Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

4300B Spån i sugsil på växellåda

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

PFE (trådstartaren)

#1 » 16:45:18, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

När växellådsoljan skulle bytas inför vintern upptäcktes en del spån i sugsilen på växellådan samt några små T-liknande flisor. Dom ser ut som delar från en nållager hållare eller typ tandhjul som sitter till en abs-
sensor på en bil.

Har inte bytt olja tidigare så vet ej om det är länge sedan sugilen är rengjord.

Inga missljud vid körning och lådan drar och växlar som den ska. Huvudtrycket är innom gränsvärdena. Och oljan såg väldigt fin ut.

Om det nu är en hållare från ett nållager, vars kan det tänkas sitta ett sådant lager i lådan?

Det man ser av lådans innehåll underifrån när silen är borttagen ser som nytt ut. Men längs väggen mot motorn ligger det en sträng av blåsilicon så den har varit isärtagen tidigare.

Frågan är vad jag skall göra? Fylla olja och se glad ut, försöka lista ut vars den havererade delen sitter, eller lyfta ut lådan (känns jobbigt).
Skruven på bilden är en M6

Bild

Spån från sugsilen
Bild
PFE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:37:42, 05-10-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 4300B



Dexxas

#2 » 18:25:39, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att det ser ut som om en rullhållare till ett koniskt rullager har gett upp.....Av mängden flisor så är det nog rivning som gäller, åtminstone i min värld.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

LeifAndersson

#3 » 18:49:01, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr är det nog bara att plocka ur den lådan. Jag skulle inte köra en meter. Om du river nu kommer du undan med en reparation, kör du vidare så blir det en ordentlig renovering. :(
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson

#4 » 19:34:28, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg inge kul ut det där.... :snow:...instämmer, bara att riva.

( en liten anekdot, för ett antal år sedan så var de en kille i en grannby som arbetade med sin 4200, när den plötsligt började dra dåligt, han kollade oljenivån.....den var bra, så ha körde "färdigt" innan ha skulle kolla vidare. Innan han han hem med maskinen så drog den inte längre framåt, så han backade sista biten. Lådan lyftes ut och demonterades, det visade sig vara en fjäder till en ventil ( som reglerade något av trycken i lådan) som brustit..... Hade han kollat riktigt på en gång så hade han (eller en servic. mek.) troligen hittat felet och kunnat byta fjädern för några tior + arbete/felsökning. Nu blev det total renovering efter som de flesta växlar "brunnit" pga. lågt/inget kopplingstryck.)

Felsök/reparera i tid....kör inte och tro att det "fixar sig".....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

PFE (trådstartaren)

#5 » 19:58:18, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo man vill gärna att det skall laga sig själv.... men det fungerar sällan.

Blir till att lyfta ut lådan, såg till min glädje att det kommit upp en rephandbok till 4400 på downloads som innehåller avsnittet om HT-100 lådan! det kanske är ett tecken :smile:

Måste ladda mentalt, kanske blir det till att börja till helgen.
Nångon som har tipps på vars man lämpligast köper delar till lådan? packningssats lager mm?

Mystiskt att jag inte hört några missljud....

Får se det possitiva, en möjlighet till att tvätta och fixa till motor, låda och motorutrymmet :???:
PFE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:37:42, 05-10-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 4300B

corvette zr1

#6 » 22:49:08, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har också en 4300b(den gula spargrisen).

Min erfarenhet av dessa HT100 låder är föjande:
1.Lämna lådan till någon som lämnar garanti på renoveringen.
2.Smidigast tyckte jag var att lyfta ut motorn och lådan uppåt därefter.
3.Det är många timmars skruvande och slabbande med vätskor så var säker
på att det bli rätt med en gång.
4.Jag hade i och ur min låda 2ggr så jag varnar dig för Ekedalensmaskin,
lådan slirade efter 30 min körning :mad: .
5.Min andra låda kom ifrån BA-Trading och funkade klockrent.
BA-Trading har bänk och testkör låderna(gissar ej).
6.Hur många timmar har din låda?

mvh Pär
corvette zr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:49, 29-04-2011
Ort: Laholm,Skummeslöv
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: VOLVO BM 4300B
Husqvarna Proflex
Dodge Ram Cummins
Toyta Truck Diesel

wehicle equipments

#7 » 03:44:29, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett förslag. Demontera startmotorn. Topplagret på dessa kan brista och då faller rullarna och en del smådetaljer ner i växellådsoljan och fastnar på magnetpluggen. Är startmotorn hel längst ut utanför startdrevet så är felet något annat, dock är det en snabb och enkel första kontroll. Är det startmotorn så skaffa en bytes av Bosch som har solenoidpåslaget i startmotors bakkant. De håller bra mycket bättre än de som har det utvändiga påslaget. De är dessutom på drygt 7 hk de andra är på ca 5 hk. Är det så, hittar du bytes till bra pris pris ex.vis hos Yourex, 08 området. 7 hästars modellen är också byggd med förstärkning omkring yttersta lagret.
Senast redigerad av wehicle equipments 03:46:22, 29-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
wehicle equipments
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:07, 19-01-2012
Ort: Södra delen av Lappland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 10 tonnare

LeifAndersson

#8 » 09:13:23, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänta dig inte att hitta en startmotor med skadad "nos", om den skadas havererar startmotorn omedelbart, och det lär du upptäcka. Inga av de "upphittade" delarna liknar de som "sliter" sig vid startmotorhaveri, framförallt inte den grova bulten.
Men helt klart är den "gamla" startmotorn med magnetkopplaren i bakkant att föredra av flera skäl. Men faktum är att den nyare men lite klenare startmotorn är piggare och får lite bättre snurr på motorn, så det kan ha betydelse när motorn börjar tröttna för startegenskaperna. Men det är nog just denna "pigghet" som gör att de blir förhållandevis kortlivade också. :sad:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dea

#9 » 09:20:19, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir lite fundersam ang M6 bulten på bilden kommer den från oljebytet? Eller den är ditlagd i efterhand för storleksjämförelse?
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Nordling Roger

#10 » 09:24:44, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrotet du hittat behöver inte komma från just den startmotorn som sitter i den maskin just nu. Kan ha varit från någon förut.

Men som Leif säger så ser inte det skrotet ut att komma från startmotorn.

Fast iofs så kan det varit en konstigt fabrikat på den tidigare startmotorn, med sådant lager som suttit där tidigare,

Finns faktiskt dårar som tar en startmotor från något helt annat och klämmer dit och hoppas att det ska fungera så dem slipper köpa en ny, vilket det slutar i alla fall med.
Senast redigerad av Nordling Roger 09:25:16, 29-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

PFE (trådstartaren)

#11 » 17:54:59, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja traktorn har gått 17000h men som sagt så har nog lådan varit uppskruvad någongång under tiden med tanke på kanten av blåsilicon på insidan av lådan.

Startmotorn har jag inte tänkt på tidigare, men det är lite sent att kolla det nu då jag kommit en bit på vägen på jakten på felet.

Och m6 skruven var ditlagd som storleksjämförelse....

Lite bilder från dagens jobb, observera att motor och låda är tvättade på bilderna, innan var bägge svartkladdigare än en spilloljeindränkt grävling....


Bild

Bild

Bild

Bild

det var allt för idag.
nu blir det en välförtjänt dusch.
PFE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:37:42, 05-10-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 4300B

LeifAndersson

#12 » 18:50:14, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ser för ynkliga ut utan motor :uupps:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

PFE (trådstartaren)

#13 » 22:04:54, 08-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är lådan riven och det trasiga lagret hittat!
Boven var lagringen till mellandrevet till kraftuttaget.
Alla rullar låg snällt kvar inne i lagret tills jag tog ut innerringen.

I övrigt såg lådans inkrom fint och helt ut.
4:ans kopplingskorg såg ut att ha gått varm, ska plocka isär alla kopplingar och byta tätningar och eventuellt slitna lameller.

Sen måste jag ifrågasätta materialvalet på oringarna som den förra renoveraren monterat, se bilder nedan.



Bild

Bild

Bild

Bild
PFE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:37:42, 05-10-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 4300B

jörgen.ottosson

#14 » 16:29:52, 09-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så skönt! :thumme: Då kommer du ju att få maskinen på fötter igen för en rimlig peng ( och en del arbete...) bättre det än att invänta totalraset. :grin:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

L.tech

#15 » 20:42:53, 09-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan inte vara så att det har varit för mycket packningssilikon om oringarna ser ut så?
Silikonen har en förmåga att tränga ut packningar och oringar om man tar på förmycket.
L.tech
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:17, 10-01-2009
Ort: SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson
Volvo 425


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se