Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Renovering av CAT D343 Marinmotor

60 inlägg • Sida 1 av 4
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

Gunne.e (trådstartaren)

#1 » 08:56:51, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att renovera ett gammalt fartyg som heter Stor-Erik och mer om det projektet kan man läsa på http://stor-erik.com

I maskinrummet står en CAT D343 från 1978 som tyvärr har stått stilla sedan ca 97-98, dvs typ 15 år. Den har dock bara gått 2650 timmar.

Så här såg den ut när jag köpte båten:
Bild

Nu ser den ut något sånt här:
Bild
Bild



Jag har hjälp av en fartygsmekaniker som håller på att plocka ner motorn och göra rent den. Än så länge har han plockat bort kyl- och avgassystem och gjort rent. Det var en hel del skit i systemen, t.ex. avgasportarna på bilden:
Bild

Mekanikern vill plocka bort tråget för att komma åt att inspektera kamaxeln underifrån. Som jag har förstått det ska han kontrollera ramlager och även göra rent cylindrarna underifrån (halvknackig svenska). Brukar man göra så? Ska man istället skita i att öppna den och hoppas att den är OK inuti?

När maskinen ändå är isär tänkte jag stänka på lite färg på den. Någon som vet vad det är för färgkod till en Caterpillar från 1978? Jag har hittat lite olika koder på nätet, bl.a. http://www.industrialtouchup.com/caterpillar.aspx
Gunne.e
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:23, 23-02-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet



orion47

#2 » 09:49:58, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej."mekanikern" är dåligt förtrogen med denna motorn.Den har dubbla överliggande kamaxlar.Lyft på ventilkåpan så får du se.
Att rengöra tråget är ingen dum ide,men får du loss det så enkelt ?På en del av dessa sitter motorfästena i sumpen.
Om du har möjlighet att prata med en fartygsinpektör,som utför klassingar av fartygsmotorer så kan du få en hel del tips vad som skall kollas.De brukar ha protokoll som de föjler.
Som t.ex koll av ett par ramlager,ett par vevlager,koll ventilspel,turbo osv.
Dessa motorer är slitstarka går ca 20000 timmar innan större översyn.När de sitter i fiskebåtar bogserbåtar etc.
Se till att rensa ur värmeväxlarna det kan sitta enheldel skit i dem.Särskilt om de är saltvattenkylda.
Ett tips det sitter samma motor i hjullastare cat988 och dumpertruck cat 769
så om du har kontakt i entrepenadbranchen.Så finns det mekaniker där.
Mvh Orion 47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

Gunne.e (trådstartaren)

#3 » 09:59:02, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket!

Ventilkåpan är lyft och kollad och så här såg det ut innan rengöring:
Bild
Bild

Värmeväxlarna samt alla rör etc är nu rensade och ska monteras tillbaka med nya packningar.

Kan man kolla ramlager och vevlager utan att plocka isär dem? Jag menar är det så att man kan plocka bort tråget och kontrollera/rengöra utan att egentligen röra själva maskineriet? Jag vill ju helst inte börja plocka ner saker i onödan...
Gunne.e
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:23, 23-02-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

MN

#4 » 11:07:51, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag skulle plocka ned den motorn. för mkt rost o flagor.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#5 » 11:49:57, 29-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkligt att motorn är så ansatt av rost, den har inte stått under vatten?
Det är nog lika bra att plocka ned motorn i sin helhet för kontroll och åtgärd av allt som är rostskadat. Ett uppstartsförsök ställer bara till med mera skador.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

orion47

#6 » 11:32:51, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej .Leif Den motorn har troligen badat.Borde nog rivas isär.Men reservdelarna är inte gratis.Det brukar finnas en hel del delar i England till bättre pris.
Mvh Orion 47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

Gunne.e (trådstartaren)

#7 » 10:22:30, 03-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn har inte badat, bara stått i 15 år. Den flyttades från en båt i fungerande skick och sattes i en annan, men kopplades aldrig in och har aldrig startats i denna båten.

Bilden på kamaxeln är på det värsta stället.

Problemet är att det kostar säkert lika mycket att plocka ner motorn helt som att köpa en ny även om jag har en billig motormeck. Själv håller jag på att renovera resten av skeppet så jag har inte tid att göra motorjobbet själv. Min plan nu är att plocka isär lagom mycket, hur mycket det nu är.

Angående färgen så fick jag aldrig tag på nån färgkod, dock kan man köpa färg direkt av CAT och den borde ju ha rätt kulör.

Måste man ha en precleaner? Den saknas men jag vet inte om den nånsin har funnits. I "parts book" som jag har så finns det både en "Air Precleaner" och en "Air Cleaner Cap".

Edit: Jag har nu på annat håll fått höra att det är vanligt att man kör utan precleaner till sjöss...
Senast redigerad av Gunne.e 15:54:28, 03-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
Gunne.e
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:23, 23-02-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#8 » 17:04:55, 03-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar bara ha ett luftfilter som tar maskinrumsluft och det sitter på redan ser det ut som.

Ringer du till PON så har vi 1 och 5 L burkar med 1K färg som man kan pensla eller spruta, vill man ha 2K kan man ringa till bland annat Förenade Färg i Linköping för de köper jag 2K standox i CAT kulör av när jag målar maskinerna på jobbet.

Försök låna ett boroskop och kika in i cylindrarna o kolla om det är rostskador där, enkelt nu när både grenrör o insug är borta.
Ser det ok ut där skulle jag hälla på ny olja o dra igång o göra några täta byten o se.

Ska man riva den totalt blir det som sagt grisdyrt bara med alla tätningar o packningar som går åt.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Gunne.e (trådstartaren)

#9 » 12:54:43, 04-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra ide med boroskopet. Finns det nån här som har tips på nån firma i Stockholm (gärna centralt) som man kan låna av?
Gunne.e
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:23, 23-02-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Gunne.e (trådstartaren)

#10 » 17:55:33, 10-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinisten vill ha "turbine cleaning chemical", alltså nånting att göra rent turbon med. Någon som har koll på vad man brukar använda?
Gunne.e
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:23, 23-02-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#11 » 20:57:40, 10-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eh?
Vad på turbon ska rengöras? Lagerdel invändigt, avgashus eller kompressorhus?
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Gunne.e (trådstartaren)

#12 » 12:07:03, 12-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du Kerstin... Främst avgas- och kompressorhus antar jag.

Förslag på hur man rengör dem?
Gunne.e
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:23, 23-02-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#13 » 12:18:10, 12-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ett problem kanske mekanikerns lämplighet bör ifrågasättas?

Varför sådana krav på reng,medel när rosten i övriga motorn lämnas?

Stål/mässingsborste & skrapa på lämpliga "okänsliga" delar, nylonborste till turbinhjul mm, tillsammans med "industri/bromsrengöring" eller diesel?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Gunne.e (trådstartaren)

#14 » 13:01:00, 12-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är nog mest språkförbistring... Han är duktig och verkar kunna det han gör, men vokabuäret när det gäller facktermer är sådär.

Rosten i övriga motorn lämnas inte.
Gunne.e
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:23, 23-02-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

nordlander

#15 » 14:17:35, 12-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mr muscle ugnsrengöring funkar bra att ta bort sot på avgassidan av turbon med iaf. Avfettning borde ju fungera på kompressordelen.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se