|
|
| Author |
Message |
Osaka
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 15:55:58, 08-01-2012
|
• |
|
|
Bönder brukar ju använda motorsågar, skogsvagnar och ved som egentligen tillhör näringsverksamheten i privat syfte att få värme i huset. Är det ett helt lagligt utnyttjande som man har rätt till eller är det något som skatteverket inte orkar hålla på med men som egentligen är fel?
Jag gör allt detta men för för första gången har jag hyrt in en som flisade åt mig men är det en utgift företaget kan stå för eller är den privat? |
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
BlackLuck
Mer än 500 inlägg
Maskin: Ljungby L10 PelJob EB350 Åkerman EC230 Scania 75 trailerekipage

|
Posted: 17:25:09, 08-01-2012
|
• |
|
|
Det beror väl på om du värmer upp en ekonomibyggnad.
Värmer du bara bostadshuset så har jag svårt att se att du skulle kunna dra av det. |
|
|
|
|
|
|
|
|
patrik h
Mer än 500 inlägg
Maskin: Huddig 1260B-2010 + 2000lift Spårgående

|
Posted: 19:06:52, 08-01-2012
|
• |
|
|
Om du har tagit upp boendet som förmån så borde du kunna dra av det, eller är bostaden utanför företaget.
Företagsformen spelar ju också in...
Är du bara momspliktig (som skogsbruksfastighet), enskild firma eller AB? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Osaka
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:04:37, 08-01-2012
|
• |
|
|
Nja, min undran är egentligen vad som man får göra med företagets resurser.
Antar att man fritt kan ta hand om veden i sig, men använder man traktor och annan utrustning ska det beskattas på rätt sätt.
Men antar också att Skatteverket ser mellan fingrarna om man för egen räkning kör lite traktor på företagets bekostnad för att få ut veden. Men externa tjänster som flisning lär de inte se mellan fingrarna med. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Valmet 702
Mer än 100 inlägg
Maskin: Valmet 702

|
Posted: 21:42:20, 08-01-2012
|
• |
|
|
|
Vedeldning (och flis) är faktiskt ett undantag i skattelagstiftningen. Uttag av skogsbränsle är inte beskattat som förmån som t ex uttag av kött från egna djur eller ägg från egna höns t ex. Detta har varit så länge och är nog en tanke om energihushållning. Däremot är kostnaderna för bränslefångst avdragsgilla, även om det är för eget bruk. Gäller skogsägare, förstås. Kollade upp detta med Skatteverket för några år sedan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You cannot download files in this forum
|
|
|
|

|
|