Tjena!
Var och hämtade hem den här rariteten igår tillsammans med Ola på Betarps Transport, stort tack till honom
Eftersom det kommer bli många frågor under resans gång, och jag redan har några stycken kan det vara lämpligt med en egen tråd om maskinen, jag gillar själv såna här trådar
För att vara en såpass gammal maskin är den i helt okej skick, det känns inte som att den skulle ha gått så hemskt många timmar. Även om den inte är så vacker att just titta på så är det enda glappet att tala om faktiskt i hundbenet
Dock läcker den runt svängkransen vilket nog delvis beror på att oljan som funnits där tunnats ut ordentligt av en massa vatten (ska bytas). Jag har tyvärr inte hunnit ta en djupare titt på maskinen än men efter en snabb titt kunde jag konstatera idag att tätningen runt svängkransen lagt sig fel bitvis och t.o.m. glidit ner på nåt ställe. Jag tänkte göra ett försök att rätta till den, men om det skulle skita sig, tror ni att älmeboda har nån ny, "öppnad" tätning som man kan slänga dit utan att dela midjan?
Sen så har jag grunnat lite på en grej som säljaren sa, citat;
"På de här maskinerna får man inte köra larverna på högfartsläget för då sabbar man o-ringarna(?) i larvmotorerna. Det är lite lurigt eftersom man kan köra larverna i högfart även om man inte bör, det står till och med i instruktionsboken."
Jag har läst instruktionsboken och det enda som står är att man inte ska svänga med larverna i högfartsläget. Kommentarer på det?
Det första jag planerat att göra med maskinen förutom att ge den en ordentlig tvätt är att fixa tätningen i midjan på nåt sätt, byta olja i larver, svängmotor, svängkrans, pumpväxel och motorn samt diverse filter. Dessutom hittas säkert nåt mer på vägen. Kan jag hålla mig i skinnet ska jag även göra en översyn på elen innan den tas i drift, men ni har ju hört den om skomakarens barn och jag är elektriker.. Ett annat lyxproblem förutom tveksam el är gasvajern som är av nånstans så man är tvungen att reglera gasen direkt på pumpen.
När maskinen är redo ska Ola få transportera den 1km till skogs och sen börjar allvaret
Anton: Jag köpte ju en skiva av dig för ett tag sen med diverse "bra o ha"-information, dock var det den gamla undervagnen i den dokumentationen. Har du nån kompletterande info för den nya undervagnen, den med traktorlarver som jag har? Ett elschema hade också varit smaskens även om det inte rör sig om raketforskning..
/Erik