|
|
| Author |
Message |
JD400
Mer än 500 inlägg
Maskin: JD400

|
Posted: 21:02:34, 17-06-2012
|
• |
|
|
Hej!
Undrar om nån kan komma med en kvalificerad gissning på vad det kan vara för fel på min mors volvo 850 (-94 tror jag). Den har ett ganska gällt surrande ljud för sig som hörs bäst om man ligger på knä framför fronten, alternativt på vänster sida av bilen, vid förardörren. Om man har huven öppen och lyssnar i motorutrymmet med motorn igång hörs inte så mycket, ljudet överröstas av motorn på tomgång. Ljudet låter konstant med motorn igång.
Hann inte palla upp bilen idag och undersöka närmare var det kommer ifrån. Har dock ett svagt minne av att jag råkat ut för något liknande ljud på en 740 och då bytte jag bränslepump. Kan det vara samma symptom här? Sitter den monterad på samma sätt som på 740:n? Där har jag för mig pumpen satt som en enhet alldeles i anslutning till filtret. |
|
|
|
|
|
Back to top :: Tillbaka
|
|
|
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
|
|
Robban_C
Mer än 500 inlägg
Maskin: Volvo EC45 -06 Volvo EC35 -01 MB-Trac 800 -86 New Holland TL90A -05

|
Posted: 04:26:22, 18-06-2012
|
• |
|
|
|
Om du lägger i växel och stoppar motorn med kopplingen så bör soppapumpen stanna inom några sekunder eller nåt sånt. Prova det så vet du sen om det är pumpen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
kimmen
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 07:34:43, 18-06-2012
|
• |
|
|
Under batteriet kan det sitta en elfläktmotor för avgasreningen, den har ett relä som kan rosta ihop, om det händer så går fläkten hela tiden när motorn är i gång
Reläet sitter bredvid fläktmotorn, finns inga säkringar |
|
|
|
|
|
|
|
|
Exs
Mer än 500 inlägg
Maskin: Åkerman H11 Vimek Minimaster 620 Volvo BM 350 Boxer

|
Posted: 08:13:10, 18-06-2012
|
• |
|
|
Den elfläktmotorn tror jag faktiskt inte kom förrän på V70 men det är väl inte helt omöjligt att nån riktigt sen 850 har det också. Fick själv byta min "sekundärluftpump" som den egentligen heter för nåt halvår sedan då det kommit massa fukt i den som sedan gjort att lagren havererat. Tanken med den är att den ska blåsa in friskluft (mer syre) i grenröret vid kall motor för att få upp avgastempen och därigenom få upp värmen i katalysatorn snabbare.
Men jag är som sagt lite skeptisk till om du ens har den.. och var glad om du inte har den för den kostar en bit över 3000:- för piratdel och sitter riktigt j*vla illa till. Det är precis att man klarar byta den utan att riva väck massa grejor. |
|
|
|
|
|
|
|
|
johaniskogen
Mer än 100 inlägg

|
Posted: 11:55:25, 18-06-2012
|
• |
|
|
|
Den fins på 850, har de i min -94 iaf.. Och den låter lite, kan mkt väl tänka ni att de är den |
|
|
|
|
|
|
|
|
JD400
Mer än 500 inlägg
Maskin: JD400

|
Posted: 21:26:17, 18-06-2012
|
• |
|
|
|
Tack för alla tips! Nu har jag lite att kolla upp, kommer dock ta några dagar innan jag får chansen att kolla på det igen. Återkommer med vad jag kommer fram till. |
|
|
|
|
|
|
|
|
z
Mer än 1 inlägg

|
Posted: 22:25:27, 20-06-2012
|
• |
|
|
GLT motorer har luftpumpen, kolla på forumet för volvobilsägare www.jagrullar.se där finns svar på många frågor ang volvobilar
z |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You cannot download files in this forum
|
|
|
|

|
|