|
|
| Author |
Message |
Oskar B
Mer än 500 inlägg
Maskin: Allis Chalmers TL14D David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste Volvo Bm 280 (tröska) Ford Fordson Power Major Massey Ferguson 186 (tröska) Volvo T21

|
Posted: 10:10:49, 04-03-2012
|
• |
|
|
Någon som sålt till dessa?
Fick ett samtal på en bil jag har till salu http://www.blocket.se/vasternorrland/Peugeot_806_sr_2_0_38963598.htm?ca=4&w=1. Han vill sätta in pengarna direkt på mitt konto och sen kommer det en biltransport och hämtar bilen. Jag skulle fylla i hans uppgifter på ägarbytespapperna och skicka in dem (efter betalning). Är det riskfritt att göra så? |
 Det här blir dyrt de.
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
mathiast
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 10:39:28, 04-03-2012
|
• |
|
|
|
om du väl har ppengarna på kontot innan du lämnar bilen är väl den enda risken att han uppgifter inte stämmer så ägarbytet ej blir genomfört,dvs du får stå kvar som ägare på en bil som åkt utomlands |
|
|
|
|
|
|
|
|
LeifAndersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 10:45:56, 04-03-2012
|
• |
|
|
Det som är lite skumt är att du ska fylla i deras uppgifter och därmed förfalska deras underskrift. Låter inte seriöst om man handlar med fordon.
Har du stålarna på ditt konto så har de ju betalt, men ni bör skriva ett kontrakt också, annars kan de hävda att de satt in pengarna på ditt konto av misstag och begära dem åter.
Och framför allt måste den som hämtar fordonet på något vis kvittera att de hämtat fordonet för köparens räkning, du kan bara inte lämna fordonet till vem som helst.
Det ät ju f*n att man måste misstänka att någon försöker lura en så fort man gör affärer i dag.
Tillägg: Googlade på "Bilköpare i Sverige HB. Där ska du vara mycket försiktig |
Last edited by LeifAndersson on 10:52:46, 04-03-2012; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
Lasse Hsand
Mer än 500 inlägg
Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

|
Posted: 10:58:18, 04-03-2012
|
• |
|
|
|
Det där handlar ju om export. Så det är ju som dom skriver du måste försäkra dig att det är rätt uppgifter du får. Annars står du kvar som ägare. Så om bilen hamnar fel någonstans och blir stående så får ju du pböter m,m. Sålde en MB diesel för något årsedan. Det ringde från alla håll om export till alla möjliga länder. Men mitt krav var att någon som kunde legitimera sig som Svensk kom hit och skrev på och att jag skickar in papprena. Sen fick dom göra vad dom ville. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Oskar B
Mer än 500 inlägg
Maskin: Allis Chalmers TL14D David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste Volvo Bm 280 (tröska) Ford Fordson Power Major Massey Ferguson 186 (tröska) Volvo T21

|
Posted: 10:59:15, 04-03-2012
|
• |
|
|
LeifAndersson skrev: | Det som är lite skumt är att du ska fylla i deras uppgifter och därmed förfalska deras underskrift. Låter inte seriöst om man handlar med fordon.
Har du stålarna på ditt konto så har de ju betalt, men ni bör skriva ett kontrakt också, annars kan de hävda att de satt in pengarna på ditt konto av misstag och begära dem åter.
Och framför allt måste den som hämtar fordonet på något vis kvittera att de hämtat fordonet för köparens räkning, du kan bara inte lämna fordonet till vem som helst.
Det ät ju f*n att man måste misstänka att någon försöker lura en så fort man gör affärer i dag.
Tillägg: Googlade på "Bilköpare i Sverige HB. Där ska du vara mycket försiktig  |
Ja visst är det surt att man ska behöva misstänka all. Handlar ju bara om 2500:-. Tror jag struntar i affären om inte han som kör biltransporten kan skriva sig som ägare. Om det visar sig att ägaren inte finns så kommer ju parkeringsböter mm till mig. Känns inte helt bra för samvetet gällande miljö mm att skicka en gammal bil till Afrika. |
 Det här blir dyrt de.
|
|
|
|
|
|
|
Fredrik_
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 12:48:51, 04-03-2012
|
• |
|
|
|
..dessutom risk för 'registerhållningsavgift' på ~65kr/år i all framtid. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Utskrotnings-Magnus
Mer än 500 inlägg
Maskin: Hanomag 66C

|
Posted: 13:07:08, 04-03-2012
|
• |
|
|
"Inte bra för miljön att skicka en så gammal bil till afrika?"
-Finns väl inget så miljövänligt som att använda gamla prylar tills de är uppnötta?
/Magnus |
|
|
|
|
|
|
|
|
Oskar B
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 17:36:22, 04-03-2012
|
• |
|
|
Utskrotnings-Magnus skrev: | "Inte bra för miljön att skicka en så gammal bil till afrika?"
-Finns väl inget så miljövänligt som att använda gamla prylar tills de är uppnötta?
/Magnus |
Absolut men det kan vi göra här hemma med. Behöver ju inte skicka bilen till andra sidan jordklotet. |
 Det här blir dyrt de.
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo EC45 -06 Volvo EC35 -01 MB-Trac 800 -86 New Holland TL90A -05

|
Posted: 21:12:41, 04-03-2012
|
• |
|
|
Dom där länkarna tidigare i tråden gjorde att jag fick en bild i skallen av min gamla MF. Som ni vet såldes ju den till Afrika (Ghana).
Tänk er följande bild:
En gammal gul (industriare) MF 3165 kommer nerför en gata. Puffran vrålar likt en besatt pga slirande converter. Det ryker lite svart ur skorstenen. En smal blöt rand bakom traktorn pga läckage ur lådans främre packbox.
I hytten sitter en "mörkhyad" med skelande ögon, en stor fet cigarr i ena mungipan och rattar hejvilt för att hålla sig på vägen i den häpnadsväckande hastigheten av 38 km/h. Ja, vaddå, det är ju utför och converter. Klart det går undan då.
Snökättingarna rasslar mot skärmarna likt Spöket från Canterbury rasslar sina kedjor när natten passerar midnatt.
I mitten av frontskopan (stor snöskopa) ligger två dunkar olja till lådan och en dunk spillolja som dom använder istället för hydraulolja. Den oljan har samma färg som huden på de två som sitter i varsitt hörn av frontskopan. Båda är lagom påtända av nån "Smoke and be brave"-drog. I händerna håller dom varsin Kalashnikov och skjuter hejvilt mot allt som rör sig, oftast utan framgång eftersom skopan skakar så dom får masserade hemorojder och milkshake i pungen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oskar B
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 11:12:15, 05-03-2012
|
• |
|
|
|
Meddelat honom att det blir affär förutsatt att han som hämtar bilen skriver på ägarbytespappren i sitt namn samt kontant betalning. |
 Det här blir dyrt de.
|
|
|
|
|
|
|
Holger
Webmaster

|
Posted: 11:44:27, 05-03-2012
|
• |
|
|
Ja, mycket mysko det där!
Håll er undan från sådana affärer.
@Robban: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ralle
Mer än 500 inlägg
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD* BM Volvo 400 Buster BM 230 Victor

|
Posted: 12:33:13, 05-03-2012
|
• |
|
|
En arbetskollega sålde en bil med rasad motor (ventilsallad pga brusten kamrem) till nån som kom och hämtade den med biltransport.
Han sa att han var bilhandlare, lovade att fixa ägarbytet.
Han visste hela tiden att "jag borde lägga på det där ägarbytet själv" men köparen envisades med att han fixade det där på datorn direkt i lastbilen... Så han gav med sig.
Detta är nu drygt två år sen. Han betalar fortfarande registerhållningsavgift på den bilen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lasse Hsand
Mer än 500 inlägg
Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

|
Posted: 12:38:20, 05-03-2012
|
• |
|
|
|
Även om han kommer och skriver på. Även om det känns jävligt. Legitimation finns många idioter därute. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Oskar B
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 17:38:20, 05-03-2012
|
• |
|
|
BILKÖPARE I SVERIGE HB
meliksonsbilservic@hotmail.com
4 mar (1 dagar sedan)
till mig
Jag vill att duskicka mig ditt kontnr:
BILKÖPARE I SVERIGE HB
Mitt orgnrxxxxxxx
LÄGERV 15A
25456 HELSINGBORG
TENR:xxxxxxxxxxx
Avsändarens telefonnummer är: xxxxxxxx
till BILKÖPARE
Hej! Känns inte ok att skicka in ägarbytespappren utan att veta något om dig. Säljer gärna bilen till dig men då måste den som hämtar bilen skriva på ägarbytespappren i sitt namn.
Den 4 mars 2012 13:03 skrev BILKÖPARE I SVERIGE HB <meliksonsbilservic>:
ghasan abu meliksonsbilservic@hotmail.com
19:03 (22 timmar sedan)
till mig
Hej
OK jag skrivunder namnteckning när hämta bilen men skicka ditt kontonr
Den 4 mars 2012 13:03 skrev BILKÖPARE I SVERIGE HB <meliksonsbilservic>:
Jag vill att duskicka mig ditt kontnr:
BILKÖPARE I SVERIGE HB
Mitt orgnrXXXXXX
LÄGERV 15A
25456 HELSINGBORG
TENR:XXXXXXXXX
Vi tar kontant betalning när bilen hämtas. Handlar ju inte om några stora summor.
Här tycks han tappat intresset. Kan vara seriös och det är ju synd att hänga någon i onödan. Men i min värd känns det inte seriöst då jag själv inte gör affärer så. |
 Det här blir dyrt de.
|
|
|
|
|
|
|
Lasse Hsand
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 17:51:58, 05-03-2012
|
• |
|
|
|
Skulle gjort likadant. Finns inget värre än när det blivit jävelskaper. Har råkat utför det någon gång. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|