Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapGrävredskap och fästen

Konstigt snabbfäste på Pel-job, Volvo (Mecalac)

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera grävredskap och -fästen här

Freddep (trådstartaren)

#1 » 22:23:19, 05-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag undrar om någon vet vad fästet till skopan heter och om det går att få tag i till min nyinköpta Pel-job 5-tonnare, det är två spetsar på skopan och två på snabbfästet som ska passas i koniska hål på skopan respektive snabbfästet.

Jag misstänker att jag får bygga ett nytt själv för Swecon hade aldrig hört talas om det fast det satt på Volvo EW 50, eller är det så att det bara finns på importmaskinerna ?
Freddep
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:57, 23-01-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 303 CR grävmaskin, Doosan 55V Solar Grävmaskin, Scania P94 krokbil, Weidemann 3070 Hjullastare



patrik h

#2 » 22:39:40, 05-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du lägger in en bild e det lättare att hjälpa dig, men gissar att det är s45 fäste eller s50 (symetriskt fäste)
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Sebastian

#3 » 22:59:25, 05-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du lägger in en bild e det lättare att hjälpa dig, men gissar att det är s45 fäste eller s50 (symetriskt fäste)

Jo men S45 och S50 har ju inga spetsar som ska passa i koniska hål och inte använder man väl dom fästena på en 5tonnare?
Lättast e väl att vända sig till RF System eller liknanade företag som tillverkar ett ''svenskt'' fäste i detta fallet skulle väl S40 kanske vara mer lämpligt :)

MVH Sebastian
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

Freddep (trådstartaren)

#4 » 22:17:49, 06-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för inläggen.
Jag har funderat på att sätta på ett S40 snabbfäste på maskinen och svetsa dit grindfästen på mina gamla skopor men jag tycker det gamla hydrauliska snabbfästet är så pass fint och bra så jag vill vänta med den investeringen ,problemet var ju nu att jag köpt en planeringsskopa med S40 fäste på som då måste byggas om och vill då ha tag i skopfäste och RF-system har inga tyvärr tack för tipset förresten. :thumme: Jag har bild men kan inte få in den,hur gör man?
Freddep
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:57, 23-01-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 303 CR grävmaskin, Doosan 55V Solar Grävmaskin, Scania P94 krokbil, Weidemann 3070 Hjullastare

Holger

#5 » 22:29:13, 06-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Freddep skrev:Jag har bild men kan inte få in den,hur gör man?

Använd funktionen "Lägg till bilagan" under fönstret där du knappar in meddelandet.
Se till att bilden inte är för stor! :thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C

#6 » 00:09:10, 07-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser fästet ut som på den här bilden? I såna fall tycker jag att du ska ta den där snubben på Swecon i örat. Det är nämligen Volvos original snabbfäste (som visserligen nästan aldrig används). Bilden är printscreenad direkt ur Prosis, Volvos dokumentation på alla maskiner.

Kan du inte lösa det så kan jag ta fram artikelnummer på de bitar du behöver men det ska även din handlare (Odal eller Swecon) kunna göra.

Men jag tycker som andra i tråden:
Hoppa över det där fästet och skaffa ett S40 eller S45. Köp lösa grindar till de skopor du har och skär bort dina gamla fästen samt svetsa dit grindarna. Detta är enligt min åsikt rätt lösning om du ska ha maskinen för kommersiellt bruk.
Är det däremot bara en "lattjomaskin" eller typ "gårdsmaskin" för privat bruk så kan det kanske vara svårt att motivera kostnaden för nytt fäste och nya grindar.

Ska du köpa nytt fäste så köper du hydrauliskt. Har du mekaniskt fäste så kommer det att sluta med att du sitter och plockar upp stubbar med planerskopan eftersom du inte kommer dig för med att kliva ur och lossa fästet. Och det slutar med att du bryter sönder nåt.

Hör med din handlare om du ska ha S40 eller S45. 40 är avsett för upp till 6 ton och borde alltså räcka. Å andra sidan så går komponenter i 40-storlek bevisligen att knäcka med mindre maskiner än din. Jag har brutit av ett direktmonterat S40 tilthuvud med min 3,5:a. :x


Holger:
Jag tror att jag vet varför en del missar hur man laddar upp bilder. Med rätt/fel skärmupplösning så hamnar "menyerna" för uppladdning nedanför skärmen. Om man då inte greppar att man måste scrolla så får man givetvis inte till det med bilderna. Och det ser faktiskt ut som om sidan slutar helt. det är så olyckligt att det finns ingenting som blir "halvt" i botten av skärmen, bara ljusblått för hela slanten.
Till och med jag höll på att missa det och jag är absolut inte tappad bakom tangentbordet.
Eller jo, det kanske jag är men jag landade i alla fall inte på huvudet. :lmao:
(inget ont menat mot de som eventuellt har mindre tangentvana :thumme: )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#7 » 09:45:30, 07-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Holger:
Jag tror att jag vet varför en del missar hur man laddar upp bilder. Med rätt/fel skärmupplösning så hamnar "menyerna" för uppladdning nedanför skärmen. Om man då inte greppar att man måste scrolla så får man givetvis inte till det med bilderna. Och det ser faktiskt ut som om sidan slutar helt. det är så olyckligt att det finns ingenting som blir "halvt" i botten av skärmen, bara ljusblått för hela slanten.

Tack för tipset! :thummar:
En annan sak som kan ställa till det är att man inte kan bifoga filer i om man använder funktionen Snabbsvar!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C

#8 » 14:54:47, 07-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev: ... Snabbsvar![/i]

Ja, så kan det naturligtvis också vara. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Freddep (trådstartaren)

#9 » 20:38:17, 07-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att "snacka" med folk som kan sin sak,det är fästet på bilden som jag har men nu har jag varit hos min svarvarpolare och tillverkat spetsarna till fästet så nu ordnar det sig i alla fall,men det vore ändå skoj att få artikelnummret på fästet för nästa tillfälle det blir problem så slipper jag ju vänta i timmar hos den lokala lantmännen :hotar2: för det finns ju bättre saker att göra :bira: MVH Fredde
Caterpillar C303 Volvo FL614
Freddep
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:57, 23-01-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 303 CR grävmaskin, Doosan 55V Solar Grävmaskin, Scania P94 krokbil, Weidemann 3070 Hjullastare

VOLVO EC35

#10 » 21:16:44, 07-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du byta fäste någongång så köp götene eller smp
Det är mitt tips om du vill slippa massa strul.

Länk till rf-fäste som satt på våran volvo ec55
Numera så sitter det ett smp fäste på den maskinen
Det är nån tusenlapp dyrare men det är det värt.
Även infästningarna för axeltapparna på smpfästet
är breddare på bägge sidor detta för att fördela ut kraften på
en breddare yta.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... light=ec55
VOLVO EC35
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:52, 20-12-2005
Ort: Timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec35
Lundberg 6220

Robban_C

#11 » 23:23:25, 07-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Freddep skrev:Kul att "snacka" med folk som kan sin sak, ...

Kan sin sak? Jo tjena. Jag är normalt sett en av dom som frågar, inte en av dom som svarar. :grin:
Råkade bara ha en ovanligt bra dag igår. :mrgreen:

Angående din kontakt på Swecon som inte kände igen fästet:
http://www.swecon.com/www/sweconab.nsf/(AllDoc)/E1EE829A8B9076C1C1256EC3003F6796/$FILE/EC55Bpro_brochure_12_1_432_1170.pdf
Broschyr på EC55B (2 Mb). Kolla på sidan 5 högst upp till vänster. Bild på snabbfästet i Swecons egen broschyr. Och jag vet att jag har sett fästet i fler broschyrer.

Edit: Länken bryts då servern skapar sidan så du får markera och kopiera _hela_ länken in i adressfönstret för att det ska bli rätt.
//Edit.


Lite bilder för att du ska kunna hitta reservdelsnummer med mer till fästet:
1. Hydrauliskt fäste
2. Mekaniskt fäste
3. Lite djupskopor
4. Planerskopa. Ser ju knappt inte ens ut som en skopa. :???:
5. Tjältand. Heter tydligen "Scarifier" eller "Ripper" på engelska. Tänk vad man kan lära sig på sånt här. :mrgreen:

Emellertid verkar det inte finnas några lösa grindar för ombyggnad av skopor och det var väl det du sökte efter vad jag kan förstå. Det finns i alla fall inte i sprängskisserna i Prosis.
Men det kanske finns om du hittar rätt folk på Swecon.


Edit 2:
Sprängskisserna är på Volvo EW 50, inte Pel-Job. Jag har inga på Pel-Job så du får hålla till godo med detta. Det är antagligen rätt i alla fall men det kan ju vara bra att känna till läget.
Och skyll inte på mig om det blir fel! :laes_detta:
//Edit 2.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Freddep (trådstartaren)

#12 » 21:50:10, 08-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bockar och bugar ,nummret på skoptänderna också ,perfekt för mina är snart slut.
:grin: Fredde
Caterpillar C303 Volvo FL614
Freddep
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:57, 23-01-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 303 CR grävmaskin, Doosan 55V Solar Grävmaskin, Scania P94 krokbil, Weidemann 3070 Hjullastare

pernils

#13 » 23:09:13, 02-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett Mecalac fäste ...
Hör efter med EMS i Stockholm som importerar Mecalac så kan dom nog hjälpa dig med reservdelar.
pernils
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:14:46, 31-08-2007


Återgå till Grävredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se