Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBandschaktare/bandlastare

Ovala hål i navet till drvningen

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bandschaktare och bandlastare här

nixs (trådstartaren)

#1 » 12:22:55, 11-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en förhoppning om att någon därute har hört talas om någon maskin med slitna hål i navet till drivkransen. Vad gör man, har olika funderingar och enligt Pon så har de aldrig råkat ut för detta så de har ingen annan lösning än att byta hela drivpacketet. Vad har ni för förslag?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



Jevlar

#2 » 21:29:50, 11-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du menar där du bultar segmenten?
Vad är det för d6'a?
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

nixs (trådstartaren)

#3 » 13:09:26, 12-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en LPG, eller vad menar du med för d6a?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#4 » 22:01:29, 12-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken generation? finns ju ett antal vid det här laget.

Om det har blivit ovala hål så måste bultarna varit dåligt dragna så segmenten har suttit löst eller? Hur såg de ut?
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

nixs (trådstartaren)

#5 » 00:06:21, 13-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, segmenten har lossnat. Vet ej exakt årsmodell men relativt ny max 10 år tror jag.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#6 » 08:10:45, 13-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore det jag som står för notan hade jag sett till att ha metallrent på segmenten och drivkransen ren och slät och sen på med segmenten och dra precis som specen. Sen köra ett tag och kolla dragningen och om segmenten vandrar nåt.

Går inte det får man väl byta till nytt hus på slutdrevet eller ta väck det och svetsa igen och borra nya hål och montera ihop det.

Går väl åt lite tätningar o kanske byta lager eller nån duo-cone när det ändå är nere men annars är det priset på ett nytt hus gentemot svetsa/borra det gamla.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

nixs (trådstartaren)

#7 » 17:02:03, 13-05-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälper inte att dra fast, segmenten vandrar, så funderingen är att svetsa igen hålen på plats och borra ur med segmenten som mall.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

mattias jacobsson

#8 » 12:47:35, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta problem har jag oxå varit med om! Både på en D6R LGP och en D8R.. D6:an svetsades och D8:an såldes.. Hört att de hänt fler maskiner så de är nog inte jätte ovanligt..
vem fan behöver rotortilt???
mattias jacobsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:11, 20-12-2007
Ort: småland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: cat d6n

Robban_C

#9 » 13:56:44, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passbult kanske? Men det förutsätter ju att hålen är bra. Eller att man kan gå upp i dimension något genom att borra och brotscha.
När jag tänker efter så är ju faktiskt skruvkroppen grövre i "passdelen" än vad gängan är. Alltså skulle det ju antagligen fungera att borra/brotscha för passbult.
Men det kanske inte anses lönsamt med så "seriösa" reparationer. Finns det inget behov av att nånsin mer riva isär bitarna så kanske svetsen i alla fall är en bättre lösning. Det är ju i alla fall betydligt enklare.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Conny Kolsjö

#10 » 15:15:12, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev: Finns det inget behov av att nånsin mer riva isär bitarna så kanske svetsen i alla fall är en bättre lösning. Det är ju i alla fall betydligt enklare.
:slag: :slag: Vi snackar slit segment här och självklart ska dom bytas senare :hotar2:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

mattias jacobsson

#11 » 16:21:22, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Tycker nog att länken verkar va i sämre skick än segmenten :grin: :bira:
vem fan behöver rotortilt???
mattias jacobsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:11, 20-12-2007
Ort: småland
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: cat d6n

nixs (trådstartaren)

#12 » 20:23:13, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det alltså hålen på navet som var ovalslitna, alltså inte på segmenten. Så problemet försvinner inte enbart genom att byta segmenten.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#13 » 20:43:00, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:
Robban_C skrev: Finns det inget behov av att nånsin mer riva isär bitarna så kanske svetsen i alla fall är en bättre lösning. Det är ju i alla fall betydligt enklare.
:slag: :slag: Vi snackar slit segment här och självklart ska dom bytas senare :hotar2:
Ja, jag visste ju inte hur det såg ut. Var ju liksom dåligt med bilder tills nu. :grin:

Å andra sidan så måste ju de nya slitsegmenten samborras med navet för att kunna använda passbult, därmed måste man gå upp en storlek på bult för varje byte av slitsegment. Kanske inte så lyckat. :klia:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jevlar

#14 » 22:34:09, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lösning är ju att redan från början se till att färg o skit är borta och dra med korrekt moment så det aldrig lossnar och börjar vandra.

När det väl hänt får man väl flytta ett hack och göra nya hål runtom.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

nixs (trådstartaren)

#15 » 14:52:21, 26-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Lösning är ju att redan från början se till att färg o skit är borta och dra med korrekt moment så det aldrig lossnar och börjar vandra.


Så sant men nu har det redan hänt så frågan är vad som är lämpligast för att åtgärda det hela. Första idén var ju att svetsa igen hålen i navet och använda segmenten som mall runt om och borra ur svetsen. Annars så var Robbans idé med psaabult inte så dum, man kan ju borra upp navet till överdimension och behålla gängan på utsticket mot segmenten, men hur mycket jobb och hur bra det blir mot att svetsa vet jag inte.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bandschaktare/bandlastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se