Maskinisten Forum Index

Nyttiga tips
Vill du infoga en länk i ditt meddelande? Här finns den ultimata beskrivningen hur man gör.

Search Avancerad sökning
Register | Log in Läs maskinisten.net på mobilen! maskinisten.net hos facebook! Tipsa en vän om Maskinisten! Lägg till Maskinisten till dina favoriter Gör Maskinisten till din startsida

Maskinisten Forum Index -> Jord- och skogsbruk, fastigheter -> Fastigheter, mark och byggnader
Post subject: Elkabel och servitut
Goto page 1, 2, 3, 4  Next [all]

« View previous topic
View next topic »
Translate topic into:
Author Message
BlackLuck
Mer än 500 inlägg

Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Posted: 09:13:02, 08-03-2012

Jag köpte i fjol två, till varandra gränsande, fastigheter. (på bilden 2:11 & 2:18)
En industrifastighet och en intilliggande åkerplätt.

I dagsläget finns ingen el på fastigheten. Denna kopplades ifrån för något år sedan. Jag funderade på att dra in den på nytt så att man kan börja göra något på platsen och började då titta över var den låg nergrävd osv.

Ser på kartan jag fått från Vattenfall att det ligger kabel dels efter vägen 22.000V, vilken matar hela byn. Sedan har de även en 400V kabel som går tvärs igenom åkermarken och industrimarken. Denna matar idag en verkstad på grannfastigheten. Ett kopplingsskåp finns på industrimarken i hörnet av en av byggnaderna. Det är troligen därifrån man tidigare matat denna fastigheten.

Vidare står även en större "El-kiosk" ca 2x2m uppe i hörnet av industrifastigheten (2:18.)

Det finns inga servitut eller laster på fastigheten och innan jag går vidare känner jag att jag vill ha koll på vilka rättigheter och skyldigheter jag har när det gäller det som finns nedgrävt här... Någon som kan detta?

BlackLuck (intern länk till ett annat ämne)
 En EC230's äventyr (intern länk till ett annat ämne)
 En EB350's äventyr! (intern länk till ett annat ämne)
 Clark Michigan 75B (intern länk till ett annat ämne)
Back to top :: Tillbaka
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
Mats i Myrhult
Location: flyttat från Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Älvsbyn, Östersund 
Mer än 500 inlägg

Maskin: Hanix N260-2
JD 4230

Posted: 09:54:24, 08-03-2012

Jag har svårt att tänka mig att Vattenfall inte har servitut på sina anläggningar. Har de inte det kommer de att ansöka om det illa kvickt, och få det.
Men då har du chans att få intrångsersättning om sådan inte betalats ut till fastighetsägaren tidigare.

Ta en ordentlig koll med lantmäteriet först. Du kanske inte har fått en redovisning av de belastningar som finns på fastigheten, men de finns där ändå. Det är inte alltid man får veta allt, om man inte frågar särskilt efter det. Mycket vanligt när det gäller den egna fastighetens rättigheter i vatten.
Towil
Moderator

Moderator

Posted: 10:08:19, 08-03-2012

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_FaqList.aspx?id=26987
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731144.htm
BlackLuck
Mer än 500 inlägg

PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Posted: 10:15:43, 08-03-2012

Ja alltså, jag sitter här med utdrag från Lantmäteriet och där finns inga servitut på ledningar upptagna. Jag vill ju naturligtvis börja rota i detta från rätt håll så att jag är påläst innan jag kontaktar Vattenfall... Läs detta!

Edit:
Jag kan köpa att den 22kV-ledningen som ligger vid vägen på något sätt är fredad... Den följer ju vägdiket och stör mig inte heller. Det är egentligen den klenare 400V-ledningen som ställer till det lite för mig.

Vidare så har jag inga planer att kräva att något flyttas utan jag är mest intresserad av att veta hur det egentligen ligger till och om det är något som kan vara av nytta för mig när jag förhandlar om att få elen indragen.

Last edited by BlackLuck on 10:25:12, 08-03-2012; edited 2 times in total
Mats i Myrhult
Location: flyttat från Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Älvsbyn, Östersund 
Mer än 500 inlägg

JD 4230

Posted: 10:21:38, 08-03-2012

Vad har säljaren meddelat inför affären och i avtal?

Är du primärt ute efter ersättning för intrånget eller att få ett bra pris på anslutningen?
BlackLuck
Mer än 500 inlägg

PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Posted: 10:35:41, 08-03-2012

Mats i Myrhult skrev:
Vad har säljaren meddelat inför affären och i avtal?

Är du primärt ute efter ersättning för intrånget eller att få ett bra pris på anslutningen?

I köpebrevet står:
"Säljaren garanterar vidare att fastigheten inte belastas av servitut och nyttjanderätter annat än som framgår av bilaga 1."

Bilaga 1 är utdraget från Lantmäteriet och där finns inga servitut eller nyttjanderätter angivna.

Jag är inte ute efter något skadestånd på något sätt. Möjligen att få elen återinkopplad hos mig till rimlig eller ingen kostnad. Jag har fortfarande "tåtarna" hängande ur väggen så det är ju elmätaren som skall skruvas upp på väggen igen..

400V-ledningen ligger där jag egentligen skulle vilja ställa en byggnad men det kommer längre fram och ledningen går väl isåfall att flytta litegrann om man inte bränner alla skepp. Jag har ju maskiner för jobbet och gör det gladeligen om det isåfall går att lösa så.

BlackLuck (intern länk till ett annat ämne)
 En EC230's äventyr (intern länk till ett annat ämne)
 En EB350's äventyr! (intern länk till ett annat ämne)
 Clark Michigan 75B (intern länk till ett annat ämne)
Towil
Moderator

Moderator

Posted: 10:41:55, 08-03-2012

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_FaqList.aspx?id=26987
Citat:
Ledningsrätten redovisas i Fastighetsregistrets karta och register.

Så det kanske inte finns på dina papper.
Mats i Myrhult
Mer än 500 inlägg

JD 4230

Posted: 11:48:29, 08-03-2012

Det är inte ovanligt säljare tar fram fastighetskartan inför en affär, men glömmer registret.
Har du fått med registret och det inte finns någon notering där är det något som är fel.
Robban_C
Mer än 500 inlägg

Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

Posted: 13:01:26, 08-03-2012

Synnerligen intressant tråd! Kunde ha skrivit följande citat själv:
BlackLuck skrev:
... Jag vill ju naturligtvis börja rota i detta från rätt håll så att jag är påläst innan jag kontaktar Vattenfall...

Vattenfall har ett elskåp på min tomt och det elskåpet skulle jag vilja flytta på, rätt uppåt! Ja, jag har alltså fyllt ut det hörnet av tomten men inte kunnat fylla allt eftersom elskåpet står där. Får jag höja elskåpet ett par meter så kan jag nyttja det hörnet bättre för att komma runt nedre ladan och in på baksidan.
Det här beror alltså främst på behovet av släntvinkel. hade man kunnat lägga massorna vertikalt upp från skåpet så hade inte problemet förekommit.

Såvitt jag vet har dom inget servitut så tanken har varit att när dom börjar sätta sig på tvären så frågar jag bara efter servitutet. Kan dom inte visa upp det så säger jag bara att dom får sätta sitt skåp nån annanstans eller att dom får hjälpa mig med det här till en synnerligen ringa kostnad.
Emellertid hörde jag nu att dom har nåt som heter "Ledningsrätt" eller nåt sånt.
Är det nån av er som vet nåt om det här?
Detta är ett projekt som antagligen ligger ett par år bortåt i tiden men en vacker dag så ...

BL, om kablarna finns kvar så borde det väl inte vara värre än en ny mätare och att dom sen kopplar in kablarna igen? Dom kanske bara tar ur säkringarna när dom kopplar ur kunden?
Mats i Myrhult
Mer än 500 inlägg

JD 4230

Posted: 13:26:36, 08-03-2012

När du är abonnent, alltså har en servis behöver de ingen ledningsrätt. Det ingår liksom i abonnemanget att de har rätt att dra fram kabeln, annars blir du utan ström helt enkelt.
I BL:s fall är frågan om de tagit bort kabeln. Det brukar stå i avtalen att de är tvungna att avlägsna kabel och återställa mark när kabeln inte längre brukas. Han har dessutom kabel till grannarna över sin mark. Den måste de ha ledningsrätt för. Den rätten ingår inte hans abonnemang.
Ulf
Mer än 500 inlägg

Maskin: Nuffield 460 -61

Posted: 13:55:45, 08-03-2012

Finns det några spår av den gamla servisen?
Jag tycker det verkar vara något markerat där grannens elledning touchar huset på 2:18.

Och i norr, det där väster om T-155, är det 2x2m kiosken?
Skulle det kunna vara 22kV->400V trafon?
Det är ju inte helt fel.
Gustavors

Mer än 500 inlägg

Maskin: Fiat 55-90
Polaris Sportsman
Valmet Lynx 3900
John Deere 1140
BM320

Posted: 14:01:42, 08-03-2012

Precis. i de fall där du som markägare beställer en anslutning (Servis) så ingår avtalet för kabeln i anslutningskontraktet.

Generellt så brukar man inte teckna avtal på Lågspänningsledningar (400 volt) men man ger alltid en intrångsersättning.

Så fort det gäller mer än 1000 volt så tecknar man nu förtiden ett markavtal där det regleras var/hur ledningen går och vad som gäller för elbolag och markägaren.

Detta markavtal skickas sedan till inskrivningsmyndigheten och blir där en ledningsrätt. (Servitut tecknas oerhört sällan nu förtiden)

I regel brukar elledningar ge en zon av en meter runt ledningen där inga större arbeten skall genomföras, Inte bygga hus över eller sådana saker.

En sak som ofta missas är att när ledningar grävs efter större vägar (Trafikverkets vägar) så tecknas bara avtal med Trafikverket. detta är inte rätt utan markavtal skall tecknas med markägaren med då det är han som äger marken. Trafikverket har bara "Vägrätt" Dvs. en rätt att ha vägen på denna plats. Dock ägs marken fortfarande av markägaren!

Rör för Opto-fiber omfattas också alltid av avtal och ledningsrätt.

Håkan (Som jobbar med detta på ett elbolag)

Last edited by Gustavors on 16:00:04, 08-03-2012; edited 1 time in total
Holger
Webmaster

Webmaster

Posted: 15:46:19, 08-03-2012

Mogh skrev:
Håkan (Som jobbar med detta på ett elbolag)

Tummar upp
Robban_C
Mer än 500 inlägg

Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

Posted: 17:33:23, 08-03-2012

Mats i Myrhult skrev:
När du är abonnent, alltså har en servis behöver de ingen ledningsrätt. Det ingår liksom i abonnemanget att de har rätt att dra fram kabeln, annars blir du utan ström helt enkelt. ...

Ja, det är sant. Jag tänkte mer på ett skåp som inte bara berör mig. Det här berör även min granne.
Annars får jag väl bara fylla över skåpet. Sen får dom göra hur dom vill. Mr. Green
Gustavors

Mer än 500 inlägg

Maskin: Fiat 55-90
Polaris Sportsman
Valmet Lynx 3900
John Deere 1140
BM320

Posted: 17:44:02, 08-03-2012

Gör inte det är du snäll!

Som markägare är du skyldig att se till att inte skåpet påverkas/döljs eller byggs in. Sådana här skåp besiktas ca vart 8:e år och märker man då att markägaren tex. byggt in det i en garagevägg (faktiskt sant) så åläggs han att återställa allt till ursprungligt skick.

Däremot så skall du omgående få ett kostnafdsförslag på vad det kostar att flytta skåpet.

Tyvärr får man inte gräva schakt själv för elkablar då det krävs antingen behörighet eller en utbildning som kallas BB3.

PSS, Har de dragit ledningen tvärs över åkermark utan att följa väg?

Håkan
Reply to topic
Senast aktiva teman
Maskinisten Forum Index -> Jord- och skogsbruk, fastigheter -> Fastigheter, mark och byggnader
Post subject: Elkabel och servitut
Goto page 1, 2, 3, 4  Next [all]

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum

Huddig

BA Trading AB

Steelwrist

Trucking

Älmeboda Maskinservice

KLE/Tyri

Begblocket

SVAB

engcon

Goliat

Olssons i Ellös

OilQuick

Farmersstore

Mekankomponenter

TK Traktordelar

Kroll

Hammars verkstad AB

D&E Trading AB

Extrabelysning

ME - bli medlem

ME

Maskinistens Webbring
Föregående sajt | Webbringens hemsida | Gå med i ringen | Slumpad sajt | Nästa sajt

FAQ  |  Memberlist  |  Medlemskarta  |  Usergroups

Maskinisten Network, Powered by phpBB