Maskinisten Forum Index

Nyttiga tips
Hjälp oss att fylla Maskinistens tekniska lexikon!
Lexikonet innehåller tekniska begrepp på flera språk. Vi behöver hjälp med nya begrepp samt översättning av befintliga begrepp.

Search Avancerad sökning
Register | Log in Läs maskinisten.net på mobilen! maskinisten.net hos facebook! Tipsa en vän om Maskinisten! Lägg till Maskinisten till dina favoriter Gör Maskinisten till din startsida

Maskinisten Forum Index -> Maskinforum -> Bil/MC -> MC
Post subject: Molnia´s Yamaha XT 600E

« View previous topic
View next topic »
Translate topic into:
Author Message
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 18:43:55, 07-06-2012

Jag köpte efter lite funderare en Yamaha XT 600E årsmodell 1997 vid påsk 2011. Fick kortet i augusti 2011.
har sedan dess bytt batteri, olja, oljefilter, luftfiler, tändstift och hela drivpaketet.
Nu i våras var den stendöd och hittade trotts min okundskap i el vad felet var; startrelät.

Tänkte idag förbereda inför sommarens äventyr. Hade köpt en beg pakethållare för 100kr. skulle svetsa om den så den passade för den var egentligen fel modell. Hann även med att valsa och bocka en plåt som ska täcka effektljuddämparen så inte fler passagerare får hål i sina byxor. Jag var supernöjd och körde hem och parkerade utanför lägenheten. Startade den en stund senare och den går bra på tomgången men vill inte när jag lägger i en växel. konstaterar att även om jag håller in kopplingen så är växeln i. nu behöver jag hjälp.
ser att kopplingswiren drar i staget till kopplingen men den kopplar ändå inte ur.! justerade den lite men det är samma motstånd i att koppla som innan detta problem uppstod.
Hojen puttrar snällt när jag har neutral i men när jag lägger i en växel dör den.

Last edited by Molnia on 18:45:12, 07-06-2012; edited 1 time in total
Back to top :: Tillbaka
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
Elbondo

Mer än 1 inlägg

Maskin: EC 70

Posted: 19:35:52, 07-06-2012

Prov att fälla upp stödet. På min xt660x sitter det en brytare som dödar motorn och man försöker lägga i växeln med stödet nere.
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 19:51:26, 07-06-2012

jo stödet är uppe, men problemet kvarstår även om brytaren skulle vara trasig. För att jag kan inte få den att rulla fritt med växel i med kopplinen intryckt och motorn är död.
Ebbe Ollman

Mer än 10 inlägg

Posted: 20:25:44, 07-06-2012

En vanlig orsak till att frikopplingen fungerar dåligt på hojar är att kopplingskorgens fingrar har fått hack i sig där lamellerna fastnar. Är det bara små hack kan man bearbeta bort dem.
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 20:46:22, 07-06-2012

Är det ett komplicerat arbete att öppna upp och i värsta fall byta kopplingskorgen?
hittade en sprängskiss, sid 27-29....

Last edited by Molnia on 20:55:22, 07-06-2012; edited 1 time in total
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 20:54:02, 07-06-2012

Kan ju passa på att göra denna tråd rik på pdf-info om xt 600 när www.xt600.se -forumet har en oviss framtid.
Citat från forumet;
2012-04-14: Pga bristande tid och motivation så har jag avslutat xt600.se domänen.. Detta Forum ligger kvar till augusti när det sedan släcks ned. Finns intresse att ta över maila chrille@xt600.se innan dess !
Ivar Risslén
Mer än 500 inlägg

Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare

Posted: 21:13:46, 07-06-2012

Har den stått hela vintern så kan lamellerna torkat fast i varandra eller hur jag ska beskriva det.
Förr när det fanns kick så kunde man hålla in kopplingen och kicka så lossnade de och det gick till sig.

Håll in kopplingen och rulla cykeln framåt, har du tur så släpper lammellerna och kopplingen funkar som den ska.

Errare humanum est
Robban_C
Mer än 500 inlägg

Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

Posted: 21:32:39, 07-06-2012

Jag satsar min femkrona på Ivars idé. Inte alls ovanligt att lamellerna "klistrar" efter en vinter. Det brukar gå över efter en stunds körning.

1997? Jag minns XT600E från gissningsvis sent 80-tal.
stegmaster
Mer än 500 inlägg

Maskin: Hanix H55DR
Valmet 665s
Deutz 4005
Chevrolet Tahoe

Posted: 22:20:26, 07-06-2012

Jo det med at lamellerna klistrar har jag ochså varje vår på min Honda.
Brukar bara rulla framåt medan jag legger i 1 gir, sen slepper dom etter typ någon 100 meter om man gassar lite.
Men var det inte så at du har kört med den redan i år, och den har funkat då??
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 22:41:31, 07-06-2012

Robban_C skrev:
Jag satsar min femkrona på Ivars idé. Inte alls ovanligt att lamellerna "klistrar" efter en vinter. Det brukar gå över efter en stunds körning.

1997? Jag minns XT600E från gissningsvis sent 80-tal.

Men nu hade jag kört någon km samma dag och förra veckan gick den omkring 40 mil.

jo xt´n är en gammal modell men den är omtyckt.
tror den började säljas 83.

-90 började E-modellen säljas och så fanns den gamla kvar som fick heta K för kick. De två varianterna fanns till 2003 http://www.bike.se/test/begagnad/yamaha-xt600e-19902003-93126

XT 660 ersatte XT 600 E på hösten 2003 och finns i två versioner: R och X. R är motard. De var nyarbetat från grunden och trotts att båda 600àn och 660àn heter XT så skiljer det sig mycket i delar.
http://www.bike.se/test/begagnad/yamahaxt660rx-2004-93137

sen tillkom Yamaha XT 660 Z Ténéré (2009–)
http://www.bike.se/test/begagnad/yamahaxt660z-tenere-2009-93136
Ivar Risslén
Mer än 500 inlägg

I-H 574 -74

Posted: 06:09:41, 08-06-2012

Hade du kört samma dag och den funkade bra?
Det var inte bra, då har det hänt något med kopplingsmekanismen.

När det blir hack i kopplingskorgen så brukar de frikoppla lite men kopplingen drar lite hela tiden så att det vill rassla när man växlar.

Nu vet jag inte nått speciellt om den modellen.

Du skriver att den dör när du lägger i en växel. Dör den för att du får i växeln och motorn orkar inte gå eller bryts tändningen så att den dör av den anledningen?

Funkar inte kopplingen så brukar det vara nästan omöjligt att få i en växel utan att det skorrar ordentligt.

Är det en vajer mellan kopplingshandtaget och kopplingsarmen så kanske den håller på att gå av. Då kan det vara svårt att få nog stor rörelse på kopplingsarman.

Många frågor blir det. Har man varit i närheten av cykeln så har man hunnit kolla efter fler orsaker på kortare tid än när man sitter och spånar och försöker få ner det i text.

Bara att hoppas att du får till den, för det blir aldrig så bra mc-väder som när det är ett fel på cykeln så att man inte kan vara ut och köra. Abstinnensen blir fruktansvärd.

Errare humanum est
MN

Mer än 500 inlägg

Posted: 06:17:44, 08-06-2012

lite oklart vad som händer när du petar i växeln. Är kopplingen dålig borde väl maskinen hoppa iväg med ett klonk om du trycker i ettan utan att motorn storknar? T o m min gamla Puch Dakota fixar det.

MN
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 07:39:24, 08-06-2012

det första jag gjorde när problemet uppstod var att justera spelet uppe vid kopplingshandtaget. Än är wiren inte av för jag ser att staget in i kopplingen rör sig ner jag kopplar.
Jag håller med om att den dör så tvärt som om att det var givaren till stödet som gått söner. Men eftersom jag inte kan koppla ur så tror jag inte att 2 fel har hänt samtidigt medan jag var inne i lägenheten. Alltså tolkar jag det som att den dör för att växeln läggs i för hastigt.
det låter inte något rassel när jag försöker koppla, eller lägger i en växel.Hade det gjort det hade jag inte tvekat att öppna den. Är svårare att få i ettan nu än innan, får trycka hårdare på växelpedalen.
Försökte igår eftermiddag köra den till mitt garage och vage gång jag försökte lägga i en växel så tvärdog den. gasade upp innan och väntade mig en farlig kopplingslös färd genom rondeller mm. men den dog.
Försökte efter läst om att rulla med växel i vid halv 11 tiden igår att rulla den och när den var i rullning lägga i 1;an. Då blev det att den släpade bakhjulet och jag tappade farten. Sista försöket var den på gång att starta på det viset.

Last edited by Molnia on 07:40:23, 08-06-2012; edited 1 time in total
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 08:02:52, 08-06-2012

Tänkte efter förra inlägget att jag skulle göra ett försök att köra den till garaget för att öppna den när jag var ledig idag. Startar den på neutral och rullar ut den på gatan. Ger den lite fart genom att springa och gasar upp och lägger i en växel. (kan förövrigt inte sett klokt ut) men fick den då till att gå med växel i. Super tänkte jag. Började sedan kolla kopplingen. Och den funkar! har kört en kort kort sväng och testade lågfart övning med kopplingen på parkeringen och den verkar helt normal. Confused
Kan det ha varit mitt "startförsök" sent igår kväll som gjorde så det släppte?..
Holger
Webmaster

Webmaster

Posted: 08:03:24, 08-06-2012

Molnia skrev:
Kan ju passa på att göra denna tråd rik på pdf-info om xt 600 när www.xt600.se -forumet har en oviss framtid.
Citat från forumet;
2012-04-14: Pga bristande tid och motivation så har jag avslutat xt600.se domänen.. Detta Forum ligger kvar till augusti när det sedan släcks ned. Finns intresse att ta över maila chrille@xt600.se innan dess !

Mailade dem för att ta ett snack ...
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 08:16:59, 08-06-2012

Very Happy
HAha jag funderade på att pm,a dig.. Tummar upp Tummar upp hann visst inte ens. Jag funderade på om ett rent mc forum hade varit mer passande men visar inget rent mc forum intresse innan augusti vore det mycket synd och rent slöseri att låta kunskapen förgås.
XT600 forumet är ju ganska begränsat och berör stort sett bara Yamaha XT och TT modellerna.
Ivar Risslén
Mer än 500 inlägg

I-H 574 -74

Posted: 21:40:54, 08-06-2012

På din beskrivning av fallet så börjar jag att misstänka att det är ett elfel.

När du lägger i växeln så slocknar neutrallägeslampan och kontakten för stödet säger att du har stödet ute och bryter tändningen.
Det brukar vara kopplat så att man kan köra motorn med friläget i och stödet utfällt men så fort du lägger i en växel så bryts tändningen och motorn stannar.

Du får kolla upp stödkontakten så att den funkar som den skall och att kablarna inte är skadade.

Errare humanum est
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 00:07:21, 09-06-2012

Ivar Risslén skrev:

På din beskrivning av fallet så börjar jag att misstänka att det är ett elfel.

När du lägger i växeln så slocknar neutrallägeslampan och kontakten för stödet säger att du har stödet ute och bryter tändningen.
Det brukar vara kopplat så att man kan köra motorn med friläget i och stödet utfällt men så fort du lägger i en växel så bryts tändningen och motorn stannar.

Du får kolla upp stödkontakten så att den funkar som den skall och att kablarna inte är skadade.

Jo jag funderade i dom banorna i början men eftersom jag inte kunde rulla hojen med kopplingen intryckt växel i och motorn avstängd så var det väll något knas med kopplingen.

Nu funkar den ju men det kanske är ide att kolla kopplingen i vinter om inte problemet uppstår igen innan dess?.

Nu har jag några andra funderingar.
Fixade en pakethållare så den ska passa min hoj. Gjorde även en plåt som ska skydda byxben från att skadas mot ljuddämparen.
som ni ser på bilderna är ljuddämparen blank aluminium eller kromad.
Tänkte därför lämna in plåten för kromning. Vad kan det kosta?
pakethållaren är ju sen tidigare målad svart. Tänkte måla den igen. Kanske skulle jag måla plåten svart också? Kan jag kroma plåten om den har blivit målad eller behöver den blästras innan kromning?

pakethållaren som den var när jag köpte den beg.

kapade bort allt onödigt och fick börja om från början med fästena.

gjorde ett försök till att svetsa pakethållaren och valsa och bocka en plåt.

en röd linje för storleken och pilar för fästpunkter.
Robban_C
Mer än 500 inlägg

Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

Posted: 07:05:11, 09-06-2012

Ja, det där var ju med största säkerhet bara att kopplingen hade "klibbat fast".

Kromning i sig är inte så dyrt men den ska slipas och poleras spegelblank före krom och det är det som kostar. Dessutom ska den poleras igen mellan förkoppring och förkromning.
Jag har en polare här i närheten som gör både slipning, polering och kromning. Han är mycket duktig med allt som rör krom. Han avkromar (det görs på kemisk väg), renoverar (typ grejor till gamla veteranbilar som är både ärgade och peppliga), kromar, slipar, polerar. Han gör såna jobb åt veteranbilsfolk över hela landet. Hör av dig om du vill ha hans telefonnummer.

Målning på krom är svårt om det ska bli riktigt hållbart och jag tvivlar på att det går så mycket bättre efter blästring. Krom är oerhört hårt och "halt".
Rätt metod är nog att blästra bort färgen, avkroma på kemisk väg och sen blästra fram en ren yta och måla svart.
Å andra sidan kanske en snabbis med svart sprayfärg blir tillräckligt bra även om det inte är helt rätt ur ett tekniskt perspektiv.
Ivar Risslén
Mer än 500 inlägg

I-H 574 -74

Posted: 07:34:24, 09-06-2012

Robban_C skrev:

Ja, det där var ju med största säkerhet bara att kopplingen hade "klibbat fast".

Ja, det är väl till att hålla med Robban och hoppas att det inte inträffar igen.

Jag minns attt en del cyklar hade liknande problem innan det började komma speciella MC-oljor. Det kunde bli bättre när de bytte olja till ett annat fabrikat.
Nu håller det på att vara länge sedan man fick någon erfarenhet av cyklar från den uppgående solens land.

Errare humanum est
Robban_C
Mer än 500 inlägg

Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

Posted: 07:54:49, 09-06-2012

Äh, igång med liket, håll 2500 rpm, dra in kopplingen ordentligt och peta bestämt i tvåan så löser det sig. Tumme upp
Ettan kan bli vanskligt. Very Happy
Holger
Webmaster

Webmaster

Posted: 14:37:17, 11-06-2012

Molnia skrev:
Very Happy
HAha jag funderade på att pm,a dig.. Tummar upp Tummar upp hann visst inte ens. Jag funderade på om ett rent mc forum hade varit mer passande men visar inget rent mc forum intresse innan augusti vore det mycket synd och rent slöseri att låta kunskapen förgås.
XT600 forumet är ju ganska begränsat och berör stort sett bara Yamaha XT och TT modellerna.

Tyvärr har jag inte hört av adminsarna än Sad
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 21:00:44, 17-06-2012

Nu har jag fått pakethållaren lackad
Hade stora problem med att sprayburkfärgen blev matt när det hade torkat.
verkade som att det blev bättre när man la på mkt tunt.
rostskyddsgrund, svart- blank, klarlack..

Har även kommit så långt med plåten att den ska svetsas i sågspringorna men eftersom den ska kromas så vill inte jag svetsa den. Ska lämna iväg den till någon duktig. Förresten Robban, tack för tipset om killen med krom men det finns en närliggande firma som nog fixar denna plåt åt mig.

Robban_C
Mer än 500 inlägg

Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

Posted: 04:30:22, 18-06-2012

Ett alternativ till att svetsa värmeskyddsplåten kan ju vara att punkta ihop den, spackla och sen gjuta ett värmeskydd i glasfiber? Du slipper oroa dig över att plåten ska slå sig vid helsvetsning men du får nog hålla dig ifrån kromandet för det blir svårt. Very Happy
Annars ser väl inte det där ut att vara så svårt att rikta till efter helsvetsning.
Holger
Webmaster

Webmaster

Posted: 07:25:44, 18-06-2012

Holger skrev:
Molnia skrev:
Very Happy

Tyvärr har jag inte hört av adminsarna än Sad

Har skickat två mail och inget har hänt. Synd.
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 21:48:15, 18-06-2012

Robban_C skrev:

du får nog hålla dig ifrån kromandet för det blir svårt. Very Happy

Jag har inga erfarenheter av förkromning, varför blir det svårt?
Plåten lämnades för svetsning idag allafall.
Holger skrev:

Har skickat två mail och inget har hänt. Synd.

ja det var det, men du har gjort vad du kan, all heder åt dig. Buga
Robban_C
Mer än 500 inlägg

Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

Posted: 21:56:05, 18-06-2012

Jag menade att om du gör ett värmeskydd i glasfiber så blir det svårt att kroma det. Very Happy
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 16:59:53, 19-06-2012

jaha de var de du menade Very Happy
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 22:15:18, 01-07-2012

Razz
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 23:30:32, 22-07-2012

Ivar Risslén skrev:
På din beskrivning av fallet så börjar jag att misstänka att det är ett elfel.....
.....Du får kolla upp stödkontakten så att den funkar som den skall och att kablarna inte är skadade.

Jag får nog ändå ge dig rätt Ivar, hade mer problem med hojen senare och flera orsakades av oxid på kabelskor.
Så jag tror att det var en kombination av fastklibbad koppling och oxid och dålig kontakt i stödets kontaktgivare. Allt för det skulle bråka. Slag2

Hade även en underbar upplevelse när den stannade på e20 och inte ville igång. Hotar2

en konstant-lysande bromslampa var också oxid.
Snart tycker jag att alla småfel som kan uppstå har gjort det.
Men idag var jag ute på grusvägar och krokiga asfaltvägar och vad trevligt det var Mr. Green Dansar gick som ett skott!

Last edited by Molnia on 23:30:53, 22-07-2012; edited 1 time in total
Holger
Webmaster

Webmaster

Posted: 12:41:44, 09-08-2012

Då var vi igång igen! Very Happy
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 21:05:32, 09-08-2012

Very Happy jajamen!
var ute en kort sväng ikväll också.
Har inte visat sista bilderna på hojen. sen plåten kom på plats. Jag blev nöjd med att jag fick till plåten. Jag trodde inte jag skulle lyckas. Såg nu att jag hade bara bild från ett håll, får komplettera med en bild lite framifrån.
Holger
Webmaster

Webmaster

Posted: 14:10:09, 10-08-2012

Snygg!

http://www.xt600.se/forum
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 17:17:31, 10-08-2012

Tackar så mycket! Very Happy
nämen är Xt600 forumet igång igen... bouncing monitor
Vissla Undrar vilken Holger DET är...
Holger
Webmaster

Webmaster

Posted: 22:38:45, 10-08-2012

Vissla Hurra
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 18:46:33, 27-08-2012

Very Happy

*edit; infogade rätt bilder

Last edited by Molnia on 18:53:32, 27-08-2012; edited 1 time in total
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 22:31:37, 16-01-2013

det sista som hände förra säsongen var att jag testade att köra på svågerns enduro sträcka. INTE BRA.
totaldödade givaren till stödet mot en sten. Jag lyckades smidig bygla förbi givaren så att jag kunde köra hem.
Lasse Lundblad

Mer än 10 inlägg

Posted: 05:29:21, 17-01-2013

ja exakt samma hände på min hoj,(likadan som din) samt en spricka i hö.kåpan så att oljan rann ur.
men tycker iofs att stödkontaktens funktion inte saknas,så jag har inte brytt mig om att skaffa en ny.
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 08:46:39, 17-01-2013

Aj synd för dig. Sad
ja jag har inte saknat det heller, men vore inte kul om jag någon gång är ute och kör och tappar min kabelbit som nu sitter som bygel. Då kommer jag inte hem... så det vore tacksamt att göra något långsiktigt, antingen helt koppla förbi givaren eller köpa ny.
Lasse Lundblad

Mer än 10 inlägg

Posted: 10:49:31, 17-01-2013

inge synd om mig, gick och svetsa på jobbet.
kablaget som blev över till p-stödskontakten flyttade jag bara upp en bit och satte en egen bygel med motsvarande stift.
funkar kanon.
Molnia
Mer än 500 inlägg

Posted: 12:43:37, 17-01-2013

okej så bra att du kunde få det svetsat!
jag har inte besiktigat min hoj sen jag köpte den så jag vet inte om de kollar stödgivaren då? men det är jag ganska säker på det..
Lasse Lundblad

Mer än 10 inlägg

Posted: 13:19:49, 17-01-2013

som vanligt så beror det sig på från station till station,och till och med vem på stationen som man får.
men helt riktigt så ska p-stödskontakten funka. om cykeln är reggad med det.
ang.svetsning,så vart det bara en enkel spricka som dessutom gick att svetsa på plats.
numera har jag även gjort om hasplåten under,för originalplåten är ju inte mycket att skriva hem om.

sen tror jag att eftersom man åker lite grusvägar och stigar,så kan det vara läge att ibland kolla och rensa mellan plåten och motorn.
misstänker att när jag slog i stenen så låg det redan lite större grusbitar där som ytterligare pressades mot kåpan.rasade i vart fall ur hasplåten vid isärtagning för svetsningen.
Reply to topic
Senast aktiva teman
Maskinisten Forum Index -> Maskinforum -> Bil/MC -> MC
Post subject: Molnia´s Yamaha XT 600E

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum

Huddig

BA Trading AB

Steelwrist

Trucking

Älmeboda Maskinservice

KLE/Tyri

Begblocket

SVAB

engcon

Goliat

Olssons i Ellös

OilQuick

Farmersstore

Mekankomponenter

TK Traktordelar

Kroll

Hammars verkstad AB

D&E Trading AB

Extrabelysning

ME - bli medlem

ME

Maskinistens Webbring
Föregående sajt | Webbringens hemsida | Gå med i ringen | Slumpad sajt | Nästa sajt

FAQ  |  Memberlist  |  Medlemskarta  |  Usergroups

Maskinisten Network, Powered by phpBB