Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackArtiklar

Terex/O&K RH400

9 inlägg • Sida 1 av 1
Hur publicerar vi intressanta artiklar. Gå med i Artikel-Teamet om du skulle vilja skriva en artikel om något intressant ämne!

Tarantula (trådstartaren)

#1 » 02:25:00, 22-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Terex/O&K RH400
Av: Niklas Eriksson

Bild
Originalets URL: http://i14.photobucket.com/albums/a324/MetalDragon_boy/Artiklar/Maskinisten/3b77233c.jpg

Terex är ett företag i USA som tillverkar entreprenad maskiner, lyftkranar, maskiner för gruvdrift m.m.
Tillsammans med sitt dotterbolag O&K, som finns i Tyskland, tillverkar de hydrauliska jättegrävmaskiner. Den minsta, RH30, väger ynka 85ton medan den största, RH400, väger hela 980ton! Vilket gör den till världens största hydrauliska grävmaskin.
Anledningen till att RH400 byggdes var den ökande storleken av gruvtruckarna. De största gruvtruckarna i mitten av 90-talet hade en max lastkapacitet på 240ton och den största hydrauliska grävmaskinen en skopvolym på 35m³ och klarade av att lasta en gruvtruck på fyra skopor. Vilket inte var nog ekonomiskt, därför satte Terex igång med en undersökning om att bygga en grävmaskin med minst 40 m³ skopvolym. Syncrude Canada Limited, som är ett av världens mest krävande dagbrott i världen, visade sig vara den mest lämpade kunden och ingick därför i ett avtal med Terex och pekade ut deras specifika krav över vad grävmaskinen skulle klara av att göra.
Det resulterade i att i juni 1997 var den första RH400 klar. En tjänstevikt på 830ton och en skopvolym på 42.5m³. Två Cummins K2000E diesel motorer levererade 2500kW/3350hk tillsammans drev denna jätte framåt.
Under följande tester av maskinen visade det sig att den klarade av att lasta mer än 9000ton oljesand i timmen och klarade av att fylla de största 320tons gruvtruckarna på bara fyra skopor.
Den andra RH400 som levererades ett halvår senare till Syncrude fick två andra motorer istället, Cummins QSK60 som levererar 19% mer effekt än K2000E motorerna.
Efter två års studier av dom två första grävmaskinerna med en tjänstevikt på över 800ton så kunde Terex förbättra den tredje och fjärde RH400. De levererades också till Syncrude år 2000. De hade fått förlängd bom och sticka, bommen var 9.5m lång och stickan 5.8m lång. Eftersom armen på maskinen vart längre fick även resten av maskinen växa, banden vart längre och motvikten vart självfallet större. Motor effekten var också större, 3280 kW/4400hk.
Efter att ha levererat fyra maskiner med dieseldrift så levererades den femte maskinen med eldrift till en kolgruva i USA.


Bild
Originalets URL: http://i14.photobucket.com/albums/a324/MetalDragon_boy/Artiklar/Maskinisten/287f0f0f.jpg
Ovan: Den första levererade RH400 i Syncrude.

Den sjätte RH400 maskinen blev beställd av North American Construction Group (NACG) i december 2002. NACG ligger i närheten av Syncrude Canada Limited. Den sjätte maskinen skulle arbeta i en oljesand gruva i Kanada.
Under tiden sen den femte maskinen blev levererad har RH400 vuxit ytterligare så den sjätte maskinen börjar närma sig 1000ton strecket. Skopan rymmer nu 85ton, 44m³. Dagens största gruvtruck har en lastkapacitet på 360ton och den klarar RH400 att fylla på 4-5 skopor. Motoreffekten har också ökat till 3280 kW/4400hk. Varje motor har en bränsletank som rymmer 8000liter var. Totalt åtta hydraulpumpar förser systemet med olja. Hydraultanken rymmer hela 13000liter olja. Endast maskinens alla vätskor (hydraul olja, motor olja, växellåds olja, kylvätska, fett och bränsle) väger bara dom tillsammans 30ton.
Eftersom det är väldigt kallt i Kanada vintertid så har flera förvärmnings aggregat installerats för att förhindra att motor oljor, kylvätska, hydraul olja och bränsle förfryser när maskinen står parkerad för underhåll eller reparation.


Bild
Originalets URL: http://i14.photobucket.com/albums/a324/MetalDragon_boy/Artiklar/Maskinisten/9dc54082.jpg
Ovan: Den enda RH400 med eldrift, här i Muskeg River Mine.


Terex RH400 mått:

- Höjd: ............................................10 175 mm
- Förarens ögon nivå: ....................9100 mm
- Bredd: .........................................9780 mm
- Bandens längd: ...........................10 980 mm
- Bandens höjd: .............................2945 mm
- Bandens bredd: ..........................2000 mm
- Räckvidd horisontalt: ...................20 200 mm
- Räckvidd vertikalt: .......................19 000 mm


Att flytta en grävmaskin som väger 1000ton från fabriken till sin slutdestination är en verklig utmaning. Tex. så väger bara underdelen (mellan banden) och bommen, 84.2ton respektive 89.5ton och de måste fraktas i en del (för sig). Totalt lämnade 25 stycken lastbilar fabriken i Dortmund och körde mot hamnen i Bremen i slutet av september. Därifrån fortsatte resan mot Hamilton, som ligger ungefär sex mil från Toronto. Sen så fortsatte resan resten av vägen med tåg till Fort McMurray, Alberta. Pga. sin storlek (7600x4600x3900mm) fick kroppen på maskinen fraktas separat med båt via Houston.


Undertiden så förbereddes monteringen av maskinen på plats i Muskeg River Mine. En grupp på totalt 15 specialister från branschen i Fort McMurray och fabriken i Tyskland samt personal från kunden skulle montera ihop den sjätte RH400. En 360ton och en 250tons kran reserverades för att hjälpa till med de större lyften.
De följande 30 dagarna började den hittills största hydrauliska grävmaskin att byggas ihop.
Alla Terex/O&K grävmaskiner är av modul design. Alla individuella delar monteras ihop på fabriken och behövs sedan bara monteras ihop mekaniskt, elektriskt och hydrauliskt på plats.
För att ge mekanikerna skydd så restes ett stort tält över arbetsområdet med fläktar som blåste in varmluft. Maskinen byggdes ihop under vintern och det kan bli uppåt -30°C i Kanada vintertid. Så det behövdes verkligen.
Efter 13 dagar så började armen (bom + sticka) monteras fast på maskinen. Maskinen var nästan komplett sånär som på band och skopa samt inredning och kontroller i hytten och rummet bakom hytten med kylskåp, mikro samt dusch. Även sötvatten tanken saknades.
Dag 18 så monterades banden på maskinen och den blev då flyttbar. Nu var det bara skopan som saknades som också installerades samma dag.
Nu följde en rad olika tester samt ett par dagars testkörning av maskinen. Den 18 december lämnades den sjätte RH400 officiellt över till NACG.


Bild
Originalets URL: http://i14.photobucket.com/albums/a324/MetalDragon_boy/Artiklar/Maskinisten/9fd21bdd.jpg
Ovan: Den sjätte och största RH400.

Tillverkningen av den första RH400 introducerade en hydraulisk grävmaskin som hade samma skopvolym som bara elektriska vajergrävmaskiner tidigare hade.
Det är många fördelar med en hydraulisk grävmaskin till skillnad från en elektrisk vajergrävare, bla så när man gräver i oljesand så blir den lätt porös när den blir varm vilket ofta resulterar i att maskinerna kör fast. En vajergrävmaskin kan inte komma loss själv utan hjälp av några bulldozers men en hydraulisk kan lätt komma loss med hjälp av skopan. Det är bara att lägga skopan på marken och sen lyfta hela maskinen med hjälp av skopan och samtidigt snurra så banden flyttar sig 90° åt höger eller vänster. En vajergrävare kan endast lägga skopan på marken den kan inte pressa ner den i underlaget den står på.
En annan sak är att en eldriven maskin (som vajergrävarna är) inte är lika självständig som en dieseldriven pga. det sitter en kabel fast i maskinen och den omöjliggör det att röra sig fritt. Maxhastigheten hos RH400 är 2.2km/h.
Eftersom RH400 är en väldigt kraftfull maskin kan den användas till många saker inom gruvans område, som att konstruera ramper vid höjdskillnader så att gruvtruckarna slipper åka omvägar, gräva rakt ner i backen och påbörja ett nytt område att bryta ur. Eller förflytta väldigt stora stenar.
Självklart är markanden för grävmaskiner i 1000tons klassen inte speciellt stor. Hittills har endast sex stycken RH400 sålts, fem till Kanada och en till USA.
Terex/O&K tredje största maskin, RH200, med en tjänstevikt på 500ton och med en skopvolym på 28 m³ har levererats nästan 90 gånger de senaste 15åren.
Användarvisningsbild
Tarantula
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:35:28, 26-03-2007
Ort: Borlänge



Holger

#2 » 09:30:29, 23-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Niklas,

TACK! :thummar:
Mycket intressant!

/Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Tarantula (trådstartaren)

#3 » 19:56:09, 23-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar Holger! Kul att du gillade den. Har en artikel jag kan posta om Komatsus största gruvmaskiner - 930E, D575A, PC8000 och WA1200. Den kommer komma så småningom. :smile:
//Niklas Eriksson

www.niklasmodels.tk

NY MAIL/MSN: Tarantula_87@live.se
Användarvisningsbild
Tarantula
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:35:28, 26-03-2007
Ort: Borlänge

Anton

#4 » 13:31:36, 24-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant läsning. Tack!!

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Tarantula (trådstartaren)

#5 » 19:46:26, 24-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar Anton!! Detta är faktiskt mitt "mini" projektarbete från Gymnasiet. :smile: Komatsu arbetet är mitt "riktiga" projektarbete.
//Niklas Eriksson

www.niklasmodels.tk

NY MAIL/MSN: Tarantula_87@live.se
Användarvisningsbild
Tarantula
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:35:28, 26-03-2007
Ort: Borlänge

Tarantula (trådstartaren)

#6 » 17:19:42, 17-06-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har snappat upp lite mer info om denna jätte till grävare!

En djupgrävar version var under planering till en kolgruva i Sydafrika. Fast maskinen vart tyvärr dock aldrig verklighet...
Men den finns i modell! En man vid namn Walter Kaim bygger dessa och kan beställas av honom. Pris 2300€.

Bild
Originalets URL: http://i96.photobucket.com/albums/l163/Azhdarcho/Shows/DSCF0004.jpg
Bild
Originalets URL: http://i96.photobucket.com/albums/l163/Azhdarcho/Shows/DSCF0005.jpg

Sen så är endast tre utav sex maskiner i arbete. Tre har skrotats eller plockats isär för reservdelar.
Men det är 5st nya beställda! Vet inte vem/vilka som ska ha dem men jag kan tänka mig att Syncrude ska ha några. En av få gruvor stora nog för dessa...
//Niklas Eriksson

www.niklasmodels.tk

NY MAIL/MSN: Tarantula_87@live.se
Användarvisningsbild
Tarantula
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:35:28, 26-03-2007
Ort: Borlänge

silvershadow

#7 » 22:37:38, 03-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant läsning om dessa monster :smile:
Användarvisningsbild
silvershadow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:01, 27-06-2009
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Puma 225 cvx

Anteman74

#8 » 16:50:44, 07-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant....Läst mycket om dessa bjässar, å tills man får uppleva en live, :uupps: så "praktiserar" jag i 2 stycken RH 120 uppe i Kirkenes. Malmgruva här uppe som hittils har 2 st, en höjd å en djup grävare. Dom är ju inte i närheten av en 400 men har en vikt på 284 och 287 ton. Å man blir väldigt effektiv må jag säga. Detta "Tri Power" systemet är något OK har pantent på i 20 år till sägs det.....
Jaa...intressant är det då med stora maskiner....bara att erkänna!! :shake_hands:
Anteman74
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:25, 06-04-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: CAT, Hitachi, Volvo, Komatsu, Terex/O&K

mini me

#9 » 19:07:00, 07-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

där ser man :mrgreen:
intressant läsning på firman ja är på nu har vi 2 st rh40 ena är redan ombyggd
till stuverikran den andra är underombyggnad.

vad kostar en hudraulpump till en 400 till en rh40 går dom på nästan 250000
mini me
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:03, 31-12-2009
Ort: Kalix
Maskintyp: Kran


Återgå till Artiklar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se