som jag antar motsvarar det funktionen hos en vanlig slidventil. Nu kollade jag på medanstånende länk att nederdelan som jag kallade nödpump benämns metering unitoch då kanske har en volym bestämmande funktion även i drift.

http://www.tpub.com/content/misc_manual ... -P0757.htm

vill nog också lära mig mer om dethär...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

nixs

#6 » 17:08:15, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ett bra lärohäfte från Volvo BM tiden om just orbitrol. LeifAndersson kanske har sett detta?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

MN

#7 » 17:30:58, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

kika i vhb för bm650

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#8 » 17:46:14, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftet orbitrolstyrning ( eller om det hette Hydraulstyrning) har jag liggandes i någon kartong. Var ett utmärkt häfte när det här var nytt på 70 talet. När jag springer på det kommer det på downloads.
Tillsvidare blir det en dålig skiss på en ventil jag hittade i datorn.

Bild
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

nixs

#9 » 17:50:37, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också det häftet någonstans i källaren, mycket informativt.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

olson

#10 » 00:36:41, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen är väll en så kallad gerotor pump, och pumpar ut oljan till cylindern. det är pumpen som kontrollerar hur mycket olja som kommer till cylindern. Grovt sätt så pumpar man oljan genom att vrida på ratten. Orbitrolen fungerar även utan extern hydraulpump, dock så går det tyngre att svänga.
olson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:21, 11-12-2007

jörgen.ottosson

#11 » 06:41:54, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

en snabb förklaring av själva "servofunktionen"...(lånar leifs bild)

Bild

När du vrider på ratten (som sitter vid medbringaren 2 på bilden) så går vridrörelsen via en trossionsstav 14 till "pumpen" 15 och olja pumpas till/från styrcylindern (-arna) ...så länge som det går "lätt2 så händer inget mer.

Men när det går lite tyngre så börjar torissionsstaven vrida sig något och den cylindriska ventilen (2 st pos 1 längst upp till vänster) aktiveras genom att den den inre delen och yttre delen ( som sitter fäst i var sin ände av trosionstaven....typ) vrids i förhållande tillvarandra och släpper på trycksattolja från servopumpen.... ( pos 10 är fjädern som håller ventilen i neutralläge...om jag inte har fel...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JoBy

#12 » 10:31:40, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jörgen för en bra förklaring. Har tittat på ventilen från en vanlig kuggstång med servostyrning till en bil. Där går momentet till kuggväxeln genom en torsionsstav som påverkar servoventilen. Då funkar ju orbitrolen lika men istället för ett direkt mekaniskt motstånd är det 'hydraulpumpen' i orbitrolen som ger motståndet.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

AndersDahlgren

#13 » 14:44:22, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:en snabb förklaring av själva "servofunktionen"...(lånar leifs bild)

Bild

När du vrider på ratten (som sitter vid medbringaren 2 på bilden) så går vridrörelsen via en trossionsstav 14 till "pumpen" 15 och olja pumpas till/från styrcylindern (-arna) ...så länge som det går "lätt2 så händer inget mer.

Men när det går lite tyngre så börjar torissionsstaven vrida sig något och den cylindriska ventilen (2 st pos 1 längst upp till vänster) aktiveras genom att den den inre delen och yttre delen ( som sitter fäst i var sin ände av trosionstaven....typ) vrids i förhållande tillvarandra och släpper på trycksattolja från servopumpen.... ( pos 10 är fjädern som håller ventilen i neutralläge...om jag inte har fel...)


Nästan rätt
Fortsätter att låna bilden.

Orbittlolventilen är en vridventil med återfjädrande mittläge tillsammans med en orbitrolmotor/(pump).
Oljeflödet i orbitrolventilen styrs av deplacementet på 15.
Mängden olja som släpps igenom / rattvarv.

När ratten vrids påverkas fjäder 10 och ventildelarna 1+1 vrids i förhållande till varandra och oljekanalerna öppnas.
Motorn 15 vrider då sig i samma riktning och fortsätter så tills ratten stoppas eller släpps varvid ventilerna 1+1 stänger med hjälp av fjäder 10.

Rattstången sitter i inre 1 och utgör den inre delen av riktningsventilen tillsammans med yttre 1.
Pinne 9 sitter i yttre 1 med "glapp" i inre 1 så att oljekanalerna möts vid rattvridning.
Pinne 9 förbinder axel 14 med rotorn i orbitmotor/pump.
Fjäderpaketet 10 håller ventildelarna 1+1 i viloläge / centrerad.
När rattstången och inre 1 vrids, står orbitmotor/pumpen stilla och fjädern 10 "spänns" varvid oljekanaler i ventildelarna öppnar och oljan kan byta plats i systemet.

Om rattvridningen är för snabb i förhållande till servopumpens flöde, upplever man att ratten går tungt. Föraren får hjälpa till att pumpa olja.
Samma sak händer om servopumpen står stilla.

Ett fel som händer ibland är att ratten fortsätter att snurra efter man har vridit den men stannar så fort man håller emot lätt.
Skräp eller skada mellan delarna 1+1 och fjäder 10 orkar inte hålla delarna i viloläge.

Fjäder 10 kan också vara trasig. Felet kan då visa sig med rattvridning åt ett håll.

Sen finns det olika utförande som öppet mittläge för rundpumpning.
Stängt mittläge, tryckkompenserat system
Stängt mittläge och LS signal för LS system.
Kraftåterföring från styrcylinder samt ej kraftåterföring från styrcyl.
Inbyggda övertrycksventiler mm.

Hoppas förklaringen gav lite mera svar :driver:

MVH Anders

edit:stavfel
Senast redigerad av AndersDahlgren 14:47:53, 28-11-2011, redigerad totalt 2 gånger.
AndersDahlgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:04, 20-03-2010
Ort: Åkersberga

nixs

#14 » 14:49:40, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: Nu tycker jag beskrivningen stämmer.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

AndersDahlgren

#15 » 15:55:44, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en bild på en Orbitrolventil i genomskärning.

Bild

Här ser man också backventilen mellan P och T som gör att den kan fungera som pump om servopumpen står stilla eller inte hinner med rattrörelsen.
Fjäderpaketet 10 visar sin ena ände i bilden.

MVH Anders
AndersDahlgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:04, 20-03-2010
Ort: Åkersberga


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se