|
|
| Author |
Message |
VolvoBMNisse
Mer än 100 inlägg
Maskin: Volvo BM 430

|
Posted: 11:01:27, 16-06-2012
|
• |
|
|
Hej!
Håller på att hona en cylinder, följde tipset jag fick i en tidigare tråd, men ser inget kryssmönster, det blir bara vågräta mönster.
Vågar inte ta för mycket då fodren är tunna så kanske det går hål igenom och då måste fodret bytas ut
Kör sakta med batteridriven borrmaskin med lägsta trycket på honingsverktyget, samtidigt kör jag upp och ner med verktyget och sprejar på T-röd, gör jag rätt eller har jag förstört något så det blir det foderbyte ?
Och vändkanten kanske man borde göra något åt nu när nya kolvar ska i, eller är det bättre att byta cylinderfoder när allt är isär ?
Fast byte av cylinderfoder är inte lätt på de här motorerna, men jag har både avdragarplatta och monteringsplatta, så verktygen har jag.
BM 430, AD3-152
/VolvoBMNisse |
Last edited by VolvoBMNisse on 11:03:33, 16-06-2012; edited 1 time in total
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
dimorep
Mer än 500 inlägg
Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

|
Posted: 11:51:30, 16-06-2012
|
• |
|
|
Honingsmönstret blir så som stenarna framförs, dvs blir det för "flackt" så är varvtalet förhögt i förh. till "upp och ner" rörelsen.
Är det ett vanligt honingsverktyg (typ "gräddvisp") du använder så behöver du knappast vara rädd för att det skulle avverka för mycket, långt mindre äta sig i genom foderväggarna ivf inte om det ligger an på hela "stenytan"...
Var inte rädd för att öka fjädertrycket, för annars avverkar ett sådant (skit)verktyg absolut ingenting!
Vad som (bla.) avgör om ett foder är ok eller inte är vilken inv.diameter det får när ytan är ok. Men jag sätter hellre ihopa en motor med på gränsen till för stor cyl.diameter än med dåliga / ej färdigbearbetade lopp...
Vändkanterna ska tas ner (annars finns risken att de orsakar kolvringshaveri när kolven är uppe och vänder), börja med det innan du försöker köra fram honingsmönstret i resten av fodert. För med ledad inf. av stenarna så måste verktyget hållas i princip samma läge hela tiden vid borttagning av vändkanterna. Annars kantrar stenarna och är det för lågt så viks stenarna utåt i nederkant (och orsakar märke där) och för högt så vill det "hoppa ur".
Ska man kunna HENA ett foder på rätt sätt (så att ytan blir bra och med samma mått hela vägen) så krävs det betydligt bättre utrustning.
Att demontera / montera de lösa fodren i de motorerna är relativt enkelt, men det gäller att kunna bearbeta de till rätt mått efteråt också. Finns monteringsfärdiga foder till de också, men det är verkligen inget jag rek. då det oftast blir skit av det.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
VolvoBMNisse
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 12:14:50, 16-06-2012
|
• |
|
|
Tackar för svaren
Ska ta och öka fjädertrycket och försöka ge mig på vändkanterna först, sen får man se om fodret är ok.
Det finns motorsatser som bla OIE säljer, med kolvar och foder, är det något som inte fungerar bra ?
Vad är det som brukar gå fel med de färdiga fodren ?
/VolvoBMNisse |
|
|
|
|
|
|
|
|
dimorep
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 17:10:43, 16-06-2012
|
• |
|
|
VolvoBMNisse skrev: | | Ska ta och öka fjädertrycket och försöka ge mig på vändkanterna först, sen får man se om fodret är ok. |
Mätar du diametern strax under övre vändkant så får du reda på hur slitna fodren är (och mindre än detta mått blir det inte..) och är de förstora där redan nu (enligt VHB:ns maxmått) så är det inte lönt att offra arbete på de.
| Citat: | | Det finns motorsatser som bla OIE säljer, med kolvar och foder, är det något som inte fungerar bra ? |
Jag monterar endast "halvfärdiga" foder i de motorerna (sådana som kräver bearbetning till rätt mått efter i pressning), men var och en gör givetvis som han/hon själv vill till "eget bruk". För mig som jobbar som motortekniker på en firma med höga krav och med nästan fullt utrustad maskinpark för motorbearbetningsjobb så är de det enda alternativet, såklart annat om inte de kraven / möjligheterna finns.
-OIE har även "rätt typ" av foder, med då blir det inget "GDS-jobb" längre..
| Citat: | | Vad är det som brukar gå fel med de färdiga fodren ? |
De sk. "servicefoderna" sitter fast lite sämre (något mindre ytterdim) och trots den mindre diametern så är risken ändå stor att gjutfelen i blocket kopieras in genom de tunna foderväggarna och det resulterar i felaktigt mått och ovalitet. Även foderkantshöjden kan vara fel, bättre med de "riktiga" som är för höga och tas ner till rätt nivå genom "toppdeckning" av blocket efteråt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
VolvoBMNisse
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 19:16:38, 16-06-2012
|
• |
|
|
Tackar för svaren
För min del är nog servicefoder enda alternativet.
Foderkantshöjden/bredden och foderhöjden är exakt samma på färdiga och halvfärdiga foder på de som OIE säljer.
Så mycket som vändkanten känns både övre och nedre, så är fodren nog rätt så slitna.
Gjorde ett försök att mäta, och det är nästan 92 mm (91,8 mm +- 0,00302 ca),
har tyvärr väldigt begränsat med mätverktyg så det går bara att få en uppfattning om hur slitet fodren är.
Men kan man få servicefodren att fungera om man rengör foderläget ordentligt och ser till att det inte finns några ojämnheter som kan föras över till fodret ?
Det står i VHB att servicefoder ej får användas till helrenovering, men det är ju inte en helrenovering jag gör.
Upptäckte en skada i blocket vid cyl 1, någon eller något har slagit med något någongång, se bilden.
Hacken går ut i foderkanten.
Vad gör man åt en sådan skada ?
/VolvoBMNisse |
Last edited by VolvoBMNisse on 20:32:40, 16-06-2012; edited 2 times in total
|
|
|
|
|
|
|
LeifAndersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:36:10, 16-06-2012
|
• |
|
|
Med "helrenovering" menar man att byta fler foder än ett skadat som en ren nödlösning. Satsar du på tre servicefoder är risken troligen runt 50% att något händer och motorn slaktas. Låt dina foder sitta kvar och "snygga till" de så gott det går, det blir bäst om man pysslar hemma. En Perkinsmotor som rycker ned ett foder över en vevstake är inte renoveringsbar. De kasserade 152 block vi har samlat på oss har alla drabbats av detta, inte alla pga. servicefoder men klart vanligast är servicefoder som släppt.
Volvo-BM Nisse: Du har en utmärkt VHB, men du läser den som f*n läser bibeln.
Tillägg: Blockskadan är närmast oförklarlig, krävs mycket våld för det där.
Har din motor varit skolmotor? Underligt att alla detaljer är så överdrivit märkta, och underligt att det är så mycket skruvat i den och skicket så dåligt! Ser ut som den bara skruvats i utan att något renoverats? |
Last edited by LeifAndersson on 20:49:37, 16-06-2012; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
VolvoBMNisse
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 21:32:57, 16-06-2012
|
• |
|
|
Motorn har aldrig fått nya delar, kan väl hända att toppen varit av någon gång för länge sedan och då kanske märkena uppkommit på blocket.
Allt är uppmärkt i motorn, men så står det även i VHB att vevlager, vevstakar och kolvar är märkta med siffror (1,2,3 för resp cylinder), finns även siffror märkta i toppen och alla ventilerna har siffror 1-6.
Räcker det att att bara få till fodren så gott det går när nya kolvar ska i ?
Vändkanten är mjukare, men den känns fortfarande, men det är ingen vass kant längre, räcker det om jag gör samma på de andra cylindrarna ?
/VolvoBMNisse |
|
|
|
|
|
|
|
|
dimorep
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 21:35:16, 16-06-2012
|
• |
|
|
En trolig orsak till uppkomsten av de där märkena i blockytan / foderkanten är från en tidigare demontering av pinnbultarna. Dvs att pinnbultsavdragaren har legat emot och skavt.
Det är absolut inte bra att de är där (avser de som går in över foderkanten), då det kan försämra toppackningens tätningsförmåga / hållfastighet på de ställena. |
|
|
|
|
|
|
|
|
LeifAndersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 10:16:58, 17-06-2012
|
• |
|
|
Numrerade förbränningsrum och ventiler märkta med stansade nummer är lite överkurs, mycket ovanligt att man går lös på en ventiltallrik med nummerstans (en ritspenna räcker mer än väl) och nyttan med att numrera förbränningsrummen är liten, bara onödigt att "hamra" i toppen. Även demonterade pinnskruvar på en "orörd" motor är underligt. Därför undrar man om den använts för undervisningsändamål.
Vi skaffar ibland nya undervisningsmotorer till yrkesskolorna häromkring, och får då den gamla "sönderskruvade" i utbyte för skrotning. Ibland är komponenterna i dessa märkta mycket "hårdhänt", mycket för att de inte ska försvinna.
På en ny motor är bara vevstakar och överfall märkta och ibland kolvarna. I övrigt får man hålla reda på komponenterna själv eller märka på lämpligt vis, utan att riskera att skada komponenterna.
För att märka ventiler stötstänger och lyftare använder vi numrerade plastklammer som normalt används på kablar i elskåp och liknande. Funkar kanon och går att återanvända massor med gånger. Tycker det är lite olustigt att stansa i motorkomponenter. Enda undantaget är när man märker hur mycket en bearbetad komponent är "slipad", men även det görs med lagom försiktighet. Titta bara på en vevstake, numret på den är mycket försiktigt stansat, ibland så det är svårt att tyda. |
|
|
|
|
|
|
|
|
VolvoBMNisse
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 12:14:48, 17-06-2012
|
• |
|
|
Det står faktiskt i VHB att ventilerna är märkta, kanske är så på äldre AD3-152 motorer ?
Finns även inristat viktklass på vevstakarna.
Har nog inte varit någon skolmotor, den är annars helt orörd, oljetråget har nog aldrig varit loss på den innan jag var framme.
VHB är den för BM 400, och den är äldre än BM 430, min är en 71:a.
Om jag skulle bli tvungen att byta foder, kan man använda någon stark låsvätska (Loctite) till att få fodret att sitta fast ordentligt ?
Har ordnat till alla cylindrar så gott det går, kan bara hoppas på att det duger till de nya kolvarna/kolvringarna
Rester av vändkanten som syns som två ringar högst upp och en bit ner i fodret.
Cyl 1
Cyl 2
Cyl 3
/VolvoBMNisse |
Last edited by VolvoBMNisse on 12:21:47, 17-06-2012; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo EC45 -06 Volvo EC35 -01 MB-Trac 800 -86 New Holland TL90A -05

|
Posted: 12:26:34, 17-06-2012
|
• |
|
|
Vore det där mitt så skulle i alla fall jag ta lite mer på vändkanterna. Du har ju fortfarande vändkanterna kvar i fodren. Dessutom får jag också intrycket att du drar maskinen för lite upp och ner eftersom du inte har nån vinkel på honingsmönstret.
Det är bara att ta honingsverktyget, ställa på fjäderkraften så mycket det går och sen hålla verktyget STILLA med infästningen för stenarna mitt för vändkanterna och köra tills vändkanterna är borta.
Sen kör du verktyget upp och ner med bra tempo i armarna och lagom snurr på verkyget så att du får kryssmönstret. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo EC45 -06 Volvo EC35 -01 MB-Trac 800 -86 New Holland TL90A -05

|
Posted: 12:28:21, 17-06-2012
|
• |
|
|
Är det inte en undre vändkant också eller ska jag gå till optiker?
Jag kan inte minnas att jag nånsin har sett nån påtaglig undre vändkant i nån av mina motorer. Är du säker på att den där inte är väldigt sliten? |
|
|
|
|
|
|
|
|
VonRon
Mer än 500 inlägg
Maskin: Hydrema V7F9

|
Posted: 12:49:24, 17-06-2012
|
• |
|
|
|
Jag håller med, lägre varv på maskinen och snabbare rörelser upp och ner. Kolla kanringsgapen med bladmått över och under vändkanterna, men nog ser det ganska slitet ut på bilderna. Men stort kolvspel brukar inte vara hela värden på en gammal motor men vändkanterna ser rätt stygga ut. |
|
|
|
|
|
|
|
|
dimorep
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 12:51:46, 17-06-2012
|
• |
|
|
Ett nyhenat lopp ska inte vara så blankt att det kan reflektera ljus (som på bilderna), så på med grövre stenar och högre fjädertryck.
Om det hade fungerat / varit helt riskfritt med "servicefoder" så hade ingen varnat för att montera sådana... |
|
|
|
|
|
|
|
|
VonRon
Mer än 500 inlägg
Maskin: Hydrema V7F9

|
Posted: 12:52:24, 17-06-2012
|
• |
|
|
|
Du ska inte använda Loctite till att sätta fast fodren med. De sitter fast säkert ändå. Edit vid närmare eftertanke ska jag nog kanske inte ha någon åsikt om fasättningen av foder på just den här motorn eftersom jag har lite för lite erfarenhet av just den, men Loctite låter tveksamt. |
Last edited by VonRon on 13:01:15, 17-06-2012; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You cannot download files in this forum
|
|
|
|