Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Exs's första grävmaskin, Åkerman H11

302 inlägg • Sida 1 av 21
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Exs (trådstartaren)

#1 » 01:20:08, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Var och hämtade hem den här rariteten igår tillsammans med Ola på Betarps Transport, stort tack till honom :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Eftersom det kommer bli många frågor under resans gång, och jag redan har några stycken kan det vara lämpligt med en egen tråd om maskinen, jag gillar själv såna här trådar :eat:
För att vara en såpass gammal maskin är den i helt okej skick, det känns inte som att den skulle ha gått så hemskt många timmar. Även om den inte är så vacker att just titta på så är det enda glappet att tala om faktiskt i hundbenet :thumme:

Dock läcker den runt svängkransen vilket nog delvis beror på att oljan som funnits där tunnats ut ordentligt av en massa vatten (ska bytas). Jag har tyvärr inte hunnit ta en djupare titt på maskinen än men efter en snabb titt kunde jag konstatera idag att tätningen runt svängkransen lagt sig fel bitvis och t.o.m. glidit ner på nåt ställe. Jag tänkte göra ett försök att rätta till den, men om det skulle skita sig, tror ni att älmeboda har nån ny, "öppnad" tätning som man kan slänga dit utan att dela midjan?

Sen så har jag grunnat lite på en grej som säljaren sa, citat;
"På de här maskinerna får man inte köra larverna på högfartsläget för då sabbar man o-ringarna(?) i larvmotorerna. Det är lite lurigt eftersom man kan köra larverna i högfart även om man inte bör, det står till och med i instruktionsboken."
Jag har läst instruktionsboken och det enda som står är att man inte ska svänga med larverna i högfartsläget. Kommentarer på det?

Det första jag planerat att göra med maskinen förutom att ge den en ordentlig tvätt är att fixa tätningen i midjan på nåt sätt, byta olja i larver, svängmotor, svängkrans, pumpväxel och motorn samt diverse filter. Dessutom hittas säkert nåt mer på vägen. Kan jag hålla mig i skinnet ska jag även göra en översyn på elen innan den tas i drift, men ni har ju hört den om skomakarens barn och jag är elektriker.. :lmao: Ett annat lyxproblem förutom tveksam el är gasvajern som är av nånstans så man är tvungen att reglera gasen direkt på pumpen.

När maskinen är redo ska Ola få transportera den 1km till skogs och sen börjar allvaret :eat: :eat: :grin:

Anton: Jag köpte ju en skiva av dig för ett tag sen med diverse "bra o ha"-information, dock var det den gamla undervagnen i den dokumentationen. Har du nån kompletterande info för den nya undervagnen, den med traktorlarver som jag har? Ett elschema hade också varit smaskens även om det inte rör sig om raketforskning.. :grin:

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221



Robban_C

#2 » 08:16:54, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, man får väl gratta då! :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Lars B

#3 » 08:50:48, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: Perfekt! En tråd helt i min smak! :thummar:
Ska bli spännande att följa detta. Gillar dessutom rubriken då ju ordet "första" visar att du fått giftet i blodet och då blir det alltid läsvärt!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Anton

#4 » 09:51:00, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok... har Du tillverkningsnummer på den? Kan var en av dom sista H11 innan B komm.
Man kan inte svänga med undervagn när man kör högfart!!!!
Aldrig hört talas om att man blåser tätningar på höglarvning.
Svängkranstätningen är delad och limmas ihop efter monteringen.
Älmeboda har allt Du behöver.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Anton

#5 » 09:59:44, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har PM

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Exs (trådstartaren)

#6 » 13:53:41, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Ja, man får väl gratta då! :grin:


Tackar! :grin:


Lars B skrev::thummar: Perfekt! En tråd helt i min smak! :thummar:
Ska bli spännande att följa detta. Gillar dessutom rubriken då ju ordet "första" visar att du fått giftet i blodet och då blir det alltid läsvärt!


Angående giftet så sa Ola, lastbilschauffören att "det är ingen sjukdom, det är bara bra.." :wink:


Anton skrev:Ok... har Du tillverkningsnummer på den? Kan var en av dom sista H11 innan B komm.
Man kan inte svänga med undervagn när man kör högfart!!!!
Aldrig hört talas om att man blåser tätningar på höglarvning.
Svängkranstätningen är delad och limmas ihop efter monteringen.
Älmeboda har allt Du behöver.

/Anton!!


Tack för dokumentationen om undervagnen! Hur går man tillväga för att spänna larverna på en sån här? Kan vara bra att veta eftersom jag hört att största nackdelen med H11 är att larverna är lättkrängda :/
Om tillverkningsnummret är det som står på den gula skylten innan för luckan bakom hytten så är det "Reg.nr. 0279".
Angående det här med att svänga på högfart, kan man inte eller får man inte?

Tyvärr kommer jag nog inte hinna vara något vid maskinen förrän tidigast på söndag och då ska jag tvätta av den och kolla om tätningen i midjan går att rädda. I alla fall om det fantastiska sommarvädret tillåter.. :slag2:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Holger

#7 » 14:03:03, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till en fin maskin!
Den ser komplett ut, med alla luckor och sånt på plats, ingen självklarhet för en så gammal och använd maskin!

Tvätta, måla, polera ... sen är den som ny!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Turbodiesel

#8 » 14:30:44, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till maskinen.

Detta kan jag svara på:

Angående det här med att svänga på högfart, kan man inte eller får man inte?


Det GÅR inte att svänga på högfart, helt enkelt..

Larverna spänns med en fettcylinder, precis som de flesta andra maskiner. Kolla först hur långt ut den är ute, kolven hoppar ur till sist.. Fettnippeln finner du i hålet mitt på undervagnen, har du tur sitter en adapter till vanlig smörjspruta på någon sida. Annars letar du någonstans i maskinen , eller köper en adapter..

Ganska trevliga maskiner när man lär känna dem.. Lovade mig själv att ALDRIG köpa en H11:a för länge sedan (känner till min maskin sedan mitten 80-tal), tyckte den var alldeles för långsam. Visst, Doosan S55 jag lånade var MYCKET snabbare, dock hade den dålig aptit på större stenar..

Se hur det gick för mig.. Den flyttar massor på kort tid, har du för lite att göra åt den tröttnar han? & ryker lite blått en stund..

Anton: Hur stora skillnader är det på hydrauliken mellan H11A, sen H11A & H11B?

Finns de med endast två pumpar liknande H9?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Robban_C

#9 » 18:28:19, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och det är rätt vanligt att man inte kan svänga på hare. Detta gäller alltså inte bara H11. Maskinen orkar helt enkelt inte då.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Turbodiesel

#10 » 18:32:20, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Och det är rätt vanligt att man inte kan svänga på hare. Detta gäller alltså inte bara H11. Maskinen orkar helt enkelt inte då.


Ja, det är en sak att dom inte orkar. På dessa finns det inte ens möjlighet :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Anton

#11 » 19:14:06, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ejn liten förklaring om högfartsväng.
All olja går in på vänster motor och ut på höger motor. Altså finns ingen möjlighet att svänga.
På låfart har varje motor sin pump. Altså kan man svänga underdelen.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

MF135S

#12 » 19:54:00, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ju en rejäl maskin du fått lämnad på går'n!
Vid tillfälle tar jag mig gärna en närmare kik på den :grin:
MF135S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:38, 17-07-2010
Ort: Gislaved
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Massey Ferguson 135S
Scania P400 -11 Med Interconsult slamsugsaggregat

Exs (trådstartaren)

#13 » 19:55:07, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infon om larverna :thumme:

Jag ska ju som sagt byta lite oljor framöver och tänka köpa det på lantmännen (agrol), men jag skulle nog vilja ha lite tips och råd av er angående vad jag ska köpa. I manualen står det att det ska vara SAE 90 EP transmissionsolja i växlarna och i tabellen över motoroljan fick jag det till 10W-30 för svenska förhållanden.

Jag hittade den här listan för H11B på agrols hemsida:
http://ew5.earlweb.com/recommendations. ... 6&brand=28

Däremot vet jag inte om jag tycker att agrol rekommenderar rätt.. I alla fall inte förstahandsvalen. Till att börja med rekommenderar de mega truck som motorolja, den är syntetisk såvitt jag förstått och av typen 15W-40. Det känns fel att hälla en syntetolja i en så gammal motor, och dessutom inte med rekommenderad viskositet. Vore inte motorolja classic 10W-30 (mineral) ligga bättre till i en gammal D70A? Eller är jag bara ute och cyklar nu?

Vidare rekommenderar dem Hypoid 80W-90 till växlarna och jag kan inte klaga på viskositeten för där ligger de nog rätt till, men hypoid klingar illa i mina öron när set gäller en så gammal maskin. Vad har ni för åsikter om det? Och vad skulle ni rekommendera istället?

Sen rekommenderar de Hydraul SH/SHS 32 till hydrauliken vilket verkar helt okej eller vad tror ni?

Slutligen rekommenderar de ju entreprenadfett syntet som förstahandsval och entreprenadfett super i andrahand. Är det stor skillnad på dem? Syntet verkar ju vara strået vassare men är antagligen dyrare också, nån som vet hur stor skillnad det är både pris- och prestandamässigt?

Jag är tacksam för all input och visat intresse :buga:

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Exs (trådstartaren)

#14 » 20:02:20, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Ejn liten förklaring om högfartsväng.
All olja går in på vänster motor och ut på höger motor. Altså finns ingen möjlighet att svänga.
På låfart har varje motor sin pump. Altså kan man svänga underdelen.

/Anton!!


Okej, bra. Jag misstänkte att det var så eftersom jag bläddrade förbi en seriekopplingsventil i dokumentationen till undervagnen för en stund sen :thumme:

MF135S skrev:Var ju en rejäl maskin du fått lämnad på går'n!
Vid tillfälle tar jag mig gärna en närmare kik på den :grin:


Jodå, den går inte av för hackor :grin: Har du åkt förbi nere på vägen och tjuvkikat månne? :wink:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

nixs

#15 » 20:04:11, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mega truck är en mineralolja, riktigt bra sådan. 15/40 kör vi i alla maskiner från Volvo. Hypoid 80/90 spelar heller ingen roll, klarar du att gå ner till en GL4 olja skulle jag kunna tänka mig att använda Hybran plus om man vill ha en olja som är mer lättflytande och snabbare att hälla i och ur.

Super syntet fettet är överlägset det vanliga men kostar även mer. Till din gamla maskin kommer du klara dig långt på det hederliga Entreprenad Super, finns inget som motiverar prisskillnaden.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se