|
|
| Author |
Message |
Anders.B
Mer än 500 inlägg
Maskin: BM350

|
Posted: 21:02:21, 19-08-2012
|
• |
|
|
Hur skulle ni göra?
Vårat foder rör sticket upp en halvmeter och är i vägen och jag skulle vilja kapa det under markytan och få dit en brunn på något sätt.
Har ca 2-3meter ner till berget så grävutrymme finns.
Det ska hålla för en bil och skydda brunnen från ev ytvatten, ja ni fattar... |
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo EC45 -06 Volvo EC35 -01 MB-Trac 800 -86 New Holland TL90A -05

|
Posted: 21:26:28, 19-08-2012
|
• |
|
|
Frilägg foderröret nån halvmeter, lägg lite grovt kross runtom, ner med ett kapat betongrör (eller frilägg foderröret en dryg meter om du inte vill kapa röret). På med ett betonglock eller ett lock av gjutjärn.
Klart. |
|
|
|
|
|
|
|
|
corre
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 05:03:59, 20-08-2012
|
• |
|
|
Jag skulle pregat ned en ica-kass fylld med isolering nedanför kapområdet, som stopp.
Sen kapat med lämpligt verktyg, helst tiger eller annan kall metod.
Och städat efter mig med dammsugaren.
Efter det robbans lösning för yttäckning. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Anders.B
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 05:35:42, 20-08-2012
|
• |
|
|
Ja det var ju enkelt!
Betongrör då menas ett med lite diameter antar jag så det finns utrymme runt röret med tanke på att hålla rent osv.
Vars hittar man rör/lock Robban? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Dexxas
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 06:21:31, 20-08-2012
|
• |
|
|
Då du har ett foderrör i dagen utgår jag från att det är en vattenbrunn och inte ett energihål.
Om du kapar så se till att du har god ventilation i brunnen,du kan få en jävligt otäck smak på vattnet om det blir helt tätt.
Alla färdiga borrtoppar (kåpor) har nätklädda ventilationshål på undersidan, nätet ser till att man inte får diverse småkryp i borran.
Dessutom,har du en djupbrunnspump i hålet så ska den gå att byta ut nån gång i framtiden och om du har kapat röret kan det vara omöjligt att fästa den vinsh som behövs för att lyfta pumpen ur hålet.
El-anslutningarna är ofta skarvade i borrtoppen,se till att dom inte hamnar under vatten OM det blir mycket ytvatten av nån anledning.
Det räcker ofta att det blir ett snötäcke över borran för att det ska smaka skit av vattnet.
Dessutom så avviker vattenbrunnen från de klara regler som finns för hur en anläggning ska utformas för att vara godkänd,får du framtida problem med ditt vatten så räkna inte med hjälp från nån borrfirma,en sådan lösning vill nog ingen ta i med en lång tång.....
Mvh/ Janne f.d. Borrare...... |
Last edited by Dexxas on 06:28:04, 20-08-2012; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo EC45 -06 Volvo EC35 -01 MB-Trac 800 -86 New Holland TL90A -05

|
Posted: 06:45:32, 20-08-2012
|
• |
|
|
Anders.B skrev: | Betongrör då menas ett med lite diameter antar jag så det finns utrymme runt röret med tanke på att hålla rent osv.
Vars hittar man rör/lock Robban? |
Ja, jag tänker mig kanske 400 invändigt eller nåt sånt.
Bergkross runt foderröret är ju för att få lite stadga om det är lite halvmjukt under.
Rör får du leta lokalt efter hos nån betongfirma. Dom brukar inte finnas hos dom vanliga bygghandlarna.
Om du vill ha gjutjärnslock så får du kontakta Dahl eller motsvarande.
Dexxas skrev: | | ... Alla färdiga borrtoppar (kåpor) har nätklädda ventilationshål på undersidan, nätet ser till att man inte får diverse småkryp i borran. ... |
Inte min. Det är bara en tät gummihatt med genomgång för kabeln.
Dexxas skrev: | | ... Dessutom,har du en djupbrunnspump i hålet så ska den gå att byta ut nån gång i framtiden och om du har kapat röret kan det vara omöjligt att fästa den vinsh som behövs för att lyfta pumpen ur hålet. ... |
Vinsch? Vem använder vinsch? Gör man det?
Vi lyfte upp pumpen för hand. Tre man som turades om att hala i slangen.
Tror inte ens det hade gått med vinsch eftersom vi var tvungna att rycka upp och ner för att komma förbi hinder av nåt slag (skärvor?).
Dexxas skrev: | | ... Dessutom så avviker vattenbrunnen från de klara regler som finns för hur en anläggning ska utformas för att vara godkänd,får du framtida problem med ditt vatten så räkna inte med hjälp från nån borrfirma,en sådan lösning vill nog ingen ta i med en lång tång... |
Vad är det för skillnad på en rörände och en rörände?
Och varför skulle ingen vilja göra jobbet om det nu avviker från några regler?
Du får ursäkta men det tycker jag låter väldigt konstigt. Man ser ju alla möjliga lösningar förutom "standardlösningarna". Ett foderrör strax under en brunnsbetäckning eller ett betonglock tycker jag låter som en alldeles utmärkt lösning.
Betydligt bättre än en del andra lösningar som man har sett såsom nedgrävda brunnar med mer.
Min borrbrunn är borrad i en befintlig grävbrunn. Det fungerar det också. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Anders.B
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 08:20:26, 20-08-2012
|
• |
|
|
El och vattenslangar ( har ejektor) går ut ur röret någon meter ner i backen, har endast en rostfri lina som hänger över kanten på röret idag i fall man behöver lyfta upp slangarna. (80m) Insektsnät i rf håller kryp borta från att krydda vattnet.
Brunn med lock låter vettigt bara man kan säkerställa att ev. ytvatten aldrig tar sig över kanten på foderröret, nu är detta i en lätt slänt så det bodre inte vara något bekymmer med avrinningen om inte tjälen ställer till det.
Något så här tänker jag mig.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fredrik_
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 17:15:22, 20-08-2012
|
• |
|
|
Min brunn, utförd av 'godkänd avantborrare' ca 1977, slutar med tätt lock under mark. Borrad i befintlig, stenlagd altan. Anslutningarna en bit ner på röret.
Försökte komma i för några år sedan då värmekabeln gett upp, men utan resultat.
Tyckte då inte det var värt att riskera skruvarna/toppen för detta och har inte heller haft problem med frysning (där).
Tvivlar dessutom på att det finns någon avluftning över huvud taget. Uppenbarligen fungerar det... |
|
|
|
|
|
|
|
|
nixs
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 19:30:45, 20-08-2012
|
• |
|
|
Fick modifiera lite efter dräneringen för något år sedan och justerade ner foderröret mest för att man skall veta var det är under gräset och för att skydda det lite bättre. Hittade lämpligt nog lite bilder på projektet och här kan man se själv vad jag gjort. Bättre än vad det var innan hur som helst!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You cannot download files in this forum
|
|
|
|

|
|