|
|
| Author |
Message |
mimeck
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 15:10:30, 17-06-2012
|
• |
|
|
Jag funderar på att köpa en GMC 353. (Se länken nedan)
Bilen är momsad och skattebefriad.
Nuvarande ägaren har företag
Jag har företag
Kan jag dra av momsen trots att det i praktiken är en hobbybil?
Det skull ju även göra en del på reservdels och bensin kostnader.
Den drar ca. 3L bensin/mil.
Man slipper iallafal besiktningskostnader eftersom fordonet ej är besiktningspliktigt. (Det var nått om att bilbesiktningen inte kunde provbromsa en lastbil med 3drivande axlar)
Är lite sugen på en GMC 353 6x6-1943 (intern länk till ett annat ämne) |
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
LeifAndersson
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 15:22:43, 17-06-2012
|
• |
|
|
Bilen måste användas i rörelsen för att vara avdragsgill (för inkomstens förvärvande).
Enda undantaget är om du handlar med sådana prylar, men då blir den en lagerinventarie som tillhör din firma som du inte ska använda annat än till visning för kund. Och inte något för privat bruk.
Vid en revision hugger de omedelbart på sådana affärer.
Du slipper inte besiktningen för att den inte går att köra på bromsprovaren, då blir det "alternativ testmetod". Detsamma som ut och provbromsa. |
Last edited by LeifAndersson on 15:25:22, 17-06-2012; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
PerJohansson
Mer än 500 inlägg
Maskin: Ferguson TEA 20 Ursus 385 De Luxe -80 Carman UH 35 Volvo Titan Turbo -63

|
Posted: 15:35:02, 17-06-2012
|
• |
|
|
|
Det är väl åldern som gör den besbefriad? |
|
|
|
|
|
|
|
|
mimeck
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 16:16:07, 17-06-2012
|
• |
|
|
Kan jag dra av momsen på en skattebefriad bil?
Har hört att man får använda en skattebefriad bil för privat bruk men inte arbeta åt andra. Stämmer det?
Återkommer kanske när jag räknat ut hur jag ska formulera mig.
Får nog börja leta på myndigheternas hemsidor efter info.
Jag förstod inte heller det där med att den ej är besiktningspliktig men det står iallafall i registerutdraget från transportstyrelsen att sådant är fallet.
Är veteranare "ej besiktningspliktiga"? Tänkte att det kanske var varannat år eller nått. |
Last edited by mimeck on 16:17:26, 17-06-2012; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
|
mathiast
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 16:28:33, 17-06-2012
|
• |
|
|
|
det är väl bara fordonskatten du slipper pga åldern och är tunga fordon fordon verkligen besfria pga ålder då dom inte innefattas av varannatårsbes när dom är 30år eller äldre som dom under 3500kg totalvikt |
|
|
|
|
|
|
|
|
jörgen.ottosson
Mer än 500 inlägg
Maskin: sandvik sl-350 liebherr a500s scania lbs 140 KL 121B

|
|
|
|
|
mimeck
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 17:00:34, 17-06-2012
|
• |
|
|
Från länken ovan:
Andra fordon som omfattas av särskilda besiktningsregler:
•Veteranfordon
Fordon av årsmodell 1950 eller äldre behöver normalt inte kontrollbesiktas.
Visste inte att fordon från 1950 och äldre var besiktningsbefriade.
Men hur funkar det med momsade fordon,företag och skattebefriade fordon. Det här blev nästan för mycket för mej. Man vet knappt om det är skattemyndigheten eller nånn annan myndighet man ska fråga. |
|
|
|
|
|
|
|
|
jörgen.ottosson
Mer än 500 inlägg
Maskin: sandvik sl-350 liebherr a500s scania lbs 140 KL 121B

|
Posted: 17:07:19, 17-06-2012
|
• |
|
|
...det som påverkar besiktnings/skatte-befrielse är om du har trafiktillstånd på fordonet. ( eller använder det på något annat sätt som anges i länken, som inte medger besiktnings befrielse)
...ang. momsen så går det ju bra tills du blir kollad, och det konstateras att fordonet inte har något med verksamheten att göra. |
|
|
|
|
|
|
|
|
gehl
Mer än 10 inlägg
Maskin: Gehl 4610 Liebherr A360

|
Posted: 17:44:54, 17-06-2012
|
• |
|
|
|
En veteranbil som används yrkemässigt är inte befriad från besiktning och skatt.... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo EC45 -06 Volvo EC35 -01 MB-Trac 800 -86 New Holland TL90A -05

|
Posted: 22:01:08, 17-06-2012
|
• |
|
|
Ang moms och fordonsskatt så kan det vara bra att tänka på att det är två helt olika skatter.
Momsen är en skatt för varan och påverkas som tidigare sagts av om det är företag eller privatpersoner samt om det är inom eller utom företagets verksamhet den ska användas.
Blanda inte ihop momsen med fordonsskatten!
Momsen kan aldrig bli "skattebefriad" pga fordonets ålder. Skattebefrielsen gäller alltså ENDAST fordonsskatten men det förutsätter ju att alla andra regler är uppfyllda också för att få skattebefrielse (antar jag).
En idé ang inköp på företaget:
Kan man använda en sån där som "reklampelare"? Dvs om man köper in den för marknadsföring av sin ordinarie verksamhet så kanske det är ok?
Det förutsätter nog att man har reklam på bilen och att den då och då syns i lämpliga sammanhang också. Dessa tillfällen ska man nog gärna dokumentera, ex vis med kamera.
Och man ska nog börja med att kolla upp detta med Skv, och ha skriftligt svar på det. |
|
|
|
|
|
|
|
|
kb
Mer än 100 inlägg
Maskin: Case IH JX60

|
Posted: 08:24:58, 18-06-2012
|
• |
|
|
Det är inte olagligt att köpa den på företaget och yrka på avdrag för den, antingen går avdraget igenom eller så avslås det.
Däremot om den köps på företaget och man inte specifierar vad man yrkar avdrag på och de senare gör en kontroll och finner att det var ett felaktigt avdrag så då åker man på straff...
Så vid minsta osäkerhet gällande ett avdrag, yrka på avdrag genom att speca vad det gäller. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jonas Ryrfeldt
Mer än 500 inlägg
Maskin: Michigan 175A -59 Dodge WC 51 -44 Ford 5000 -68 Volvo FL6 -96 Ford E350 -95

|
Posted: 17:39:19, 18-06-2012
|
• |
|
|
Har du inte koll på hur du ska bokföra leksaksbilar i företaget kanske du ska låta bli att köpa den på företaget...... Allt är ju en tolkningsfråga..... Men GMCn är reggad som tung lastbil, alltså avdragsgill, för ingen människa åker väl tung lastbil för skoj skull..... Mina WWII bilar är faktiskt inte köpta på företaget... Nja....kanske någon... En, o några Michiganer.... Att den är momsad tycker jag låter lite konstigt, de flesta av de här gammla bilarna har ju någon gång varit privatägda... Apropå bes. befrielse... Den måste ju vara regbes. i Sverige, sen är det fritt.
Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
mimeck
Mer än 500 inlägg

|
Posted: 20:17:54, 18-06-2012
|
• |
|
|
"Att den är momsad tycker jag låter lite konstigt, de flesta av de här gammla bilarna har ju någon gång varit privatägda... Apropå bes. befrielse... Den måste ju vara regbes. i Sverige, sen är det fritt."
Tror bilen kommer från norge. Vet inte om den är köpt direkt av norska försvaret eller om det har varit nånn annan inblandad.
Nuvarande ägaren handlar med militärprylar och begagnade saker och har använt bilen i företaget.
Det kanske blir dumt att köpa den på "företaget". Får fundera lite till så blir den förhoppningsvis såld till någon annan. Det blir nog billigast så.
Men lite kul vore det att åka nercabbad lastbil. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jonas Ryrfeldt
Mer än 500 inlägg
Maskin: Michigan 175A -59 Dodge WC 51 -44 Ford 5000 -68 Volvo FL6 -96 Ford E350 -95

|
Posted: 22:17:13, 18-06-2012
|
• |
|
|
Va inte negativ nu.... Klart du behöver en GMC
Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt. |
|
|
|
|