Maskinisten Forum Index

Nyttiga tips
Har du provat forumets bokmärkesfunktion?

Search Avancerad sökning
Register | Log in Läs maskinisten.net på mobilen! maskinisten.net hos facebook! Tipsa en vän om Maskinisten! Lägg till Maskinisten till dina favoriter Gör Maskinisten till din startsida

Maskinisten Forum Index -> Administrativt -> Pappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildning -> Ekonomi, handel, import/export
Post subject: Bilköpare i Sverige HB
Goto page 1, 2  Next [all]

« View previous topic
View next topic »
Translate topic into:
Author Message
Oskar B
Mer än 500 inlägg

Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Posted: 10:10:49, 04-03-2012

Någon som sålt till dessa?

Fick ett samtal på en bil jag har till salu http://www.blocket.se/vasternorrland/Peugeot_806_sr_2_0_38963598.htm?ca=4&w=1. Han vill sätta in pengarna direkt på mitt konto och sen kommer det en biltransport och hämtar bilen. Jag skulle fylla i hans uppgifter på ägarbytespapperna och skicka in dem (efter betalning). Är det riskfritt att göra så?

Det här blir dyrt de.
Back to top :: Tillbaka
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
mathiast

Mer än 100 inlägg

Posted: 10:39:28, 04-03-2012

om du väl har ppengarna på kontot innan du lämnar bilen är väl den enda risken att han uppgifter inte stämmer så ägarbytet ej blir genomfört,dvs du får stå kvar som ägare på en bil som åkt utomlands
LeifAndersson

Mer än 500 inlägg

Posted: 10:45:56, 04-03-2012

Det som är lite skumt är att du ska fylla i deras uppgifter och därmed förfalska deras underskrift. Låter inte seriöst om man handlar med fordon.
Har du stålarna på ditt konto så har de ju betalt, men ni bör skriva ett kontrakt också, annars kan de hävda att de satt in pengarna på ditt konto av misstag och begära dem åter.
Och framför allt måste den som hämtar fordonet på något vis kvittera att de hämtat fordonet för köparens räkning, du kan bara inte lämna fordonet till vem som helst.
Det ät ju f*n att man måste misstänka att någon försöker lura en så fort man gör affärer i dag. Mad

Tillägg: Googlade på "Bilköpare i Sverige HB. Där ska du vara mycket försiktig Exclamation

Last edited by LeifAndersson on 10:52:46, 04-03-2012; edited 1 time in total
Lasse Hsand

Mer än 500 inlägg

Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

Posted: 10:58:18, 04-03-2012

Det där handlar ju om export. Så det är ju som dom skriver du måste försäkra dig att det är rätt uppgifter du får. Annars står du kvar som ägare. Så om bilen hamnar fel någonstans och blir stående så får ju du pböter m,m. Sålde en MB diesel för något årsedan. Det ringde från alla håll om export till alla möjliga länder. Men mitt krav var att någon som kunde legitimera sig som Svensk kom hit och skrev på och att jag skickar in papprena. Sen fick dom göra vad dom ville.
Oskar B
Mer än 500 inlägg

Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Volvo T21

Posted: 10:59:15, 04-03-2012

LeifAndersson skrev:
Det som är lite skumt är att du ska fylla i deras uppgifter och därmed förfalska deras underskrift. Låter inte seriöst om man handlar med fordon.
Har du stålarna på ditt konto så har de ju betalt, men ni bör skriva ett kontrakt också, annars kan de hävda att de satt in pengarna på ditt konto av misstag och begära dem åter.
Och framför allt måste den som hämtar fordonet på något vis kvittera att de hämtat fordonet för köparens räkning, du kan bara inte lämna fordonet till vem som helst.
Det ät ju f*n att man måste misstänka att någon försöker lura en så fort man gör affärer i dag. Mad

Tillägg: Googlade på "Bilköpare i Sverige HB. Där ska du vara mycket försiktig Exclamation

Ja visst är det surt att man ska behöva misstänka all. Handlar ju bara om 2500:-. Tror jag struntar i affären om inte han som kör biltransporten kan skriva sig som ägare. Om det visar sig att ägaren inte finns så kommer ju parkeringsböter mm till mig. Känns inte helt bra för samvetet gällande miljö mm att skicka en gammal bil till Afrika.

Det här blir dyrt de.
Fredrik_
Mer än 500 inlägg

Posted: 12:48:51, 04-03-2012

..dessutom risk för 'registerhållningsavgift' på ~65kr/år i all framtid.
Utskrotnings-Magnus
Mer än 500 inlägg

Maskin: Hanomag 66C

Posted: 13:07:08, 04-03-2012

"Inte bra för miljön att skicka en så gammal bil till afrika?"

-Finns väl inget så miljövänligt som att använda gamla prylar tills de är uppnötta?

/Magnus
Oskar B
Mer än 500 inlägg

Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Volvo T21

Posted: 17:36:22, 04-03-2012

Utskrotnings-Magnus skrev:
"Inte bra för miljön att skicka en så gammal bil till afrika?"

-Finns väl inget så miljövänligt som att använda gamla prylar tills de är uppnötta?

/Magnus

Absolut men det kan vi göra här hemma med. Behöver ju inte skicka bilen till andra sidan jordklotet.

Det här blir dyrt de.
Robban_C
Mer än 500 inlägg

Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

Posted: 21:12:41, 04-03-2012

Dom där länkarna tidigare i tråden gjorde att jag fick en bild i skallen av min gamla MF. Som ni vet såldes ju den till Afrika (Ghana).
Tänk er följande bild:
En gammal gul (industriare) MF 3165 kommer nerför en gata. Puffran vrålar likt en besatt pga slirande converter. Det ryker lite svart ur skorstenen. En smal blöt rand bakom traktorn pga läckage ur lådans främre packbox.
I hytten sitter en "mörkhyad" med skelande ögon, en stor fet cigarr i ena mungipan och rattar hejvilt för att hålla sig på vägen i den häpnadsväckande hastigheten av 38 km/h. Ja, vaddå, det är ju utför och converter. Klart det går undan då. Mr. Green
Snökättingarna rasslar mot skärmarna likt Spöket från Canterbury rasslar sina kedjor när natten passerar midnatt.
I mitten av frontskopan (stor snöskopa) ligger två dunkar olja till lådan och en dunk spillolja som dom använder istället för hydraulolja. Den oljan har samma färg som huden på de två som sitter i varsitt hörn av frontskopan. Båda är lagom påtända av nån "Smoke and be brave"-drog. I händerna håller dom varsin Kalashnikov och skjuter hejvilt mot allt som rör sig, oftast utan framgång eftersom skopan skakar så dom får masserade hemorojder och milkshake i pungen.

Very Happy Very Happy Very Happy
Oskar B
Mer än 500 inlägg

Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Volvo T21

Posted: 11:12:15, 05-03-2012

Meddelat honom att det blir affär förutsatt att han som hämtar bilen skriver på ägarbytespappren i sitt namn samt kontant betalning.

Det här blir dyrt de.
Holger
Webmaster

Webmaster

Posted: 11:44:27, 05-03-2012

Ja, mycket mysko det där!
Håll er undan från sådana affärer.

@Robban: Mr. Green
Ralle
Mer än 500 inlägg

Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Posted: 12:33:13, 05-03-2012

En arbetskollega sålde en bil med rasad motor (ventilsallad pga brusten kamrem) till nån som kom och hämtade den med biltransport.
Han sa att han var bilhandlare, lovade att fixa ägarbytet.
Han visste hela tiden att "jag borde lägga på det där ägarbytet själv" men köparen envisades med att han fixade det där på datorn direkt i lastbilen... Så han gav med sig.

Detta är nu drygt två år sen. Han betalar fortfarande registerhållningsavgift på den bilen.
Lasse Hsand

Mer än 500 inlägg

Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

Posted: 12:38:20, 05-03-2012

Även om han kommer och skriver på. Även om det känns jävligt. Legitimation finns många idioter därute.
Oskar B
Mer än 500 inlägg

Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Volvo T21

Posted: 17:38:20, 05-03-2012

BILKÖPARE I SVERIGE HB
meliksonsbilservic@hotmail.com
4 mar (1 dagar sedan)
till mig

Jag vill att duskicka mig ditt kontnr:

BILKÖPARE I SVERIGE HB
Mitt orgnrxxxxxxx
LÄGERV 15A
25456 HELSINGBORG
TENR:xxxxxxxxxxx
Avsändarens telefonnummer är: xxxxxxxx

till BILKÖPARE

Hej! Känns inte ok att skicka in ägarbytespappren utan att veta något om dig. Säljer gärna bilen till dig men då måste den som hämtar bilen skriva på ägarbytespappren i sitt namn.

Den 4 mars 2012 13:03 skrev BILKÖPARE I SVERIGE HB <meliksonsbilservic>:

ghasan abu meliksonsbilservic@hotmail.com
19:03 (22 timmar sedan)
till mig
Hej
OK jag skrivunder namnteckning när hämta bilen men skicka ditt kontonr

Den 4 mars 2012 13:03 skrev BILKÖPARE I SVERIGE HB <meliksonsbilservic>:
Jag vill att duskicka mig ditt kontnr:
BILKÖPARE I SVERIGE HB
Mitt orgnrXXXXXX
LÄGERV 15A
25456 HELSINGBORG
TENR:XXXXXXXXX

Vi tar kontant betalning när bilen hämtas. Handlar ju inte om några stora summor.

Här tycks han tappat intresset. Kan vara seriös och det är ju synd att hänga någon i onödan. Men i min värd känns det inte seriöst då jag själv inte gör affärer så.

Det här blir dyrt de.
Lasse Hsand

Mer än 500 inlägg

Posted: 17:51:58, 05-03-2012

Skulle gjort likadant. Finns inget värre än när det blivit jävelskaper. Har råkat utför det någon gång.
Reply to topic
Senast aktiva teman
Maskinisten Forum Index -> Administrativt -> Pappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildning -> Ekonomi, handel, import/export
Post subject: Bilköpare i Sverige HB
Goto page 1, 2  Next [all]

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum

Huddig

BA Trading AB

Steelwrist

Trucking

Älmeboda Maskinservice

KLE/Tyri

Begblocket

SVAB

engcon

Goliat

Olssons i Ellös

OilQuick

Farmersstore

Mekankomponenter

TK Traktordelar

Kroll

Hammars verkstad AB

D&E Trading AB

Extrabelysning

ME - bli medlem

ME

Maskinistens Webbring
Föregående sajt | Webbringens hemsida | Gå med i ringen | Slumpad sajt | Nästa sajt

FAQ  |  Memberlist  |  Medlemskarta  |  Usergroups

Maskinisten Network, Powered by phpBB